AnonymBruker Skrevet 28. september 2010 #1 Skrevet 28. september 2010 Hei. Jeg har lest at løping/jogging er ganske god forbrenning og at man forbrenner 600 kalorier på 1 time med løping (eller det blir jo 500, ettersom man forbrenner 100 i timen nesten uansett) og da lurer jeg på hvor høy intensitet som er nødvendig? Når jeg løper blir jeg utslitt etter bare noen minutter. Jeg løper alt jeg har, ofte i superfart. Hvis jeg løper på tredemølle defineres 9.0 som løping. Jeg løper på 14-15. Altså så fort jeg kan. Etter 4 minutter er jeg så sliten at jeg må stanse, ellers kollapser jeg - altså ikke superlukrativt. Jeg kunne sikkert senket farten noen hakk og jogget mer rolig, men jeg har en tvangstanke om at da forbrenner jeg mye mindre. Er rolig jogging ok? Hvor mye forbrenner man etter 1 time med rolig jogging? Gåtur gir 150 og løping 500 så jeg tipper muligens 3-400? Takknemlig for alle svar!
AnonymBruker Skrevet 28. september 2010 #2 Skrevet 28. september 2010 Intervall er bra. Jogg 1-4 minutter, spurt i 1 min osv. Tror ikke noen her inne spurter en hel time altså
Frk. Belle Skrevet 29. september 2010 #3 Skrevet 29. september 2010 Jeg håper du kan slippe noen av tvangstankene om forbrenning og heller fokusere på ha en grei løpeøkt. Intervalltrening kan være veldig bra! Du kan blandt annet lese som det her Jeg håper inderlig du passer på å varme skikkelig opp før du setter i gang med løpinga. Gjerne gå 2-5 min og så rolig jogging i 5min (gjerne mer!). Og nei, det er ikke meninga at man skal spurte i en time! I intervalltrening løper man ganske fort (85-95% av makspuls) i 4 min, så pause i 3 min (gå eller jogge rolig, få pulsen ned på 70-75% av max). De fleste tredemøller har pulsmåler så det kan du teste ut. Toretisk makspuls renges slik: 220 - alder. Hvis du er 20 år er din teoretiske makspuls 200 slag/min. 95% av max er da 195 slag pr min (200*0,95). 75% av maks er da 150 slag/min. Lest et sted at makspuls er 220-(alder*0.7). En person på 20 år vil da ha makspuls 206 slag/min. Hvor mye du forbrenner i løpet av en løpeøkt avhenger ikke bare av farten og hvor langt/lenge du løper men også av vekta. En tung person forbrenner mer fordi han/hun rett og slett må flytte mer vekt.. Når man kommer i bedre form vil man kunne løpe lengre på kortere tid og på den måten forbrenne mer. Lykke til med treninga!
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #4 Skrevet 29. september 2010 løper alt du kan!? Ro ned farta:) Begynn ganske sakte slik at du blir varm, etterhvert kan du øke når du merker at det fremdeles er komfortabelt. Ikke løp så fort at du pusten går helt i ståa. Nå vet jeg ikke hva du jogger for å gjøre, om det er forbrenne eller hva, men du forbrenner jo mer om du klarer å holde ut lenger. Om du løper i 4 minutter veldig raskt, eller om du jogger 1 time langkjøring, med stabil fart der du klarer å puste nogenlunde normalt er jo mye bedre.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #5 Skrevet 29. september 2010 løper alt du kan!? Ro ned farta:) Begynn ganske sakte slik at du blir varm, etterhvert kan du øke når du merker at det fremdeles er komfortabelt. Ikke løp så fort at du pusten går helt i ståa. Nå vet jeg ikke hva du jogger for å gjøre, om det er forbrenne eller hva, men du forbrenner jo mer om du klarer å holde ut lenger. Om du løper i 4 minutter veldig raskt, eller om du jogger 1 time langkjøring, med stabil fart der du klarer å puste nogenlunde normalt er jo mye bedre. Jeg løper slik at at jeg nesten mister pusten og gisper etter luft etter et halvt minutt, altså jeg presser meg veldig. Tror kanskje jeg løpt litt for raskt, blir ihvertfall utslitt og mister pusten etter 3-4 minutter. Godt å høre at jeg muligens løper unødvendig fort. Har alltid lurt på de jeg ser på tredemølle på treningssenter som løper 1 time i strekk, uten stans - når jeg bare klarer 3 minutter, hvordan klarer de da 60 minutter med lidelse? Når det er snakk om å forbrenne 5-600 kcal i timen med løping/jogging, sikter de da til mer rolig enn hva jeg har drevet med?
