Topplue Skrevet 29. september 2010 #1 Skrevet 29. september 2010 Har masse peppermynte i hagen som jeg må bruke til noe. Men aner ikke hva.
Aricia Skrevet 29. september 2010 #2 Skrevet 29. september 2010 Er du sikker på at det faktisk er peppermynte, og ikke en annen myntesort? Peppermynte er veldig sterkt, og smaker som navnet antyder pepperaktig i tillegg til mynte. Det eneste jeg kunne tenke meg å bruke den til, er urtete. Mildere (og vanligere) myntesorter som grønnmynte og eplemynte egner seg derimot i et stort antall matretter. Et kjapt søk som eksempel: http://www.bbcgoodfood.com/search.do;jsessionid=564AC217F2A1C4552F1162FE7F9392E5?keywords=mint&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem=&filterItem= Her finner du marokkansk mat, indisk, mynte i kombinasjon med erter/bønner, med fisk, lam, i desserter med frukt eller bær... Masse forskjellig.
Topplue Skrevet 29. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 29. september 2010 Takk! Tror det er peppermynte, den har små hvite blomster ihvertfall. Har forsøkt å finne oppskrifter selv, men kommer da nesten bare oppskrifter der en skal bruke essens og ikke blader.
matentusiasten Skrevet 29. september 2010 #4 Skrevet 29. september 2010 (endret) Lag indisk mynte-chutney. Bland 2 deler mynte (ikke stilkene), med 1 del koriander, 1-2 små grønne chilli uten frø. Tilsett saften av sitron, en halv løk og litt kefir. Kjør med stavmikser. Smak til med salt Søk på mint chutney eller pudina chutney for mer info! Dette holder en stund i kjøleskapet så lenge du har et rent glass, og bruker rent bestikk når du forsyner deg. Kan også fryses. Passer til all slags mat egentlig! Friskt og hot samtidig! Endret 29. september 2010 av matentusiasten
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #6 Skrevet 29. september 2010 mojito! Mojito med peppermynte vil ikke smake bra - da trenger man feks grønnmynte.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #7 Skrevet 29. september 2010 Peppermynte smaker og lukter "tannkrem" eller tyggis, og jeg er enig i at den passer best i te. Kanskje også noen slags desserter, uten at jeg vet. Hvite blomster er et litt begrenset kjennetegn, tror jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå