ladyluna Skrevet 29. september 2010 #1 Skrevet 29. september 2010 Hei! Jeg og mannen leier en kjellerleilighet i en privat enebolig Oslo, som vi har bodd i i godt over ett år nå. Helt uten videre har jeg plutselig fått anstrengesesastma som opptrer ved særs lette anstrengelser. Søsteren min har også denne diagnosen, så det ligger i familien. Men selv om jeg har drevet en del med kondisjonstrening har jeg aldri merket symptomer på astma tidligere, og jeg har heller ingen allergier. Alle jeg kjenner som har astma har fått dette i relativt ung alder, så jeg følte det var rart at dette plutselig skulle dukke opp i starten av 20-åra! Jeg har derfor grublet på hva som har skjedd i den senere tiden som kan være mulige årsaker. Det første jeg tenkte på var at vi "nettopp" har flyttet til en storby, som jo innebærer en del luftforurensning. Det andre jeg kom til å tenke på er at leiligheten vår har ganske høy luftfuktighet, da vi bare har noen få små vinduer oppe på veggen og det derfor ikke er lett å lufte skikkelig. Jeg lurer derfor på om vi har muggsopp i leiligheten? Siden jeg har lest at det kan føre til astma. Vi kjenner ingen spesiell lukt her (som jeg har lest at er et tydelig tegn på mugg), men etter litt tenking kom jeg på at vi har en grå flekk (ca 20 cm bred og 5 cm høy) som på en måte "kryper" opp fra gulvlista på badet bak skittentøyskurven... Av den grunn er jeg ganske bekymret for at vi faktisk har mugg og av den grunn får dårligere helse av å bo i denne leiligheten. Og vil høre noen andres meninger før jeg eventuelt tar kontakt med utleier. I tillegg til spørsmålene over så vil jeg høre om noen vet hvordan vi kan finne ut sikkert om det er mugg i leiligheten eller ikke. Finnes det firmaer i Oslo som har kompetanse og utstyr, og som tar oppdrag fra private kunder? Og bør vi ta på oss og betale for dette eller har vi god nok grunn til å be utleier ta utgiften? Tror dere en lege kan bekrefte eller avkrefte om astmaen skylles muggsopp? Veldig takknemlig for svar!
Løvetanten Skrevet 30. september 2010 #2 Skrevet 30. september 2010 Bare helt kort fra meg... Jeg utviklet kroniske luftveisplager da jeg bodde ca 10 måneder i en leilighet som hadde muggplager. Det var ingen lukt i leiligheten, men du kjente det ute i trappegangen. Jeg hadde bihulebetennelser gang på gang og stadige luftveisinfeksjoner. Generelt mye dårligere immunforsvar. Jeg flyttet derfra og sleit litt i noen måneder deretter, men siden har det aldri kommet tilbake. Mugg er visstnok kronisk vanskelig å bli av med, så om dere kan flytte er nok det til alles beste. Har ikke tid til å svare på de andre spørsmålene, men jeg håper dere får hjelp:)
AnonymBruker Skrevet 30. september 2010 #3 Skrevet 30. september 2010 Jeg har også hørt at muggsopp kan fremkalle både astma og kreft. Muggsopp kan sikkert være godt skjult og ikke synes, men ellers viser viser det seg som mørke prikker/flekker. Dette mener jeg uansett er huseiers ansvar. Viser det seg at det er muggsopp i leiligheten, så har han ikke lov til å leie ut.
Akat Skrevet 30. september 2010 #4 Skrevet 30. september 2010 Hei! Jeg og mannen leier en kjellerleilighet i en privat enebolig Oslo, som vi har bodd i i godt over ett år nå. Helt uten videre har jeg plutselig fått anstrengesesastma som opptrer ved særs lette anstrengelser. Søsteren min har også denne diagnosen, så det ligger i familien. Men selv om jeg har drevet en del med kondisjonstrening har jeg aldri merket symptomer på astma tidligere, og jeg har heller ingen allergier. Alle jeg kjenner som har astma har fått dette i relativt ung alder, så jeg følte det var rart at dette plutselig skulle dukke opp i starten av 20-åra! Jeg har derfor grublet på hva som har skjedd i den senere tiden som kan være mulige årsaker. Det første jeg tenkte på var at vi "nettopp" har flyttet til en storby, som jo innebærer en del luftforurensning. Det andre jeg kom til å tenke på er at leiligheten vår har ganske høy luftfuktighet, da vi bare har noen få små vinduer oppe på veggen og det derfor ikke er lett å lufte skikkelig. Jeg lurer derfor på om vi har muggsopp i leiligheten? Siden jeg har lest at det kan føre til astma. Vi kjenner ingen spesiell lukt her (som jeg har lest at er et tydelig tegn på mugg), men etter litt tenking kom jeg på at vi har en grå flekk (ca 20 cm bred og 5 cm høy) som på en måte "kryper" opp fra gulvlista på badet bak skittentøyskurven... Av den grunn er jeg ganske bekymret for at vi faktisk har mugg og av den grunn får dårligere helse av å bo i denne leiligheten. Og vil høre noen andres meninger før jeg eventuelt tar kontakt med utleier. I tillegg til spørsmålene over så vil jeg høre om noen vet hvordan vi kan finne ut sikkert om det er mugg i leiligheten eller ikke. Finnes det firmaer i Oslo som har kompetanse og utstyr, og som tar oppdrag fra private kunder? Og bør vi ta på oss og betale for dette eller har vi god nok grunn til å be utleier ta utgiften? Tror dere en lege kan bekrefte eller avkrefte om astmaen skylles muggsopp? Veldig takknemlig for svar! Bah! Det der er så møkk... Føler virkelig med deg! Fikk mugginfeksjon i kroppen etter to år på studentby og ingen som kunne påvise noe. Vet ikke helt hvor du kan finne noen som kan undersøke, men om du sjekker ut denne artikkelen om muggsopp kan det hende det står noe der... Står ihvertfall hvordan du kan oppdage det på en av artikklene som det hennvises til! Håper uansett dere får ei løsning på ting!
ladyluna Skrevet 30. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 30. september 2010 Takk for gode svar Bra at du ble bedre Løvetanten! Ble du frisk etter at du flyttet Akat? Bra nettside du linket til forresten! Har en stadig dårligere følelse rundt dette her altså! Vi er heldigvis ikke mye syke, men etter hvert som jeg leser meg opp på temaet ser jeg at jeg kan krysse av for flere av symptomene som beskrives (f.eks. ofte hodepine og mye trøtthet). I tillegg vil jeg påstå at astmaen til mannen (som han har hatt lenge uten å være særlig plaget i hverdagen) er verre nå enn den var før vi flyttet hit! Om alt dette kommer av muggsopp vet jeg jo ikke, men kjedelig om det er tilfellet og vi ikke gjør noe med det! Så jeg tror vi må få klarhet i dette, eller bare få flyttet raskt! Men er dette forresten en gyldig grunn til å bryte en kontrakt? Vi er nemlig bundet til leiligheten fram til sommeren.
