Gå til innhold

Pretensiøse navn

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva regnes som pretensiøst på navnefronten? Har inntrykk av at heter du noe annet en Kari, Anne eller Lise er det for snobbete og passer ikke her i landet. er dere enig i det eller? Jeg syns det er fint med litt spesielle utenlandske navn. Kan noen gi et eksempel på et pretensiøst navn så jeg skjønner hva som menes med det?

Videoannonse
Annonse
Gjest gurimalla
Skrevet

Sebastian Alexander

Victoria Constance

Ikke bare snobbete, men latterlig. :riste:

Skrevet
Sebastian Alexander

Victoria Constance

De første navnene var jo herlige, jeg liker både Sebastian og Victoria.... er det sammensetningen som er latterlig eller selve navnene?

Gjest Shivani
Skrevet
Sebastian Alexander

Victoria Constance

Syns det er fine navn, jeg. Selv har jeg også to navn ala denne "stilen", og jeg liker navnene mine. :wink: Jeg har alltid fått høre at de passer til meg og jeg er ikke pretensiøs... Det finnes forøvrig MYE verre navn enn disse to eksemplene.

Skrevet

Det er vel smak og behag. Sebastian Alexander synes jeg høres greit ut, men kanskje litt for mye. Bare Sebastian eller bare Alexander hadde fungert bedre for meg.

Har forsåvidt ikke merket meg noe spesielt med navnene som er.

Finner ingen spesielt snobbete eller noe. Er bare navn, er det ikke?

Enkelte navn kan derimot være litt for "harry" for min smak.

Kanskje jeg er en snobb? :roll:

Gjest gurimalla
Skrevet

Her kommer mine fordommer så det suser:

Jeg mener slike navn indikerer at man ønsker å være noe annet enn det man er: feks medlem av det engelske kongehus eller det franske aristrokatiet.

Jeg mener å se at det er et klart overtall av såpeoperaelskende husmødre som velger slike navn på barna og at det derfor kan bli belastende.

Navnene gir assosiasjoner til de som er gjester på Ricky Lake. Man blir ikke en spesiell person fordi man har et spesielt navn....

Skrevet

Litt samd med Gurimalla...

Slike namn (Sebastian Alexander o.l) passar liksom best når eetternamnet er noko a'la Rieber-Mohn... Og ikkje Nilsen... I mitt hovud kan det då verte litt sånn 'upper class wannabe' - sjølvsagt ein fordom, men dog...

Kan samstundes nemne at sjølv likar eg best korte og greie enkeltnamn, og tykkjer difor ikkje desse namna er fine heller... Kan jo hende det påverkar meg litt...? :roll:

Skrevet

Så du mener da også at Kari, Ola og Per aldri kan bli spesielle, og egentlig ønsker å bli bønder alle sammen?

Jeg synes kanskje at Alette Constance er et vel boblete navn, men ikke mer enn det. Synd på ungen hvis etternavnet er Hansen :ler:

Gjest Cruella
Skrevet

Maud Angelica er pretensiøst.

Liker Una jeg.

:)

Gjest Shivani
Skrevet
Her kommer mine fordommer så det suser:

Jeg mener slike navn indikerer at man ønsker å være noe annet enn det man er: feks medlem av det engelske kongehus eller det franske aristrokatiet.

Jeg mener å se at det er et klart overtall av såpeoperaelskende husmødre som velger slike navn på barna og at det derfor kan bli belastende.

Navnene gir assosiasjoner til de som er gjester på Ricky Lake. Man blir ikke en spesiell person fordi man har et spesielt navn....

Ja, du har fordommer. :roll:

Gjest gurimalla
Skrevet
Ja' date=' du har fordommer. :roll:[/quote']

I know!

Jeg er ikke den eneste som tenker slik, og det er nok et snev av sannhet i det jeg sier. Det er en sammenheng mellom utdannelse og navnevalg. I en undersøkelse jeg har sett (husker ikke hvor) fremgår det at unge uutdannede foreldre velger oftere utenlandske navn på sine barn.

På den annen side navn velger man ikke selv og det sier vel mer om foreldrene...

Navnet skjemmer ingen, hvis ingen skjemmer navnet.

Skrevet

Mamma vil gjerne ha et barnebarn som skal hete Gregorius.. Syns det er litt overdrevent, jeg da..

Skrevet

Heh, fordommer mot navn har jeg aldri hørt om.

Men jeg ser for meg folk som føler seg snytt når det kommer til sitt eget, eller folk som føler at de blir hengende igjen og ikke når målene sine. Da kan det ofte virke som om at de som har nådd målene sine har en pompøs og nedlatende holdning.

Suttre-stemme;

"Oh, look at them. Standing there in their peachy clean suits, fancy dresses, with Harvard degrees and laughing at a guy named William Wallace "The Third" of Birmingham.

Youuu maake mee sick!"

Men det kan jo hende jeg tar feil :ler:

Gjest Shivani
Skrevet

Rart det der... Jeg "kjenner til" (uten å gå nærmere inn på det), samt har jobbet mot et miljø der det utdanningsnivået og inntektsnivået er langt over gjennomsnittet, samt at jeg er student på et studium som er kjent for å ha en høy andel av barn av slike foreldre og der florerer det av slike navn... :wink:

Skrevet

Kom på at Naomi Victoria kanskje var eit godt døme? Veit om ei som heiter det! (Og foreldra var 20 og 21 då ho vart fødd... Utan at eg skal leggje meg borti den debatten...)

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg holdt kjeften min den dagen ei venninne annonserte at hennes datter skulle hete Lissette Madeleine........

Er d virkelig nødvendige med to fornavn på barna når de også (ofte) får to etternavn?

Skrevet

Er til dels enig med deg, skjønner i hvertfall hva du mener. Selv om de to exemplene ikke var av de verste....... Akkurat som en som heter Christian Frederik og han bruker dem begge!!! Flotte navn hver for seg, men milde himmel!

Rart er det hvor forskjellig status et navn kan ha i forskjellige områder. I Oslo kan et navn betraktes som vakkert eller alminnelig pent, mens det i feks. Østfold er "et navn for bermen". Men Østfold er et sted som må være verdt et studium i navn! (Dukker for ikke å få en på trynet av naboene nå!)

Mht. den undersøkelsen som ble nevnt kan jeg jo trekke frem meg selv. Jeg var ung mamma uten høyere utdannelse, og valgte både veldig norsk og veldig utenlandsk til barna mine.

Må til sist nevne en mail jeg fikk igår. Den vedrørte Fru Borgny Svettisprekken........! :hoho: Når vi først er inne på navn..........

Skrevet

En ting vil jeg si i sakens anledning: Jeg HATER motenavn. Jeg mener, de kan være pene, men hvor morsomt er det å bli kalt f.eks. Camilla i en tid hvor alle blir hetende akkurat det? I skoleklassene opptrer de med Camilla A., Camilla F., og Camilla S. for eksempel. Når noen roper navnet ditt er det åtte stykker som svarer ja.

Den blemma har jeg heldigvis ikke gjort med mine barn. Gutta har korte greie norske navn, som verken er moderne eller harry, og som ingen av vennene eller skolekamerater har, og jentungen har fått et navn som faktisk har blitt blant de ti mest populære en periode, men jeg valgte navnet hennes mer enn ti år før hun kom til verden fordi jeg synes det er vakkert. Det er allikevel ikke mer vanlig enn at vi reagerer når hun treffer andre som heter det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...