Gå til innhold

Besteforeldres "privilegium"

Anbefalte innlegg

Gjest Petronella

Kanskje du kan prøve å vinkle dette litt mer som et forslag i stedet for at du forteller svigerforeldrene dine hva de skal gjøre? F.eks si at barnet ditt er veldig glad i frukt, så kanskje de kan skjøre opp noen fruktbiter og legge i en skål til ham? Fortelle om hvordan han eeeelsker druer eller hva det er han liker, så kanskje de tar et hint? Si at han blir like glad for det som for is/godteri/kake?

Jeg har ikke barn selv ennå, men jeg har en svigermor som er veldig glad i å styre og ordne med mat, og som skjemmer bort sine barn og sin hund noe til de grader på alle vis. Så ser for meg at dette blir et issue hos oss også når den tid kommer, men jeg vet at hun har hatt veldig mye frukt til sine barn da de var små, og håper/tror at hun heller vil diske opp med mye spennende SUNNE ting til sine barnebarn hvis vi foreslår det. Jeg er enig i at å lage masse regler for matinntak for eldre barn hos besteforeldre blir litt i overkant - barn forstår at dette er sånn som er "lov" hos besteforeldre og ikke hjemme, hvis det er sånn at de ikke her der hele tida da...Men at man kan be om at godteri/brus/is ikke blir introdusert for et lite barn før man selv bestemmer seg for det, det synes jeg du har rett til å be om. De vet tross alt ikke hva de går glipp av, så det er ikke noe "stakkars dem". Jeg er helt enig i at ungene ikke trenger å få usunne ting før de ber om det selv, eller at de er situasjoner hvor de er ganske store og alle andre barna rundt spiser noe som de også bør få smake på.

Men når besteforeldrene påpeker at han må få samme dessert som de andre rundt bordet så er jeg helt enig med dem. Hvorfor i all verden skulle han ha noe annet?

Fortsetter under...

Men når besteforeldrene påpeker at han må få samme dessert som de andre rundt bordet så er jeg helt enig med dem. Hvorfor i all verden skulle han ha noe annet?

Grunnen for min del var at han hadde spist sånne desserter 6 dager på rad og at han hadde med glede spist rosiner.

Jeg ser at jeg er i overkant strikt her så jeg får endre holdningene mine en smule. Men jeg setter foten ned med brus. Det får han ikke enda - punktum!

Ts

Gjest Petronella

Grunnen for min del var at han hadde spist sånne desserter 6 dager på rad og at han hadde med glede spist rosiner.

Jeg ser at jeg er i overkant strikt her så jeg får endre holdningene mine en smule. Men jeg setter foten ned med brus. Det får han ikke enda - punktum!

Ts

Jo, det er forsåvidt greit, men det burde vel gjelde dere også? Hvis dere klarer en syvende dag med dessert så klarer sikkert han det og ... det er bare å ta mindre oppå til ham.

Så lenge besteforeldrene ikke klager over at ungene er bortskjemte i etterkant så får de gjøre som de vil mener jeg. Svigermor var dagmamma for våre barn, hun lot dem gjerne spise middag der selv om jeg mente at de skulle spise hjemme men siden svigerfar var pensjonist så spiste de middag tidlig. Problemet var at hun lagde forskjellige middager til ungene, og en dag klagde hun til meg over at den mellomste alltid klagde og hylte hvis han ikke var fornøyd med det han fikk. Jeg bare sa at det var ikke nødvendig at de fikk middag der og hvis de skulle ha middag så fikk alle bare spise det samme eller la være å spise. At hun hadde lagd ris til egen bak ved å føye hver eneste unge var hennes problem.

Det samme gjaldt også det at hun pleide å kjøpe med en ting til hver de gangene hun var på et kjøpesenter og da ble gjerne mellomste sur og hylete hvis han ikke fikk den tingen han ville ha. Hun klagde til meg, jeg hadde aldri bedt henne kjøpe noe til ungene. Så jeg bare ga beskjed at hun burde slutte med å kjøpe noe til dem. Når de får noe hele tiden så blir det et krav om å få og da blir de ikke noe takknemlige. Da er det bedre at det kommer som en overraskelse om det skulle bli en liten ting på dem.

Nå gjaldt dette kun mellomste, han var sånn at ga du han lillefingeren så ville han ha begge hendene og hylte hvis han ikke fikk det. Vi måtte være konsekvent med han for å få han til å forstå hva som gjaldt, dette klarte ikke svigermor. Jeg tok det selvfølgelig opp med ungene at når de var hos besteforeldrene så måtte de oppføre seg ordentlig.

Det nytter ikke å komme til meg og klage over bortskjemte unger når det er de selv som har skjemt dem bort, hjemme visste de hvilke regler som gjaldt og de fikk samme middag alle tre og de fikk ikke gave hver gang jeg hadde vært utenfor hjemmet en tur.

Ellers er jeg veldig takknemlig for den hjelpen jeg har fått av svigermor, har forsøkt å være lydhør for når det passer og ikke passer for henne å passe barna, i motsetning til hennes sønn. :fnise: Hun var en betalt dagmamma, ikke gratis fordi det var familie.

Vi har to sett regler for besteforeldrene...

Fars foreldre ser barna nesten hver dag, og har gjort det fra de ble født, og de får bare lov til å skjemme bort barna når det er overnatting.

Mors foreldre ser barna 4-6 ganger i året, og hun får lov til å skjemme bort barna hver gang hun ser dem.

Men selv om de får lov til å skjemme bort barnebarna, har vi noen regler som besteforeldrene må følge... For eksempel: alltid ordentlig mat før søtsaker.

De har alltid fått veldig lite søtsaker her hjemme siden vi alltid har praktisert lørdagsgodt, og de maser heller ikke om mer, fordi de er enige i at godteriet smaker ekstra godt når de ikke får det hver dag.

Jeg får ofte høre av svigers at det er besteforeldrenes privilegium å få lov til å skjemme bort barnebarna. Jeg synes det er vanskelig å stå på mitt her, selv om jeg sier hva jeg mener. Men når de likevel gjør som de ønsker og argumenterer med at de er besteforeldrene så "gir" jeg meg. Hva er deres tanker om dette?

...

...

Ja, det er dessverre/heldigvis besteforeldrenes privilegium å skjemme bort barnebarna. Hos oss har det altid vært sånn at når vi sitter i bilen og er på vei hjemmover fra besteforeldrene, så er stemningen altid høy i bilen. Barna kommer gjerne tilbake, og det synes jeg også er hyggelig. :)

Annonse

Eg syns det er heilt i orden at besteforeldre bestemmer kva som serverast i deira hus, eg. Sjølvsagt innafor visse grenser. Ungane bør jo få ordentleg mat fyrst, og evnt godteri etterpå. Men at ungane får meir godteri hos besteforeldre enn heime, ser eg ikkje på som noko problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...