Gå til innhold

Tenk at Ripsy har blitt mamma <3

Ripsy

Anbefalte innlegg

Innom og leser litt hos deg Ripsy! ;)

Jeg vil definitivt være med i sprek-mamma-klubben snart :jepp: Har allerede planer for hvordan ting skal gjøres. I starten tenker jeg å ta med babyen på sats baby 2 ganger i uken og i tillegg masse lange trilleturer i marka :nigo: Så når formen tillater det, så blir det mannen som får ansvaret for baby på ettermiddag/kveld så jeg får trent litt ordentlig styrke igjen :trene: Tenker mye på det, savner virkelig å trene :)

Jeg er redd du må venne deg til varmen Ripsy.. :sjenert: Kroppstemperaturen vår øker under graviditeten, og etterhvert som babyen blir større og større og blir også du varmere og varmere.. det er bare å holde seg i skyggen/kalde dusjen :fnise: jeg er også normalt en frysepinn, så det føles litt rart å klage over varmen :ler:

Grattis med 27 uker! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei LineGourmet :goodbye:

Koselig du stikker innom. Kommer nok til å følge godt med hos deg fremover - det blir spennende!

Og velkommen skal du være i "sprek-mamma-klubben"! :trene: Du får et lite forsprang og kan gi oss litt tips. Jeg savner også styrketreningen, har alltid vært mest glad i styrketrening, selvom jeg det siste året før jeg ble gravid har økt andelen kondisjonstrening sammenlignet med tidligere.

Og ja, må nok venne meg til den innebygde varmeovnen... Jeg har jo 3 måneder igjen - så det blir nok ikke bedre med det første...

De siste 2-3 dagene har jeg fundert på hva jeg skal gjøre i fht brystpumpe. Har lest en del på nettet og lurt på om jeg skal kjøpe inn å ha min egen før lillemor kommer i hus. De elektriske er jo ganske dyre, men jeg slo til på ebay for en halvtime siden. Fant en til under 800kr m/frakt - i Norge koster de nærmere 1400kr. Det ble en ny Medela Swing - håper jeg blir fornøyd!

Noen ganger er det litt for lett med internettshopping.... :sjenert: Men jeg tror jeg skal få bruk for den. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen med varmeovnen... Jeg er en skikkelig frysepinn og absolutt elsker varmen om sommeren. Nå syntes jeg det er ubehagelig og jeg blir kvalm :sjokkert: Gruer meg litt til tiden fremover med større mage og hvis det blir varmere PUHH!!!!

Skolisser er et kapittel for seg selv her også :legrine: Får halsbrann hver gang jeg skal bøye meg :skratte: Jeg føler meg skikkelig sjarmerende om dagen... Stor mage,litt oppblåst,halsbrann og noe hovne ankler om kvelden :skratte:

Det er kjempe hyggelig å gå gravid, men det har virkelig sine komiske sider også :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempeglad jeg hadde brystpumpe i hus fra starten! Bare noen dager etter vi kom hjem fra sykehuset fikk jeg tette melkeganger i den ene puppen, og måtte pumpe og massere ofte for å løse dem opp. Forferdelig vondt, men mye verre hvis man venter for lenge (den ene gangen fikk jeg høy feber og måtte inn på sykehuset for å få hjelp). Håper du slipper å oppleve det samme, men en brystpumpe kan uansett være veldig greit å ha :Nikke: Hvis man har for lite melk kan det jo være lurt å pumpe for å få opp produksjonen, og har man for mye kan det være greit å lette på trykket innimellom. :tommelsmil:

Amming er en vitenskap, altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen med varmeovnen... Jeg er en skikkelig frysepinn og absolutt elsker varmen om sommeren. Nå syntes jeg det er ubehagelig og jeg blir kvalm :sjokkert: Gruer meg litt til tiden fremover med større mage og hvis det blir varmere PUHH!!!!

Skolisser er et kapittel for seg selv her også :legrine: Får halsbrann hver gang jeg skal bøye meg :skratte: Jeg føler meg skikkelig sjarmerende om dagen... Stor mage,litt oppblåst,halsbrann og noe hovne ankler om kvelden :skratte:

Det er kjempe hyggelig å gå gravid, men det har virkelig sine komiske sider også :rodme:

:ler:

Jeg er kjempeglad jeg hadde brystpumpe i hus fra starten! Bare noen dager etter vi kom hjem fra sykehuset fikk jeg tette melkeganger i den ene puppen, og måtte pumpe og massere ofte for å løse dem opp. Forferdelig vondt, men mye verre hvis man venter for lenge (den ene gangen fikk jeg høy feber og måtte inn på sykehuset for å få hjelp). Håper du slipper å oppleve det samme, men en brystpumpe kan uansett være veldig greit å ha :Nikke: Hvis man har for lite melk kan det jo være lurt å pumpe for å få opp produksjonen, og har man for mye kan det være greit å lette på trykket innimellom. :tommelsmil:

Amming er en vitenskap, altså...

Godt å høre (ikke at du hadde problemer altså, men at du var glad for innkjøpet - man vet jo aldri). Dessuten har jeg ikke planer om å binde meg til denne jenta 24t i døgnet i et helt år. Pappa skal få ta sine økter han også og da er det kjekt med et lite lager i fryseren :jepp: .

Hvilken type kjøpte du Sushi? Fornøyd?

Tror jeg har bestemt meg for at jeg ikke klarer å kjøpe stellebord brukt heller jeg :sjenert: Hadde nemlig store planer om det, men vi dro og så på ett og det var litt rart med et stellebord som er brukt av andre... Så tror jammen vi må spytte i noen hundre kroner ekstra og få det vi ønsker oss helt nytt og rent. Jeg er kanskje litt rar, men når jeg først har begynt å tenke på det så klarer jeg liksom ikke glemme det.

Men synes det er dyrt. Vi har jo ikke så mange valgmuligheter siden vi må ha et til å ha på badekaret. Liker denne best: http://www.babykos.no/index.php?valg=produkt&gruppe_nr=400&produkt_nr=w1 Det koster nesten 1700kr uten badebaljen... (nesten 2000kr med balje). Prøver å finne ut om jeg kan finne det billigere på nettet fra utlandet, men ingen lykke så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i å ha en innebygd varmeovn. DET ER SÅ VARMT! Haha. Og internettshopping er kjekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler jeg takler varmen fint hittil, så her går det bare fint. :) Men blir vel sikkert værre i løpet av få uker! :jepp:

Jeg tenkte også å få brystpumpe i hus før fødsel. Nå er det mulig jeg kan få pumpen til søsteren til samboeren min. Deres sønn er over et halvt år når vi får vår, så vet ikke om hun fortsatt trenger den da, eller? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også å få brystpumpe i hus før fødsel. Nå er det mulig jeg kan få pumpen til søsteren til samboeren min. Deres sønn er over et halvt år når vi får vår, så vet ikke om hun fortsatt trenger den da, eller? :klo:

Jeg ser for meg at jeg kan få bruk for det i mer enn et halvt år, ønsker iallfall å amme lenger dersom alt går bra. Men du kan jo vente til nærmere terminen din og høre da. Det er jo greit med brukt når man vet hvem som har brukt det før - og de koster jo nok de her brystpumpene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at jeg kan få bruk for det i mer enn et halvt år, ønsker iallfall å amme lenger dersom alt går bra. Men du kan jo vente til nærmere terminen din og høre da. Det er jo greit med brukt når man vet hvem som har brukt det før - og de koster jo nok de her brystpumpene...

Ja amming skal både hun og jeg gjøre lenger enn et halvt år, men tenkte kanskje man ikke trengte pumpen så mye lenger? Aner ikke jeg. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja amming skal både hun og jeg gjøre lenger enn et halvt år, men tenkte kanskje man ikke trengte pumpen så mye lenger? Aner ikke jeg. :sjenert:

Jeg ser for meg å pumpe når jeg skal av gårde på ting og tang og at det blir mer og mer aktuelt når ungen blir større. Hvis vi skal være borte noen timer kan det jo kanskje være godt å lette på trykket :fnise: Men hva vet jeg - har jo ingen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Elektriske pumper festet til muggene mens man skriver oppgaver. :lur: Antar det blir slikt her etterhvert. Uansett så tørr jeg ikke kjøpe inn brystpumpe i tilfelle puppene mine ikke fungerer. Hvis de fungerer til amming, så får vi bare rusle ut og skaffe en, så kan pappaen også mate lille C.

Tror også det blir toppen et halvt år, får se hva de anbefaler her i gården. Har alltid hatt lyst til å amme, men for alt jeg vet, så kan melonene jeg ble gitt ikke fungere så godt til det (selv om jeg har spreng nå). :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så mange valg man skal ta altså :sjenert: Syntes det er vanskelig selv jeg. Skal jeg ha det eller det og trenger man det... :fnise: Også hvis man har bestemt seg for å kjøpe noe begynner runden på hvilket merke,hvem er billigst og best osv! puh,kan bli helt utslitt av denne babyshoppingen :ler: Ingenting er bra nok for den lille.....

Men, brystpumpe er sikkert kjekt å ha ja... jeg har bestemt meg for å vente med å kjøpe det til jeg har funnet ut om jeg kan amme eller får det til. Vi holder på med babycall om dagen og lurer på hva vi skal velge der. Det er jo et hav å velge mellom :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Avent sin elektriske, og er veldig fornøyd med den. :jepp: På sykehuset hadde de Medela, og den var helt grei å bruke den også. Tror ikke det er så stor forskjell på merkene, men veldig greit å ha elektrisk!

Tror det er en del som bruker morsmelk i barnemat og grøt og sånt? Da er det sikkert greit å ha pumpa etter 6 mnd også. Men det er jo ikke alle som gjør det. :)

Ang. stellebord så ville jeg kjøpt brukt, selv om jeg skjønner hva du tenker, Ripsy. :) Vi bruker bare IKEAs stellematte på gulvet, og en vanlig balje til bading, og det fungerer faktisk helt fint! Det er jo ikke sååå mange månedene den skal brukes heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Me kjøpte ikkje pumpe til sist gang, og sidan det viste seg at A slett ikkje ville ha flaske (verken morsmelk eller erstatning) var det like greitt. Eg håndmelka litt sånn at me alltid hadde litt i frysen, og det gjekk heilt ok for min del.

Håpar eg får babyen til å ta flaske innimellom denne gang, er jo greitt å kunne overlate dei små til pappaen innimellom. Om babyen tar flaske, kjøper eg kanskje ei brukt pumpe seinare, men håndmelking går altså fint her, til små mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektriske pumper festet til muggene mens man skriver oppgaver. :lur: Antar det blir slikt her etterhvert. Uansett så tørr jeg ikke kjøpe inn brystpumpe i tilfelle puppene mine ikke fungerer. Hvis de fungerer til amming, så får vi bare rusle ut og skaffe en, så kan pappaen også mate lille C.

Tror også det blir toppen et halvt år, får se hva de anbefaler her i gården. Har alltid hatt lyst til å amme, men for alt jeg vet, så kan melonene jeg ble gitt ikke fungere så godt til det (selv om jeg har spreng nå). :ler:

Nei, man vet jo aldri. Men nå er pumpa bestillt her, så får jeg bare håpe at den vil komme til nytte!

Er så mange valg man skal ta altså :sjenert: Syntes det er vanskelig selv jeg. Skal jeg ha det eller det og trenger man det... :fnise: Også hvis man har bestemt seg for å kjøpe noe begynner runden på hvilket merke,hvem er billigst og best osv! puh,kan bli helt utslitt av denne babyshoppingen :ler: Ingenting er bra nok for den lille.....

Men, brystpumpe er sikkert kjekt å ha ja... jeg har bestemt meg for å vente med å kjøpe det til jeg har funnet ut om jeg kan amme eller får det til. Vi holder på med babycall om dagen og lurer på hva vi skal velge der. Det er jo et hav å velge mellom :klo:

Ja, det er ikke lett med den babyshoppingen :fnise: . Nå er det "soveskinn eller ikke soveskinn, nøstebarn eller billigere?" - som svirrer rundt i hodet mitt.

Jeg har også vært innom babycallvurderinger. Der har jeg landet på at jeg skal vente å se an. I begynnelsen skal vi iallfall klare oss for vi har en liten leilighet. Men jeg vet jo hvor mye søsteren har brukt sin, så det er mulig jeg kjøper etter hvert, evt hvis jeg kommer over et bra tilbud. Søsteren sin har desverre gått i stykker. Men blir det babycall skal jeg iallfall ikke gå for noen avanserte med video osv. Det jeg heller ville undersøkt da er forskjell på stråling og passe på at de ikke tar inn andre signaler fra naboene.

Jeg kjøpte Avent sin elektriske, og er veldig fornøyd med den. :jepp: På sykehuset hadde de Medela, og den var helt grei å bruke den også. Tror ikke det er så stor forskjell på merkene, men veldig greit å ha elektrisk!

Tror det er en del som bruker morsmelk i barnemat og grøt og sånt? Da er det sikkert greit å ha pumpa etter 6 mnd også. Men det er jo ikke alle som gjør det. :)

Ang. stellebord så ville jeg kjøpt brukt, selv om jeg skjønner hva du tenker, Ripsy. :) Vi bruker bare IKEAs stellematte på gulvet, og en vanlig balje til bading, og det fungerer faktisk helt fint! Det er jo ikke sååå mange månedene den skal brukes heller ;)

Ja, nå får jeg bare håpe jeg blir fornøyd med Medela. :) Og ja, morsmelk i barnegrøt har jeg også hørt en del bruker. Jeg tror det blir bra med pumpe jeg :jepp:

Kanskje jeg skal ta en titt på ett brukt stellebord til :sjenert: Kanskje det bare var følelsen jeg fikk hos akkurat det paret jeg var hos. Superømfintlig som jeg er på røyklukt synes jeg også jeg kjente en liten eim - og jeg takler ikke røyklukt, synes det er skikkelig ekkelt.

Me kjøpte ikkje pumpe til sist gang, og sidan det viste seg at A slett ikkje ville ha flaske (verken morsmelk eller erstatning) var det like greitt. Eg håndmelka litt sånn at me alltid hadde litt i frysen, og det gjekk heilt ok for min del.

Håpar eg får babyen til å ta flaske innimellom denne gang, er jo greitt å kunne overlate dei små til pappaen innimellom. Om babyen tar flaske, kjøper eg kanskje ei brukt pumpe seinare, men håndmelking går altså fint her, til små mengder.

Jeg klarte jo ikke vente med å bestille før jeg fikk respons fra dere erfarne, så pumpa er uansett bestillt nå :fnise: Så, som sagt, håper jeg at jeg får nytte av den. Men i små mengder er sikkert håndmelking greit, men hvis en skal fylle opp til flasker innimellom må det være lettere med en pumpe tenker jeg.

Takk for deling av erfaring og deres tanker rundt dette. :skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten hatt en super helg - båttur, venner, grilling, litt sol men også kos inne i pøsende regnvær.

Denne uka venter vi en del besøk, så nå har jeg vært og handlet inn masse mat. Ikke billig med besøk når man har lyst til å stelle i stand litt og kose seg. Men jeg gleder meg til reker i kveld :sikle: På ettermiddagen når de kommer blir det litt snacks med noen gode oster og kjeks. Og i morgen blir det gourmetmiddag på grillen. Har en stor Argentinsk indrefilet som jeg skal legge i marinade i kveld. Også skal jeg prøve meg på en ny saus som jeg har blitt tipset om med gorgonzola, rømme og hvitløk.

YUMMY! :sikle:

Babyen i magen har det bra. Jeg har vært hos legen og alt ser fint ut. SF-målet følger gjennomsnittet og HF høres bra ut. Mitt BT var i dag 105/55, ikke så høyt, men leget var fornøyd og jeg er jo ikke plaget av svimmelhet. Tror det er ganske så normalt for gravide med litt lavere BT.

Vekta står på +10, ikke noe gøy å se, men jeg har lært meg å akseptere det :fnise: . Og etter denne helga kan jeg virkelig ikke forvente noe annet. Det har blitt mye fråtsing og stillesitting...

Jeg spurte forresten lege om kynnerne og hun mente jeg burde stoppe helt opp når jeg får de. Men jeg har jo ikke tålmodighet til det¨... :sjenert: Jeg vil så gjerne være aktiv...

Ha en fin uke alle sammen. Nå må jeg rydde, vaske klær og gjøre klart til besøk. Det er første gang de kommer, så det må jo se litt ok ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som du har hatt en kjempe fin helg :) Og besøk koster penger ja, hehe. Men det er koselig da, og maten hørtes kjempe god ut! Nam :hjerte: Håper besøkene blir vellykket.

Husk å slappe av hvis du får kynnere da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny milepæl nådd - 28 uker og 3. trimester starter i dag :strix:

Statusoppdatering

Termin: 07.10.2011

På vei: 28 uker

Igjen til termin: 12 uker + 2 dager

Kjønn: Jente

Utålmodig? Synes det høres lenge ut med 3mnd til - gleder meg veldig nå!

Aktivitet i magen: Ja, mest på kvelden. Elsker å legge meg på kvelden for da har jeg og den lille en liten stund for oss selv da jeg ligger helt rolig og bare koser meg med bevegelse og spark :rodmer:

Navn: Har to jentenavn klare, men kommer ikke til å bestemme oss før vi ser den lille jenta.

Vektøkning: 10kg :hakeslepp:

Vann i kroppen: Nei, men får noen ganger behov for å ta av meg gifteringen på kveldene fordi det strammer litt.

Kynnere: Ja, en del. De er ubehagelige, men ikke vonde. Litt vanskelig å akseptere at jeg må ta det rolig når de kommer.

Humør: Godt humør, og livet smiler til meg :)

Barnerom: Babyen skal sove på rommet vårt de første månedene, men ordner litt på rommet som skal bli kombinert gjesterom og barnerom. Skal iallfall kjøpe inn noen søte gardiner og et lite teppe.

Utstyr: Har kommet i gang. Av store, viktige ting mangler vi vogn og stellebord. Har bestemt oss for vogntype (TFK Joggster 3), må bare bestemme oss for hvor vi skal kjøpe den fra.

Melk i brystene: Ja, men bare når jeg klemmer.

Fødsel: Gleder meg jeg :) Men det er mulig dette endrer seg

når terminen nærmer seg.

Plager: Lite, det må isåfall være at kynnerne setter begrensninger for aktivitetsnivået.

Oppegående: Ja! Men desverre har det blitt ekstremt lite trening de siste ukene.

Sulten: Ja - hvorav resultatet viser allerede 10kg+ :frown:

Spesielle matlyster: Nei, ingen spesielle lyster nå.

Endret av Ripsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Velkommen til 3.trimester! :strix:

Må innrømme jeg satt her og tenkte "Ripsy? 3.trimester? Er det såpass?!". Føles ut som i går at jeg bikket over i siste trimester skjønner du. Jaja, tror jeg er i pre-ammetåka jeg altså.

Fin fin statusrapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...