Gjest Wolfmoon Skrevet 29. september 2010 #6 Skrevet 29. september 2010 Hvor lang tid har du tenkt å løpe? Finn ut av det og test hvor sakte du må løpe for å holde ut så lenge. Etterhvert kan du heller beholde tiden men øke farten, altså at du løper lenger på samme tid. Og å løpe i 4 minutter for så å være totalt utslitt gir neppe særlig stor treningseffekt, hverken på kondisjonen eller forbrenningen, så hva poenget skulle være med det aner jeg ikke
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #7 Skrevet 29. september 2010 Selvfølgelig sikter de til roligere fart! Ingen løper så fort de kan i 1 time! Det er jo umulig... Eneste måten man kan klare å jogge en time er når man gjør det i et tempo som er komfortabelt. Når jeg jogger i 1 time så jogger jeg slik at jeg kan snakke litt med samboer ved siden av, og føle at pusten har en rytme. Jeg puster dypt inn, og ut igjen. Jeg løper ADLRI så fort jeg kan. Drit i kaloriene du brenner, selvfølgelig brenner man noe på intervalltrening og i tiden etter, men om du jogger 1 time så er jo det mer uttelling på kaloribruken enn hva 4 minutters pine er. Og jeg føler sjelden at jeg piner meg selv når jeg jogger, selv når jeg jogger lenge.. Bare på dårlige dager kan jeg føle det slik.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #8 Skrevet 29. september 2010 Selvfølgelig sikter de til roligere fart! Ingen løper så fort de kan i 1 time! Det er jo umulig... Eneste måten man kan klare å jogge en time er når man gjør det i et tempo som er komfortabelt. Når jeg jogger i 1 time så jogger jeg slik at jeg kan snakke litt med samboer ved siden av, og føle at pusten har en rytme. Jeg puster dypt inn, og ut igjen. Jeg løper ADLRI så fort jeg kan. Drit i kaloriene du brenner, selvfølgelig brenner man noe på intervalltrening og i tiden etter, men om du jogger 1 time så er jo det mer uttelling på kaloribruken enn hva 4 minutters pine er. Og jeg føler sjelden at jeg piner meg selv når jeg jogger, selv når jeg jogger lenge.. Bare på dårlige dager kan jeg føle det slik. Så man skal egentlig ikke bli så vanvittig andpusten?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #9 Skrevet 29. september 2010 Når man starter å jogge og aldri har gjort det før, så klart er ikke formen så bra. Men det er jo ingen som starter med å løpe så fort de kan. Man må alle jobbe seg oppover etterhvert som formen stiger, og de folkene som løper 1 time, er jo ofte de som har gjort det en stund og jobbet seg opp til den kondisjonen de har. Når jeg startet med å jogge for et par år siden pustet jeg som en hvalross etter 200 meter. Jeg hadde da ikke trent siden jeg hadde kyssesyken som 14-åring. Det er normalt at pusten går litt trått i starten, men det ikke normalt å sette igang på full guffe i hastighet altså =) Så jeg vil si : Jo, er du utrent så blir du nok litt andpusten uansett om du jogger i normal hastighet i si 15-20 minutter kun fordi kroppen ikke er vant til det, men 2. Man blir selvfølgelig så andpusten som du sier når man løper så fort man kan! Etterhvert som man bygger kondis så kan man løpe 1 time uten å føle seg andpusten Etterhvert blir det morro å løpe pga man kommer i god form, og dette merker man gjerne raskest på pusten! Lykke til !
Wiggins Skrevet 29. september 2010 #10 Skrevet 29. september 2010 Hei. Jeg har lest at løping/jogging er ganske god forbrenning og at man forbrenner 600 kalorier på 1 time med løping (eller det blir jo 500, ettersom man forbrenner 100 i timen nesten uansett) og da lurer jeg på hvor høy intensitet som er nødvendig? Nå er det alltid et spørsmål om slike tabeller som den du har funnet dette tallet i mener at man forbrenner 600 kcal på å jogge i en time totalt sett, eller om man forbrenner 600 på bare joggingen. Hvis vi nå antar det første og at du dermed forbrenner 500 kcal på selve joggingen så synes jeg dette tallet høre imponerende høy ut. Jeg har vist dette regnestykket flere ganger før, så søk opp noen av mine gamle innlegg hvis du vil se det (søk på "energi", "arbeid" og "effekt"). Resultatet blir at du i så fall yter 350 watt i en time. Da er du bedre enn verdens beste kvinnelige temporytter, som akkurat nå er Emma Pooley, hun vant kvinnenes tempomesterskap i VM i Australia nå i dag, jeg så opptaket på Eurosport nå før jeg begynte å skrive dette svaret. Når jeg løper blir jeg utslitt etter bare noen minutter. Jeg løper alt jeg har, ofte i superfart. Hvis jeg løper på tredemølle defineres 9.0 som løping. Jeg løper på 14-15. Altså så fort jeg kan. Etter 4 minutter er jeg så sliten at jeg må stanse, ellers kollapser jeg - altså ikke superlukrativt. Jeg kunne sikkert senket farten noen hakk og jogget mer rolig, men jeg har en tvangstanke om at da forbrenner jeg mye mindre. Er rolig jogging ok? Hvor mye forbrenner man etter 1 time med rolig jogging? Gåtur gir 150 og løping 500 så jeg tipper muligens 3-400? Hvis du holder en fart på 15 km/t betyr det at du løper 5 km på 20 minutter og 10 km på 40 minutter. Det ville vært en svært bra tid for en mosjonist, verdensrekorden for kvinner er på rundt 29 minutter. At du har tvangstanker om å forbrenne mest mulig høres ikke bra ut. Man bør trene fordi man liker det. Dessuten er tankemønsteret ditt i hvertfall delvis feil. Du forbrenner selvsagt mer på å løpe 12 km/t i en halvtime enn 10 km/t på samme tid. Du bør derimot endre fokus mot å tilbakelegge en gitt distanse, ikke holde på å i en gitt tid. Med en bitteliten forskjell som skyldes litt forskjellig løpesett så forbrenner du like mye om du løper 5 km med 10 km/t i snitt som med 13 km/t i snitt. Derimot vil du med høy snittfart ligge nærmere eller kanskje over syreterskelen, dsv. den intensiteten der kroppen klarer å kvitte seg med like mye melkesyre som den produserer. Når du ligger akkurat under syreterskelen kjenner du at pusten ikke er alt for antstrengt, du klarer å snakke med en eventuell treningskamerat. For å finne terskelen eksakt må du i laboratorium og ta blodprøver mange ganger i timen mens du holder på på en tredemølle. For de fleste mosjonister holder det at man lærer sin egen kropp å kjenne etterhvert, og finner den intensiteten der man kan ligge ganske lenge uten å stivne. Utgangspunktet for å trene utholdenhet bør være å komme i bedre form, det å forbrenne fett vil komme av seg selv når du trener og kommer i bedre form. Målet ditt bør derfor være å flytte syreterskelen til høyere intensitet, slik at du kan løpe fortere men likevel ikke stivne. Derfor reagerer jeg på at så mange her helt ukritisk og kategorisk foreslår at du bør begynne med intervalltrening. De siste 2-3 årene har det stått en del i mediene om særlig noen forskere ved NTNU som mener at såkalt 4x4-intervalltrening gir best restultat. Mitt motspørsmpål er: Hva er best resultat? Slik intervalltrening gir ofte rask fremgang, men de fleste vil stagnere og oppleve liten eller ingen fremgang etter kort tid hvis de bare trener slik. Man kommer selvsagt i bedre allmenn form av det, særlig merker man forskjell hvis man i utgangspunktet var helt utrent. Jeg er ikke fullstendig avvisende til å trene intervalltrening, men jeg mener at minst 50% av utholdenhetstreningen bør være langkjøring der pulsen for det meste er under terskelen, også for mosjonister. Av utholdenhetsutøvere på toppnivå trener omtrent alle 80% rolig og 20% harde intervaller. Utenfor sesongen trener de omtrent bare rolig, slik at de har et grunnfjell av trening som gjør at de tåler intervalltreningen bedre og får bedre effekt av den. F. eks. langrennsløpere trener omtrent bare rolig i sommersesongen, og før konkurransene begynner i november trener de ofte mye harde økter også. Så frem mot mesterskapene slipper de opp på treningen og trener noen korte, harde intervalløkter for å spisse formen. Nå skal du formodentlig ikke bli topputøver, men for all del, varier treningen din. Det virker som om du jogger på tredemølle, det er noe av det verste du kan gjøre mot føttene dine. Det blir null variasjon i underlaget, og risikoen for skader blir mye større enn om du jogger/går i ulendt terreng. Varier med korte, halvlange og lange turer. På de lengre turene må du selvsagt ta det roligere, men kjøp deg et belte med holder til drikkeflaske og ta deg noen slurker vann hvert 10.-15. minutt. Ytelsesevnen synker med 10% for hver prosent kroppsvæske du mister, hvis du kjenner deg tørst så er du i væskeubalanse allerede og vil ikke klare å gjenopprette den i løpet av løpeturen (men drikk selvsagt allikevel). Det er ikke så farlig på trening, i en konkurranse er det derimot helt avgjørende.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #11 Skrevet 29. september 2010 Jeg har lest denne tråden og lurer på en ting: Så 1 hel time med jogging gir ikke et forbruk av 500 kalorier den dagen? Herregud, jeg løper 15 minutter, eller går tur 40 minutter, hvor mye forbrenner jeg av det da? 17 kalorier? Skal det så mye til å forbrenne mye? Hvis det stemmer at en hel time løping ikke forbrenner 500 kalorier er det jo ikke noe poeng forbrenningsmessig?
aline Skrevet 29. september 2010 #12 Skrevet 29. september 2010 Har alltid lurt på de jeg ser på tredemølle på treningssenter som løper 1 time i strekk, uten stans - når jeg bare klarer 3 minutter, hvordan klarer de da 60 minutter med lidelse? men mener du da at du ofte ser folk som løper så fort de kan!!!!! i en hel time!!!! ? jeg kan ikke se for meg at det er vanlig, det er ikke det der jeg trener ihvertfall. En av gutta jeg kjenner som bl.a er spinninginstruktør, godt trent og mer eller mindre bor på treningssenteret, kan kjøre intervall i en time, da løper han fort i 10 min, så går han/jogger lett en stund, før han tar en 10 min rask løp igjen. Og tro meg, han puster som en helt når han er ferdig med 10 min spurt!!
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 29. september 2010 #13 Skrevet 29. september 2010 Det sier seg selv at du forbrenner mye mer ved å løpe i rolig tempo i 60 minutter, enn å presse deg selv til maks i 3 minutter. Hvis du ikke er i så god form, eller nylig har begynt å trene, så bør du heller prøve å jogge i rolig tempo til et spesifikt mål, og deretter snu og bruke kortere tid hjem igjen Du vil etterhvert kjenne at du blir i bedre form, og da kan du jogge raskere, og forbedre tiden din både fram og tilbake - eventuelt jogge lengre og gjøre samme øvelse. Men til og med ikke maratonløpere løper så fort de klarer hele tida Haha. Ser for meg at du får en del blikk i ryggen på tredemølla, forresten. Av folk som lurer på hvorfor du ikke varmer opp, trapper ned og bruker god tid..
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #14 Skrevet 29. september 2010 Jeg synes jeg ser TS på treningssenteret. Går opp på tredemølla, setter på full speed i løpet av 10 sekunder og beiner av gårde mens det banker og slår i maskina. Så, når hun er død etter 4 minutter, ligger hun henslengt over maskina og puster og peser.
Wiggins Skrevet 29. september 2010 #15 Skrevet 29. september 2010 Jeg har lest denne tråden og lurer på en ting: Så 1 hel time med jogging gir ikke et forbruk av 500 kalorier den dagen? Herregud, jeg løper 15 minutter, eller går tur 40 minutter, hvor mye forbrenner jeg av det da? I hvertfall mye mer enn om du sitter stille foran PCen. 17 kalorier? Skal det så mye til å forbrenne mye? Hvis det stemmer at en hel time løping ikke forbrenner 500 kalorier er det jo ikke noe poeng forbrenningsmessig? Selvsagt er det et poeng, all aktivitet gjør at du forbrenner mer enn om du sitter stille. Dessuten er det viktig å være i aktivitet av mange andre grunner: Det gir mindre risiko for mange livsstilssykdommer som hjerte- og karsykdommer, en del kreftformer, diabetes, etc.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #16 Skrevet 29. september 2010 Hei, Lance, jeg har sett deg skrive om forbrenning og slikt tidligere og jeg tviler ikke på at du har peiling på det du snakker om. Men jeg har aldri sett en eneste annen kilde som sier at det diverse tabeller og pulsklokker sier man forbrenner på diverse aktiviteter bare er tull. Har du noen kilder?
Wiggins Skrevet 30. september 2010 #17 Skrevet 30. september 2010 Hei, Lance, jeg har sett deg skrive om forbrenning og slikt tidligere og jeg tviler ikke på at du har peiling på det du snakker om. Men jeg har aldri sett en eneste annen kilde som sier at det diverse tabeller og pulsklokker sier man forbrenner på diverse aktiviteter bare er tull. Har du noen kilder? Se dette innlegget som jeg skrev for en stund siden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=480425&st=0&p=7931972&hl=Floyd%20Landis&fromsearch=1&#entry7931972 Selvsagt går ikke all energien en syklist produserer ned i pedalene, men sykling er en veldig energieffektiv måte å forflytte seg på, det er ikke mye som går tapt. Jeg har imidlertid ikke sett noen studier av hvor mye som går tapt, men i et svar jeg skrev langt nede i tråden jeg har linket til antar jeg at det er ca. 5%, kanskje er det litt mer. Dessuten går noe energi med til internt arbeid i kroppen, men når man ligger på terskelpuls eller høyere er denne andelen veldig liten av totalt energiforbruk. Uansett så kan jeg ikke skjønne hvordan de tallene man finner i en del tabeller kan stemme før jeg får se beregningsmodellene. Jeg kan ikke skjønne annet enn at de må anta at det forbrennes veldig mye i tillegg til det rene muskelarbeidet. Nå er jeg ikke ernæringsfysiolog eller lignende, men etter det jeg vet så høres dette ikke riktig ut. Eventuelt så legger de til grunn at folk flest er utholdenhetsutøvere på veldig høyt nivå. En person som er 195 cm høy og veier ca. 90 kg og er i veldig god form vil kunne yte langt flere watt enn Floyd Landis i eksempelet mitt, han var forholdsvis lettbygd og ikke så høy, rundt 175 cm, for en stor og tung syklist vil som aller oftest brøken terskeleffekt/kroppsvekt bli dårligere enn for en mindre og lettere syklist, dermed er de lettbygde bedre i fjellene. Det jeg prøver å få frem her er at en stor og tung syklist kan produsere mange watt og dermed få et mye høyere energiforbruk enn en liten og lett. En godt trent person på 90 kg vil kanskje komme opp i det forbruket man finner i noen tabeller, men de fleste nordmenn veier da langt mindre enn 90 kg.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2010 #18 Skrevet 30. september 2010 Takk for link til innlegg med kilder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå