Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! jeg har bare ett enkelt spørsmål egentlig jeg. Jeg bor i kollketiv med 2 av mine beste venner. de har av en eller annen grunn bestemt seg for at vi ikke er venner lenger og at jeg må flytte ut snarest mulig. noen grunn har jeg ikke fått, de har allerede bedt noen andre om å flytte inn og denne personen har svart ja.

Jeg er den som ryddet, lagde mat og vasket opp. jeg gjorde alt og betalte alltid husleien i tide så dette er ikke grunnen. tror det er litt mere personlige saker som ikke har så mye med spørsmålet mitt å gjøre.

Det er nemlig: kan de kaste meg ut? er det virkelig sånn at flertallet bestemmer? vi står alle tre i kontrakten med husier.

Plis hjelo meg! :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg trur det kun er han du leier hos som kan kaste deg ut, ikke de du leier sammen med.

Skrevet

Tviler på at disse vennene kan kaste deg ut så lenge alle 3 står i kontrakta med huseier.

Skrevet

så det er altså ikke slik at siden de er 2 mot meg så mååå jeg flytte?

Skrevet

nei :) men ukoselig er det sikkert ;)

Skrevet

så det er altså ikke slik at siden de er 2 mot meg så mååå jeg flytte?

Nei men det kan jo bli veldig utrivelig å bo sammens med noen som absolutt ikke vil ha deg der :P Men nei, så lenge du har kontrakt med huseier er det da virkelig han som må "kaste deg ut". Men nå til dags er det jo veldig vanskelig å kaste folk ut uten grunn, så så lenge du gjør ditt, og betaler husleie kan han ikke bare kaste deg ut. Selv ikke om venninnene dine "springer til han å syter å lyver på deg ting". De kan da ikke bare be folk flytte inn når det allerede bor en med kontrakt der :P Er da ikke deres hus!

Skrevet

nei vennskapet vårt er ødelagt. er utrolig såret over at det som var beste vennene mine oppfører seg sånn her mot meg og selvfølgelig blir det ikke koselig. men saken er at leiemarkedet her er utrolig vanskelig (ja de sa faktisk til meg at jeg måtte flytte ut så fort som mulig for denne nye personen slet skikkelig med å finne seg sted å bo for leiemarkedet var helt jævlig... men de tenkte jo ikke på at det blir jo like vanskelig for meg da..:S )

Så selv om det blir ukoselig så vil jeg veldig lite ut på leiemarkedet med engang nå hvertfall. så derfor jeg lurte på om de teknisk sett KAN kaste meg ut :S sånn for praktiske grunner bare.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

For noen hyggelige venner du har, da..

Stå på ditt! Jeg hadde søren meg blitt trassig og funnet fram leiekontrakten og lest den grundig. Deretter hadde jeg gått til "vennene" mine, og informert om at de ikke har noen rett til å kaste deg ut, på grunnlag av punkt ditt og datt. Deretter hadde jeg tatt en tur til huseier og spurt om han har blitt informert om at "de andre" har funnet ny leieboer. For jeg regner med at dette strengt tatt er en beskjed huseier ikke har fått, og dermed ikke kommer til å bli blid for heller.. Hehe.

Og så hadde jeg blitt der på trass, og laget dårlig stemning.

Jada, det er innmari barnslig, og utrolig lite koselig for alle parter og kanskje minst koselig for din egen del.. Men jeg hadde blitt så eitrandes forbanna at jeg hadde gjort det likevel.

Fyttigrisen :)

Skrevet

For noen hyggelige venner du har, da..

Stå på ditt! Jeg hadde søren meg blitt trassig og funnet fram leiekontrakten og lest den grundig. Deretter hadde jeg gått til "vennene" mine, og informert om at de ikke har noen rett til å kaste deg ut, på grunnlag av punkt ditt og datt. Deretter hadde jeg tatt en tur til huseier og spurt om han har blitt informert om at "de andre" har funnet ny leieboer. For jeg regner med at dette strengt tatt er en beskjed huseier ikke har fått, og dermed ikke kommer til å bli blid for heller.. Hehe.

Og så hadde jeg blitt der på trass, og laget dårlig stemning.

Jada, det er innmari barnslig, og utrolig lite koselig for alle parter og kanskje minst koselig for din egen del.. Men jeg hadde blitt så eitrandes forbanna at jeg hadde gjort det likevel.

Fyttigrisen :)

tror du ikke jeg har lyst til det eller :P

Skrevet

nei vennskapet vårt er ødelagt. er utrolig såret over at det som var beste vennene mine oppfører seg sånn her mot meg og selvfølgelig blir det ikke koselig. men saken er at leiemarkedet her er utrolig vanskelig (ja de sa faktisk til meg at jeg måtte flytte ut så fort som mulig for denne nye personen slet skikkelig med å finne seg sted å bo for leiemarkedet var helt jævlig... men de tenkte jo ikke på at det blir jo like vanskelig for meg da..:S )

Så selv om det blir ukoselig så vil jeg veldig lite ut på leiemarkedet med engang nå hvertfall. så derfor jeg lurte på om de teknisk sett KAN kaste meg ut :S sånn for praktiske grunner bare.

Gå å snakk med huseier i morgen. Fortell saken, og minn han på at du har vært punktelig med husleie. Få han "på din side" slik at du kan fortelle til de du deler med, at du ikke skal noen steder, at du har snakket med huseier og at han sier du ikke må flytte.

Skrevet

Jeg hadde virkelig ikke gjort dette enkelt for de.

De kan ikke kaste deg ut.

Skrevet

takk for svar alle sammen! dette har virkelig vært en byrde for meg og jeg har ikke orket å være "hjemme" engang. men men, nå som jeg vet at jeg ikke trenger å krype for dem for å få bli noen uker til så føler jeg meg mye bedre. skal prøve å møte huseier i byen i morgen og prate med han uten at de andre vet noe om det. jaja selv om det blir ukoselig så er humøret mitt myyye bedre. bare fordi nå vet jeg at jeg kan irritere dem ved å bli boende :P

Skrevet

Men du må jo spørre dem om hvorfor de vil kaste deg ut. Vil du ikke vite grunnen?

Det skal mye til for å kaste ut en god venn. Kanskje de tror du har gjort noe du ikke har gjort. Dette må dere snakke om, så du i det minste får svar på det.

Skrevet

Jeg syns det er litt rart at to veldig nære venninner plutselig vil kaste ut noen uten grunn :klø: Det må da ha skjedd noe som har utløst dette.

Jeg vill uansett ikke bodd med noen som ikke ville ha meg der.

Skrevet

Jeg har ikke så mye å si bortsett fra at jeg er enig med de andre her i at de ikke har noen rett til å kaste deg ut. Likevel, du kommer sikkert til å flytte for det er ikke trivelig å bo der man er uønsket og når det skjer så være veldig påpasselig med at DITT navn blir slettet fra kontrakten/at de skriver ny kontrakt med huseier!! Så lenge navnet ditt står i kontrakten er du regnet som ansvarlig for leie og skader i huset.

Skrevet

Kjære vene, hva slags "venner" er dette da? Skjønner godt du blir lei og frustrert, jeg stemmer helhjertet i Kevlarsjäls forslag! :tommelsmil:

Alltid kjekt å vise til lovparagrafer når man skal krangle om slikt.

For det første har ikke leiekontrakten din lov til å gi deg dårligere villkår enn det som står i loven:

§ 1-2. Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

Med andre ord har for eksempel ikke utleier lov til å skrive i kontrakten at han kan kaste deg ut når som helst, helt uten grunn. For det har han ikke lov til, noe som er neste punkt:

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,

b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,

c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller

d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

Merk at det bare gjelder hvis du har en tidsubestemt leieavtale. Hvis kontrakten din er tidsbestemt, altså at den har en utløpsdato så kan han nekte å gi deg ny kontrakt når den gamle utløper. (men merk at det er veldig spesifikke regler på når en i det hele tatt har lov til å gi en tidsbestemt kontrakt, så hvis det bli porblemer kan dte hende du kan krangle på dét.)

Skrevet

Men altså, dersom det er slik at du har gjort noe graverende som har fremprovosert denne utkastelsen, så kan det jo være en idé å gå frivillig. Har du for eksempel rota med kjæresten til en av romvenninnene dine, er jo det en god grunn til å kaste deg ut, selv om det ikke er juridisk riktig.

Skrevet

Men altså, dersom det er slik at du har gjort noe graverende som har fremprovosert denne utkastelsen, så kan det jo være en idé å gå frivillig. Har du for eksempel rota med kjæresten til en av romvenninnene dine, er jo det en god grunn til å kaste deg ut, selv om det ikke er juridisk riktig.

Uansett hvem man roter med er ikke det grunn til å bli kastet ut. Hadde det vært kona til huseieren hun lå med kunne jeg kanskje forstått frustrasjonen, men selv da måtte huseieren ha fulgt loven.

Skrevet

Kontakt huseier, og sjekk kontrakten. Er dere tre solidarisk ansvarlig for husleia, og samler inn felles før dere betaler huseier, eller betaler dere hver for dere? Hvis ikke dere betaler separat, se om du kan få reforhandlet kontrakten, slik at du får betale din del direkte til huseier. Bruk gjerne som argument at du er nervøs for at ikke husleia du betaler punktlig hver måned rekker fram tidsnok, og at du derfor får lide for de andres upålitelighet.

Er du sleip, kan du spekulere i at de andre ikke har kopi av kontrakten med huseier, og reforhandle slik at du står som eneste leietaker, men med rett til kollektiv som boform.

Begrunn dette selvsagt med bekymring for de andres skjødesløshet, og at du ikke ønsker å komme i vanskeligheter på grunn av andres umodenhet.

Skrevet

Som huseier selv ville jeg nok hørt på den som kom å snakket med meg . Dersom dine "venner " ikke har sagt ifra til huseier står du sterkere . men ikke bland huseier inn i konfliktene . Det vanligste er vel at alle tre står som leietakere ?

Det du blir utsatt for ville jeg betegne som mobbing og helt uakseptabelt . Antar da at det er en seriøs huseier og ikke onkel til en av de andre eller noe sånt .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...