AnonymBruker Skrevet 28. september 2010 #1 Skrevet 28. september 2010 kort sagt: snakket med banken om fremtidig økonomi ifht bolignytte(vi har boliglån der nå) hvor jeg la frem budsjett, utsikter innen 5 år osv. planen min var at vi ønsker å avansere fra leilighet til rekkehus innen en gitt sum, og jeg lurte på hvordan betjening av lån var ifht inntekt da vi planlegger barn om ikke så lenge. vi er forøvrig 30 år, og har stabil inntekt begge to innen den tid. han ferdig med studiene om 1,5 år. kort sagt så fikk vi nesten applaus for økonomiske rammer - vi klarte fint å betjene alt jeg foreslo, men mangel på egenkapital var en liten issue.(det er jeg selvsagt klar over, og har tenkt å be husbanken om lån til det) han resonnerte seg frem til at vi, med dagens huslån - når han er ferdig om 1,5 år vil ha 20 000 kr til overs i mnd til fritt bruk(etter ALT er betalt av utgifter) - og synes det var en kjempegod idè at vi sparte opp ca 4-500 000 kr fra det. ergo, vi har hele 20 000 kr vi kan bruke til hva vi vil - men istedetfor å bytte bolig om 1,5 år som vi fint klarer betjene, så vil banken vi skal vente ca....tja....det blir iallefall 4 år for å bytte bolig. Altså, vi kommer til å være i midten av 30 årene med to barn og bra jobber før vi kan bo i et rekkehus - til tross for at vi allerede alltid har ca 3 mndlønn på konto til overs hver eneste måned, og slik har det vært i over 2 år..... greit det er finanskrise, men jeg må si det virker underlig for meg at det skal være nødvendig å sitte med vanvittig mye penger igjen på kontoen hver måned, og likevel vente 4 år med å få lov til å bruke dem, da som oppspart egenkapital istedetfor å bruke de nå rett inn i ny bolig - som jo banken fastslår at vi mer enn fint nok klarer innenfor "grønn sone" med dagens økonomi - tilogmed med både barn, bil og alt annet vi måtte ha lyst til å gjøre. tviler jo på at husbanken ønsker oss velkomne, vi er jo mer enn godt nok stilt - og i sist runde ville jo samme bank nesten kaste lån etter oss med mindre inntekt enn vi har i dag. merkelig.....! kanskje jeg må høre hva de sier i en annen bank til dette?
AnonymBruker Skrevet 28. september 2010 #2 Skrevet 28. september 2010 Synes banken høres fornuftig ut, jeg. For det første har finanstilsynet ganske nylig fremlagt instruks om at bankene bør kreve minst 10% egenkapital fra låntakere. Og det er ikke uten grunn. For det andre tilsier prognosene at renta kommer til å stige betraktelig i løpet av de neste årene. Dessuten har dere ikke to stabile inntekter ennå, og ingen vet hva situasjonen deres blir uansett hva dere "regner med" om 1,5 år. I tillegg planlegger dere barn, noe som vil øke utgiftene drastisk. Sett i lys av dette er det definitivt ikke lurt å låne til over pipa. Du sier dere har ca 3 mnd.lønner på konto til enhver tid, og at dette beløpet har vært stabilt i to år. Betyr det at dere ikke har satt av noe som helst til sparing de to siste årene, og bruker opp all inntekt hver mnd? Dere kan jo starte med å gjøre en endring der, da.. "vi kommer til å være i midten av 30 årene med to barn og bra jobber før vi kan bo i et rekkehus" Tro det eller ei, men det er ganske vanlig å måtte være ferdig med studier, ha nådd 30+, og ha bra jobber, før man har råd til rekkehus. Men hør uansett med andre banker, det er alltid lurt å sammenligne tilbud og vilkår.
Alison Skrevet 28. september 2010 #3 Skrevet 28. september 2010 Når dere skal kjøpe bolig nr 2 får dere ikke førstehjemslånbetingelser lenger. Da må dere gjøre regning med å stille med 20 % egenkapital eller tilleggssikkerhet i annen bolig (realkausjonist). Når du nevner Husbanken, tenker du da på startlån? I tilfelle er det slett ikke sikkert de er villig til å hjelpe dere så lenge dere har bolig fra før. Jeg vil si at du har fått gode og realistiske råd fra banken din. 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2010 #4 Skrevet 28. september 2010 Synes banken høres fornuftig ut, jeg. For det første har finanstilsynet ganske nylig fremlagt instruks om at bankene bør kreve minst 10% egenkapital fra låntakere. Og det er ikke uten grunn. For det andre tilsier prognosene at renta kommer til å stige betraktelig i løpet av de neste årene. Dessuten har dere ikke to stabile inntekter ennå, og ingen vet hva situasjonen deres blir uansett hva dere "regner med" om 1,5 år. I tillegg planlegger dere barn, noe som vil øke utgiftene drastisk. Sett i lys av dette er det definitivt ikke lurt å låne til over pipa. Du sier dere har ca 3 mnd.lønner på konto til enhver tid, og at dette beløpet har vært stabilt i to år. Betyr det at dere ikke har satt av noe som helst til sparing de to siste årene, og bruker opp all inntekt hver mnd? Dere kan jo starte med å gjøre en endring der, da.. "vi kommer til å være i midten av 30 årene med to barn og bra jobber før vi kan bo i et rekkehus" Tro det eller ei, men det er ganske vanlig å måtte være ferdig med studier, ha nådd 30+, og ha bra jobber, før man har råd til rekkehus. Men hør uansett med andre banker, det er alltid lurt å sammenligne tilbud og vilkår. nei, det betyr at vi sparer hver måned - og i tillegg til det har vi ca rundt 100 000 som bare står på kontoen og lufter seg. jeg har fast jobb, og om 1,5 år er han også ferdig med studier. Nå har vi 650 000 i inntekt, da vil vi vel ha alt mellom...tja. 800 000 - 1 mill i inntekt. rådgiveren sa, at dersom vi - i "worst case" scenario - med 800 000 i inntekt(jeg mindre enn nå, han lønn som nyutdannet) om 1,5 år vil ha 20 000 kr hver eneste måned til fri disposisjon etter alle utgifter er betalt. kort sagt så synes han vi hadde kjempegod økonomi ifht planer, null problem ifht betalingsevne, men de vil ha mye egenkapital. tror jeg hører med flere banker før jeg setter igang med å spare en halv million ja
Alison Skrevet 28. september 2010 #5 Skrevet 28. september 2010 kort sagt så synes han vi hadde kjempegod økonomi ifht planer, null problem ifht betalingsevne, men de vil ha mye egenkapital. tror jeg hører med flere banker før jeg setter igang med å spare en halv million ja Det hjelper ikke bare å ha betalingsevne alene. Dere må også ha nok sikkerhet. Som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg i denne tråden må dere stille med mer egenkapital ved neste boligkjøp (Finanstilsynet har gitt bankene rettningslinjer på dette). Noe egenkapital vil dere oppnå hvis boligprisene fortsetter å øke, i tillegg til at dere betaler ned på boliglånet. Vil du ikke spare på konto eller fond kan det å betale ned ekstra på lån være en god løsning for å opparbeide nok egenkapital Hvis dere har 100.000,- i sparepenger i dag, legger til verdiøkning på boligen fremover, og i tillegg nedbetaler noe på lånet, bør det være veldig realistisk for dere å spare opp den egenkapitalen dere måtte mangle i løpet av kort tid. Dere er forespeilet å ha 20,000,- ekstra hver måned til å bruke til hva dere vil. Er ønsket om ny bolig sterk nok bør dere klare å spare opp det dere trenger i løpet av 1-2 år. Det virker som du synes det er urimelig at dere må stille med en del egenkapital ved neste boligkjøp, og at det å spare er noe som du helst vil unngå. Vær glad for at du faktisk har fått gode og realistiske råd. Nå har dere mulighet til å planlegge de økonomiske utfordringene dere står overfor. Hvis dere vil ha en så solid økonomi som du skriver synes ikke jeg dere har noen som helst grunn til å syte. Det er mange som sliter med å komme seg inn på boligmarkedet i dag, mens dere allerede har en bolig og bør ha veldig gode utsikter til å kjøpe noe større om noen år. 2
sizzypop Skrevet 29. september 2010 #6 Skrevet 29. september 2010 Vi kjøpte nylig hus, og siden førstehjemslån var brukt på tidligere leilighet (som nå leies ut forøvrig), så fikk vi ikke førstehjemslån igjen. Dette resulterte i at vi måtte dele lånet i to deler. Èn del med høyere rente enn den andre, fordi egenkapitalen skulle ha dekket delen med høyere rente. Med hjelp fra foreldre fikk vi sikkerhet for egenkapitals-delen, så fikk bakt alt inn under ett lån. Vi er for øvrig 20 og 24 år. Boliglånet er 2,6,-. Jeg har meget ulike erfaringer med ulike banker, og ikke minst saksbehandlere/konsulenter. Man er heldig om man har noen som kan stille sikkerhet, da det ofte fører til bedre betingelser.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #7 Skrevet 29. september 2010 Vi kjøpte nylig hus, og siden førstehjemslån var brukt på tidligere leilighet (som nå leies ut forøvrig), så fikk vi ikke førstehjemslån igjen. Dette resulterte i at vi måtte dele lånet i to deler. Èn del med høyere rente enn den andre, fordi egenkapitalen skulle ha dekket delen med høyere rente. Med hjelp fra foreldre fikk vi sikkerhet for egenkapitals-delen, så fikk bakt alt inn under ett lån. Vi er for øvrig 20 og 24 år. Boliglånet er 2,6,-. Jeg har meget ulike erfaringer med ulike banker, og ikke minst saksbehandlere/konsulenter. Man er heldig om man har noen som kan stille sikkerhet, da det ofte fører til bedre betingelser. Kan jeg spørre om hvor mye dere har i inntekt, og hvor mye sikkerhet foreldrenes dere må stille? Vi er i samme situasjon selv, der vi har foreldre som kan stille sikkerhet, siden vi mangler egenkapital. Samlet har vi en inntekt på mellom 750 og 800'.
bananbåt Skrevet 29. september 2010 #8 Skrevet 29. september 2010 jeg ville hørt i en annen bank! Vi har brukt et firma nå som hjelper deg i kontakt med banken og ordner alt for deg, de finner den beste og rimligste løsningen, eneste du trenger og gjøre er å skrive under. For å si det sånn, vi har hatt en bank hele tiden, med huslån og alle andre kontoer. Vi har i tillegg to billån i to forskjellige banker utenom dette. Vi spurte banken om mer lån til en tomt, noe vi ikke fikk. Vi spurte da om hvor mye vi eventuelt kunne få, fordi vi vil pusse opp. Vi kunne ikke få en krone. Så kontaktet vi dette firmaet, som snakket med andre banker, og fikk ordnet en bra deal med en av de; Vi har nå huslånet og det dyreste billånet i denne banken, og vi fikk låne hundre tusen til oppussing! Og dette koster oss 600 kr mindre i mnd i forhold til hva vi før betalte, i tillegg til at det er 5 år kortere nedbatalingstid, så renten er også mye bedre... disse firmaene tar heller ikke noe batelt da banken betaler dems provisjon:)
Rosenrød Skrevet 29. september 2010 #9 Skrevet 29. september 2010 Men vil dere ikke sitte igjen med egenkapital når dere selger leiligheten dere eier i dag?
Rosalie Skrevet 29. september 2010 #10 Skrevet 29. september 2010 Husk at dere også må regne med å ikke få låne til meglerutgifter, det er kjapt 100.000 kr... Så jeg syns det høres ut som om konulenten deres stiller fornuftige krav til dere ved neste boligkjøp.
thapara Skrevet 3. oktober 2010 #11 Skrevet 3. oktober 2010 Det er veldig lurt å ha så mye egenkapital som mulig! Om du låner 2,7 til 8% rente over 25 år vil du ha betalt 3,5 i renter og gebyrer. låner dere 2,2 vil dere betale 2,9. Det er mye! Sparer dere opp til 40% egenandel (helt vanlig) koster det dere "bare" 2,1. Hvorfor vil dere ikke spare om dere har så god råd som du sier?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #12 Skrevet 3. oktober 2010 Hvor mye har dere spart opp, da? Du sier dere sparer hver måned, og inntekten er jo grei, er det bare de 100.000 + tre månedslønner dere har?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #13 Skrevet 3. oktober 2010 'Sikker inntekt' finnes forresten ikke. Mannen din kan bli uføretrygdet, for eksempel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå