Gjest Ethereal Skrevet 8. oktober 2003 #21 Skrevet 8. oktober 2003 Datteren til min søster har to fornavn som ikke passer sammen, og i tillegg to lange etternavn. Jeg skjærer tenner inni meg av kombinasjonen, og har bestemt at mine barn kun skal ha ett fornavn og ett etternavn. Her oppe i nord (jeg er innflytter), florerer det forøvrig av snåle navn; Kent-William og slikt *grøss* Men after all: "What's in a name? A rose by any other name would smell as sweet?"
Gundel Gaukeley Skrevet 8. oktober 2003 #22 Skrevet 8. oktober 2003 Datteren til min søster har to fornavn som ikke passer sammen, og i tillegg to lange etternavn. Jeg skjærer tenner inni meg av kombinasjonen, og har bestemt at mine barn kun skal ha ett fornavn og ett etternavn. Her oppe i nord (jeg er innflytter), florerer det forøvrig av snåle navn; Kent-William og slikt *grøss* Men after all: "What's in a name? A rose by any other name would smell as sweet?" Det er ikke bare i nord de synes slike kombinasjoner er artige... Litt nord for Kristiansand, Vennesla og deromkring var de visst veldig popular å sette typiske amerikanske navn sammen med norske.... Kent Olaf, Arne Johnny, Bob Kåre osv.... Vakkert!!!!
Timian Skrevet 8. oktober 2003 #23 Skrevet 8. oktober 2003 Jeg har litt sansen for navn som går i arv! OBS!!! IKKE etter far eller mor!! Type Pappa heter André og sønn heter Karl André!?! Mener helst etter beste/olde-foreldre! Hvis det er noen fine, selvfølgelig! :D Det blir jo tross alt noen å velge i når man til sammen har 8 besteforeldre og dobblet så mange oldeforeldre... Ok, noen av disse navnene kan bli vel gammeldagse! DET er jeg ikke så glad i! Men noen er jo faktisk ok og andre er virkelig FINE!
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2003 #24 Skrevet 8. oktober 2003 Ethereal,når du nevner fornavn som ikke passer, mener du noe a la Oddbjørg Melissa, Gunhild Alexandra og lignende?
Gjest Ethereal Skrevet 8. oktober 2003 #25 Skrevet 8. oktober 2003 Jeg tenkte ikke på navn som kræsjet i stil, det er en sak for seg selv. Men når folk har kombinasjoner ala Morten Tore eller Per Kjell. But it's not up to me to judge, det sies jo at navnet skjemmer ingen.
Gjest gjest1 Skrevet 8. oktober 2003 #26 Skrevet 8. oktober 2003 Lars-Lisbeth synes jeg er et kult navn... men nå sporet jeg visst av igjen.... Pretensiøse navn..... man kaller vel barna sine ved navn man liker selv. Navn man synes er vakre, og hvis man synes Sebastian Alexander er pent - og det er det jo, så betyr vel ikke det at man prøver å være bedre enn man er, eller noe sånt? Navn er mote, og moten varierer fra distrikt til distrikt.
Gjest lmari Skrevet 8. oktober 2003 #27 Skrevet 8. oktober 2003 Har en venninne som jobber i barnevernet, og synes det er litt morsomt at hun kan fortelle at tidligere "betente" navn som Johnny, Andrê, Kim, Ronny, Raymond osv nå er byttet ut med litt mer "pretensiøse" navn. Så nå heter barna som barnevernet er borti Victoria Madeleine, Madonna Emilie, Angelica Charlotte osv... Synes så synd på små unger som må stave og stave navnet sitt. Er borti en del unger på jobben, og da er det viktig at navnet blir riktig på trykk i avisen. Får vondt inni meg av seks-sjuåringer som trekker pusten dypt og sier "eh, jeg heter c h a r l o t t e med ch, v i c t o r i a med c, c h r i s t i n e med ch.... "
manji Skrevet 8. oktober 2003 #28 Skrevet 8. oktober 2003 Jah, de er jo ødelagt for livet de stakkars barna.
Gjest Anonymous Skrevet 9. oktober 2003 #29 Skrevet 9. oktober 2003 Hørte om noen som ville kalle sin datter Mona Lisa Isabella Constance. Det ble ikke godkjent, men omgivelsene slang like godt på et navn til: Mona Lisa Isabella Constance Karamella...
philippa starck Skrevet 9. oktober 2003 #30 Skrevet 9. oktober 2003 MELISSA synes jeg er et grusomt navn! Kjenner også en som har døpt barna sine Kenneth Jarle og Geir Bjarte. Hmmm...
Montezuma Skrevet 9. oktober 2003 #31 Skrevet 9. oktober 2003 Tittet på tabellen vedr. navn og mors alder, og sjekket for moro skyld hvor mange av navnene i hver kolonne jeg liker selv. For gutter likte jeg 10 av navnene til unge mødre, og 8 av navnene til eldre mødre. For jenter ble tallene 3 og 1. Selv var jeg under 25 da jeg fikk mine barn (og ja, jeg må innrømme at navnene bærer preg av dette..... :oops: Og min eldste datter har navnet sitt på den nevnte lister for unge mødre....... :oops: ). Her i Østfold er det visst innmari hipt med navn som Ken-Raymond og Cornelia Victoria.......... Vet om en fersk baby som har fått navnet Julie Margaretha Esther (eller no sånt....) Men det er hjemme i oslo, altså.. Men eentlig har jeg ikke rett til å uttale meg om andres merkelige navnevalg, tatt i betraktning navnet jeg har valgt til mitt yngste barn. Fant et navn baki slekta som ingen andre har. (Og det er det kanskje en grunn til......??? )
SuperNova Skrevet 9. oktober 2003 #32 Skrevet 9. oktober 2003 Jeg synes navn som Francis og Tinius er litt... kall det gjerne forpliktende....
Gjest sunshine-t Skrevet 9. oktober 2003 #33 Skrevet 9. oktober 2003 Det er en sammenheng mellom utdannelse og navnevalg. I en undersøkelse jeg har sett (husker ikke hvor) fremgår det at unge uutdannede foreldre velger oftere utenlandske navn på sine barn. På den annen side navn velger man ikke selv og det sier vel mer om foreldrene... jaha? så meg og samboern er uutdannet og er helt på tur vi da, siden littlå ikke heter kari eller mette eller olga? :-? fordi vi har valgt ett litt mer orginalt navn enn det...?
VesleBråka Skrevet 9. oktober 2003 #34 Skrevet 9. oktober 2003 Ut ifra denne tråden bør jeg altså ligge unna Felicia Madelen, så ikke ungen havner hos barnevernet?
Gjest gjest1 Skrevet 9. oktober 2003 #35 Skrevet 9. oktober 2003 Jeg synes navn som Francis og Tinius er litt... kall det gjerne forpliktende.... Tinius er navn for kattepuser det...
ivanka Skrevet 9. oktober 2003 #36 Skrevet 9. oktober 2003 Maud Angelica er pretensiøst. Liker Una jeg. kunne ikke vært mer enig, både i den første og den andre setningen!
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2003 #37 Skrevet 12. oktober 2003 Er vel ikke tvil om at en del navn, eller kanskje særlig kombinasjoner av navn kan beskrives som belastet. Synes de såkalte pretensiøse navnene alla Carl-Francis er ille, men ingenting slår såpeserienavnene som Melissa-Madeleine o.l. Skjønner ikke at det er blitt så vanlig å gi barna fire navn heller. Skummer gjennom "født-spalten" i menighetsbladet når det dumper ned i postkassa. Der har et flertall av barna fått dobbelt fornavn og etternavn. Alle kan jo ikke føre navnet sitt videre. Hvordan blir det når August Alexander Pedersen Olsen skal gifte seg med Amalie Christine Hansen Karlsen? Noen må jo gi slipp på etternavnet sitt før eller siden... Synes det blir tåpelig å gi to fornavn også hvis det bare er meningen å bruke det ene. Skal det andre bare stå på dåpsattesten til pynt?
Gjest ikke innl. superbruker Skrevet 12. oktober 2003 #38 Skrevet 12. oktober 2003 "Alder har betydning for valg av navn" heter denne artikkelen fra ssb. Her kan du lese om at foreldres alder og utdanning har betydning for navnevalg. Vel i følge denne statistikken er jeg i feil alderskategori mht valg av navn. Er over 35 og begge ungene har navn fra den yngre gruppa. Når det gjelder antall navn så har mine barn mer enn ett fornavn. Grunnen er at de hadde med seg navn da vi fikk dem, og de valgte vi å beholde.
Isiselin Skrevet 12. oktober 2003 #39 Skrevet 12. oktober 2003 Jeg personlig er en stor tilhenger av dobbeltnavn og bruker stort sett alltid begge navnene på folk jeg vet har to navn. Mine eventuelle barn kommer mest sannsynlig til å få dobbeltnavn og spesielle navn, navn som en ikke treffer på rundt enhver sving, liksom... Selv har jeg to fornavn og jeg er veldig glad i navnet mitt. Problemet er når folk insisterer på å kalle meg bare ved det første navnet som (etter min mening) er utrolig overbrukt og kjempekjedelig. Det er bare 10 andre i landet som heter det samme som meg (de to fornavnene) og det er jeg veldig stolt av. Jeg tror mennesker vil være spesielle og de med spesielle navn er ofte litt stolt av det... Dessuten: Maud Angelica er et nydelig navn! Så det så! :-)
Summerprincess Skrevet 13. oktober 2003 #40 Skrevet 13. oktober 2003 Ser ikke helt problemet jeg. Noen som nevnte at det er så forferdelig at barna vil at navnet skal staves riktig. Det gjelder vel for alle navn. Naturlig det syns jeg at man er opptatt av slike ting. Syns ikke det er noe man skal blåse opp som et problem. Om navnet staves med K eller Ch osv. Det er så mange staveler på det samme navnet at en kan bli sprø. Men nå har jeg egentlig ikke noen flere argumenter for dette med stavingen. Ellers blir jeg litt trekt av dere her inne. Hvilken rett har du til å dømme hvilket navn som er pretensiøst eller ikke? Merker dårlige holdninger her. Greit at vi har ulik smak når det gjelder navn, men vis litt respekt. Har ingen barn selv. Men jeg syns det er flott at noen velger litt mer annerledes navn. Poenget er at man velger et navn man er stolt av og som man liker. Når jeg snakker for meg selv, og jeg selv kommer til å få barn en gang, kommer jeg til å gi en lang marsj i hva andre vil tenke. Stå på dere som vil ha litt uvanlige navn som Mellissa Madelen eller Naomi Victoria, så kan vi bare riste på hodet over de som irriterer seg over det. Navn er en personlig sak. Noen vil ha i mitt syn kjedelige norske navn som Inger, Kari, Eva osv. Noen vil ha moderne navn som Maria, Victoria, Emma osv. Noen vil ha doble eller trippel navn. Værså god. Uansett har ikke jeg rett til å si at du har et stygt navn eller sette det i bås. Uansett er øyet som ser. Mener du at det er et pretensiøst navn mener du det. Men det betyr ikke at det i virkeligheten er det. Nå fikk jeg sagt hva jeg mener om navn og om andres latterligjøring og bedømning av navn...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå