AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #1 Skrevet 29. september 2010 Litt usikker på hvor dette hører til men skriver det her og håper noen kan hjelpe Typen min og datteren hans flyttet hit fra USA i August. Han hadde fått tilbud om jobb og alt. Når han kom skulle han "prøve" seg i jobben i 4 dager for å se at det passet for han og for de. Lederen på fabrikken var storfornøyd med ham første dagen og var veldig klar for å ansette han. Problemet var jo arbeidstillatelsen, men de fyllte ut papirer og diverse for så lenge han hadde tilbud om jobb ville arbeidstillatelsen være i orden iløpet av en uke. Problemet oppstod når de ringte UDI for å sjekke litt om papirene som måtte fylles ut. Da fikk de beskjed om at han ikke kunne fullføre de 4 dagene før han hadde fått tillatelsen. Lederen på fabrikken måtte da prate med han som eier hele bedriften å høre hva de skulle gjøre. Han sa da at det var uaktuelt å binde seg i et år uten å vite om han kunne utføre jobben (noe lederen bekreftet at han kunne). Eieren ga seg imidlertid ikke og det hele har endt med at de NÅ sier at de trodde han hadde arbeidstillatelse. Er så frustrert og oppgitt at jeg ikke vet hva vi skal gjøre nå I tillegg viser det seg at jeg har blitt gravid (absolutt IKKE planlagt). Har ringt rundt til UDI og politiet og Folkeregisteret men alle sier forskjellige ting og ingen gir klare svar:( Fikk beskjed at han kunne søke familiegjenforening grunnet graviditeten, men plutselig var ikke det godt nok når vi leverte papierene ettersom jeg ikke er 12 uker på vei enda:( Men før jeg er 12 uker på vei er jo hans 3 mnd (lovlig) opphold her over :'( Beklager at dette ble langt men er så utrolig lei nå så måtte bare få det ut. Håper noen har noen råd til oss Til dere som vil foreslå giftemål så er ikke det et alternativ heller fordi vi må ha vært samboere i 6 mnd før vi kan gifte oss:(
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #3 Skrevet 29. september 2010 Vet ikke helt hva folk her inne kan hjelpe med. Dere må jo bare stå på, og prøve å få det igjennom. Kan ha kanskje se seg etter andre jobber der de vet at de vil ha han da?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #4 Skrevet 29. september 2010 Vet ikke helt hva folk her inne kan hjelpe med. Dere må jo bare stå på, og prøve å få det igjennom. Kan ha kanskje se seg etter andre jobber der de vet at de vil ha han da? Vet ikke helt selv...føler bare jeg trenger litt råd Jo ser etter andre jobber også, problemet er at for å få arbeidstillatelsen må han være faglært i jobben :S Trodde ikke norge var såååå strikse på å ta inn utlendinger...er jo vanskeligere å komme inn for å jobbe enn for å gå på sosialen... Ja det er stygt sagt av meg men det føles sånn akkurat nå
Gjest Wolfmoon Skrevet 29. september 2010 #5 Skrevet 29. september 2010 (endret) Hvor har du det fra at dere må være samboere i 6 måneder før dere gifter dere, det har jeg aldri hørt om før. Det jeg derimot har hørt om er et såkalt forlovelsesvisum, som varer i 6 måneder og der man har mulighet til å gifte seg på lovlig vis i Norge innen de 6 månedene er omme. Edit: http://www.norge.no/oss/#a8703 Endret 29. september 2010 av Wolfmoon
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #6 Skrevet 29. september 2010 Hvor har du det fra at dere må være samboere i 6 måneder før dere gifter dere, det har jeg aldri hørt om før. Det jeg derimot har hørt om er et såkalt forlovelsesvisum, som varer i 6 måneder og der man har mulighet til å gifte seg på lovlig vis i Norge innen de 6 månedene er omme. På UDI sa de at vi ikke trengte det eller forlovelsesvisum ettersom han er fra usa og de kan lovlig oppholde seg her i 3-6 mnd visumfritt...Men hun på Utenlandssaker på politistasjonen sa at det var nye regler og at vi måtte være samboere i min 6 mnd først :S
Hanneli Skrevet 29. september 2010 #7 Skrevet 29. september 2010 (endret) - Endret 18. mai 2021 av Hanneli -
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #8 Skrevet 29. september 2010 http://www.freeforum101.com/kulturkollisjon/ Sjekk ut det forumet her! Her kan de helt sikkert hjelpe deg.. Er et forum for de med kjærester/menn fra et annet land=) Jeg har fått mye hjelp av å lese her;) tusen takk
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #9 Skrevet 29. september 2010 På UDI sa de at vi ikke trengte det eller forlovelsesvisum ettersom han er fra usa og de kan lovlig oppholde seg her i 3-6 mnd visumfritt...Men hun på Utenlandssaker på politistasjonen sa at det var nye regler og at vi måtte være samboere i min 6 mnd først :S Og det er når dere får motstridende informasjon at dere bare må stå på !Ikke gi opp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå