AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #1 Skrevet 29. september 2010 Jeg får ofte høre av svigers at det er besteforeldrenes privilegium å få lov til å skjemme bort barnebarna. Jeg synes det er vanskelig å stå på mitt her, selv om jeg sier hva jeg mener. Men når de likevel gjør som de ønsker og argumenterer med at de er besteforeldrene så "gir" jeg meg. Hva er deres tanker om dette? Jeg er ganske (for?) streng når det gjelder kostholdet til mitt barn på snart 2 år. Av meg har han f.eks. aldri fått noe annet å drikke enn mm, vann og melk, spiser bare kake på bursdager og jul, har smakt sjokolade en gang, noen ganger får han en kjeks og fått noen is om sommeren. Mulig dette er litt i overkant, men ettersom han ikke maser etter noe og er fornøyd med en smoothie eller frukt så synes jeg ikke det er nødvendig å stappe i han godterier o.l. selv om jeg selvfølgelig vet at han liker det.
Gjest Petronella Skrevet 29. september 2010 #2 Skrevet 29. september 2010 Jeg får ofte høre av svigers at det er besteforeldrenes privilegium å få lov til å skjemme bort barnebarna. Jeg synes det er vanskelig å stå på mitt her, selv om jeg sier hva jeg mener. Men når de likevel gjør som de ønsker og argumenterer med at de er besteforeldrene så "gir" jeg meg. Hva er deres tanker om dette? Jeg er ganske (for?) streng når det gjelder kostholdet til mitt barn på snart 2 år. Av meg har han f.eks. aldri fått noe annet å drikke enn mm, vann og melk, spiser bare kake på bursdager og jul, har smakt sjokolade en gang, noen ganger får han en kjeks og fått noen is om sommeren. Mulig dette er litt i overkant, men ettersom han ikke maser etter noe og er fornøyd med en smoothie eller frukt så synes jeg ikke det er nødvendig å stappe i han godterier o.l. selv om jeg selvfølgelig vet at han liker det. Jeg brydde meg aldri om mine foreldre gav barna mine noe godt iblant. De fikk allikevel alltid sunn mat hos dem - men jeg syntes at mor og far skulle få lov til å gi dem noe godt også dersom de hadde lyst til det. Blandet meg aldri inn i hva de gjorde når ungene var hos dem. Og i ettertid når mor og far ikke lever lenger så er jeg spesielt glad at jeg aldri blandet meg inn i deres måte å omgås sine elskede barnebarn. Nå ser jeg hvor deilig det er for meg å vite at ungene elsket sine besteforeldre og sørget veldig da de døde altfor unge begge to. Så nei, det skulle vært rimelig alvorlig om jeg skulle blande meg inn i hvordan barna hadde det når de besøkte mor og far.
Ciara Skrevet 29. september 2010 #3 Skrevet 29. september 2010 Jeg mener besteforeldre bør respektere foreldrenes grenser. Dessuten er det helt unødvendig å gi søtsaker til et så lite barn som omtrent ikke vet hva h*n går glipp av. Når barnet er litt større hadde jeg derimot vært litt mindre nøye, men det er ikke nødvendig med fullstendig anarki da heller. Det er da mange andre måter besteforeldrene kan kose seg med barnebarnet sitt på
kindelvev Skrevet 29. september 2010 #4 Skrevet 29. september 2010 Ikke for å være frekk.. Men jeg synes kanskje du er litt vel streng. Men jeg mener ikke at besteforeldrene skal få lov til å gi din unge alt mulig som de har lyst til bare fordi det er deres barnebarn. Men når barnet ditt bare har fått lov til å smake ørlittegrann annet enn det som bare er sunt, og du er streng på det, så kan du risikere at han går helt bananas når han finner ut at han kan få tak i det på egen hånd. Alt som er forbudt er spennende. Men misforstå meg rett, du skal ikke tvinge i ungen godteri hele uken og la det være en konstant tilgang. Godteri kan være greit i små mengder i helgen (f.eks lørdag), og om man deler det ut i en liten bolle som bare er til han, så blir det jo heller ikke så mye. Men prøv deg frem du og finn ut hva som passer best til ditt barn. Men sannsynligheten for at han fortsatt får godis hos besteforeldrene er nok stor. Det ender nok bare med at du kanskje ikke får vite om det til slutt - eller bare får vite om det etterpå. Og da blir jo du den kjiipe som ikke lar han få noe til vanlig (les lørdag). Kanskje ett kompromiss er løsningen?
sebastianen Skrevet 29. september 2010 #5 Skrevet 29. september 2010 (endret) Jeg mener at når barna er hos besteforeldrene er det besteforeldrenes regler som gjelder . Når de er hjemme er det foreldrenes regler som gjelder . Jeg blir kanskje bestefar om noen få år Hvis jeg da skal være sammen med mine barnebarn med en masse regler tredd ned over ørene tror jeg ikke det blir veldig koselig . Barn skjønner veldig greit den forskjellen helt fra de er ganske små. Endret 29. september 2010 av sebastianen
Vera Vinge Skrevet 29. september 2010 #6 Skrevet 29. september 2010 Jeg syns i utgangspunktet at besteforeldre bør rette seg noenlunde etter det de vet er foreldrenes ønsker, når barna er hos dem. Jeg syns mao. det er litt rart hvis besteforeldre f.eks. velger å stappe ungene med godteri hvis de vet at barnets foreldre er i mot det. Men, jeg tviler samtidig på at jeg hadde laget en stor sak ut av slike ting, med mindre jeg syns det var ekstremt viktig. Jeg syns som sagt det er greit om besteforeldre følger foreldrenes tanker sånn noenlunde når det gjelder visse ting, men jeg syns samtidig besteforeldre skal få være sammen med sine barnebarn uten å føle at de har barnets foreldre pustestende i nakken (i overført betydning). Det er noe med å gi dem frihet til å være sammen uten alt for mye forhåndsbestemte regler også. Og så et sidespor, men jeg husker godt at det var andre regler hos mine besteforeldre enn hjemme, men jeg var likevel aldri i tvil om hvilke regler som gjaldt hjemme av den grunn. Selv om jeg kunne få loff med smør og sukker til frokost hos bestemoren min, maste jeg ikke om det hjemme, fordi jeg visste at foreldrene mine ikke godtok sånt pålegg. Nå var det bare meg da, men det er kanskje noe med i å ikke bli hysterisk redd for at det som skjer hos besteforeldrene en gang i blant skal gi barnet dårlige vaner i hverdagen. Og det er vel hva som skjer i hverdagen som egentlig betyr noe?
Gjest Petronella Skrevet 29. september 2010 #7 Skrevet 29. september 2010 Jeg mener besteforeldre bør respektere foreldrenes grenser. Dessuten er det helt unødvendig å gi søtsaker til et så lite barn som omtrent ikke vet hva h*n går glipp av. Når barnet er litt større hadde jeg derimot vært litt mindre nøye, men det er ikke nødvendig med fullstendig anarki da heller. Det er da mange andre måter besteforeldrene kan kose seg med barnebarnet sitt på Nå tror jeg ikke det er så mange besteforeldre som kun ser på utdeling av snop som kos ... men det å kunne stikke til barnebarna en karamell eller en sjokolade "bak ryggen" på mor og far er bare koselig synes jeg. Da har de en slags hemmelighet og uansett hva du sier så er det med på å skape gode minner og gode relasjoner. Ikke snopet i seg selv - men det og alt rundt det. Jeg synes det blir helt feil å overstyre besteforeldrene så til de grader. Og hvor ofte er ungene på besøk hos dem? Mine barn var der 2-3 ganger i måneden og da spiller litt sjokolade veldig liten rolle.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #8 Skrevet 29. september 2010 Ikke for å være frekk.. Men jeg synes kanskje du er litt vel streng. Men jeg mener ikke at besteforeldrene skal få lov til å gi din unge alt mulig som de har lyst til bare fordi det er deres barnebarn. Men når barnet ditt bare har fått lov til å smake ørlittegrann annet enn det som bare er sunt, og du er streng på det, så kan du risikere at han går helt bananas når han finner ut at han kan få tak i det på egen hånd. Alt som er forbudt er spennende. Men misforstå meg rett, du skal ikke tvinge i ungen godteri hele uken og la det være en konstant tilgang. Godteri kan være greit i små mengder i helgen (f.eks lørdag), og om man deler det ut i en liten bolle som bare er til han, så blir det jo heller ikke så mye. Men prøv deg frem du og finn ut hva som passer best til ditt barn. Men sannsynligheten for at han fortsatt får godis hos besteforeldrene er nok stor. Det ender nok bare med at du kanskje ikke får vite om det til slutt - eller bare får vite om det etterpå. Og da blir jo du den kjiipe som ikke lar han få noe til vanlig (les lørdag). Kanskje ett kompromiss er løsningen? Jeg vet at jeg er litt vel streng på dette. Mulig jeg bør bli litt mer "gavmild". Samtidig ønsker jeg ikke å starte "snopehysteriet" ved å introdusere han for alt mulig godterier, hvis du skjønner. Når han først har fått det en gang, og liker det, så er det klart at han vil ha mer av det. Som sagt så blir han like glad for druer (favorittfrukt). Jeg tenker at han får smaken på "det søte liv" fort nok og når han enda ikke er så kravstor så tenker jeg at det er helt ok å holde det til et minimum. Men jeg ser at jeg nok er sær her. Når det gjelder besteforeldrene her så er det ikke snakk om lørdagsgodt, men kake til ettermiddagskaffen, is/sjokoladepudding til dessert, saft, en sjokoladebit osv. Nå er vi ikke der så ofte, så noe stort problem er det ikke. Men likevel. Ønsker ikke at han skal forbinde besteforeldrene med snop... Men kom på en annen ting - får deres 2 åringer lørdagsgodt/evt. når fikk de dette? I så fall, hva og hvor mye?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #9 Skrevet 29. september 2010 Jeg synes det blir helt feil å overstyre besteforeldrene så til de grader. Og hvor ofte er ungene på besøk hos dem? Mine barn var der 2-3 ganger i måneden og da spiller litt sjokolade veldig liten rolle. Viktig poeng. Hvis ungene er der hver ettermiddag så er jeg enig i at det blir for mye med sjokolade og godteri hver gang. Er det derimot en sjelden gang i blant er det bare koselig.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #10 Skrevet 29. september 2010 Jeg mener at når barna er hos besteforeldrene er det besteforeldrenes regler som gjelder . Når de er hjemme er det foreldrenes regler som gjelder . Jeg blir kanskje bestefar om noen få år Hvis jeg da skal være sammen med mine barnebarn med en masse regler tredd ned over ørene tror jeg ikke det blir veldig koselig . Barn skjønner veldig greit den forskjellen helt fra de er ganske små. Jeg ser ikke på dette med godterier som "en masse regler tredd ned over ørene", men som sagt, jeg er nok litt i overkant streng her... Ts
sebastianen Skrevet 29. september 2010 #11 Skrevet 29. september 2010 Jeg vet at jeg er litt vel streng på dette. Mulig jeg bør bli litt mer "gavmild". Samtidig ønsker jeg ikke å starte "snopehysteriet" ved å introdusere han for alt mulig godterier, hvis du skjønner. Når han først har fått det en gang, og liker det, så er det klart at han vil ha mer av det. Som sagt så blir han like glad for druer (favorittfrukt). Jeg tenker at han får smaken på "det søte liv" fort nok og når han enda ikke er så kravstor så tenker jeg at det er helt ok å holde det til et minimum. Men jeg ser at jeg nok er sær her. Når det gjelder besteforeldrene her så er det ikke snakk om lørdagsgodt, men kake til ettermiddagskaffen, is/sjokoladepudding til dessert, saft, en sjokoladebit osv. Nå er vi ikke der så ofte, så noe stort problem er det ikke. Men likevel. Ønsker ikke at han skal forbinde besteforeldrene med snop... Men kom på en annen ting - får deres 2 åringer lørdagsgodt/evt. når fikk de dette? I så fall, hva og hvor mye? Hmm, kanskje besteforeldrene pleier å ha kake og dessert ? Skal de legge om spisevanene sine når dere er der ? Når det gjelder lørdagsgodteri tror jeg det er stor forskjell på den eldste og den yngste . Den eldste hos oss fikk ikke så tidlig (man er gjerne litt mer fornuftig med første ) Men den yngste fikk fordi den andre fikk Kan ikke gjøre forskjell vet du . Lykke til . Å vær så snill å la besteforeldrene få slappe av med barnebarnet .
sebastianen Skrevet 29. september 2010 #12 Skrevet 29. september 2010 Jeg ser ikke på dette med godterier som "en masse regler tredd ned over ørene", men som sagt, jeg er nok litt i overkant streng her... Ts Nei, det er ikke det , men førstegangsforeldre har gjerne masse idealer og planer (jada har hatt det selv og ) det kan virke litt slitsomt på dem som kanskje allerede har oppdratt 3-4 barn .
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #13 Skrevet 29. september 2010 Ts her Takk for tilbakemeldinger! Flott hvis dere skriver alder på egne barn når dere forteller om deres ordning med snop o.l. Etter min mening er det ganske stor forskjell på en snart 2 og en 4 åring
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2010 #14 Skrevet 29. september 2010 Ts her Takk for tilbakemeldinger! Flott hvis dere skriver alder på egne barn når dere forteller om deres ordning med snop o.l. Etter min mening er det ganske stor forskjell på en snart 2 og en 4 åring Jeg synes ikke du er streng. Enig i at små barn ikke trenger godterier når de ikke vet hva de går glipp av engang. Hvor ofte treffer barnet besteforeldrene? Dersom de ser hverandre ofte, som tre dager i uka, så er det i hvertfall unødvendig! Da er besteforeldrene så nær en "medoppdragerrolle" at de bør rette seg etter dine og fars regler konsekvent. Om de ser hverandre to ganger i måneden noen timer av gangen, så hadde jeg svelget den kamelen og ikke sagt noe.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #15 Skrevet 29. september 2010 Hmm, kanskje besteforeldrene pleier å ha kake og dessert ? Skal de legge om spisevanene sine når dere er der ? Når det gjelder lørdagsgodteri tror jeg det er stor forskjell på den eldste og den yngste . Den eldste hos oss fikk ikke så tidlig (man er gjerne litt mer fornuftig med første ) Men den yngste fikk fordi den andre fikk Kan ikke gjøre forskjell vet du . Lykke til . Å vær så snill å la besteforeldrene få slappe av med barnebarnet . Nei, de pleier ikke å ha dessert. Men når vi er der så gjøres det litt ekstra stas. Og når vi først er der så er vi der flere dager i strekk, noe som medfører kaker og desserter i fleng. Men nei, jeg mener ikke at de skal endre spisevanene sine etter oss. Jeg ser og skjønner veldig godt dette med enebarn og søsken Det blir helt annerledes og såklart skal man da ikke gjøre forskjell. Ikke for å kverulere, men jeg klarer ikke å se sammenhengen mellom å holde godteriinntaket til et minimum og det å ikke kunne slappe av sammen med barnebarnet (pga. "masse" regler). Men takk for tilbakemelding Fint å høre hva en kanskje-snart-bestefar tenker og mener
kindelvev Skrevet 29. september 2010 #16 Skrevet 29. september 2010 Er helt ening med deg TS at om det er kaker, desserter og saft hver gang og man er der ofte så blir litt mye. Men om det er engang i blandt så blir det jo bare som en slags bonus. Tror ikke at barnet ditt kommer til å kun forbinde besteforeldrene med godis av den grunn. Vi fikk ofte godis av min farmor når vi var der, og det er ett av de kjæreste minnene jeg har derfra. Den ekstra gleden ved at hun hadde kjøpt noe spesielt til oss - at hun hadde tenkt på oss på den måten da mao. Det var ikke mye da, en liten pose potetgull til hver og ett glass brus eller lignenede. Også satt vi og koste oss sammen med dette mens vi så barnetv eller noe. Det ble en sånn kjærkommen kosestund - og noe vi hadde spesielt sammen...
Arkana Skrevet 29. september 2010 #17 Skrevet 29. september 2010 Jeg mener at når barna er hos besteforeldrene er det besteforeldrenes regler som gjelder . Når de er hjemme er det foreldrenes regler som gjelder . Jeg blir kanskje bestefar om noen få år Hvis jeg da skal være sammen med mine barnebarn med en masse regler tredd ned over ørene tror jeg ikke det blir veldig koselig . Barn skjønner veldig greit den forskjellen helt fra de er ganske små. Jeg er enig i dette. Så fremt man ikke har ekstreme besteforeldre som ikke fôrer barnebarna annet enn usunn mat under hvert eneste besøk ser jeg ikke problemet med at ellers sunne matvaner blir litt glemt når man er hos besteforeldre. Hva så om det er to-tre dager i strekk med ekstra snop, er det noen som tar skade av det? Det er kostholdet ellers som teller.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #18 Skrevet 29. september 2010 Er helt ening med deg TS at om det er kaker, desserter og saft hver gang og man er der ofte så blir litt mye. Men om det er engang i blandt så blir det jo bare som en slags bonus. Tror ikke at barnet ditt kommer til å kun forbinde besteforeldrene med godis av den grunn. Vi fikk ofte godis av min farmor når vi var der, og det er ett av de kjæreste minnene jeg har derfra. Den ekstra gleden ved at hun hadde kjøpt noe spesielt til oss - at hun hadde tenkt på oss på den måten da mao. Det var ikke mye da, en liten pose potetgull til hver og ett glass brus eller lignenede. Også satt vi og koste oss sammen med dette mens vi så barnetv eller noe. Det ble en sånn kjærkommen kosestund - og noe vi hadde spesielt sammen... Ts her Takk for svar! Ja, jeg ser helt klart den. Jeg har selv sånne gode minner, men etter det jeg kan huske var jeg noen år eldre. "Problemet" her er at min gutt er så "rar" at dersom han får en smoothie eller druer/rosiner så synes han det er kjempestas og får verdens mest fornøyde glis i hele ansiktet. Da jeg foreslo rosiner til dessert da vi var på ferie sammen i sommer, etter 6 dager med "fråtseri", fikk jeg til svar at gutten måtte da få det samme som alle andre rundt bordet. Mulig det er "det riktige" å gjøre....
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2010 #19 Skrevet 29. september 2010 Jeg har selv en gutt på 2år som får lørdagsgodt. Han får da en kindersjokolade,en dropseske og litt Elias chips. Når vi er på besøk hos mine foreldre så spør min mor meg først om det er greit at hun gir gutten min kjeks, sjokolade osv. Men når hun sitter barnevakt for han så er det hennes regler som gjelder, noe jeg synes er helt greit. Min manns foreldre er sunnhetene sjøl så der vanker det ikke så mye søtsaker noe jeg synes er litt ekstremt igjen, men som sagt, deres regler i deres hus. Vår gutt vet utmerket godt hvilke regler som gjelder hvor, om det er i barnehagen hos bestemor, farmor eller på besøk hos venner.
Gjest Anonym Skrevet 29. september 2010 #20 Skrevet 29. september 2010 Kanskje du kan prøve å vinkle dette litt mer som et forslag i stedet for at du forteller svigerforeldrene dine hva de skal gjøre? F.eks si at barnet ditt er veldig glad i frukt, så kanskje de kan skjøre opp noen fruktbiter og legge i en skål til ham? Fortelle om hvordan han eeeelsker druer eller hva det er han liker, så kanskje de tar et hint? Si at han blir like glad for det som for is/godteri/kake? Jeg har ikke barn selv ennå, men jeg har en svigermor som er veldig glad i å styre og ordne med mat, og som skjemmer bort sine barn og sin hund noe til de grader på alle vis. Så ser for meg at dette blir et issue hos oss også når den tid kommer, men jeg vet at hun har hatt veldig mye frukt til sine barn da de var små, og håper/tror at hun heller vil diske opp med mye spennende SUNNE ting til sine barnebarn hvis vi foreslår det. Jeg er enig i at å lage masse regler for matinntak for eldre barn hos besteforeldre blir litt i overkant - barn forstår at dette er sånn som er "lov" hos besteforeldre og ikke hjemme, hvis det er sånn at de ikke her der hele tida da...Men at man kan be om at godteri/brus/is ikke blir introdusert for et lite barn før man selv bestemmer seg for det, det synes jeg du har rett til å be om. De vet tross alt ikke hva de går glipp av, så det er ikke noe "stakkars dem". Jeg er helt enig i at ungene ikke trenger å få usunne ting før de ber om det selv, eller at de er situasjoner hvor de er ganske store og alle andre barna rundt spiser noe som de også bør få smake på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå