Gå til innhold

Noen med økonomisk innsikt som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper det er noen der ute som har mer peiling på dette enn meg, blir takknemlig

for alle innspill, og er vel litt beskjemmet over hvor liten innsikt jeg har i økonomi!

:)

Problemet mitt er å beregne månedslønn ut av bruttolønn og hvordan beregning av feriepenger påvirker regnestykket. Jeg har tarifflønn/avtale, og fastlønn, altså samme sum hver mnd og 5 uker ferie. Har forenklet tallene litt for enkelhets skyld:

Hvis jeg har 300.000 i brutto årslønn, og jobber i 13% stilling (5 timer per uke) blir min årslønn 39.000 kr. (300.000/13).

39.000 er da brutto årslønn og mitt feriepengegrunnlag.

Når jeg skal finne månedslønna, tar jeg da og deler 39.000 på 12 (måneder) for å finne riktig månedslønn eller tar jeg brutto årslønn (39.000) og deler på 11 måneder, eller i mitt tilfelle 10,3 mnd/43 uker, for å finne riktig månedslønn?

Uansett hvordan jeg gjør det blir ikke årslønna større, den er 39.000, men timeslønna blir større om jeg deler på 10,3 mnd istedet for 12 mnd. Feriepengene som er 12% trekkes jo av brutto mndslønn, og utbetales når jeg har ferie, jeg får jo ikke vanlig lønn da, derfor mener jeg det blir feil å dele brutto årslønn på 12 (måneder), da jeg ikke får lønn 1 mnd og 1 uke i året, men feriepenger som er 12% av det jeg har tjent opp året før.

Arbeidsgiver må ikke betale meg mer uansett, eller han skal jo uansette sette av 12% til feriepenger året etter, så fordelingen av min brutto årslønn blir annerledes hvis jeg har tenkt riktig da.

Noen som har meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Månedslønn regnes ALLTID som årslønn/12 mnd. I ditt tilfelle 3 250 kr.

Feriepenger trekkes ikke av lønna di.

Og selv om du mener at det er feil at du skal dele årslønna di på 12 og kun få 11 mnd + feriepenger utbetalt, så er det sånn det er for resten av oss som jobber på en fast årslønn også. Hadde du hatt timebetaling, så hadde du fått utbetalt det du faktisk jobber + feriepener.

Skrevet

39000/12 = 3250 kr brutto pr mnd.

Feriepenger 39000*12%= 4680 kr kommer i tillegg neste år.

Skrevet

Takk for svar - godt det er andre som vet mer enn meg!

Grunnen til at jeg trodde det var slik jeg beregnet lønna er bl.a at når jeg legger sammen

timelønna/månedslønna og ganger med 12 får jeg mindre årslønn enn 39.000, altså ved å gjøre det slik dere sier og dele årslønn på 12.

Men om jeg deler årslønna på 10,3 måneder og derav finner månedslønn og timelønn, og etterpå legger sammen dette, får jeg årslønna 39.000 slik den skal være. Vet ikke helt hvorfor, men men!

Skrevet

39000/12 = 3250 kr brutto pr mnd.

Feriepenger 39000*12%= 4680 kr kommer i tillegg neste år.

Takk for svar! :) Tror jeg skjønte mer nå..?!

Så da skal jeg altså ha utbetalt 3250 per mnd i 12 mnd (selv om jeg har ferie i 5 uker),

og i tillegg 12% som er lik 4680 i ferietiden til neste år?

Skrevet

Takk for svar! :) Tror jeg skjønte mer nå..?!

Så da skal jeg altså ha utbetalt 3250 per mnd i 12 mnd (selv om jeg har ferie i 5 uker),

og i tillegg 12% som er lik 4680 i ferietiden til neste år?

Nei, du får bare penger de månedene du jobber. Tar du ferie får du ingen utbetaling (annet enn feriepenger opparbeidet i fjor). Tar du ferie deler av en måned, får du forholdsmessig utbetalt. Årslønnen er den lønnen du ville fått utbetalt dersom du hadde jobbet hele året uten ferie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...