Gå til innhold

Mann som ikke har gode kompiser?

Anbefalte innlegg

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

En studieveninne er bekymret ang. samboeren sin. Han har flere "hei og hade" kompiser, dvs. som han kan slå av en prat med på f.eks. butikken, men ingen nære venner. Han er aldri på fest, aldri på kompiskveld, har aldri vennebesøk og ytrer heller ikke ønske om dette. Veninna mi er frustrert, fordi hun mener han har godt av å gjøre ting uten henne. De er sammen stortsett hele fritiden, og han blir bl.a. småsur når hun vil besøke familie, ut med veninner en sjelden gang etc. De bor hos hans foreldre.

Ble spurt om råd fra denne veninnen, og jeg aner ikke hva jeg skal råde henne til. Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette visste hun vel før hun ble sammen med fyren, og flyttet inn hos foreldrene hans..

Så da er det litt seint å klage.

Skrevet

En studieveninne er bekymret ang. samboeren sin. Han har flere "hei og hade" kompiser, dvs. som han kan slå av en prat med på f.eks. butikken, men ingen nære venner. Han er aldri på fest, aldri på kompiskveld, har aldri vennebesøk og ytrer heller ikke ønske om dette. Veninna mi er frustrert, fordi hun mener han har godt av å gjøre ting uten henne. De er sammen stortsett hele fritiden, og han blir bl.a. småsur når hun vil besøke familie, ut med veninner en sjelden gang etc. De bor hos hans foreldre.

Ble spurt om råd fra denne veninnen, og jeg aner ikke hva jeg skal råde henne til. Tips?

Kan jo hende han er en enstøing, det fins flere av de og som faktisk trives med det. Om han ikke virker ensom så er det ikke mange råd man kan gi, annet enn at jeg forstår godt at studievenninnen din syns det er slitsomt at hun hele tiden må gjøre ting med samboeren sin. Jeg syns hun bør kreve litt alenetid i såfall, og gi ham muligheten til å føle seg litt ensom for så å ta tak i det.

Skrevet

Dette visste hun vel før hun ble sammen med fyren, og flyttet inn hos foreldrene hans..

Så da er det litt seint å klage.

Du verden så konstruktivt da gitt :roll:

Til saken:

Jeg ville vært bekymret akkurat som venninna di er. Er det ikke mulig for henne å uttrykke bekymring til ham for dette da, og spørre hva som er årsaken til at han ikke har kamerater eller nære venner som harn gjør ting sammen med.

Har han flyttet mye i barndommen, har han blitt mobbet gjennom hele skolegangen, eller er han rett og slett en asosial særing?

Når det blir klart hva som er årsaken så vil det vel være enkelt å vite hva hun/de skal gjøre med saken - også må han bare finne seg i at hun er sosial. For om hun visste at han ikke hadde mye venner før de flyttet sammen så visste vel han at hun var sosial også og bør ikke klage nå ;)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg vet ikke om hun visste godt til dette fra før eller ikke. Han er en ressurssterk fyr, godt likt på jobben, men han skiller seg veldig ut fra mengden på stedet de bor, rett og slett fordi han har andre interesser enn fyll og råning. Han har også bodd et annet sted i landet i tre år pga jobb, så mye mulig han mistet kontakten med noen der. Takk for tips, skal bringe de videre til henne :)

Skrevet

Tja, jeg er enstøing selv og kan bli litt furt når samboer drar ut med venner. Det viktigste er å ha en hobby, slik at man ikke blir helt alene og har det gøy.

Hvis han ikke har en hobby, hjelp ham finne en!

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Han driver mye med musikk, men sitter stortsett for seg selv med gitaren. Aner ikke hvilken annen hobby jeg kan foreslå :)

Skrevet

Hvis han er interessert i musikk, vil han sikkert hygge seg på konsert. Jeg foreslår at hun feks kan ta han med på ting som han kunne hatt interesse av, som får han til å bli inspirert til å få kamerater. Noen er jo enstøinger, jeg er det selv. Men det er perioder hvor jeg skjønner at jeg rett og slett ikke har noe interesse av å være interessant lenger. At jeg mister interessen og lysten til å være interessant for andre mennesker jeg møter.

Jeg tror at inspirasjon på slike felt, kunne få han til å innse at det er mer enn hverdager.

Men hun skal ikke sitte hjemme med han. Hun må jo selvsagt dra ut med venner, det er jo sikkert noe han vil selv også. Tror neppe at han har et ønske om å henge etter henne eller holde henne hjemme :)

Skrevet

Han vil vel ha noen som godtar ham for den han er han også, som alle andre. Hun kan jo ikke tvinge ham til å forandre seg. Hadde jeg møtt en fyr som trives med livet sitt og heller liker å spille gitar enn fyll og råning så hadde ikke jeg klagd akkurat...

Skrevet (endret)

Er det ikke litt for lett å si at en må Ta noen for det en er i en slik sammenheng. Når blir man så seg selv, det man er? Får meg litt til å tenke på en person som er ferdig. Ferdigutviklet, hvor en ikke finner nye ting å bevege seg på. En person som ikke er nysgjerrig på noe annet enn seg og sitt. Kan rett og slett høres helt feil ut, når betydningen med å ta noen som det de er settes inn i slike sammenhenger som dette.

Men han kan jo bare få seg kamerater hvis han ønsker det selv. De to må prate om det sammen. For det er litt for vanskelig å gi råd når det bare blir en vinkel, og rett og slett at Hun vil at Han skal ha flere kamerater... :)

Endret av AnneBonny
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Han vil vel ha noen som godtar ham for den han er han også, som alle andre. Hun kan jo ikke tvinge ham til å forandre seg. Hadde jeg møtt en fyr som trives med livet sitt og heller liker å spille gitar enn fyll og råning så hadde ikke jeg klagd akkurat...

Jeg tror mye av problemet ligger i hans misnøye med at hun hygger seg med venner og driver med hobbyen sin. Derfor tror jeg hun vil at han skal "komme seg ut litt" han også, slik at han ikke sitter hjemme og venter på henne hele tiden.

Skrevet

Dersom han virkelig trives med å ha det slik, ser jeg ikke problemet.

At han derimot er ene og alene avhengig av kjæresten sin, og blir furten når hun finner på noe sammen med andre, virker på meg som om han har et ønske om et større nettverk, og ikke "unner" henne gleden av det. Det fører til at han blir utelukket, og nok èn gang påminnet problemet han sliter med.

Enstøinger som trives i sitt eget selskap, tviler jeg på har noe i veien med at en eventuell kjæresten er sosial og omringer seg med andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...