AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #1 Skrevet 29. september 2010 Har en sønn i 7.klasse som kan fortelle at omtrent hver dag så begynner elevene selv å pakke sammen 10-15 (og noen ganger 20) minutter før skola slutter. Det er ofte elevene selv som starter å pakke, men det skjer jo når undervisningen er nermest er ferdig. Er ikke uvanlig at lærerene er ferdig da heller og de gjør ingenting for å stoppe elevene og gjerne selv begynner å pakke sammen. Men gå får de ikke. De kler på seg, setter opp stolene og står der i 10-15 minutter og venter. Men hva er poenget? Hvorfor kan dem ikke gå 10-minutter før når de er ferdig uansett? De lærer jo ikke noe mer av å stå der bare? Akkurat der er lærerene superstreng, uten om vikarene som lar dem gå. Det har og hendt at læreren faktisk har gått ut av klasserommet og overlatt elevene til seg selv når de er så lite tid i gjen, men får streng beskjed om at ingen går før der ringer ut. Hvorfor? Kan dem ikke enten få gå når de ikke har noe mer fornuftig å gjøre eller jobbe til skoledagen faktisk er ferdig? Hva er poenget med å pakke sammen for så å stå i 10-15 minutter å vente? 15 minutter er jo faktisk tid. Noe de sikkert kunne brukt på noe fornuftig.
Rosalie Skrevet 29. september 2010 #2 Skrevet 29. september 2010 Jeg ville tatt det opp med læreren. Elevene har krav på undervisning denne tiden. Og det er nok grunnen til at de ikke får gå, heller. Lærer har ikke lov til å slippe de før dagen er over.
Twink Skrevet 29. september 2010 #3 Skrevet 29. september 2010 Da jeg gikk på skolen fikk vi aldri lov til å gå tidligere, fordi da ville alle de andre klassene se oss fra vinduet, og de ville også mase om å gå tidligere. Men synes det er rart de gjør seg ferdig så tidlig hver dag, burde ha full dag med undervisning!
Fanta Exotic Skrevet 29. september 2010 #4 Skrevet 29. september 2010 15 min hver dag blir jo veldig mange timer i løpet av ett skoleår. Jeg syns elevene skal få undervisning til dagen er over. Det er jo en grunn til at dagene er så lange som de er. Elevene bør også lære seg å forholde seg til tid, til senere i livet.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #5 Skrevet 29. september 2010 Så snodig? Dette hadde jeg tatt opp, kanskje først pratet med noen foreldre for å da har noe sammen å ta opp på foreldremøte f.eks. Dårlig allokert tid!
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #6 Skrevet 29. september 2010 Er det noen timer de bruker veldig mye ekstrautstyr (f.eks kunst og håndverk) slik at de starter å rydde tidligere slik at læreren er sikker på at de rekker å rydde opp alt?
Eliisa Skrevet 29. september 2010 #7 Skrevet 29. september 2010 Jeg tenkte også på at det de egentlig gjør er rydding? Det er en haug klasserom som ser helt forferdelige ut.. Der skjønner jeg godt (dessverre) at elevene må bruke 15 min hver dag til å lære seg å rydde opp etter seg.
sjøhest Skrevet 29. september 2010 #8 Skrevet 29. september 2010 Det høres rart ut.. Hvis de har pakket sammen og læreren ser at det enda er 15 min igjen, kan dem ikke rydde i hylla, synge noen sanger eller andre småting da? Såpass kreativ bør en lærer være.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #9 Skrevet 29. september 2010 Det gjelder alle dager, både med vanlig undervisning der de kun har penal og bøker og andre fag som sløyd. Så det er vanligvis ikke rydding, kun hver enkelt elev som rydder ned sine saker.
Gjest BabyBlue Skrevet 29. september 2010 #10 Skrevet 29. september 2010 Lærerne våre lar oss gå tidligere om vi jobber hardt gjennom alle timene (da snakker vi om en 4 timers økt), og hvis det ikke er noe særlig mer å gjøre på slutten av dagen går den til å diskutere lekser, resten av uka, nyheter, været.... Sånne lærere som vil ha oss ut så fort som mulig synes jeg er utrivelig. Å ha et greit forhold til læreren sin er viktig, man bør bli litt kjent om man skal ha med hverandre å gjøre i 3 ++ år.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #11 Skrevet 29. september 2010 Her snakker vi om 7-klassinger.. som blir fortalt at de skal stå og vente til det ringer ut, ferdig påpakket med klær og sekk.
Evighet Skrevet 29. september 2010 #12 Skrevet 29. september 2010 Snakk først med andre foreldre, og deretter læreren. Elevene har krav på undervisning. Læreren er på jobb, og har faktisk en jobb å gjøre.
Vannmelon Skrevet 29. september 2010 #13 Skrevet 29. september 2010 Snakk først med andre foreldre, og deretter læreren. Elevene har krav på undervisning. Læreren er på jobb, og har faktisk en jobb å gjøre. Jeg er ikke enig i at du bør snakke med andre foreldre først. Ta kontakt med læreren med en gang. Det løser ofte mye mer enn at man skal snakke med hverandre og skape unødvendig mye irritasjon. Det fanger gjerne elevene opp. Gå evt via foreldrekontaktene hvis du ikke ønsker å snakke direkte med læreren. Foreldrekontaktene er foreldrenes tillitsvalgte. Når det er sagt, så er jeg enig i at det er rart at de er så tidlig ferdig. I enkelte timer kan det være man kommer i mål tidligere enn planlagt (og da er det mye annet man kan gjøre). Elever på 7. trinn bør trenge maks fem minutter på å pakke sammen. Ti minutter hvis det er noen "siste liten-beskjeder" som bør gis i det de går ut døra, og de dermed trenger litt tid på slutten.
Gjesten Skrevet 29. september 2010 #14 Skrevet 29. september 2010 Jeg finner det vanskelig å tro at de alltid er ferdige 15 min før timen er over. Noen mulighet for at barnet ditt overdriver?
ToveM Skrevet 29. september 2010 #15 Skrevet 29. september 2010 De fleste klasser har vel foreldremøter i løpet av høsten, noe å ta opp der kanmskje?
Evighet Skrevet 29. september 2010 #16 Skrevet 29. september 2010 Jeg er ikke enig i at du bør snakke med andre foreldre først. Ta kontakt med læreren med en gang. Det løser ofte mye mer enn at man skal snakke med hverandre og skape unødvendig mye irritasjon. Det fanger gjerne elevene opp. Gå evt via foreldrekontaktene hvis du ikke ønsker å snakke direkte med læreren. Foreldrekontaktene er foreldrenes tillitsvalgte. Årsaken til at jeg nevnte andre foreldre, er at barnet hennes kan overdrive. Læreren skal være passe sløv når han/hun aldri har lærestoff til mer enn 30 min. Selv opplever jeg ofte at jeg har for mye! Men foreldrekontakten er et meget godt forslag, ja
Independent_ Skrevet 3. oktober 2010 #17 Skrevet 3. oktober 2010 Det er veldig synd at lærerne på skolen til barnet ditt ikke gjør jobben sin ordentlig. Det skal selvsagt ikke være sånn at de gjør seg ferdig med undervisningen 10-15 minutter før timen er ferdig. Det er jo faktisk sånn at det er de elevene som bruker 5 minuntter ekstra hver dag som blir bedre. 5 minutter høres kanskje lite ut, men i det lange løp kan det gi mange gode resultater. Uansett, grunnen til at de ikke bare kan la barna gå hjem, er fordi at de er pliktet av skolen å holde dem til timen/skoledagen er slutt. Det er selvsagt også meningen at barna skal lære ut den tiden, men det hender jo noen ganger at stoffet de skal gå gjennom for den timen tar kortere tid enn forventet. Uansett så kan de ikke la barna gå, av respekt for de andre elevene og lærerne på skolen. Hvis en klasse går fem minutter før en annen klasse, forstyrrer de andre klassene som fortsatt har undervisning. Om du føler at læreren kaster bort mye dyrebar tid bør du ta kontakt med læreren. Det enkleste er å ta det direkte opp med læreren og ikke rektor. Det kan jo være at du har misforstått barnet ditt, at undervisningen har sluttet tidlig èn eller to ganger. Barn har jo det med å overdrive fra tid til annen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå