AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #1 Skrevet 29. september 2010 Min førsteklassing har lekser hver dag. Den gang jeg gikk på skole hadde vi 1 år mindre grunnskole og kortere dager. Ikke husker jeg lekser før langt opp i trinnene. Ikke føler jeg at min kompetanse fra skolen er forringet av den grunn, jeg har utdannelse og bra jobb. Dagens 5-6 åringer har lange dager på skolen, så SFO. Når middagen er konsumert og klokken begynner å vise 17.30, da er det på igjen med 30 min. leksegjøring. Er det bare jeg som mener dette blir voldsomt? Barnet hater lekser og er lei etter skoledagen, barnet vil slappe av og være med venner. Håper andre kan lufte sine synspunkt.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #3 Skrevet 29. september 2010 ja, jeg kan ikke annet enn å være enig med deg. Etter mitt syn er lekser en foreldet måte å drive skole på, og det skaper skoletapere. Kanskje ikke så tydelig når de er små, en eterhvert som de blir eldre og leksemnden øker, og de trenger hjelp til oppgavene blr forskjellen tydeligere og tydeligere, på dem som har ressursterke foreldre som KAN hjelpe med leksene, og dem som ikke har det, blant annet. Det virker som om enkelte lærere ser på det å gi mye lekser som et bevis på hvor bra lærere de er: mye lekser = engsjert lærer. Men dette er bare tull! Barn i dag har en så tettpakket dagsplan at de kunne godt ha fri på ettermiddagen. Vi som voksne forventer ekstra betalt om vi må gjøre arbeid fra jobben hjemme, mens barn skal gjøre det uansett. Og det er noe rav ruskende galt, når lærere drukner skolegleden i lekser allerede i første klasse! vår eldste sønn jobbet seg gjennom leksene uten de helt store problemene, vi fikk som regel ukeplanen fredag, og jobbet gjennom hele ukeplanen på søndag. Vår yngste sønn som fikk samme lærer hadde deriomot store problemer med leksemenden, og vi har måttet snakke med skolen om en forenklet lekseplan til ham. Dette kom dessverre for seint på plass, slik at når vi gjorde mindre enn det som sto, fikk HAN kjeft av lærer, selvom vi sendte med melding om at det var for mye. TS, ta tak idette med lærer NÅ. kanskje har du et av de barna som trenger litt ekstra hjelp, og det er viktig å få det på plass nå. Vi har mast og mast og mast, og det er først nå i femte klasse at vi blir høt, (ny lærer) og det er strengt tatt VELDIG for seint... snakk med læreren deres!
Eliisa Skrevet 29. september 2010 #4 Skrevet 29. september 2010 Har bare et råd, snakk med læreren. Det er ikke meningen at barna dine skal sitte med lekser i 30 min hver dag på 1.trinn. Da ligger nok nivået og mengden litt for høyt opp for dine små - og kanskje alle de andre små også. Vanskelig for læreren å vite, uten tilbakemeldinger. Lekser er ment som repetisjon - og de aller fleste skjønner at det kommer godt med, selv om barna ikke synes det er like gøy som leketid eller at foreldrene skal få sette seg ned med sitt. Det er kjempeviktig. Ikke minst er disse 30 minuttene der de kan spørre dere om hjelp, gull verdt.
Evighet Skrevet 29. september 2010 #5 Skrevet 29. september 2010 Husk på at læreren har en stor jobb med å lære bort alt som kunnskapsløftet sier at de skal igjennom. I tillegg har noen barn vaskeligere for å lære enn andre. Kanskje ditt barn er blant disse? Jeg tror ikke egen ukeplan da vil være det beste allerede i 1. klasse, men litt mer hjelp og støtte til å forstå tall og bokstaver - for det er jo stort sett det det går i på 1. trinn Jeg er lærerstudent, og er for tiden i praksis på 2. trinn. Det er mulig at dine barn får mye lekser, men etter min mening, får ikke mine elever det. Leksen til i dag var å lese en side i leseboken, og der stod det bare noen få ord. For eksempel "Lisa leser. Lisa ser sola." Dette er selvsagt alt for lett for de 8 elevene i klassen som leser helt perfekt, og de får også en ekstra side i en mer avansert bok (innimellom). For de elevene som derimot ikke leser flytende, er dette fine ord å øve på, i og med at de bare inneholder bokstaver som de har lært som både stor og liten. I matte til i morgen kan de f.eks ha en side hvor de skal øve på å skrive 7-tallet, og alle tallene før. Neste uke er det 8, og alle tallene før. Ingen kan da påstå at dette er mye? Dersom du mener at det blir gitt for mye lekser til barnet ditt, bør du ta det opp med læreren og høre hva han/hun mener om det
Gjest TS Skrevet 29. september 2010 #6 Skrevet 29. september 2010 TS Jeg har snakket med læreren og luftet mitt synspunkt, men opplevde å få et "hmmm" til svar. Leksene tar fra 1/2 time til 1 time hver dag. Lesing 15 min. er greit, det kan vi ta på sengen, men all tegning, skriving og repetering tar helt pusten fra meg. Barnet vil ikke. Nå skal det også sies at dette er et lettlært barn, i den grad man kan kalle en 1.klassing lettlært. Opplever at h*n synes leksene er enkle, kan telle på engelsk uten problemer og kan pluss og minus så langt det er forventet av små barn og kan til en viss grad gjøre ord av bokstaver. Men barnet tenderer mot å slurve for å bli ferdig, som igjen medfører oppgitthet og diskusjoner. Jeg er mest redd alle disse leksene hver dag gjør at barnet får en aversjon mot skolearbeid. Jeg tar med meg rådet ang. å gjøre lekene i løpet av helgen, det kan være en løsning. Men det avhenger av at læreren finner det formålstjenelig å sende med alle ark som skal gjøres før helgen. Men det må jeg vel kunne kreve? Heldigvis, kan man vel kanskje si, er vi formodentlig en av de mer ressursterke familiene, som kan bidra med leksehjelp i årene som kommer. Men akkurat nå føler jeg meg oppgitt!
Gjest BabyBlue Skrevet 29. september 2010 #7 Skrevet 29. september 2010 Overhodet ikke. Det er hver dag, ja, men ser jo søsteren min: sitter med det i mindre enn et kvarter bare hun er fokusert og jobber effektivt, så er det ut å leke. Husker da jeg gikk fra barneskole til ungdomsskole: det var et sjokk! Så mye lekser, fremføringer, og krevende stiler å skrive. Nei, bedre at de blir godt forberedt fra starten av istedenfor å kose seg gjennom barneskolen. Vi hadde slappe lærere som ikke gadd å holde oss utfordret, noe som gjorde starten av 8 til et stressende marertitt. Men jeg husker jeg hadde vansker med matten, noe jeg fikk hjelp med : ) Etter hvert ser jo lærerne hva hvert enkelt barn sliter med, og da tar de som regel hensyn til det.
Porcelain Skrevet 29. september 2010 #8 Skrevet 29. september 2010 1-4 klasse har jo tilbud om leksehjelp på SFO , hvorfor er ikke barnet ditt med på det?
Gjest TS Skrevet 29. september 2010 #9 Skrevet 29. september 2010 TS Barnet har ikke leksehjelp fordi det foregår 1/2 time etter en 4 timers økt på skolen og bare en dag i uken (av 4!). Det er 1 asistent som skal hjelpe MANGE barn og barnet ønsker ikke selv å være med på dette. Har ikke spesielt lyst å tvinge h*n til det heller.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #10 Skrevet 29. september 2010 1-4 klasse har jo tilbud om leksehjelp på SFO , hvorfor er ikke barnet ditt med på det? Den leksehjelpen som tilbys mange steder er en stor vits. Her er det på ene skolen 1 assistent på 35 barn. Hvor mye leksehjelp er det? Men det er hele to ganger i uka da (yey) og så får de kun lov til å gjøre den dagens lekser.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #11 Skrevet 29. september 2010 Først: Den leksehjelpen det snakkes om over her er stort sett en vits. Det er det i alle fall på vår skole, så jeg ville aldri la våre barn bli med på det om de ikke har veldig lyst selv. Så over til sp.målet til TS. Vi har ei i andre klasse, hun har to lekser hver dag alltid leselekse og så matte, skriving, engelsk eller noe i tillegg. Leseleksen skal leses 5 ganger, det er i alle fall en hel side i leseboken og en ekstra lekse til de som leser bra. Dvs at vår datter leser leksen i leseboka 2 ganger og ekstra leksen 3 ganger. Det er stort sett en liten bok/hefte. Så kommer jo neste lekse i tillegg. Dette tar fra ca 20 min til opp i 45 min. Enkelte dager hun er sliten, så synes vi at det er litt mye ja. i første klasse hadde hun leselekse hver dag, på akkurat den samme måte som beskrevet over. Personlig synes jeg det er greit og ikke minst viktig at barn har lekser og at foreldrene må bruke tid på dette i lag med barna.
Leanne Skrevet 29. september 2010 #12 Skrevet 29. september 2010 Det er visst stor forskjell på skolene rundt om... Datteren min går også i 1. klasse, de får utdelt lekser på mandag - disse skal gjøres i løpet av uken. Leksene er ofte 2-4 sider i matteboka + litt norsk lekser (vært mye forskjellige, rim®le de skal lære utenatt og tegne til, streke under rimordene, lage et tankekart om et tema (ord eller tegninger), tegne og skrive(evt. diktere-foreldre skriver) om en tur de har vært på - hva som var gøy osv..) Disse leksene har ofte blitt gjort i løpet av 1 eller 2 dager. Her "klager" barnet på at det er alt for lite lekser Finnes det ingen regler/forskrifter for hvor mye/lite man skal ha av lekser - eller er det helt opp til hver enkelt lærer og skole? Synes det hørtes ut som om dere har for mye, ta det opp på foreldremøte eller ta det opp med rektor hvis ikke lærer hører. Evt. Foreldrekontakter/FAU.. Læreren hører kanskje lettere hvis det er flere som sier noe..
LukaFrost Skrevet 30. september 2010 #13 Skrevet 30. september 2010 Jeg synes ikke 30 min lekser hver dag er for mye. Lekser er faktisk noe man bruker for at elevene skal lære. Enten repeterer man det man har lært på skolen den dagen eller så er det for å forberede seg til neste dag. Kort sagt. Jo eldre elevene blir jo mer må man regne med at de skal jobbe selvstendig. Man kan ikke gå gjenom skoleårene uten å gjøre en innsats selv.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2010 #14 Skrevet 30. september 2010 Jeg trodde lekser hver dag var nokså vanlig -det var hvertfall det da jeg gikk på barneskolen. Hvis barnet ikke gjør lekser på SFO, har h*n vel flere timer der til å leke og være med venner?
jolie Skrevet 30. september 2010 #15 Skrevet 30. september 2010 En time med lekser hver dag i 1. og 2. klasse er for mye. Noen gjør dem kanskje unna på 20 minutter, men for dem som trenger mer tid eller er lekseleie bør læreren være imøtekommende og legge til rette for litt andre lekser i en periode. Det er jo ikke sånn at man lærer så himla mye fagrelatert av å tegne hva man har spist den dagen, men det er læring på andre måter (å huske noe, finmotorikk, "disiplin", rutiner etc). Dog er det ikke så mye læring i det at eleven bør tvinges til å gjøre det - da ender man bare opp med leksevegring. Og det er dumt når man kommer til ungdomsskolen og virkelig får kjenne på leksepresset. Foreldre må huske at barnet ikke er ferdig med læringa når det er ferdig på skolen. Man rekker gjennom årsplaner i alle fag på skolen, men man rekker ikke all repeteringa. Øving og repetering må delvis tas hjemme som lekser. Det inngår i skole-hjem samarbeidet. Skolen har fått større og større oppdrageransvar ettersom vi har modernisert oss, men læringa foregår på alle arenaer. Nå sier jeg ikke at dette er tilfellet her, men om man ikke har tid til å følge opp barnet med leksene bør man se på hva man bruker ettermiddagene sine til. Kanskje både mor og far og barn trenger å kutte ned på fritidsaktiviteter og hobbyer for å skape mer rom for lekser? Læring først, selv om både sosial mestring og fysisk fostring også er viktig. Men det er ikke krise å legge fritidsaktivitetene på frys et år til poden har lært seg å lese godt og ergo frigjør ettermiddagstid fordi han gjør leksene kjappere.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2010 #16 Skrevet 30. september 2010 Sfo er vel frivillig tilbud og du som har valgt å ha henne der. Da kan du vel ikke komme etterpå å klage på at det blir lange dager. Jeg syns ikke hun har mye lekser. Vil du ikke at hun skal lære da?
Kara W Skrevet 30. september 2010 #17 Skrevet 30. september 2010 Jeg hadde også lekser hver dag fra 6-års alderen (gikk på det som den gangen het førskolen). SFO ble også startet opp som prøveprosjekt da jeg gikk i 2. klasse, og der var det lekselesing hver dag (bortsett fra fredag selvfølgelig). Var også en assistent pr klassetrinn, og det fungerte helt fint. Jeg ser ikke noe problem med at så små barn får litt lekser hver dag. Enten så gjøres det etter skolen, og de leker på kvelden, eller så leker de etter skolen, og gjør lekser på kvelden. En ting jeg reagerer litt på er at alle sier at de gjør lekser sammen med barna, eller at barna trenger mye hjelp. Det kan jeg ikke huske fra da jeg gikk på skolen. Selvfølgelig var det greit å ha en voksen å spørre om man sto fast, men man gjorde lekser stort sett selv. Er dette blitt endret slik at det er lagt opp til at barnet skal jobbe sammen med en voksen? Jeg mener at lekser er en fin måte for foreldre å følge litt med på hva barna holder på med på skolen, men hovedformålet må jo være å lære barna verdien av selvstendig arbeid. 1
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2010 #18 Skrevet 30. september 2010 Min sønn er fem år når han begynner på skolen. En halvtime med lekser hver dag høres mye ut. Jeg skal ikke ta sorgene på forskudd, men husk at førsteklasse i dag skulle være lek og forberedelse til skolen - som sagt, det går femåringer der... må ikke knekke dem helt heller.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2010 #19 Skrevet 30. september 2010 En halvtime er da ingen ting! Barnet går på skolen nå- ikke barnehagen. Enn så lenge er det hjemmelekser i den norske skolen, og det forventes en innsats fra foreldrene, både når det kommer til motivasjon, disiplin og læreteknikk. (En helt annen diskusjon om det skal være lekser eller ikke...) I den grad det er noen trøst- spar innlegget til det året barnet begynner i 5.klasse- DA snakker vi mengder med lekser! Men, de må og skal gjøres. Og som flere nevner her- barnet går da vitterlig på SFO- det leker davel med venner der. Og i følge din tid så har dere da halvtimen fra middagen til evt barnetv? Eller hva om barnet gjør (deler av) leksene mens du lager mat? Har fungert veldig fint her- barnet sitter ved kjøkkenbordet og har min hjelp tilgjengelig 2 meter unna. Dermed er ettermiddagen fri til venner, idrett, tv, data eller hva vi har lyst til å gjøre. Et alternativ er evt å ta opp muligheten for ukelekser. Da kan du jo sette av en kveld eller to til barnets idrettsaktiviteter- og ha de andre til lekser. Ved å gi barnet gode lekserutiner allerede fra 1.klasse er barnet mye bedre rustet til å takle mengden av lekser som vil komme i årene fremover. Lekser går forran alt- og ingen barn har vondt av å lære at leksene skal være gjort før man kan sette igang med aktiviteter/leking.
Gjest Mille Skrevet 30. september 2010 #20 Skrevet 30. september 2010 Synes en halv time er for mye for en førsteklassing. Synes 10-15 min burde være maks. Her har 1.klassingen lekser 4 dager i uka,- men det er å skrive 9 S`er, eller telle hvor mange kuer og sauer og griser det er på arket, og skrive opp tallene. Ting som tar 5 min. Poenget er at de skal få en rutine med lekser, og mestre leksene uten at det blir et slit. Synes det er nok med sånne lekser det første halvåret hvertfall. Barnet har et enormt behov for leking,- merker at han har underskudd på leking etter at han begynte på skolen; nettopp fylt 6 år. Skolen skal være noe positivt,- ikke noe barn skal bli lei av i første klasse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå