Gå til innhold

Britiske gutter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg innbiller meg at siden både Norge og England befinner seg her i vesten, så bør kulturen være nokså lik. Likevel har jeg brent meg på dette før. Lurer derfor på om noen har noen erfaringer å dele ang. britiske mannfolk (eller kulturen generelt. Hva som forventes av folk til vanlig osv.)? Både positive og negative erfaringer er velkomne. :)

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det største kultursjokket da jeg oppholdt meg i england over lengre tid var faktisk drikkekulturen (slutt å snakk om norsk grøftefyll, england var faktisk værre!!!), og kleskulturen blant jentene i 20-åra kunne jeg aldri ha tatt til meg.

Bortsett fra det merket ikke jeg personlig de store problemene eller forskjellene. Noen folk likte jeg, noen likte jeg ikke. Omtrent som i de fleste land jeg besøker med andre ord ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg opplevde det: Britiske menn/gutter ser mer opp til mamma enn hva norske menn gjør, og det er definitivt mamma som skal lage maten, ikke menn. Det er ikke en myte at engelskmenn drikker utrolig mye te, men de drikker ikke så mye alkohol, de drikker vel det vi drikker på en helg fordelt utover hele uken - med unntak av chavs som drikker mest mulig (graviditet ingen hindring). Chavs bør du passe deg for, de ypper stadig til bråk, og bare det å se på dem er grunn nok til å banke deg opp. Engelskmenn er ekstremt politisk korrekte, så vær obs på at enkelte ting ikke passer seg å si, selv om det er en spøk. Det er både vanlig og akseptert å være husmor, selv om mange kvinner velger (eller er nødt til) å jobbe.

Du bør anstrenge deg for å være mer høflig mot andre enn vi er her i Norge, og om du dulter borti noen i butikken bør du straks si "Oh my gosh, I'm terribly sorry. You alright, love? I do apologise! Sorry, sorry, sorry, awwww! etc". Britiske menn har ofte bedre manerer enn norske, og de setter stor pris på en feminin kvinne som vet at det er forskjell på kjønnene. Om gradestokken viser minus 5 er det helt ok å bli hjemme fra jobben, minus 10 betyr at det er uforsvarlig å bevege seg utendørs, og snøen som faller like uventet hvert år går det absolutt ikke an å kjøre på. Det er vanlig, og av og til forventet, at man spanderer en runde med drinker på de man er med - i England går dette faktisk an å gjøre uten å ruinere seg - og de er flinke til å spandere tilbake. Om du skal ha lettrømme er det bare den fra Sainsbury's som smaker tilnærmet likt den norske lettrømmen. De andre smaker sukker og har feil konsistens.

Det ble litt hulter til bulter, men dette er ihvertfall noen av mine erfaringer.

Endret av Antlers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carleigh-Ann

Etter 4 år i England kan jeg bare si at engelske mannfolk kan du få billig av meg! Snakk om umoralske drittsekker. Ja, jeg VET at ikke alle er sånn, men nå bodde jeg oppi nord der det var masse chavs (for de som ikke vet hva det er: chavs er de som går i typ hvit joggebukse, burberry-cap, med røyken i ene handa og en boks med cider i den andre. Jentene har masse fake tan og sminke, store fake gulløreringer og klovnekjeder.)

For å finne en bra engelskmann må man nok ned til sør der de mer sofistikerte bor.. In general har ikke engelskmenn bra moral eller respekt ( dette gjelder også engelske jenter som vifter med musa her og der, har gjerne 5 barn med 8 forskjellige menn osv). Ett eksempel: jeg ble sjekket opp av en kjent fotballspiller som sa at hans kjæreste var utenbys så da kunne vi dra hjem til han og ha en gangbang! Æsj sa jeg da.

På den positive siden kan jeg nevne at de er morsomme, sosiale, generøse og flinke til å date.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Britiske menn har ofte bedre manerer enn norske, og de setter stor pris på en feminin kvinne som vet at det er forskjell på kjønnene.

Der forsvant 99,9% av alle norske kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte en mann når jeg bodde i England for en tid tilbake, og vi bodde sammen først der og så her i Norge.

Største forskjellen for vår del var drikkekulturen. Sosiallivet var mye lagt opp til pils på den lokale puben. Ikke nødvendigvis fylla hver dag, men likevel slitsom at man "aldri" kunne gjøre noe uten at alkohol var involvert. Fikk også inntrykk av at engelske menn ofte er mye mer sjalu enn norske menn - men mulig dette bare er mine erfaringer.. sjalu i den forstand at de ble mye mer forbanna om de ble usikre i forhold til guttevenner etc.

Ellers er jeg enig med Antlers i generelle betraktninger rundt engelskmenn. De er noen snålinger :fnise: Men samtidig så trivelige og inkluderende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også inntrykk av at engelske menn ofte er mye mer sjalu enn norske menn - men mulig dette bare er mine erfaringer.. sjalu i den forstand at de ble mye mer forbanna om de ble usikre i forhold til guttevenner etc.

Høres helt normalt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye større forskjell mellom kjønnene, på godt og vondt. De holder døra åpen for deg, er generelt i mye større grad gentlemen, men det fører også med seg at det er mye "mine sarte ører" ikke kan høre. Derfor føler jeg mye oftere at jeg ikke er en del av gjengen blant mine britiske kollegaer enn blant mine norske. Britiske menn (og sikkert damer også) har mye større respekt for sjefen enn det vi nordmenn han, britiske sjefer er et hakk lenger opp på stigen enn norske sjefer.

Føler egentlig at britiske menn i mye større grad er opptatt av å passe på damene.

Det ER store kulturforskjeller mellom briter og nordmenn, selv om vi ikke er så langt fra hverandre geografisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Her var det mye bra, ja. Takk for svar, alle sammen! :) Chav er han nok ikke. Ikke liker han fotball heller, så den saken er grei.

Da har jeg fått litt å tenke på. Det er likevel fritt fram å komme med flere betraktninger/erfaringer. ;)

Det ER store kulturforskjeller mellom briter og nordmenn, selv om vi ikke er så langt fra hverandre geografisk.

Det var det jeg tenkte meg, ja. :jepp:

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Britene har fortsatt mye større klasseforskjeller i samfunnet enn vi har i Norge i dag.

Dessuten er de betydelig mer nasjonalistiske, selv om vi har 17. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Briter generelt virker å være mye mer tradisjonelle både når det gjelder kjønnsroller, yrkesliv og barneoppdragelse, kanskje ikke i forhold til resten av verden, men i forhold til Skandinavia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 4 år i England kan jeg bare si at engelske mannfolk kan du få billig av meg! Snakk om umoralske drittsekker. Ja, jeg VET at ikke alle er sånn, men nå bodde jeg oppi nord der det var masse chavs (for de som ikke vet hva det er: chavs er de som går i typ hvit joggebukse, burberry-cap, med røyken i ene handa og en boks med cider i den andre. Jentene har masse fake tan og sminke, store fake gulløreringer og klovnekjeder.)

For å finne en bra engelskmann må man nok ned til sør der de mer sofistikerte bor.. In general har ikke engelskmenn bra moral eller respekt ( dette gjelder også engelske jenter som vifter med musa her og der, har gjerne 5 barn med 8 forskjellige menn osv). Ett eksempel: jeg ble sjekket opp av en kjent fotballspiller som sa at hans kjæreste var utenbys så da kunne vi dra hjem til han og ha en gangbang! Æsj sa jeg da.

På den positive siden kan jeg nevne at de er morsomme, sosiale, generøse og flinke til å date.

Hahaha, same old story! micks slagging off limeys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det overhodet tillatt å bruke den nedlatende benevnelsen 'Chav'? Jeg mener kg bør kjenne sin politiske korrekthet og moderere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter at de er veldig opptatt av menns og kvinners "roller" her i samfunnet.

Kvinner er liksom sarte og uskyldige husvaskere som verken kan eller vil bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter at de er veldig opptatt av menns og kvinners "roller" her i samfunnet.

Kvinner er liksom sarte og uskyldige husvaskere som verken kan eller vil bedre.

Britene er tydeligvis fortsatt to ulike kjønn. Så bra for dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kjempeflink til å generalisere :)

Selv foretrekker jeg det mer ekte nord-england og folkene der (har bodd begge steder). De engelskmennene jeg kjenner har både moral og respekt, og vet å behandle sine kvinner som om de er det viktigste i livet deres. Foretrekker heller det enn en norsk tøffel :) Liker dette med at menn er menn og kvinner er kvinner, og at man pynter seg når man skal på middag eller annet ute. Engelskmenn (og skotter) er høflige og behagelige å være sammen med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...