Reveal Skrevet 30. september 2010 #6 Skrevet 30. september 2010 Det er uten tvil grunn til å heve kontrakten. Du kan jo forsøke å be huseier kontakte en takstmann som kan måle fukt og mugg i leiligheten- men han har rett til å nekte da bevisbyrden ligger hos deg. (Fikk i allefall jeg beskjed om i tilsvarende situasjon i gamle leiligheten. Nå var det på det tidspunktet ikke mugg i leiligheten, men derimot så fuktig luft at bla midden koste seg ekstra godt på soverommene og den ene av oss er i dag KRAFTIG allergisk mot midd. I tillegg er vi begge veldig ofte og lenge syke. Var jeg deg ville jeg ikke drøyd et sekund med å kontakte huseier. For det første er jo dette direkte helseskadelig- og for det andre kan det jo hende huseier ønsker å rette opp i evt skade så snart som mulig. Ta kontakt med forbrukerrådet så kan du evt høre hvilke rettigheter du som leietager har. Men jeg mener at svaret jeg fikk var; det var min oppgave å bevise problemet (mugg/fukt etc), deretter har huseier en viss tid på seg til å påbegynne utbedring. Dersom ikke dette begynner så kan du heve leieavtalen... Jeg var heldig- har jobbet i forsikringsbyrå og kunne dermed kontakte en tidligere kollega (takstmann) som svingte innom meg for målinger på vei hjem fra jobb. Mulig forsikringsbyrået ditt kan hjelpe. Hos meg var det så fuktig at da vi flyttet oppdaget vi flere steder at også mine private møbler var blitt muggskadet... Jeg flyttet ut på en mnd varsel og synes det er helt grusomt å se at det flyttet inn nye såpass kjapt at huseier ikke kan ha utbedret situasjonen.
Akat Skrevet 1. oktober 2010 #7 Skrevet 1. oktober 2010 Takk for gode svar Bra at du ble bedre Løvetanten! Ble du frisk etter at du flyttet Akat? Bra nettside du linket til forresten! --- Så jeg tror vi må få klarhet i dette, eller bare få flyttet raskt! Men er dette forresten en gyldig grunn til å bryte en kontrakt? Vi er nemlig bundet til leiligheten fram til sommeren. Jeg ble frisk! Tok noen måneder, men har gått fra å være syk minst én gang i måneden(noe som var frustrerende i fht trening) til én gang i halvåret, og fra å ha tilnærmet klippekort hos legen til å gå max en gang i halvåret der også. Det verste for min del var, som du sier, slappheten. min mor fant denne siden da jeg sleit som verst med formen, og fikk intervallpuls av å gå opp trappa til leiligheta. Så sjekk det ut! Håper du blir bedre og ting ordner seg. Sjekk forresten ut forbrukerportalen.no i forhold til hvilke rettigheter du har på boligkontrakten! :-) Mener du skal kunne si opp.(TV2 hjelper deg hadde nylig en sak på dette så kan jo sjekke der også - da var det tre studenter som bodde i ei leilighet som var mugginfisert). Høres tydelig ut som dere er mugginfiserte ihvertfall - hodepine = klassisk!
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #8 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg har bodd i en kjellerleilighet der det var svartmugg i alle rom, spesielt på kjøkken og bad, og jeg kjenner igjen det dere skriver. Det ble (gudskjelov) aldri så ille at jeg utviklet astma / allergi, men jeg slet med ekstremt mye hodepine, var trøtt og slapp, mye syk og følte meg generelt dårlig mesteparten av tiden. Det hang igjen lenge etter at jeg flyttet derfra. Ut fra det vil jeg absolutt oppfordre dere til å sjekke det, og flytte derfra så fort som mulig hvis det er snakk om muggsopp (og det ikke blir gjort noe med det). (Forøvrig ble jeg så sint da jeg fikk høre at altmuligmannen til huseieren flyttet inn etter meg, med kone og spedbarn på slep. Han visste hvor dårlig inneklimaet var, og allikevel flyttet han inn med et barn. Jeg håper han var altmuligmann nok til å rive ned alt og bygge opp nye, muggfrie vegger. Tør ikke tenke på hva det barnet kan slite med i dag )
Green Lady Skrevet 8. oktober 2010 #9 Skrevet 8. oktober 2010 Nå kommer jeg vel til å få hele KG på meg, men det er faktisk ikke selve muggsoppen som gjør at man blir syk. Det har vært utallige undersøkelser på dette, men det er ikke funnet noen sammenheng. MEN; det som er saken er at man blir syk av innemiljøet, dvs, det som gjør at soppen kommer. Mugg kan være vanskelig å bli kvitt. For å kvitte seg med muggen er man nødt til å fjerne årsaken til at den kommer. Er det fuktig i leiliegheten må man lufte mer, og innstallere lufteluker. Lufteluker som står åpne er et absolutt must i alle leiligheter for å holde fuktnivået på et akeptabelt nivå. Et alternativ kan være å la døren stå oppe på vidt gap fra 30 min og utover (kommer an på størrelse på hus/leilighet) hver dag for å få luftet tilstrekkelig. Ellers er det flere firmaer og produkter for å fjerne mugg, og det er også produkter som impregnerer treverket/betongen/muren/hva det nå enn er som er infisert. Men sjangsen for at problemet kommer tilbake er tilstedeværende dersom man ikke fjerner årsaken til at muggen kom i utgangspunktet. Det er dyrt å få en fagmann på besøk, men det kan lønne seg i lengden. Man kan for eksempel måle antall partikler i luften (normalen skal ligge rundt på 18000-20000), man kan måle luftfuktighet og ta forskjellige prøver. Bare vær meget obs på hvem dere ringer, det er mange useriøse i denne bransjen som ikke aner hva de snakker om. I bunn og grunn er det snakk om mikrobiologi, og det er ikke bare-bare for dem som ikke har gått 25 år på skole (bokstavelig talt). Hilsen ei som kjenner flere som jobber med dette, og selv har har jobbet litt i bransjen (med kontorrettede oppgaver, ikke befaring vel og merke!)
Akat Skrevet 11. oktober 2010 #10 Skrevet 11. oktober 2010 Nå kommer jeg vel til å få hele KG på meg, men det er faktisk ikke selve muggsoppen som gjør at man blir syk. Det har vært utallige undersøkelser på dette, men det er ikke funnet noen sammenheng. MEN; det som er saken er at man blir syk av innemiljøet, dvs, det som gjør at soppen kommer. Mugg kan være vanskelig å bli kvitt. For å kvitte seg med muggen er man nødt til å fjerne årsaken til at den kommer. Er det fuktig i leiliegheten må man lufte mer, og innstallere lufteluker. Lufteluker som står åpne er et absolutt must i alle leiligheter for å holde fuktnivået på et akeptabelt nivå. Et alternativ kan være å la døren stå oppe på vidt gap fra 30 min og utover (kommer an på størrelse på hus/leilighet) hver dag for å få luftet tilstrekkelig. Ellers er det flere firmaer og produkter for å fjerne mugg, og det er også produkter som impregnerer treverket/betongen/muren/hva det nå enn er som er infisert. Men sjangsen for at problemet kommer tilbake er tilstedeværende dersom man ikke fjerner årsaken til at muggen kom i utgangspunktet. Det er dyrt å få en fagmann på besøk, men det kan lønne seg i lengden. Man kan for eksempel måle antall partikler i luften (normalen skal ligge rundt på 18000-20000), man kan måle luftfuktighet og ta forskjellige prøver. Bare vær meget obs på hvem dere ringer, det er mange useriøse i denne bransjen som ikke aner hva de snakker om. I bunn og grunn er det snakk om mikrobiologi, og det er ikke bare-bare for dem som ikke har gått 25 år på skole (bokstavelig talt). Hilsen ei som kjenner flere som jobber med dette, og selv har har jobbet litt i bransjen (med kontorrettede oppgaver, ikke befaring vel og merke!) ...du får ihvertfall meg litt på nakken... :slår: Jeg jobbet med et yrke hvor mugg var en daglig del av arbeidsmiljøet(vil ikke si mer av hensyn til anonymitet) i tillegg til at jeg bodde på en muggutsatt plass. Er uten tvil sikker på at det var disse to faktorene som gjorde at hele kroppen min ble utslått i nærmere to måneder. Etter å ha fjernet meg fra disse elementene og kuttet ut både, gjær, sukker og andre matvarer som kan gi næring til mugg, ble formen god igjen. Selvfølgelig har også inneklima en god del å si for "vekstvilkår", men én plass kommer infestasjonen fra, og er vel ikke tilfeldig at mange blir dårlige...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå