Gå til innhold

Avdød ektefelles arv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp mistet min mann. Vi hadde særeie. Vi har en 15 år gammel sønn sammen.Min manns 2 søstre driver nå med salg av et dødsbo.Er det bare min sønn som arver, eller har jeg som ektefelle krav på noe? Familien hans går ut fra at det er vår sønn som er enearving av søskenandelen. Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis dere hadde særeie inngår alt han eide i dødsboe der du arver halvparten og gutten deres resten :) Siden den eneste andre arvingen er felles barn har du også rett til å sitte i uskiftet bo hvis du vil det.

Men, siden det er uenigheter om hvem som skal arve i nærmeste familie kan det være veldig greit å ta en time hos advokat for å få alt helt klart.

Endret av Shade
Skrevet (endret)

Hvis dere hadde særeie inngår alt han eide i dødsboe der du arver halvparten og gutten deres resten :) Siden den eneste andre arvingen er felles barn har du også rett til å sitte i uskiftet bo hvis du vil det.

Men, siden det er uenigheter om hvem som skal arve i nærmeste familie kan det være veldig greit å ta en time hos advokat for å få alt helt klart.

Dette er ikke helt riktig, dersom du ikke er enearving og avdøde hadde barn, arver ektefelle 1/4-del av arven(dog minimum kr. 302 564 (4 ganger grunnbeløpet i folketrygden).

Du kan heller ikke velge å sitte i uskifte over særeien som din mann hadde, dersom det ikke er bestemt i ektepakt at dere kan det. Men det er likevel mulighet til å sitte i uskifte over særeier også dersom arvingene (deres sønn) samtykker. Siden han er mindreårig, vil overformynderiet måttw godkjenne at du sitter i uskifte. Dette kan de gjøre helt eller delvis hvis det er nødvendig for at ”ektemaken og heimeverande barn kan få forsvarleg underhald og halde heimen oppe”.

Stemmer i det siste rådet. Dette er verdt å ta seg råd til en advokat for.

Edit. Hadde dere fullstendig særeie i alle disse årene? Hvis ikke er det kun de eiendelene dere hadde særeie på hvor reglene over gjelder for. Hvis dere hadde noe som felleseie, skal dette deles på 2, hvor du eier halvparten (dvs at du ikke trenger å arve, for du eier det allerede), og i tillegg skal du arve 1/4 av hans del også også. Felleseie-delen kan du velge å sitte i uskifte uten at sønnen din samtykker.

Endret av flickan
Skrevet

Jeg forsto det sånn at det eneste barnet til avdøde var deres felles sønn.

Dør en som er gift, har gjenlevende ektefelle rett til å sitte i uskifte med hans slektsarvinger etter loven. Dette innebærer at gjenlevende slipper å skifte (dele arven) med avdødes arvinger. Tingene fortsetter som de var. Registrerte partnere har rett til uskifte på samme måte som ektefeller.

Retten til uskifte gjelder i forhold til avdødes øvrige arvinger etter loven, for eksempel ektefellenes felles barn. Hadde avdøde særkullsbarn, gjelder retten til uskifte overfor disse bare dersom de samtykker. Er de ikke myndige, kreves samtykke fra overformynderiet

Men nå så jeg også at overnenvnte regler først og fremst gjelder felleseie, men man kan og sitte i uskiftet bo når det er særeie hvis man får tillatelse av resterende arvinger. I dette tilfelle overformynderiet.

Uff, det er kompliserte regler vedrørende arv, best å snakke med en advokat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...