Gå til innhold

lette vekter på senter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo!

Jeg har akkurat begynt å trene på senter, og fått omvisning i styrkeområdet (frivekter). Jeg er ekstremt svak, da jeg aldri har trent styrke før. Hva tenker folk når jeg står der med 3-4 kg hantler? Føler meg såå dum..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På mitt treningssenter står (de få) jentene med 1-2 kg, så ingen hadde sett rart på deg her i alle fall. :ler:

Et sted må man starte, så ikke tenk på det! :)

Skrevet

Ser ofte jenter med 1-kgs manualer ja, så 3-4 hadde jeg ikke tenkt så mye over... ;) Hvis det ser ut som du faktisk trener tror jeg ikke noen legger merke til hvor mange kg du løfter, det er verre med de som bruker 1-kgs manualene samtidig som de står og fniser med venninna si og ser ut som de tenker på aaalt annet enn trening.

Jeg har jo vært ny selv, og syns også det var kjempepinlig den gangen fordi jeg klarte så lite, men etter at man har kommet inn i det blir man mer fokusert på treningen og gir mer blaffen i omgivelsene, uansett hvor mye eller lite man greier å løfte. Etter en lang sommerferie med null styrketrening greier ikke jeg så "mye" (aldri klart mye) som før, så mulig jeg ser litt pinglete ut der jeg løfter lette vekter, men det gir jeg altså f. i nå, fordi jeg begynner å bli så trygg på denne måten å trene på. Det går seg til, det lover jeg! :)

Skrevet

Det skal du ikke tenke på :) Bare tren og ikke bry deg om de andre, de er opptatt med sin trening (forhåpentligvis)

Jeg er relativt sterk for jente å være, men det betyr ikke at jeg trener med kun tunge vekter. Bruker ofte lettere vekter til oppvarming og hvis jeg tar supersett så avslutter jeg med lette vekter.

Har ikke lagt merke til at noen følger med på hva jeg driver med :)

Det er ikke om å gjøre å løfte tyngst mulig, men å ha rett teknikk. Det er det du vil få uttelling for skal du se :)

Tren med de lette vektene og få teknikken inn, så skal du se at det blir bra.

Skrevet

der har jeg samme problem som det trådstarter. nettopp startet opp med styrketrening, og er ikje sterk så har lite med vekter på ja. lett for å føle meg dum- men senker heller skuldrene å tenker at de har nok startet leenge før meg, så d er derfor de klarer tyngre en meg. (særli om jeg skal still inn et apparat på noe, å en sterk har vært på apparat føre meg)

så ikke mist motet-en dag kommer d til du løfter enda mere. å evnt klarer løfte til det som passer for nettopp deg

Skrevet

Jeg trener mye styrke og løfter rellativt tungt. Jeg hadde ikke enset det en tanke om en som var ny (eller gammel) drev med lette vekter. Hadde jeg tenkt noe så hadde jeg tenkt at du gjør det riktige. Det er tull å starte med for tunge vekter. Start lett og følg den progresjonen kroppen din tillater. Styrking av musklene skjer over tid. Det viktige er å klare å holde treningen gjevn og ofte nok. Da er det viktig å unngå skader og begynner man med for tunge vekter for tidlig får man fort vondt et sted.

Skrevet

Folk som er nye, eller rett og slett ikke er så sterke - de har en tendens til å være litt "flaue" på en måte.. Ser det på blikket / kroppsspråket deres med engang.

Men det går som regel over etter noen mnd, da de har begynt å øke litt, og det at de rett og slett har funnet seg bedre "til rette".

Jeg bryr meg ikke om hva andre løfter, ser ikke ned på noen av den grunn.

Det skal dog sies at når jeg først startet selv, så var jeg vel kanskje flau jeg og.. Så de andre som var så mye sterkere og bedre bygd, og tenkte: HUFFFFFFF! ;)

Skrevet

det går seg veldig kjapt til - og jeg legger mer merke til de som tar alt for tunge vekter enn lette.

man ser liksom at de ikke har tenkikken overhodet, og så holder de på å knekke ryggen i samme slengen.

det viktigste er teknikk....

jeg bruker helt medium tyngde, og merker jo at jeg har mer sikre bevegelser nå enn jeg hadde før. jeg bryr meg ikke om jeg gjør feil, og jeg er mer villig til å prøve nye ting.

jeg har jo trent i flere år(ikke styrketrening da) - og klarer ikke engang ta vanlig pushups, må ta på knærne.....

bryr meg katten om det er svakelig eller ikke, jeg tenker mer på å gjennomføre på riktig måte :)

Skrevet

Takk for svar!

Da skal jeg trene styrke i morgen, med rak rygg og ikke-redde øyne! :)

Skrevet

hei igjen å lykke til med trening i morgen. jeg har vært i dag, løftet d som jeg klarte. det er ikke mye nå i starten jeg heller som nevnt allerede. men en dag så er det du som løfter tungt å en aen løfter mindre.

det blir nok d for meg å etter hvert. frem til da står vi på å bygger oss opp. uten redde øyne.

masse lykke til. stå på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...