Marianneee Skrevet 28. september 2010 #1 Skrevet 28. september 2010 Jeg er veldig glad i godteri, og får veldig fort det såkalte "søtsuget". Jeg er aktiv hver dag, og trener "hardt" 4 ganger i uka, men vil likevel kutte ut alt av søtsaker for å oppnå ekstra effekt med treningen. Derfor tenkte jeg at søte frukter som bringebær, jordbær, appelsin, eple og kiwi kan være et godt alternativ i steden for godteri. Så jeg lurer på om man legger på seg av sånne søte frukter? Eller om det er mye kalorier i det? Det er vel uansett myye bedre enn en potetgullpose og sjokolade/smågodt?
Stellia Skrevet 28. september 2010 #2 Skrevet 28. september 2010 Man legger på seg av et kalorioverskudd, enten om det kommer fra sjokolade eller kiwi. Det handler altså om det totale kaloriinntaket, og det vil si at man kan "legge på seg av frukt" (Gud, som jeg hater det uttrykket!).
AnonymBruker Skrevet 28. september 2010 #3 Skrevet 28. september 2010 Du er dum hvis du tror du får noe ut av treningen uten karbohydrater.
Stellia Skrevet 28. september 2010 #4 Skrevet 28. september 2010 Du er dum hvis du tror du får noe ut av treningen uten karbohydrater. Har du postet i feil tråd?
Gjest fiskebolla Skrevet 28. september 2010 #5 Skrevet 28. september 2010 Så jeg lurer på om man legger på seg av sånne søte frukter? Eller om det er mye kalorier i det? Det er vel uansett myye bedre enn en potetgullpose og sjokolade/smågodt? Google er din venn. Søk f.eks. på "kalorier eple" så får du opp at et eple inneholder ca 50 kalorier. Når jeg søker på "kalorier i potetgull" finner jeg ut at en Maarud potetgullpose inneholder ca 1600 kalorier. 32 epler inneholder altså like mye kalorier som en potetgullpose. En 100 gram melkesjokoladeplate inneholder 5-600 kalorier som tilsvarer 10-12 epler. Frukt er et sunnere alternativ enn godteri både på grunn av mindre kalorier men også fordi frukten inneholder viktige vitaminer og antioksidanter som kroppen trenger. Spis frukt med god samvittighet, men ikke ta helt av Du legger på deg av all mat bare mengden er stor nok.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2010 #6 Skrevet 30. september 2010 er ikke såille å ete frukt ¨å grønt kjære deg trådstarter. noen frukter er kankje litt mere fetende en ande som f eks banan. og druer inneholde jo mye drusukker men d e betre å ta frukt å grønt en godis. for godis har myyye mer kalorier en frukten
bergans Skrevet 1. oktober 2010 #7 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg er veldig glad i godteri, og får veldig fort det såkalte "søtsuget". Jeg er aktiv hver dag, og trener "hardt" 4 ganger i uka, men vil likevel kutte ut alt av søtsaker for å oppnå ekstra effekt med treningen. Derfor tenkte jeg at søte frukter som bringebær, jordbær, appelsin, eple og kiwi kan være et godt alternativ i steden for godteri. Så jeg lurer på om man legger på seg av sånne søte frukter? Eller om det er mye kalorier i det? Det er vel uansett myye bedre enn en potetgullpose og sjokolade/smågodt? Det hysteriet rundt smudier sier jo bare litt om hvor bak mål en del tenker ang kalorier, ernæringsvett og generell kunnskap. Desverre. Frukt er noe av det sunneste du kan stappe i deg, så fremt du ikke har tenkt å leve på kun epler, tangekstakt og appelsiner. En smudie regnes som to av dine fem om dagen, nettop fordi den inneholder lite mer knust frukt/bær, og evt noe melkebasert produkt. Så klart så kan du finne smudier som er mer usunne (mer sukker, melis, is osv), men det er da søttan ikke frukta sin feil, men de som lager smudien. Frukt og bær er like sunt lell, og det du spesifikt får i deg er masse fiber, vitaminer og antioksidanter. En kcal/kJ er derfor ikke en kcal/kJ, fordi det bare sier deg noe om kvantiteten (i form av energiinnhold). Det sier ingenting om kvaliteten, og det er hele essensen med alt frukt, bær og grønt. Kvaliteten på de matvarene du spiser, selv om energiinnholdet kan være det samme, er det som avgjør om du ender opp feilernært og evt veldig sjuk. Dette er noe om folk glatt overser, men de fritter gjerne ut fordi det viser seg at banan og mango inneholder noe mer enn luft og god smak. En pose med rustne spiker gir deg ikke noe positivt. Den samme energimengden i form av frukt, bær og grønt vil gi deg fiber (husk å spis varene med skallet/skinnet på så langt det er mulig), vit A, vit C, vit E, sporstoffer og en mengde antioksidanter. Det som ikke er sunt (men det sier egentlig seg selv), er fruktjuice basert på høye fruktoseinnhold i flytende form, såkalte high fructose sirups. Et veldig vanlig produkt i USA, hvor frukten er skviset, presset og tilsatt sukker, før den blandes ut litt. Dette gir drikker med hyt sukkerinnhold og er svært dårlig for tennene. Fruktjuice gir deg kun saften av frukten, og ikke skallet, fiber eller den samme kvaliteten som hel frukt gjør. Juice kan derfor ikke utgjøre mer enn en av dine fem om dagen, uansett hvor mange liter du vil bøtte nedpå.
Meridian Skrevet 1. oktober 2010 #8 Skrevet 1. oktober 2010 Nei, du legger ikke på deg av frukt, med mindre du spiser flere kilo hver dag, og det er jo ikke så bra. Det er heller andre ting du legger på deg av... Grønnsaker kan du spiser så mye du vil av.
Stellia Skrevet 1. oktober 2010 #9 Skrevet 1. oktober 2010 Nei, du legger ikke på deg av frukt, med mindre du spiser flere kilo hver dag Jo, man kan legge på seg av frukt - til og med grønnsaker. Man legger på seg av alt som utgjør et kalorioverskudd.
bergans Skrevet 1. oktober 2010 #10 Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Jo, man kan legge på seg av frukt - til og med grønnsaker. Man legger på seg av alt som utgjør et kalorioverskudd. Men kjæra nån, det er jo lov å bruke en halv logisk tanke. Bananer, smudier og et glass juice om dagen er jo ifølge mange brukere her mer farlig enn sofasliting, øldrikking og pillepopping kombinert. Det virker som om alt er greit så lenge man holder seg unna den farlige mangoen..... TS ville her vite om det var lurt å bytte ut godteriskåla og potetgullet med en bolle frukt. Om energiinnholdet er det samme (dvs kvantiteten) spiller ingen rolle, for vektnedgang var ikke hovedtema. Det TS gjør er at hun høyner kvaliteten på det hun spiser. Og det er uansett det beste, samma søren hva slags kosthold man følger eller mål man har. Har du god kvalitet på det du spiser, hvor næringsstoffer er balansert, behov dekket og optimale varer benyttet, så lever du garantert mange hundre hakk bedre enn sammenlignet med lik kvanta som kommer fra bacon, seterrømme, lakrisbåter og ribbe med fløtesaus. Endret 1. oktober 2010 av bergans
Stellia Skrevet 1. oktober 2010 #11 Skrevet 1. oktober 2010 (endret) TS ville her vite om det var lurt å bytte ut godteriskåla og potetgullet med en bolle frukt. Spørsmålet til TS er om man legger på seg av søte frukter, og jeg har en vane å forholde meg til spørsmål som blir stilt. Det er helt klart hensiktsmessig å innta frukt pga. rikelig mengde vitaminer og mineraler, men det tror jeg også TS vet fra før. Endret 1. oktober 2010 av Stellia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå