AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #1 Skrevet 29. september 2010 Jeg har hatt en del hunder, men det er vel "ørten" år siden jeg har hatt hund fra den var 8 uker. Det jeg hadde glemt var den helvetes valpebitingen!! Hunden er nå 11 uker. Den er med meg på jobb, hvor den er en engel. Jeg får hele tiden høre hvor harmonisk, rolig og tillitsfull den er. Hjemme, derimot, blir den et lite monster - og jeg klarer nesten ikke besinne meg. Jeg gjør ALT som ikke skal gjøres, bortsett fra å være fysisk. Hunden er så lettlært at det er latterlig. Den kan allerede flere kommandoer - men å gjøre det den IKKE skal gjøre er en plent umulighet. Andre hunder jeg har hatt har blitt "flaue" og "ydmyke" etter et nei. Denne blir det ikke, og gjør samme feilen om og om igjen. Jeg er en dyreelsker av rang, er spesielt glad i hunder og har alltid hatt en god teft. Denne hunden får imidlertid ut det verste i meg. Kjenner jeg er hes nå fordi jeg har kjeftet og knurret (ja, du leste riktig) til hunden. Jeg holder på å bli gal. Er det noen som har noen tips til selvbeherskelse (bortsett fra å telle til 10)? Og hva skal jeg gjøre med den jævla nappinga til bikkja? Jeg skal ikke si nei? Ikke kjefte? Har lest jeg skal snu meg og ignorere. Vel - det hjelper nok ikke med bikkja jeg har nå!
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #2 Skrevet 29. september 2010 Canis og siddishundeskole,en artikkel.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #3 Skrevet 29. september 2010 Canis og siddishundeskole,en artikkel. Takk for link Jeg har hatt valpen i snart 3 uker. Den får MASSE kos og vi trener en del - noe den liker kjempegodt og tar lett. Det er vel den siste uken at bitingen har eskalert, og det samme har mitt temperament gjort. Jeg har: lagt den ned på ryggen og holdt fast, knurret, BRØLT nei (sammen med "NÅ FÅR DU FAEN MEG GI DEG!!") - blant annet (som om dét hjelper). Jeg er så lei meg nå, og kjenner tårene presse på. Det kan jo, i følge hundetreneren i linken, få alvorlige konsekvenser å holde på slik jeg gjør. Da tenker jeg at "nå er det kjørt", og vet ikke hva jeg skal gjøre. Valpen er kjempetillitsfull og menneskekjær, lettlært, god og snill. Men den ser ut som en piraya når den er i gang, og blir den ivrig (også under trening) så kommer det noe "snapping" med tennene. Jeg mistenker også at jeg kan ha fått en "smilehund", men det er ikke kjempelett å ta disse tegnene enda. Uff. Jeg har mast meg til denne hunden. Grått og lengtet. Jeg har ikke tenkt på noe annet enn hund det siste året, så er jeg bare slem og fikser det ikke Faen!
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #4 Skrevet 29. september 2010 Skjønner jo at det kan være vanskelig å gå hver gang den biter dersom dette er noe den gjør mye, men hva med å prøve å gå (uten et ord, bare reis deg og gå inn i et annet rom uten å så mye som se på den) hver gang den får "biteanfall" eller biter litt hardere enn vanlig? Hunden vil nok ha din oppmerksomhet, dersom den mister denne som en konsekvens av biting vil det kanskje hjelpe litt?
Ida1989 Skrevet 29. september 2010 #5 Skrevet 29. september 2010 (endret) Min hund er nå snart 2 år og har til tider små raseri anfall. Men når hun var liten bodde min gamle svigermor som er oppdretter og mente jeg skulle gå hardt til verks, men dette gjorde hunden min bare surere. Jeg ble fortalt at mindre hunder hadde større temperamang og burde derfor gå andre veien en den harde. Jeg begynte derfor med en lek strakte fram hånden min om hun gjorde noe som lignet biting trakk jeg hånden raskt tilbake, laget en liten au lyd og løpte ut av rommet. Dette virket til å gå strekt innpå henne og jo oftere jeg gjorde det til bedre ble det. Om hun begynner å lage antydning til "snap" så tar jeg henne rask og legger henne i bakken. Da sier jeg ikke noe spesielt bare legger ned hode hennes og roser henne mye etter på. Selv om hun kan ha noen anfall er hun mye bedre enn før. Jeg følte det som deg, skal det ingen ende ta. Vet ikke om noe av dette vil hjelpe, men jeg kan forstå hvordan du har det nå. Håper det bedrer seg med alderen! Kanskje lære henne betydningen av nei? Valpekurs er alltid en god plass å få råd !=) Mvh hundeeier men ingen ekspert =P Endret 29. september 2010 av Ida1989
Spøkelse Skrevet 30. september 2010 #6 Skrevet 30. september 2010 Du kan jo prøve "hyletrikset" som beskrevet ovenfor her, og se om den har bitehemningene i orden. Høres dessverre ikke sånn ut i forhold til hva du har beskrevet så langt Da min eldste var valp gikk hun amok ca 2 ganger om dagen, og dette er hund av veldig stor rase. Hun hoppet, klorte og beit. Det hjalp ikke å klynke, og hvis du snudde deg rundt hoppet hun enten på ryggen din eller bare fulgte etter rundt. Nå vet jeg ikke hvor stor hunden din er, men hvis den er større enn en labrador vil den jo uansett få suksess med å hoppe opp. Jeg tror ikke de alltid trenger å få så MYE ut av det de driver med der og da, hormonene og gud vet hva koker i hodet på dem (kan også hende at valpen din er overtrøtt og ikke klarer å roe seg ned i noen av tilfellene?). For min hund holdt det at hun klarte å få oss ut av balanse sånn at vi måtte røre litt på oss. Om det er en liten hund ville jeg rett og slett ignorert, ignorert og ignorert litt til. Men du MÅ ha tålmodighet, det tar tid i starten. Det må rett og slett gå inn at når de holder på sånn, så skjer det ingenting. Du blir ikke sint, de får ikke leke, de får ikke noe oppmerksomhet (hverken positiv eller negativ). Om det derimot er en stor hund, så ha på halsbånd inne. Ikke hold hunden i halsbåndet med armen, for den kommer uansett til å nå hånden din med munnen. Fest et kort kobbet i halsbåndet når den begynner å herje rundt, reis deg opp og så tråkker du med foten på kobbelet og holder i enden på det. Det må være såpass stramt at hunden ikke klarer å lette fra bakken med frambeina om den prøver å hoppe på deg. Det du gjør er at du tar fra den muligheten til å herje rundt, samtidig som du gjør deg selv veldig kjedelig. Pass på å være rask og flink til å belønne med en gang den roer seg. Kan ta et par repetisjoner før den skjønner hva du driver med, men det er virkelig verdt det. Har laget en nydelig tegning til deg dersom forklaringen var litt dårlig (beklager, men hunden din endte opp som en tjukk bullterrier!): http://img180.imageshack.us/img180/7849/bandnq.jpg Min hund holdt på til hun fikk sin første løpetid, så roet det seg helt Vil kanskje også tenke litt på når den holder på sånn? Er det kun når den har masse energi, eller er det også når dere har vært på jobb og kommer hjem? En arbeidsdag er lang for en liten valpehjerne og mange av dem blir utrolig masete og hypre om de er overslitne = kan slå ut i nafsete oppførsel som du beskriver.
kindelvev Skrevet 30. september 2010 #7 Skrevet 30. september 2010 Ett tips som vi fikk ved overaktivitet var å trene ro -trening. Rett og slett at man setter seg på gulvet med valpen i fanget, gjerne på ryggen og holder den der. Når den ormer for å komme seg løs så holder du litt hardere (ikke vondt), og når den roer seg litt igjen så slipper du opp, koser og roser. Begynn med korte økter og så lengre og lengre. Er ypperlig mens man ser på tv f.eks. Anngående bitingen, så tror jeg rett og slett ikke hunden skjønner betydningen av ordet nei enda. Da er det dumt å overbruke ordet - for da får det mindre effekt til slutt. Hyling ved biting er det som har mest effekt rett og slett fordi det er det de gjør med hverandre når en valp biter for hardt. Men det blir myyye bedre etter at valpetenner er felt. Men har du biteleker og gode ting å gnage på? Jeg liker veldig godt KONG sine produkter, både valpetingen og den du kan putte godbiter i. Både hjernetrim og bitehemming. De erfarne sier jo at hvis hunden har noen den får lov til å bite på som du kan bytte med når den biter på forbudte ting, så slipper du at den finner seg noe på egenhånd. Vel... dette har funket for oss i hvertfall Hilsen stolt eier av en rottis valp på 5,5 mnd.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #8 Skrevet 3. oktober 2010 Takk for tips alle sammen. Jeg prøver, men vet ikke helt hvordan det går. Det er en hund av liten rase (cocker-størrelse), og min mann har hatt dobermenn og andre store raser - men sier han aldri har vært borti en som er så stri som den vi har nå. Hvis det er slik valper SKAL være, så vil jeg tippe at 75% av alle hunder ville blitt mannevondte pg.a. for røff behandling i oppveksten (jeg vil tro at det er fler enn meg som hadde mistet besinnelsen). Det ville nok heller ikke vært så vanlig med hund i det norske hushold, da flesteparten ikke hadde orket. Ja, den forstår betydningen av "nei". Visse ting adlyder den med det samme, men når den skal leke - blir den overivrig(?) og BITER. Det er ikke snakk om smånapping, men den kjører på relativt hardt. Vi har forsøkt med å legge den på rygg (uten å være hardhendt eller bruke makt), og det tar laaaang tid før den gir seg. Uff. Er så sliten her. Hadde den bare nappet litt og vært fornøyd med dét. Slik "valpebiting" går jo over etterhvert. Dette føles annerledes. Allikevel virker den ikke aggressiv. Er utrolig tillitsfull og menneskekjær. Et skikkelig paradoks den bikkja. Jeg veit'a søren, jeg. Har vel hatt skikkelig flaks og fått en gal bikkje.
Independent_ Skrevet 3. oktober 2010 #9 Skrevet 3. oktober 2010 Det er litt forskjellige metoder som brukes når det gjelder valpebiting. Først og fremst så vil jeg bare si at det jeg skriver her er MIN måte og den trenger absolutt ikke være riktig for noen andre enn meg, men dette har fungert på mine hunder. Når valpen er ganske ung får den jo tenner og det er viktig å vite at hunden er nødt til å bite i denne tiden fordi det klør helt j*vlig i munnen da. Man vil jo ikke at hunden skal bite i mennesker eller ting i huset, så det er viktig at den har en leke den vet den får lov å bite i. Da kan du demonstrere med munnen at det er lov å bite i den leken og leke med den som en villing. Dersom valpen begynner å bite i andre ting er det viktig at eier ikke klikker helt mongo å begynner å kjefte å styre, det skjønner valpen ingenting av uansett. Det er viktig med et klart tydelig "NEI", og så ingenting. Hvis den fortsetter å bite er det å ta den litt i nakkeskinnet og kast den litt bortover. Valpen skal gi ifra seg litt lyd for å demonstrere at dette er bittelitt ubehagelig, men ikke så mye at det er vondt. Da vil hunden skjønne med en gang at dette er ikke lov, det får ubehagelige konsekvenser. Det har i hvert fall fungert på mine hunder. Dette er ikke på noen måte fysisk mishandling, siden det er som å bare nappe litt i huden på hunden. Det er som sagt ikke vondt, bare litt ubehagelig i to sekunder. Da opparbeider du deg respekt hos hunden og hunden vet at den tuller ikke med deg. Så er det viktig at du setter et skille mellom lek og alvor. Hvis det er greit for hunden å lekebite hele tiden, vil den kanskje begynne å bite når den er eldre også. Hvis hunden lekebiter og man merker at det blir litt for hardt så kan man bare si "AU" litt høyt med en type tone som hunden selv ville hatt. Da innser hunden at dette er vondt, og slutter. Så hvis du skal over på alvor, må du fjerne hunden fra øyeblikket. Ta den ut på do f.eks.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #10 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg har en veldig sta rase, og et meget oppegående individ som lærer raskt. Dessverre betyr det at den lærer både gode og dårlige vaner veldig raskt. Hvis du har jobbet feil med denne bitingen i 2-3 uker, så vil det nok ta enda lengre tid før den lærer helt, siden den i praksis har hatt 2-3 uker til å lære seg at biting er gøy/gir den oppmerksomhet. Klynk og hyl med en gang den biter. Jeg klynket som en valp og reiste meg opp hvis jeg var på gulvet, og satt hunden på gulvet hvis den var på fanget. Tok ikke så veldig lang tid før mitt klynk og reaksjon gjorde at hunden satt seg ned å så på meg for å se hva som skjedde videre. Når den var rolig, så roste jeg og begynte å leke eller kose igjen. Hvis den prøvde seg med tenner på nytt, så gjorde jeg det samme. Hvis du omså må ta 20 runder med å sette deg, reise deg, sette deg, reise deg, så vær tålmodig. Og prøv å end leken med en god tone. Ikke rett etter du har blitt bitt. Ordet "nei" syns ikke jeg hører hjemme i oppdragelsen før den blir litt større. Du har ikke hatt den 1 mnd enda, og den tiden skal brukes til å sette grenser på en positiv måte, og å bygge tillit. ALL trening i fremtiden beror på at hunden din stoler på deg, og ikke har en "ustabil" eier som kjefter helt uten at den forstår hvorfor.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #11 Skrevet 3. oktober 2010 Klynk og hyl med en gang den biter. Jeg klynket som en valp og reiste meg opp hvis jeg var på gulvet, og satt hunden på gulvet hvis den var på fanget. Jeg tar den (óg har prøvd). Problemet er at hvis jeg setter den ned eller går unna - så følger den etter og biter meg i "hælene".
Independent_ Skrevet 3. oktober 2010 #12 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg tar den (óg har prøvd). Problemet er at hvis jeg setter den ned eller går unna - så følger den etter og biter meg i "hælene". Når hunden biter deg i hælene snur du deg kjapt setter deg ned på hundens nivå og knurrer! Da mener jeg ikke menneske knurr, men på samme måte som hunder knurrer. Hjelper ikke det tar du den i nakkeskinnet sånn at den piper litt. Det at hunden går i hælene dine betyr at den ikke viser deg respekt i det heletatt.
Leo Skrevet 3. oktober 2010 #13 Skrevet 3. oktober 2010 Du vet sikkert at valper trenger enormt mye ro og hvile og bør sove 18 - 20 timer i døgnet? Overtrette/overstimulerte valper er som unger og får ofte "anfall" med voldsom biting og herjing. Er du i tvil kan du holde valpen i ro noen minutter og sovner den da, ja så trenger den sannsynligvis mer søvn og ro enn den får. Bortsett fra det, så bør du så langt det er mulig ignorere bitingen og putt evt. noe annet i munnen på den som den liker å bite på. Trekk til deg hender og føtter, snu deg vekk og blokker med kroppen. Jeg har nettopp hatt valp selv, så jeg vet at det kan være en tålmodighetsprøve av dimensjoner, men du får trøste deg med at det går over. Alle hunder som er normalt skrudd sammen slutter med valpebitingen helt uavhengig av hva eier gjør. Å straffe den, knurre eller bruke kjeft har ingenting for seg. I valpens øyne er også all oppmerksomhet positiv oppmerksomhet og i verste fall lærer du hunden at mennesker ikke er helt til å stole på. Du kan selvfølgelig ta i hunden, men det må bare være for å f.eks. flytte den unna deg og det skal ikke være vondt eller ubehagelig. Du kan også ha en valpegrind eller lignende stående slik at den ikke kan følge etter deg når du går. Det er også til dels store raseforskjeller når det kommer til valpebiting. Noen er et lite helvete og andre biter nesten ikke i det hele tatt. Men det går altså over!
Leo Skrevet 3. oktober 2010 #14 Skrevet 3. oktober 2010 Når hunden biter deg i hælene snur du deg kjapt setter deg ned på hundens nivå og knurrer! Da mener jeg ikke menneske knurr, men på samme måte som hunder knurrer. Hjelper ikke det tar du den i nakkeskinnet sånn at den piper litt. Det at hunden går i hælene dine betyr at den ikke viser deg respekt i det heletatt. Dette er rett og slett gammeldags tullball. Vi er ikke hunder og kan heller ikke agere hunder.
Independent_ Skrevet 3. oktober 2010 #15 Skrevet 3. oktober 2010 Dette er rett og slett gammeldags tullball. Vi er ikke hunder og kan heller ikke agere hunder. Det har da fungert på mine hunder. Som jeg sa i innlegget mitt over så er dette metodene jeg har brukt og som har fungert på mine hunder, men det er ikke sånn at det fungerer for alle.
Leo Skrevet 3. oktober 2010 #16 Skrevet 3. oktober 2010 Det har da fungert på mine hunder. Som jeg sa i innlegget mitt over så er dette metodene jeg har brukt og som har fungert på mine hunder, men det er ikke sånn at det fungerer for alle. Og som sagt fungerer alt og ingenting på valpebiting. De slutter med det helt av seg selv. Jeg har f.eks. ikke verken snakket til eller tatt i min nåværende unghund i forbindelse med biting (Et lite eksperiment faktisk ), men valpebitingen er like fullt helt borte. Å ta en valp i nakkeskinnet til den piper lærer ikke valpen noe annet enn at mennesker og menneskehender er noe som fort kan gjøre vondt.
Spøkelse Skrevet 3. oktober 2010 #17 Skrevet 3. oktober 2010 Har du prøvd å ikke gi den oppmerksomhet, men samtidig ta fra den muligheten til å herje rundt sånn som jeg foreslo? Du sier at det ikke hjelper å gå vekk. Det var det jeg mente med at det skal ikke så mye til for å trigge videre aktivitet hos valpen/hunden, er den først i det humøret så kan det holde at den får jakte på beina dine når du går bortover, eller armene dine når du bøyer deg ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå