Gå til innhold

Tenk at Ripsy har blitt mamma <3

Ripsy

Anbefalte innlegg

Jeg har bare vasket det på 40. Det er jo ikke møkkete, men tenker det er greit å vaske for å få vekk eventuelle overskudd av kjemikalier som den lille kan reagere på. For å være helt ærlig, så går det sikkert greit å IKKE vaske også. Jeg kommer i hvertfall til å slutte med det når babyen har blitt litt større og jeg har fått sett mer om hvor sensitiv hud hun har.

Det er akkurat sånn jeg tenker også :) Satser på at 40 er bra når det er nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kyllingbollene så kjempegode ut! Fikk lyst til å prøve de til middag idag! :gjeiper: har du en god oppskrift på tomatsaus kanskje som du har lyst til å dele? :)

Den italienske kyllinggryten på siden til meny så også god ut.. lyst å prøve den også jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kyllingbollene så kjempegode ut! Fikk lyst til å prøve de til middag idag! :gjeiper: har du en god oppskrift på tomatsaus kanskje som du har lyst til å dele? :)

Den italienske kyllinggryten på siden til meny så også god ut.. lyst å prøve den også jeg! :)

Ja, det ble veldig godt!

Jeg lager tomatsausen litt på feelingen, men sånn ca:

- 1 rødløk + litt hvitløk i olje til det blir mykt.

- ca 6 tomater (skjær et lite kryss på toppen og legg i kokvarmt vann i noen sekunder, deretter tar du av skinnet og deler de i to og skjærer bort den harde delen der stilken har vært)

- litt fersk basilikum

- en liten splæsj tomatpurée

- alt dette has i en blender - (evt. i en kjele (men da må du småhakke tomatene og basilikummen).

- Hell alt over i en kjele og la småkoke en god stund, jo lenger jo bedre, men det går med bare noen minutter også. Tilsett salt, pepper og evt litt tabasco eller noe annet litt spicy chilli.

Veldig enkelt og godt!

Du kan bruke akkurat samme oppskrift til tomatsuppe, men da har du i tillegg oppi litt kraft. MYE bedre enn posesuppe! BON APPETIT! :spise:

Tror dette kan være en kjekk rett å lage store porsjoner av og fryse og ha til de to første ukene etter babyen kommer! :Nikke:

(Jeg hadde forresten en dæsj tabasco oppi kyllingkjøttbollene også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm... Tomstsuppe :gjeiper:

Det fikk jeg lyst på. Passer perfekt nå som høsten har kommet og man er litt snufsi snufs og hosti host.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm... Tomstsuppe :gjeiper:

Det fikk jeg lyst på. Passer perfekt nå som høsten har kommet og man er litt snufsi snufs og hosti host.

Ja, supper er godt utover høsten :)

Mannen er så søt - han måtte bort å se på tørkestativet med de små klærne som hang til tørk flere ganger i går kveld :rodmer: . Tror det gjorde det enda mer virkelig for ham å se de henge der til tørk. Han gleder seg, men han er ganske grønn - så det blir spennende å se hvordan det blir for ham. Jeg gleder meg til å se ham i papparollen :hjerte:

Sa for en stund siden at jeg skulle bestille vogna, men jeg har ikke gjort det før i dag. Men nå er både stellebord til badekar og vogn med masse tilbehør bestilt.

Da mangler følgende:

- lammeskinn (tror jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe på nøstebarn, men heller finne et som er litt rimeligere)

- Baby call (mulig jeg venter litt med dette, ikke bestemt meg)

- badebalje på ikea

- Bleier

- stor matte til å ha på gulvet (ikke noe hast før babyen kommer)

- 1 ammebh til (har kjøpt én) - tenkte prøve en på Change.

- termometer til å måle badetemp. (er dette nødvendig?)

- paracet til spedbarn - burde man ha det liggende??

Tror det er det viktigste, ellers er vi i rute :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke kjøpt noe termometer. Fungerer det ikke ganske greit å stikke albuen i vannet? Ellers kommer jeg nok til å teste på samme måte som når jeg baker brød; bare ta litt vann på underarmen. Ikke en metode som er 100%, men tror nok det skal gå bra.

Paracet til baby har jeg også lurt på... Vi har apotek rett i nærheten, så jeg tror jeg heller venter til vi eventuelt måtte få bruk for det. Har kjøpt D-vitamindråper da. Omega 3 tar jeg selv, så da får hun nok gjennom morsmelken.

Vi har fått skinn av svigers. Kommer du til å bruke det rett i senga? Med laken over? Jeg er så i tvil... De kan jo vaskes, men det er lettere å vaske et laken liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke kjøpt noe termometer. Fungerer det ikke ganske greit å stikke albuen i vannet? Ellers kommer jeg nok til å teste på samme måte som når jeg baker brød; bare ta litt vann på underarmen. Ikke en metode som er 100%, men tror nok det skal gå bra.

Paracet til baby har jeg også lurt på... Vi har apotek rett i nærheten, så jeg tror jeg heller venter til vi eventuelt måtte få bruk for det. Har kjøpt D-vitamindråper da. Omega 3 tar jeg selv, så da får hun nok gjennom morsmelken.

Vi har fått skinn av svigers. Kommer du til å bruke det rett i senga? Med laken over? Jeg er så i tvil... De kan jo vaskes, men det er lettere å vaske et laken liksom...

Tror kanskje jeg også dropper termometeret da. Hundrelappene bygger seg opp hvis en skal ha ALT.

D-vitamindråper ja. Har du fått det anbefalt? Jeg visste ikke at det var noe en bør ha. Får man beskjed av sånnt av jordmor eller på barsel kanskje?

Lurte på om jeg bare skulle ha skinn til vogna jeg. Tror kanskje jeg dropper å ha skinn i senga... Men ser jo mange rundt om på forumene bruker det... Har du til vogna også? Eller har du bare tenkt å ha i senga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppskrift! :)

Ble ikke kyllingboller igår, mannen jobbet overtid og kom seint hjem.. men idag kanskje? :)

Har ikke termometer jeg heller. Eller paracet.. eller d-vitamin.. hehe.. tar litt etter hvert tror jeg, er sikkert noe vi trenger som jeg ikke har tenkt på i det hele tatt! :gjeiper:

Jeg har foreløpig ett lammeskinn som jeg sikkert kommer til å flytte rundt på mellom vugge, seng og vogn. Blir det mye brukt skaffer jeg ett til, eller ønsker det til jul kanskje.. selv om noen bruker det mye trenger det nødvendigvis ikke være den beste løsningen for andre. Men det ser jo veldig deilig ut da.. :) Så har jeg tenkt at den lille bare kan ligge rett på med en flanellklut/gulpeklut under hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett skinn som jeg har tenkt å bruke litt her og der. Ser jo utrolig deilig ut. :)

Når det gjelder D-vitamin, så har jeg lest ett eller annet sted at det er anbefalt. Husker ikke helt hvor.. Det er sikkert ikke superviktig det heller, men jeg tenkte at det kan være greit siden jeg er så dårlig på å spise fisk og vi går mot mørkere tider og denslags. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom apoteket i går for å kjøpe jerntabletter. Bestemte meg for å vente med både paracet og andre vitaminer til babyen - tar det etter hvert jeg også.

Ja, jeg tenker også en liten klut under hodet kan være greit når de ligger på skinnet - iallfall hvis en får en gulpebaby.

Jeg var innom Bæreglede i Oslo i går for å kjøpe en Moby Wrap, men jeg ble mer usikker og endte opp med ingenting... Der anbefalte de nemlig heller Aldoria bæresjal fordi det er lettere, litt tynnere og noe smalere og enklere å ta på. Hun i butikken mente at Moby Wrap selger så bra fordi det er kjent, men at mange med andre mann vil velge en annen type. Hun mente det veldig lett blir for varmt med MobyWrap'n... Men - det var selvfølgelig litt dyrere... Og jeg vet jo ikke om jeg kommer til å bruke sjal engang - så kjenner jeg heller litt mot å holde meg til MobyWrap som jeg først hadde tenkt. Noen som kjenner til Aldoria? Eller noen som synes MobyWrap'n blir for varm?

edit:

Kom forresten over et bra tilbud jeg tenkte å tipse dere om, siden det var snakk om lammeskinn her inne.

http://www.lilleprinsen.no/product/484372/Kaiser_Medisinsk-lammeskinn-i-MERINOULL-90-100-cm-kortharet.html

Tror kanskje jeg bare skal kjøpe et lite skinn til vogna fra BarnasHus, men for dere som har lyst på et litt større ett, men synes nøstebarn sitt er dyrt, så tror jeg dette er et veldig godt alternativ.

Endret av Ripsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :vinke:

Nå begynner det virkelig å nærme seg for deg! Du har så mye å glede deg til :rodmer:

..VitaminD er anbefalt som tilskudd fra babyen er rundt fire uker. Dere kan da gi tran, eller VitaminD-dråper som man få kjøpt på Apoteket :) Vi gir Dvit.dråper, fordi at F er en skikkelig gulpe-baby, og jeg orker ikke tranlukt/flekker ooveralt ;)

Et lite tips til, jeg ville ha venta med å kjøpe mer enn ett lammeskinn til du ser om dere liker det. Vi har et lammeskinn i vogna, og jeg synes det er aaltfor varmt. Selv om det er meningen at det skall virke svalende når det er varmt, blir F bare klam og svett av det.. Så er glad jeg ikke kjøpte fler enn ett :) Men det kommer nok godt med til vinteren:) Har foresten det fra Barnas Hus!

Håper du har en fin fredag, goood helg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det full forberedelse ja... Begynner du å se for deg den nye hverdagen? ;)

Gooood helg til deg og magen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom Bæreglede i Oslo i går for å kjøpe en Moby Wrap, men jeg ble mer usikker og endte opp med ingenting... Der anbefalte de nemlig heller Aldoria bæresjal fordi det er lettere, litt tynnere og noe smalere og enklere å ta på. Hun i butikken mente at Moby Wrap selger så bra fordi det er kjent, men at mange med andre mann vil velge en annen type. Hun mente det veldig lett blir for varmt med MobyWrap'n... Men - det var selvfølgelig litt dyrere... Og jeg vet jo ikke om jeg kommer til å bruke sjal engang - så kjenner jeg heller litt mot å holde meg til MobyWrap som jeg først hadde tenkt. Noen som kjenner til Aldoria? Eller noen som synes MobyWrap'n blir for varm?

Vi har som du vet kjøpt Mobywrap og er egentlig veldig fornøyd med kjøpet selvom vi ikke har fått brukt den i praksis ennå da :fnise: Vi har bare øvd på å knyte den. Jeg kan være enig i at den er stor og det er MYE sjal. Jeg er bare 163 høy og ikke spesielt stor i kroppen ellers heller så for meg så er det mye, men syntes ikke det er noe problem. Nå er derimot sambo 195 høy og har mye overkropp så når han knyter den på seg syntes jeg den ikke kunne vært noe mindre. Man skal jo ha plass til babyen oppi der også.... :rodmer:

Jeg har en venninne som har Meitai og jeg likte den også veldig godt, litt annerledes konstruksjon,men kjempe fin. Hun er veldig fornøyd med sin og har brukt den masse....

Ikke lett når det er så mye å velge mellom :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har bært med Mobywrap både på varme og kalde dager, og det har gått fint. Hun sover nesten enda bedre når det er varmt... Varierer bare hvor mye klær vi har på henne. :) Nå som det går mot høst tenker jeg det bare er fint å ha litt varme i sjalet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :vinke:

Nå begynner det virkelig å nærme seg for deg! Du har så mye å glede deg til :rodmer

..VitaminD er anbefalt som tilskudd fra babyen er rundt fire uker. Dere kan da gi tran, eller VitaminD-dråper som man få kjøpt på Apoteket : ) Vi gir Dvit.dråper, fordi at F er en skikkelig gulpe-baby, og jeg orker ikke tranlukt/flekker ooveralt ; )

Et lite tips til, jeg ville ha venta med å kjøpe mer enn ett lammeskinn til du ser om dere liker det. Vi har et lammeskinn i vogna, og jeg synes det er aaltfor varmt. Selv om det er meningen at det skall virke svalende når det er varmt, blir F bare klam og svett av det.. Så er glad jeg ikke kjøpte fler enn ett :) Men det kommer nok godt med til vinteren:) Har foresten det fra Barnas Hus!

Håper du har en fin fredag, goood helg :klemmer

Ja, koser meg og gleder meg enda mer når jeg er inne og leser hos dere andre som har fått nurkene deres :rodmer:

Takk for tilskudd info. Siden vi kan vente 4 uker så venter jeg også med innkjøp av det.

Ja, holder meg til ett skinn om gangen. Og tror jeg da går for det som er rimelig på BarnasHus. Tror nok det blir godt å ha utover høsten/vinteren. God helg til deg ogsÅ! :klem:

Her er det full forberedelse ja... Begynner du å se for deg den nye hverdagen? ; )

Gooood helg til deg og magen! ; )

Ja, her er det full forberedelse om dagen, det blir mer og mer virkelig for hver dag :hjerte: . Tror aldri man kan se for seg hvordan det blir - men gleder oss gjør vi iallefall :rodmer:

God helg til deg også Aurelia! Jeg krysser fingrene for deg denne helga!

Vi har som du vet kjøpt Mobywrap og er egentlig veldig fornøyd med kjøpet selvom vi ikke har fått brukt den i praksis ennå da :fnise: Vi har bare øvd på å knyte den. Jeg kan være enig i at den er stor og det er MYE sjal. Jeg er bare 163 høy og ikke spesielt stor i kroppen ellers heller så for meg så er det mye, men syntes ikke det er noe problem. Nå er derimot sambo 195 høy og har mye overkropp så når han knyter den på seg syntes jeg den ikke kunne vært noe mindre. Man skal jo ha plass til babyen oppi der også.... :rodmer :

Jeg har en venninne som har Meitai og jeg likte den også veldig godt, litt annerledes konstruksjon,men kjempe fin. Hun er veldig fornøyd med sin og har brukt den masse....

Ikke lett når det er så mye å velge mellom :sjenert :

Vi har bært med Mobywrap både på varme og kalde dager, og det har gått fint. Hun sover nesten enda bedre når det er varmt... Varierer bare hvor mye klær vi har på henne. :) Nå som det går mot høst tenker jeg det bare er fint å ha litt varme i sjalet!

Ikke lett når man har så mye å velge i nei. Tror jeg har gått bort ifra Aldoria da. Ser ut som om det varer mye kortere og nesten er for elastisk og mister formen etter 3-4mnd. Så nå er det enten MobyWrap eller MaM Eco som en annen erfaren "bærevenninne" har anbefalt. Den er litt mindre elastisk (men fortsatt elastisk) og varer visstnok mye lenger. Den er laget av hamp og skal visstnok regulere varmen bedre. Hun som anbefaler den brukte mye forskjellig til sitt første barn og var fornøyd med mobyWrap'n, men hun er ikke i tvil om at hun skal skaffe seg MaMEco denne gangen. Jeg har bestemt meg for å vente noen dager og se om det kommer opp noen tilbud på brukte skjerf på tettinntil eller finn. Jeg har jo fortsatt noen uker på meg (håper jeg) :) .

I dag kom stellebordet :hoppendeglad: . Kjempefornøyd! Det ble til slutt dette: http://www.flust.no/barneutstyr/stelle/okbaby-flat-stellebord-sammenleggbart/

Lett og enkelt å flytte rundt og kan også brukes oppå sprinkelsenga. Og det beste: mye billigere enn de andre stellebordene jeg har sett på som passer på badekar. :hoppendeglad:

Så blir det en balje fra ikea til bading (jeg skrev kanskje det tidligere i dag :klo: ).

Nå er det fredagskveld og filmkveld her. Hjemmelaget pizza står i ovnene :sikle: GOD HELG ALLE SAMMEN :danser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå fikk jeg lyst på Mam Eco i tillegg til mine to Mobywraps :sjenert: Det så veldig fint ut! Men jeg innbiller meg at det er best med skikkelig elastisitet til en helt nyfødt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare en kjapp tur innom på søndagsettermiddagen.

Har vært og svømt i dag :nigo: En evighet siden sist, og det føltes herlig!! Svømte 1000m, godt fornøyd med det. Nå ligger jeg og slapper av på sofaen og har funnet frem boka mi; Boktyven. Får se hvor lang tid det tar før øynene glir igjen :) klorvann gjør meg litt slapp, men det er jo helt greit på en lat søndag! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming høres ut som bra trim for gravide! ;) Hater klorvann og den lukten, jeg da.. *mild angst* Ikke akkurat noe pleasurested for meg, en svømmehall...

flink du var som trente på en søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...