Gjest Gjest Skrevet 29. september 2010 #1 Skrevet 29. september 2010 Hei Jeg skal snart begynne å jobbe i barnehage, og lurte på om dere foreldre har noen tips til meg? Hvilke egenskaper setter dere mest pris på hos de som passer barna deres? Og hva er ikke bra? Hva liker barna deres? Setter stor pris på svar!!
crazyforgum Skrevet 29. september 2010 #2 Skrevet 29. september 2010 Kjempeviktig at barnet blir godt tatt imot om morgenen.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #3 Skrevet 29. september 2010 Mitt tips er å IKKE høre på foreldre alltid. De har en tedens til å tro de kan alt om barneoppdragelse selv om de har en unge på 9 månder bare Hva barna liker kommer du ikke til å lære her ,rett og slett forde alle barn er ulike. Se og lær i barnehagen
SummerJoy Skrevet 29. september 2010 #4 Skrevet 29. september 2010 Kjempeviktig at barnet blir godt tatt imot om morgenen. Jeg føler meg så mye bedre de dagene jeg leverer og ungen blir tatt i mot med verdens blideste "Hei ****!" og gjerne når de tar henne opp i armene sine også, enn når det virker som de såvidt får med seg at hun kommer. (noe som heldigvis skjer sjeldent) Et ordentlig "hadet" syns jeg også er fint.
Gjest Ruccola Skrevet 29. september 2010 #5 Skrevet 29. september 2010 (endret) Tror nok du vil få grei opplæring av de ansatte Se og lær! Men en ting jeg har lært, syns jeg er viktig å lære videre. Når jeg var lærling var det en jente på lærlings-samling som spurte læreren om hvordan man vet når man gjør noe galt, det er så vanskelig å vite akkurat hvor grensen går. Da svarte læreren på gruppa vår at når du gjør noe du føler du vil skjule for andre - ja da har du gjort noe galt. Den har jeg husket i etterkant, og den er faktisk veldig effektiv i alle deler av livet, ikke bare jobb! Ellers er det bare å vere blid, ryddig og hjelpsom og ellers gjøre som de andre på din avdeling Lykke til, det er gøy å jobbe med barn! Endret 29. september 2010 av Ruccola
mousepad Skrevet 29. september 2010 #6 Skrevet 29. september 2010 En av de tingene som vi la vekt på når vi valgte barnehage , ligger muligens noe utenfor din kontroll , men vi valgte bevisst en barnehage som har lav turnover ( altså stabil arbeidsgruppe ) og som var kjent for å sende videre trygge barn . En arbeidsplass med lav turnover har ofte en arbeidsgruppe som jobber godt sammen og hvor det er godt arbeidsmiljø og da fungerer arbeidsplassen også bra både for ansatte og barn . Det jeg setter mest pris på i barnehagen vi har plass er at de ansatte virker som om de genuint bryr seg om barna , og at barnet vårt ikke bare er barn nummer x om du forstår . Jeg tror ikke det er noe jeg misliker ved de ansatte i barnehagen vi bruker idag Hvis noen hadde vært veldig harde ( altså ikke bare bestemte ) mot barnet hadde jeg ikke likt det . Hadde ikke likt det hvis jeg til stadighet hadde hentet barnet og bleien var full hver gang heller . Jeg tror hvert barn liker forskjellige ting og du vil sikkert finne ut hva det enkelte barn syntes er morsomt ved å være sammen med det . Veien blir ofte litt til mens man går og de små er individer de også med forskjellige preferanser som man bare må finne ut av etterhvert .
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #7 Skrevet 29. september 2010 Kanskje det er viktig å engasjere seg i lek? Det fikk jeg ofte høre.
skandale Skrevet 29. september 2010 #8 Skrevet 29. september 2010 Vil anbefale deg å lese litt pedagogikk og lærebøker fra f.eks. førskolelærer eller barne og ungdomsarbeider, mye nyttig refleksjonsmateriale der, og smarte tips.
Gjest Imsdal Skrevet 30. september 2010 #9 Skrevet 30. september 2010 Hei Jeg skal snart begynne å jobbe i barnehage, og lurte på om dere foreldre har noen tips til meg? Hvilke egenskaper setter dere mest pris på hos de som passer barna deres? Og hva er ikke bra? Hva liker barna deres? Setter stor pris på svar!! Gratulerer med verdens beste jobb En blid og imøtekommende person som møter foreldre og barn i garderoben er alltid viktig, det å være imøtekommende for foreldre er faktisk en plikt du har når du jobber i barnehage. Dersom du klarer å få en god profesjonell kontakt med foreldre og barn er det lettere for dem å si fra om det er noe, slik som at de hadde en dårlig start på dagen, o.l. Vær lydhør overfor foreldre, jobben din er å passe på det kjæreste de har. Jobben din er å bistå dem med oppdragelsen, ikke overta eller overkjøre. Barn er like forskjellige som vi voksne, så hva de liker er veldig forskjellig. Lek er fremtrende i barnas hverdag, men ikke alle barn leker sånn uten videre. Ofte er det nok å bare være der, så går leken av seg selv. Sett deg ned på gulvet sammen med barna, og de vil føle seg trygge og kan leke. Det er ikke sikkert du trenger å delta i leken, men bare være der. Av og til kan voksnes innblanding i leken være ødeleggende, av og til kan den voksne bidra til å få leken videre- dette er en vanskelig balansegang Om du er interssert kan du se på Rammeplan for barnehager, som alle barnehager må følge. Her får du et godt innblikk i hva barnehagen inneholder Lykke til!
Gjest gjest Skrevet 30. september 2010 #10 Skrevet 30. september 2010 Kanskje ikke tenke at du er "barnehagetante," men ansatt på en profesjonell arbeidsplass der du ikker "passer" barn, men er med dem i alle daglige gjøremål og sørger for at de får utvikle seg og blir stimulert på en god måte? Ellers mye bra i de andre svarene synes jeg:)
Rødtoppen86 Skrevet 30. september 2010 #11 Skrevet 30. september 2010 Barn setter veldig stor pris på å bli sett. De blir så glade hvis du viser at du er der og bryr deg om dem. Gir du mye av deg selv til barna, så vil de gi deg veldig mye tilbake. Er så herlig å komme på jobb om morgenen og se at alle barna smiler til deg og sier hei og vil ha en klem. Dette er noe foreldre merker i den forstand at barnet gleder seg til å komme i barnehagen. Ellers er det kjempefint om man sjekker bleier så de ikke er fulle av tiss eller bæsj. Foreldre er ofte veldig glade for å høre hvordan dagen har gått, hva barnet har gjort, har det spist bra, sovet godt osv. Ikke alt man klarer å få med seg hvis det er mange barn, men å ha tid til å prate litt med foreldrene om dagen som har vært er bra
AnonymBruker Skrevet 30. september 2010 #12 Skrevet 30. september 2010 Personlig setter jeg kjempestor pris på at de ansatte hilser på sønnen min når vi kommer, med navn (alle lærte dette overraskende fort!). I tillegg liker jeg at de gir meg uoppfordret en kort oppsummering av dagen hans når vi henter han, om han har falt, hva han har spist, noe morsomt han har sagt/gjort, noe han likte spesielt godt osv. Og så er jeg overrasket over hvor flinke de er til å vite akkurat hva min sønn liker, ikke liker, hva han er opptatt av osv. Han har bare vært i bhg en knapp måned. Og så synes jeg det er utrolig herlig å se hvor blide og glade de ansatte er når de omgås barna. Og de gir virkelig av seg selv, tuller og tøyser, løper etter, synger og er sammen med barna, ikke ved siden av.
Gjest ts Skrevet 30. september 2010 #13 Skrevet 30. september 2010 Tusen takk for så mange fine svar!!! Jeg gleder meg virkelig til å begynne
Jesse Skrevet 1. oktober 2010 #14 Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Det aller viktigste (som er nevnt over her) er; engasjer deg i barna! Vi har hatt opptil flere vikarer i barnehagen der jeg jobber, som i utgangspunktet setter seg ned og f.eks tegner eller bygger lego med barna, men som bare blir sittende og fortsetter å tegne helt i sin egen verden etter at barna er ferdige og vil gjøre noe annet. Vis at du er engasjert, er du usikker på noe; spør de andre voksne istedet for å bare gjemme deg litt bort. Det er hektiske dager i en barnehage, og det er viktig at du selv viser initiativ til å lære ting. (selvfølgelig har ped.leder et visst ansvar for å sette deg godt inn i ting i begynnelsen). Det jeg syns var aller vanskeligst da jeg begynte var å skulle huske litt om alle 19 barna hver dag (f.eks hvor mye h*n hadde spist, hvem h*n hadde lekt med osv..), det tar gjerne litt tid å finne sin egen måte å huske slike ting på, men da kan du heller fortelle litt generelt om hva dere har gjort denne dagen. Alle foreldre setter pris på å få høre litt om hvordan dagen har vært:) (de aller fleste ihvertfall ) Møt foreldre og barn med et hyggelig "hei" om morgenen, og et "takk for idag" e.l når de går Jeg syns det kan være vanskelig til tider å "bare" være en assistent, uten å ha noen pedagogisk utdannelse, savner å klare å se ting fra mest mulig pedagogisk vinkling noen ganger, så forhør deg gjerne litt med pedagogene i barnehagen om de har noen bøker osv som du kan lese i hvis du er interessert i det.. Se hvordan de andre ansatte jobber, og lær av det Og ikke minst; gratulerer med verdens beste jobb ;) Endret 1. oktober 2010 av Jesse
ferdig Skrevet 2. oktober 2010 #15 Skrevet 2. oktober 2010 husk at du er der for barna, ikke bli en av de som står og skravler hele dagen. Den stillinger er som regel tatt allerede av andre:-) respekter barna. Er ikke alltid du er enig eller du mener barna tar de rette avgjørelsene, men respekter de selv om de gjør feil og du vil få respekt tilbake. det er barna du jobber med, ikke foreldrene. Foreldrene skal du samarbeide med men ikke jobbe med. husk at det er stor forskel på og jobbe med barn og passe barn, bli heller en av de som jobber med barna:-) Om Ole kastet sand på Per er det ikke sikkert det var meningen, han glemmte bare at Per satt der han satt. så tell til tre før du kjefter prøv heller å lære bort det riktige enn å fokusere på det barnet gjorde feil. du klarer alldri å gjøre alle foreldrene fornøyd, og det er heller ikke jobben din, din jobb er å gjøre barna fornøyd og da blir som regel foreldrene fornøyd av seg selv. husk beskeder fra foreldrene, Ole skal ha den blå lua i dag, da SKALL Ole ha blå lue på i dag. Om det da plutselig blir utrolig varmt og Ole går og svetter så ta på pannebånd etter og ha pratet med andre på avdelingen om det, og forklar FØR mor/far kan ta deg for det hvorfor han ikke har blå lue på når de henter og legg da på at VI så han svettet og var for varm så VI fant ut at vi byttet, men VI kontrolerte da at han ikke føltes kaldt i ettertid. om du har en unge langt opp i halsen en dag, du føler den ungen går deg på nærvene så prat med de andre på avdelingen, be om lit avlstning på det barnet den dagen og spørr om råd fra alle du kan om hvordan du løser dette. Som voksne er det heller ikke alle barn som passer sammen med akurat deg, det viktigste da er at barnet IKKE oppdager det og at du klarer og jobbe med det. viktigste av alt, de aller fleste foreldre vet best hva som er best for sitt barn og det betyr at om foreldrene er fornøyd vil barnet også føle seg fornøyd men din jobb er først og fremst barnet og etter det kommer foreldrene. lykke til i et yrke som gir så utrolig mye om du lar det gi deg det:-)
lille katt Skrevet 2. oktober 2010 #16 Skrevet 2. oktober 2010 (endret) Enig i at det er flott for både foreldre og barn å bli møtt av personal som virkelig SER oss og tar godt imot barnet. Setter alltid pris på at personalet hjelper til med å få barnet igang med mat eller aktivitet, slik at det ikke blir stående alene når mamma eller pappa går. Fint at en voksen "tar over" når vi må gå, det gjør avskjeden enklere . Jeg er stort sett veldig fornøyd med de voksne i vår barnehage, men jeg møter av og til noen som tydeligvis har lest et sted at barna gråter fordi de voksne ikke går. Altså at foreldrene drøyer avskjeden for lenge, gjør barna utrygge, er for klengete etc. Dette stemmer helt sikkert i noen tilfeller. Men det virker av og til som at personalet mener at dette er en universell sannhet om barn og foreldre . Hvis jeg skulle ønske meg noe fra personalet, ville det være at de i større grad stolte på at vi som er foreldre kjenner barna våre best. Kanskje vet vi hvorfor de gråter akkurat den dagen, kanskje har det skjedd noe hjemme, kanskje har barnet sovet dårlig. Kanskje barnet er urolig for noe. Kanskje barnet trenger akkurat den dagen at mamma somler litt med avskjeden. Det trenger dermed ikke bety at barnet gråter fordi mamma ikke går, men at barnet gråter, og trenger at mamma er der litt. Har forøvrig hatt mine barn i en barnehage med nesten 100% norske/vestlige ansatte, og i en barnehage med høy prosentandel ikke-vestlige ansatte. Jeg må si at jeg virkelig elsket de ikke-vestlige damene og måten de overøste barna med kjærlighet. Har inntrykk av at norske pedagoger (og assistenter) er litt mer "pedagogiske" og korrekte - ikke at de ikke er kjærlige mot barna (for det er de også), men at de har større bevissthet rundt hvor mye oppmerksomhet, hvordan sette grenser, hvor mye kos, hvor mye trøst etc. Mulig dette er tilfeldige opplevelser, men jeg savner mer av den ikke-vestlige varmen i vår nåværende barnehage. Nå har det heldigvis kommet noen få ikke-vestlige assistenter, og jeg synes de har en helt annen nærhet til barna - er veldig glad for at personalgruppen er mer sammensatt nå. Mitt tips til deg er med andre ord å også se på dine eventuelle ikke-vestlige kolleger for å plukke opp tips . Endret 2. oktober 2010 av lille katt
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #17 Skrevet 2. oktober 2010 Lille katt: Kan det tenkes at de i barnehagen synes at å drøye avskjeden, og la barnet gråte unødvendig lenge, er er veldig dumt fordi de av erfaring vet at barnet slutter å gråte 5 min. etter mor/ far har gått???
ferdig Skrevet 2. oktober 2010 #18 Skrevet 2. oktober 2010 trass i hva lille katt sier, så er min erfaring etter mange år i bhg at barn slutter og gråte fortere når mor/far drar. det er også din plikt og fortelle om ting som kan gjøre at dit barn har en dårlig dag, vi skal ikke måtte gjette på hvorfor dit barn er ekstra grinete en dag. og det at foreldre er i barnehagen er ikke noe problem, problemet er når mor sier hade til barnet og etter det bruker 5 min på og gå, sier du til barnet at du drar så dra, at du står og drøyer tiden gjør det bare mye verre for barnet, selv om du trur noe annet. Og det vet jeg at de aller fleste som jobber i bhg kan skrive under på det. som mor kjenner du dit barn best, men ikke i den settingen vi har, da er det faktisk vi som vet mest om hvordan ditt barn reagerer. det er stor forskell på hvordan barn oppfører seg hjemme med mamma og hvordan de oppfører seg sammen med 25 andre barn. verdens mest trasige 3åring kan i bhg ikke vise tegn til trass når mor er borte, eller den lille gull-ungen din kan være et mareritt for de andre barna selv om h*n er både søt og snill hjemme. så foreldrene kjenner sit barn best i de fleste tillfeller, men i våres sosiale setting ville mange få sjokk om de så hvordan barna var.
Jesse Skrevet 2. oktober 2010 #19 Skrevet 2. oktober 2010 trass i hva lille katt sier, så er min erfaring etter mange år i bhg at barn slutter og gråte fortere når mor/far drar. det er også din plikt og fortelle om ting som kan gjøre at dit barn har en dårlig dag, vi skal ikke måtte gjette på hvorfor dit barn er ekstra grinete en dag. og det at foreldre er i barnehagen er ikke noe problem, problemet er når mor sier hade til barnet og etter det bruker 5 min på og gå, sier du til barnet at du drar så dra, at du står og drøyer tiden gjør det bare mye verre for barnet, selv om du trur noe annet. Og det vet jeg at de aller fleste som jobber i bhg kan skrive under på det. som mor kjenner du dit barn best, men ikke i den settingen vi har, da er det faktisk vi som vet mest om hvordan ditt barn reagerer. det er stor forskell på hvordan barn oppfører seg hjemme med mamma og hvordan de oppfører seg sammen med 25 andre barn. verdens mest trasige 3åring kan i bhg ikke vise tegn til trass når mor er borte, eller den lille gull-ungen din kan være et mareritt for de andre barna selv om h*n er både søt og snill hjemme. så foreldrene kjenner sit barn best i de fleste tillfeller, men i våres sosiale setting ville mange få sjokk om de så hvordan barna var. Signerer denne
CeeCee Skrevet 2. oktober 2010 #20 Skrevet 2. oktober 2010 trass i hva lille katt sier, så er min erfaring etter mange år i bhg at barn slutter og gråte fortere når mor/far drar. det er også din plikt og fortelle om ting som kan gjøre at dit barn har en dårlig dag, vi skal ikke måtte gjette på hvorfor dit barn er ekstra grinete en dag. og det at foreldre er i barnehagen er ikke noe problem, problemet er når mor sier hade til barnet og etter det bruker 5 min på og gå, sier du til barnet at du drar så dra, at du står og drøyer tiden gjør det bare mye verre for barnet, selv om du trur noe annet. Og det vet jeg at de aller fleste som jobber i bhg kan skrive under på det. som mor kjenner du dit barn best, men ikke i den settingen vi har, da er det faktisk vi som vet mest om hvordan ditt barn reagerer. det er stor forskell på hvordan barn oppfører seg hjemme med mamma og hvordan de oppfører seg sammen med 25 andre barn. verdens mest trasige 3åring kan i bhg ikke vise tegn til trass når mor er borte, eller den lille gull-ungen din kan være et mareritt for de andre barna selv om h*n er både søt og snill hjemme. så foreldrene kjenner sit barn best i de fleste tillfeller, men i våres sosiale setting ville mange få sjokk om de så hvordan barna var. Veldig sant og bra sagt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå