Sarafina Skrevet 28. september 2010 #1 Del Skrevet 28. september 2010 Vil gjerne høre fra dere som har vært begge steder. Hva likte dere best? Jeg er ute etter: fine strender, godt utvalg av restauranter og gjerne også butikker, og omgivelser. Og spennende utflukter man kan dra på. (det er kanskje samme utvalget du kan dra på, enten du bor i Hurghada eller Sharm?) Planlegger en ukes reise i november eller desember. Og en ting til: lurer på å ta en 1- eller 2-dagerstur til Kairo mens jeg er der, anbefaler dere det? (har jo bare en uke i Egypt til sammen.) Håper været blir bra og varmt nok til å bade, selv om jeg reiser dit såpåss seint på året.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mir Skrevet 28. september 2010 #2 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Jeg skal ikke svare på hvor du bør dra siden jeg kun har vært i Hurghada, men jeg vil gjerne svare på ditt andre spørsmål. Vi var også bare 1 uke, men fikk tilbud om Kairo-tur og det var på dag 1. Vet ikke om det er samme opplegg som evt det du tar, men da kjørte bussen fra hotellet klokka halv 3 om natten, og var fremme i Kairo rundt kl. 09.00 . Så var vi der og kikket på alt som var verdt å få med seg før bussen kjørte tilbake igjen klokka 17.00 og vi var hotellet rundt 23.00 . Fikk sett så mye interessant! mumier av gamle faraoer, familier etc, våpen, alt mulig inne på det egypiske museumet i Kairo. Er helt utrolig å se pyramidene... jeg forstår enda ikke at jeg har sett de Det som var greit med det var at vi allerede fikk unnagjort noe av det vi ville se da, og at vi slapp å forberede oss på den turen med rar døgnrytme på slutten av ferien, og brukte dagen etter vi kom tilbake til å slappe av skikkelig på stranda etc. Så kan du da allerede ta skikkelig ferie etter å ha sett pyramidene f.eks Endret 28. september 2010 av Mir Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarafina Skrevet 28. september 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 28. september 2010 Jeg skal ikke svare på hvor du bør dra siden jeg kun har vært i Hurghada, men jeg vil gjerne svare på ditt andre spørsmål. Vi var også bare 1 uke, men fikk tilbud om Kairo-tur og det var på dag 1. Vet ikke om det er samme opplegg som evt det du tar, men da kjørte bussen fra hotellet klokka halv 3 om natten, og var fremme i Kairo rundt kl. 09.00 . Så var vi der og kikket på alt som var verdt å få med seg før bussen kjørte tilbake igjen klokka 17.00 og vi var hotellet rundt 23.00 . Fikk sett så mye interessant! mumier av gamle faraoer, familier etc, våpen, alt mulig inne på det egypiske museumet i Kairo. Er helt utrolig å se pyramidene... jeg forstår enda ikke at jeg har sett de Det som var greit med det var at vi allerede fikk unnagjort noe av det vi ville se da, og at vi slapp å forberede oss på den turen med rar døgnrytme på slutten av ferien, og brukte dagen etter vi kom tilbake til å slappe av skikkelig på stranda etc. Så kan du da allerede ta skikkelig ferie etter å ha sett pyramidene f.eks Hjertelig takk, det var et veldig fint svar! Må nok få med meg Kairo. Ser det tilbys 2-dagerstur også, men virker jo som om du får sett mye på bare 1 også. Fikk dere sove på bussen da? Håper det er air condition og behagelige seter.. Ser forresten nå at det er flere tråder om Egypt her inne, men alltid fint å få flere svar og synspunkter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mir Skrevet 28. september 2010 #4 Del Skrevet 28. september 2010 Jeg fikk sove omtrent hele veien på vei til Kairo, våknet bare opp innimellom. Veien fra Hurghada til Kairo ( iallefall den vi kjørte ) var veldig mørk og stille, ikke mye trafikk. Våkner en gang av noen ville hunder eller hva de kaller dem som bjeffet og løp etter bussen :/ Jeg vet at vi stoppet på en eller annen øde bensinstasjon, der de solgte noe musikk og nøtter, hvis det skulle vært av interesse -Det var også airco i bussen! Var faktisk komfortabel tur tatt i betrakning reisetid altså. Alt i alt! jeg anbefaler å reise på 1 dags tur , følte ikke at det tok mye av den tiden man har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 28. september 2010 #5 Del Skrevet 28. september 2010 Sharm er fantastisk! Nydeleg akvariefølelse når du badar der, og trivelege folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarafina Skrevet 28. september 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 28. september 2010 takk skal dere ha for svar! Tror kanskje jeg holder en knapp på Sharm el Sheikh, foreløpig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
freddy Skrevet 29. september 2010 #7 Del Skrevet 29. september 2010 Jeg har vært begge steder, og holder nok en knapp på Sharm. Der finnes det et koselig lite sentrum m/restauranter og en strandpromenade i motsetning til Hurghada som er bare en lang, trafikkert vei med hoteller og butikker samt en masete gamleby-del. Hotellene holder imidlertid høy standard begge steder og har som regel private strender. Du MÅ snorkle - det er en utrolig opplevelse. Men ikke meld deg på charterselskapenes egne turer, det koster en brøkdel å bestille selv, og det kan du gjøre overalt. Det er akkurat samme opplegg, bortsett fra at du har med en engelsktalende guide istedenfor en "svorsk". Er du interessert i å svømme m/delfiner, kan du gjøre det også, men bestill i god tid i forvegen da det er begrenset m/plasser. I Sharm finnes det også et badeland, hvis du er interessert i denslags. Jeepsafari m/besøk hos beduinene er også å anbefale. Man kan også ta innenlandsfly t/r Kairo, og jeg mener at noen av charterselskapene også arrangerer dette. Du kan se Mosesfjellet i soloppgang og reise til hippiebyen Dahab. Da vi var i Hurghada, var vi i Luxor, Kongenes Dal og seilte på Nilen. Vær også oppmerksom på at alkohol er dyrt der nede og utvalget dårlig. Du får heller ikke kjøpt det i vanlige butikker, men må handle på et "vinmonopol" innen 24 timer etter ankomst. Vi bodde på Sharm Dream Villas (Apollo), og det kan absolutt anbefales. Håper dette var til litt hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 29. september 2010 #8 Del Skrevet 29. september 2010 Vi budde på stranda i ein ombygd beduinleir som no hadde hytter 20 meter frå vatnet. Den heiter Shark bay ombi, og er kjempekoseleg. Førsteklasses alternativ viss du reiser uspesifisert eller endar opp i eit søplehotell langt oppe på platået med tjue minutt med buss til vatnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarafina Skrevet 29. september 2010 Forfatter #9 Del Skrevet 29. september 2010 Jeg har vært begge steder, og holder nok en knapp på Sharm. Der finnes det et koselig lite sentrum m/restauranter og en strandpromenade i motsetning til Hurghada som er bare en lang, trafikkert vei med hoteller og butikker samt en masete gamleby-del. Hotellene holder imidlertid høy standard begge steder og har som regel private strender. Du MÅ snorkle - det er en utrolig opplevelse. Men ikke meld deg på charterselskapenes egne turer, det koster en brøkdel å bestille selv, og det kan du gjøre overalt. Det er akkurat samme opplegg, bortsett fra at du har med en engelsktalende guide istedenfor en "svorsk". Er du interessert i å svømme m/delfiner, kan du gjøre det også, men bestill i god tid i forvegen da det er begrenset m/plasser. I Sharm finnes det også et badeland, hvis du er interessert i denslags. Jeepsafari m/besøk hos beduinene er også å anbefale. Man kan også ta innenlandsfly t/r Kairo, og jeg mener at noen av charterselskapene også arrangerer dette. Du kan se Mosesfjellet i soloppgang og reise til hippiebyen Dahab. Da vi var i Hurghada, var vi i Luxor, Kongenes Dal og seilte på Nilen. Vær også oppmerksom på at alkohol er dyrt der nede og utvalget dårlig. Du får heller ikke kjøpt det i vanlige butikker, men må handle på et "vinmonopol" innen 24 timer etter ankomst. Vi bodde på Sharm Dream Villas (Apollo), og det kan absolutt anbefales. Håper dette var til litt hjelp! TUSEN takk! det var til veldig god hjelp. Hotellet du bodde på - var det kort til strand? (og ikke klipper?) Ser ut som om du veldig mange steder må bade fra badebrygger / klipper, og det kommer ikke alltid like godt frem i brosjyrene. Jeg ønsker meg en fin sandstrand Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarafina Skrevet 29. september 2010 Forfatter #10 Del Skrevet 29. september 2010 Vi budde på stranda i ein ombygd beduinleir som no hadde hytter 20 meter frå vatnet. Den heiter Shark bay ombi, og er kjempekoseleg. Førsteklasses alternativ viss du reiser uspesifisert eller endar opp i eit søplehotell langt oppe på platået med tjue minutt med buss til vatnet. Hørtes kult ut Var standarden grei der, med greit bad og alt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mir Skrevet 29. september 2010 #11 Del Skrevet 29. september 2010 Et tips er hvis du går på tripadvisor.com, der kan du søke opp alle hoteller du er nysgjærrig på. Der står det mer detaljert hva folk skriver om strand, hotell etc. Det vil alltid være noen som har skrevet noe negativt, men dette er jo bare å se bort ifra hvis størstedelen er positivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bølla Skrevet 29. september 2010 #12 Del Skrevet 29. september 2010 Vi har vært i Sharm 2 ganger. Vi bodde begge gangene på Novotel Hotel i Naama Bay. Flott hotell/rom. Deilig strand rett ved siden av. Krysser kun strandpromenaden. Anbefales! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mir Skrevet 29. september 2010 #13 Del Skrevet 29. september 2010 Haha Sarafina, mulig sambo og jeg ender opp i Sharm el Sheik i ferien fra 16 oktober og 1 uke Blei litt påvirket av denne tråden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mangopai Skrevet 29. september 2010 #14 Del Skrevet 29. september 2010 Jeg skal til Sharm el Sheik nå i slutten av oktober Har fått en del tips fra denne tråden nå, takk for det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
freddy Skrevet 29. september 2010 #15 Del Skrevet 29. september 2010 Hei,igjen!Stranda lå kanskje 200 meter fra hotellet, måtte krysse hovedvegen. Men vi var nesten ikke på stranda idet hotellet hadde 7 bassenger, derav iallfall ett oppvarmet. Stranda var sand og ikke klipper. Et tips til restaurant: Husker ikke hva den heter, men det ligger en italiensk, nydelig restaurant langs strandpromenaden. Det kan bli kjølig om kvelden når sola går ned (og det gjør den forholdsvis tidlig i vintersesongen), så ta med jakke. Vi reiser nedover igjen for 3. gang i vinterferien, og gleder oss masse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 29. september 2010 #16 Del Skrevet 29. september 2010 Hørtes kult ut Var standarden grei der, med greit bad og alt? Jada, heilt fine bad med dusj og do. Fin frukost og, med pannekakekokk som også steikte speilegg viss du ville ha, og triveleg betjening. Dei leigde ut snorkleutstyr, dette er ein typisk snorkle&dykkeplass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 29. september 2010 #17 Del Skrevet 29. september 2010 Her fann eg det: http://www.sharksbay.com/new/english/index.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarafina Skrevet 30. september 2010 Forfatter #18 Del Skrevet 30. september 2010 Her fann eg det: http://www.sharksbay.com/new/english/index.htm Tusen takk til alle sammen! Det ser veldig flott ut der nede, og strendene ser veldig br aut på bildene må jeg si.... Har jeg rett? Husker nå at for en stund tilbake, så leste jeg at Hurghada var kåret til verdens verste feriested. Lurer på hvorfor egentlig, det ser veldig flott ut i reisekatalogene. Noen som vet? Men kan virke som om mange mener at Sharm er bedre. Når det gjelder Nord-Afrika, har jeg kun vært i Tunisia før. Likte meg ikke der, for meg er det verste ferien jeg har vært på. Men jeg håper og tror at Egypt er mye bedre! De har jo lange tradisjoner som ferieland, og mange spennende severdigheter som pyramider, Nilen, Luxor osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamoli Skrevet 30. september 2010 #19 Del Skrevet 30. september 2010 Hei! Jeg har vært begge steder, og anbefaler Sharm el Sheik. Sharm el Sheik er mer turistvennlig, og både den gamle og nye byen er morsomme å besøke- mye rener enn i Hurghada og jeg fikk følelsen av at det var tryggere. Hotellet vårt i Hurghada var kjempe fint og tilbudet om utflukter var veldig bra, men det å gå på shopping i byen f.eks. var ikke noe særlig- to menn begynte bl.a. å sloss "om oss", for at de ville ha oss inn i butikkene sine.. Følte meg ikke veldig høy i hatten da, og det gjorde ikke mitt reisefølge heller. Det var jo kun èn episode, men uansett.. restauranter i byen ville jeg heller aldri spist på i Hurghada fordi alt er så møkkete der. Det er vel også en av grunnene til at de fleste hotell er med All inclusive? Jeg drar gjerne tilbake til Sharm el Sheik, Hurghada er jeg ferdig med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mir Skrevet 30. september 2010 #20 Del Skrevet 30. september 2010 Tusen takk til alle sammen! Det ser veldig flott ut der nede, og strendene ser veldig br aut på bildene må jeg si.... Har jeg rett? Husker nå at for en stund tilbake, så leste jeg at Hurghada var kåret til verdens verste feriested. Lurer på hvorfor egentlig, det ser veldig flott ut i reisekatalogene. Noen som vet? Men kan virke som om mange mener at Sharm er bedre. Når det gjelder Nord-Afrika, har jeg kun vært i Tunisia før. Likte meg ikke der, for meg er det verste ferien jeg har vært på. Men jeg håper og tror at Egypt er mye bedre! De har jo lange tradisjoner som ferieland, og mange spennende severdigheter som pyramider, Nilen, Luxor osv. Kan kanskje være fordi Hurghada bygger og bygger på hoteller overalt, så det er mye sand og støv overalt. På restaurantene så kan det se skittent ut, pga alt dette , og halvferdige hoteller rett ved siden av osv. Når det gjelder Tunisia er det det beste stedet jeg har vært men der også gjelder hvor man reiser, jeg har kun vært i Hammamet, mens andre som har vært i Sousse og Monastir synes det var skikkelig drit med storby. :D .. Maten der er bedre enn i Egypt, men selvfølgelig har Egypt mer spennende ting å se. Du får kose deg på tur! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå