Gjest gjestemamma Skrevet 29. september 2010 #1 Skrevet 29. september 2010 Kjæresten min har en 8 år gammel gutt som er inne i en periode hvor det virker som om "alt" er kjedelig...Før har vi alltid kunnet gjøre ting sammen alle sammen (jeg har to andre barn på snart 5 og 3- og han har en søster på 5), men nå virker det som om om ingenting er gøy lenger. Og når jeg spør hva han kunne tenke seg å finne på er svaret alltid at han ikke vet.. Så jeg er rett og slett bare litt nysgjerrig på hva deres 8-åringer driver med- både etter skoletid, og i helgene?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #2 Skrevet 29. september 2010 Jeg har to jenter på 9 og 11 år, og jeg kan gjerne fortelle hva vi bruker å gjøre i helgene. (I uken er det jo skole, lekser og fritidsaktiviteter/ trening, så da går liksom ettermiddagene og kveldene fort med våre rutiner) Fredagskveldene er hellige for oss. Da er det familiekveld med taco eller pizza. Ungene får være med å lage. Etterpå ser vi en film, eller noe annet interessant som måtte gå på TV (akkurat nå er det X-faktor som er det store)Lørdag/ søndag bruker vi å sove litt lengre enn i ukedagene, og lager oss en god frokost med egg og juice og godt brød. Lørdags formiddag drar vi gjerne inn til byen for å handle det vi trenger (det blir ikke så mye tid til dette i ukedagene)Det hender vi går på kafe eller stikker innom bakeriet og kjøper noe godt som vi kan kose oss med på en benk i parken om været er fint. Når vi kommer hjem, er det ofte andre barn ute i gata vår, og de tilbringer tid sammen med venner, mens mor får gjort endel husarbeid Det hender også vi har overnattingsgjester, altså venner av barna. Det er alltid koselig. Søndagen er vår avslapningsdag. Da bruker vi å tusle rundt i pysjamas og tøfler til litt utpå dagen, og siden kle på oss og gå en tur ned til stranda eller i skogen. Vi har med oss kakao og kjeks og koser oss. Det har hendt at vi har lånt med oss naboens hund, da synes jentene det er ekstra kjekt å være med på tur:) Noen ganger hender det vi tar en tur på kino, bowling eller på museum. Det er ikke så ofte vi har muligheten til å gjøre dette lengre, da vi har ganske knapp økonomi, men har vi råd, så vil jeg heller bruke pengene på sånne ting enn dyre ting/ klær til meg selv. Jeg tror det handler om å gjøre ting som interesserer barna, og gjøre dagene til en fin opplevelse. Jeg merker at det er veldig enkelt å bare sette seg ned foran PC'en og bli sittende der, men har man først kommet seg opp og ut, så har man det somregel gøy sammen også.
Hanselot Skrevet 29. september 2010 #3 Skrevet 29. september 2010 Kjæresten min har en 8 år gammel gutt som er inne i en periode hvor det virker som om "alt" er kjedelig...Før har vi alltid kunnet gjøre ting sammen alle sammen (jeg har to andre barn på snart 5 og 3- og han har en søster på 5), men nå virker det som om om ingenting er gøy lenger. Og når jeg spør hva han kunne tenke seg å finne på er svaret alltid at han ikke vet.. Så jeg er rett og slett bare litt nysgjerrig på hva deres 8-åringer driver med- både etter skoletid, og i helgene? Han hjemme hos oss er ute og flyr med naboungene hele dagen. De eneste gangene han kjeder seg er når han er på besøk hos våre (voksne) vennepar o.l. Dessuten kan det virke som tvspill og dataspill kjeder ham, for han sitter ikke lenge i gangen. Hjemme kan jeg ikke huske at han noen gang har uttrykt at det er kjedelig for ham. (Bortsett fra rydding av rom og støvsuging ) Ellers har han fått uvanen at han sier han kjeder seg når han egentlig vil ha noe, eller få lov til noe, fordi han er håpløs til å spørre om lov.
Gjest gjest Skrevet 29. september 2010 #4 Skrevet 29. september 2010 Vi har ei jente på snart 8.... Fredagen koser vi oss med taco til middag (fast tradisjon), og om kvelden ser vi Beat for Beat (jenta vår elsker det programmet). Lørdagen er vi ute på formiddagen og gjør unna ærend, likedan ukehandler vi for neste uke. På lørdager stikker vi gjerne en tur ut med båten og fisker hvis været tillater det, eller vi kan ta en tur på kino, lekeland, bowling osv... Har og fast bibliotekdag på lørdager der vi leverer gamle bøker og låner nye. Om kvelden koser vi oss med god mat, og bare slapper av. Søndagen er det som oftest ut på tur (er en turglad familie, og jenta vår vil som oftest heller gå tur enn å se barnetv..). Så da pakker vi tursekk, tar med bikkja og labber avgårde:-) I helgene bruker vi og å bake endel (bakeglad mor og datter, og spiseglad mann..). Likedan er og jenta ute og leker med barna i gata eller besøker venniner. Generelt sett så gjør vi det meste i helgene som vi ikke har tid til i ukene.....
Kittykat Skrevet 30. september 2010 #5 Skrevet 30. september 2010 Vi har 3 barn i alderen 6-10 år. På fredagskvelden så lager vi noe god mat og koser oss med å se en film eller vi spiller dataspill sammen. Hos oss går det i dataspill istedet for brettspill :-) På lørdagen så sover vi så lenge vi kan og slapper av. Senere på dagen, så kan det hende at vi spiller dataspill sammen, går tur hvis det er fint vær eller vi besøker venner. Om kvelden, så lager vi pizza, taco, wraps eller "skvive-pizza" og ser på en film sammen. På søndagen så sover vi så lenge vi kan og slapper av. Barna er ute eller på besøk hos venner hvis det er fint vær, hvis ikke så er de hjemme og ser på tv eller bruker datamaskinen.
Reveal Skrevet 30. september 2010 #6 Skrevet 30. september 2010 Helgene her (nylig fylt 9); Fotballturneringer (minst, 4 i sommerhalvåret), håndballhelger (1 helg pr mnd, to kamper pr dag- vinterhalvåret). Vi er mye ute i skog og mark, går til beins, på ski, med akebrett, skøyter etc - plukker brukt, bær, sopp etc. Finner ting å lage gaver, temating med. Vi baker, lager mat, sylter og safter. Lørdager uten idrett er vi stortsett på kino, teater, utstillinger og biblioteket (somregel ber vi med oss venner og dette resulterer ofte i vennemiddager med påfølgende overnattingsgjester og diverse brett/rollespill og annen lek). Søndags ettermiddag er vi nesten fast hos besteforeldre for middag og skravling. Ah- vi elsker helger! Masse tid til å gjøre det vi elsker, oppleve og være sammen med venenr og familie. (TV/data bruker vi lite av- synes den stjeler alt for mye tid som vi heller bruker til lek, morro og gode samtaler)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå