AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #1 Skrevet 29. september 2010 Jeg kjøpte en nødlader til mobiltelefon til 159 kr. Ikke store summen akkurat, men likevel. Den funket ikke (og hadde heller ikke alle lovede adapterene) og når jeg kontaktet butikken der jeg hade kjøpt den fikk jeg vite at så lenge det kostet under 200 kr var det ikke garanti, eller reklamasjon eller noe slik som gjald. Jeg var velkomme tilå kjøpe en ny til 159 kr, men ikke bytte den defekte. ER det virkelig slik???
Gjest Spinell Skrevet 29. september 2010 #2 Skrevet 29. september 2010 Temmelig sikker på at Forbrukerkjøpsloven ikke har noen nedre beløpsgrense for reklamasjoner Angrerettloven har en nedre beløpsgrense på 300, men det er jo ikke denne loven som gjelder i ditt tilfelle.
Shade Skrevet 29. september 2010 #3 Skrevet 29. september 2010 Oppsøk butikken igjen og fortell dem at så lenge det er noe gale med varen spiller det ikke noen rolle om den så hadde kostet 50 øre. Du skal ha ny eller de skal fikse den gamle. Og protesterer de ber du de lese forbrukerkjøpsloven og finne avsnittet der det står at man ikke kan reklamere på varer under en gitt pris mens du venter og finner de det ikke skal de ordne det nå. Tipper du rett og slett har støtt på en her som ikke har noe peiling.
Gjest Spinell Skrevet 29. september 2010 #4 Skrevet 29. september 2010 Butikker som selger mobiltelefoner og tilbehør virker å være noen verstinger når det gjelder forbrukerrettigheter. Min erfaring er at de lyver inntil det motsatte er bevist.
Gjest Airi Chikako Skrevet 29. september 2010 #5 Skrevet 29. september 2010 Samme skjedde for meg, de unnskylde seg med at forseglingen var brutt. Laderen kosta 500 kr, og var ikke kompatibel med kameraet, som jeg ble garantert at den skulle være. Jeg forklarte situasjonen, og de bedyret at INGEN kunne ha sagt at den skulle være brukbar til den modellen. Vel, jeg fortalte de rett og slett at de hadde lurt meg trilll rundt ved å gi meg muntlig garanti for at laderen skulle fungere, og dette var ikke tilfellet, så de fikk pent ta i mot laderen og gi meg pengene tilbake. Og sånn ble det også til slutt.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #6 Skrevet 29. september 2010 Jeg kjøpte en nødlader til mobiltelefon til 159 kr. Ikke store summen akkurat, men likevel. Den funket ikke (og hadde heller ikke alle lovede adapterene) og når jeg kontaktet butikken der jeg hade kjøpt den fikk jeg vite at så lenge det kostet under 200 kr var det ikke garanti, eller reklamasjon eller noe slik som gjald. Jeg var velkomme tilå kjøpe en ny til 159 kr, men ikke bytte den defekte. ER det virkelig slik??? Haha, morsomste jeg har hørt på lenge! Da skal jeg jammen samle opp alt jeg har som har gått istykker, presentere det som tipp-topp stand, og selge det for 199,- pr stk. Kan ikke forestille meg at det finnes så frekke (eller ignorante) butikkselgere! Som i det hele tatt tror at noen går på sånt pisspreik? Sikker på det ikke var en misforståelse, at de trodde den hadde sluttet å virke lenge etter at du kjøpte den? Da blir det noe annet.
Pingting Skrevet 29. september 2010 #7 Skrevet 29. september 2010 Say what, now? OK. Dra ned igjen. Ta med en utskrift av Forbrukerkjøpsloven. Be dem om å venligst peke på hvor den nedre beløpsgrensen står. Den loven har forøvrig bl.a. dette å si om feil og reklamasjon: § 26. Forbrukerens krav ved mangler Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c) kreve prisavslag etter § 31 d) kreve heving etter § 32 e) kreve erstatning etter § 33. Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen. § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #8 Skrevet 29. september 2010 Butikker som selger mobiltelefoner og tilbehør virker å være noen verstinger når det gjelder forbrukerrettigheter. Min erfaring er at de lyver inntil det motsatte er bevist. Og til og med da fortsetter de å lyve eller "vil ikke diskutere".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå