Gå til innhold

Naturlig fødsel

Naturlig Mor

56 stemmer

1. 1. Er du for naturlig fødsel?

• Ja
      33
    • Nei
      19
    • Vet ikke
      4

Anbefalte innlegg

Jeg kommer aldri i verden til å tørre å gamble med sikkerheten til mitt eget barn ved å føde noen andre steder enn på sykehus, hvertfall ikke siden jeg venter min førstefødte og ikke har noen anelse om hvordan kroppen min reagerer på en fødsel. Min mor har blandt annet født to barn og begge fødslene endte med hastekeisersnitt, og hadde hun ikke vært på sykhus med kompetansen hun hadde rundt seg så er det en rimelig stor sjanse for at hverken jeg eller broren min hadde vært her i dag. Jeg kommer heller ikke til å ha noen preferanser når det gjelder smertestillende men går til fødselen med åpent sinn. Mulig jeg klarer å komme meg gjennom en fødsel uten smertestillende men jeg er hverken fremmed eller skamfull om jeg må be om både lystgass og epidural. Å føde utendørs uten noen form for trygghet ved at barnet kan hjelpes om det må til, aldri i verden. Jeg ville aldri kunne tilgitt meg selv om noe hadde skjedd barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har født en med epidural, en uten noe som helst og en i narkose så jeg har prøvd det meste, he he....

At alle tre er friske og kom til verden på en trygg og god måte er det viktigste for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligningen med andre pattedyr blir helt fjern. Mennesker har langt mer kompliserte fødsler enn andre pattedyr pga. den gigantiske hjernen vi har pådratt oss.

Jeg har født to ganger med epidural, og ser ingen grunn til å føde med smerte når det er mulig å føde uten smerte. Mulig noen tenker at det ikke er naturlig fødsel, men for meg har det vært det naturlige valg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, en ting er at man ønsker å føde uten smertestillende og slikt, men å føde ute? TENK om noe går galt under fødselen, så ligger man ute i skogen uten mulighet for å gi barnet hjelp? Hva om du ikke får ut ungen og egentlig trenger hjelp med tang, sugekopp, eller faktisk hastekeisersnitt? Greit, de fødde slik i gamledager også, men det var faktisk en del i gamledager som døde under fødselen og antall barn som døde under fødsel var faktisk ganske stor.

Dessuten er det greit å ha noen som passer på at du ikke revner mer enn du trenger eller at navlestrengen ikke ligger rundt halsen på babyen osv.

Tror aldri jeg hadde tilgitt meg selv om babyen min hadde dødd pga at jeg skulle drive å føde ute i skogen eller et eller annet sted i Egypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda til gode å lese om fødsler i tidligere tider eller i andre kulturer som foregår/har foregått utendørs.

Kanskje i steinalderen... Men de lå vel i grunnen inni huler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk inn med den instillingen at jeg ikke ønsket smertelindring og hadde det igjennom hele svangerskapet. Det fortalte jeg da jeg kom på sykehuset også, og riene var godt igang. En time senere ropte jeg på epidural som en stukken gris og ba sambo om å skyte meg. Nå hadde jeg en veldig intens fødsel da, som var over på 3,5 timer, men fy faen.. Du har ikke peiling på hvor jævli vondt det gjør :P

Nå vet jeg av flere fødsler hvor både mor og barn kunne ha dødd om ikke legene hadde vært der, så jeg kommer aldri til å føde hjemme. Eller i egypt, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje i steinalderen... Men de lå vel i grunnen inni huler

Steinalderfolk bodde faktisk også i telt/gammer, etterhvert i hus (ifølge Wikipedia :)). Tror ikke de fødte under åpen himmel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og samboeren din virker skremmende uvitende og naive, TS!

Min egen fødsel endte i et akutt snitt etter 22 timer med rier, uten at gutten flyttet seg nevneverdig. Han hadde ikke puls når han kom ut, og måtte inturberes og ha hjertekompresjoner. Hvis jeg hadde født utendørs, eller selv hjemme med en jordmor, hadde verken jeg eller babyen overlevd. Så ikke kom her og si at å føde utendørs (og atpåtil i et ikke-vestlig land!!!) er det beste for babyen! Herregud, for noe idioti! Og for en egoistisk tanke! Så lenge du får en fantastisk opplevelse, spiller det ikke så stor rolle hvordan det går med den lille, eller?

Hvor har du egentlig fått det for deg at det er "naturlig" å føde utendørs? De eneste jeg kan tenke meg som muligens i noen situasjoner føder ute, er kvinner i sørvest-Afrika, og det er kanksje en grunn til at den perinatale dødeligheten her er noen hundre ganger høyere enn i Norge?? I de aller fleste kulturer, selv de enkleste, er det helt vanlig at man føder innendørs, og at man har hjelp av stammens (evt slektens) kvinner som har født før. De er nemlig ikke dumme nok til å bare legge seg ute i åkeren og la det stå til alene.

Hvordan skal du forresten få med deg ungen hjem? Med fly? For det er så forbanna naturlig?

Merker at jeg ble skikkelig provosert nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min egen fødsel endte i et akutt snitt etter 22 timer med rier, uten at gutten flyttet seg nevneverdig. Han hadde ikke puls når han kom ut, og måtte inturberes og ha hjertekompresjoner. Hvis jeg hadde født utendørs, eller selv hjemme med en jordmor, hadde verken jeg eller babyen overlevd. Så ikke kom her og si at å føde utendørs (og atpåtil i et ikke-vestlig land!!!) er det beste for babyen! Herregud, for noe idioti! Og for en egoistisk tanke! Så lenge du får en fantastisk opplevelse, spiller det ikke så stor rolle hvordan det går med den lille, eller?

Må bare kommentere dette: hadde du skulle født hjemme så ville jordmor sendt deg til sykehuset lenge før de 22 timene hadde gått.

(synes det er lang mellom det å føde hjemme med helsepersonell tilstede og det å føde ute i bushen i Egypt alene... det kan ikke sammenlignes)

Endret av Concertina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere dette: hadde du skulle født hjemme så ville jordmor sendt deg til sykehuset lenge før de 22 timene hadde gått.

(synes det er lang mellom det å føde hjemme med helsepersonell tilstede og det å føde ute i bushen i Egypt alene... det kan ikke sammenlignes)

Godt mulig - jeg har ingen erfaring med hjemmefødsel. Men poenget mitt forblir det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med alle dem som mener at dette er helt tullete. Du har en baby i magen TS, og denne babyens liv og helse burde være viktigst for deg. Dvs at babyen kommer ut frisk og i LIVE! Din egen opplevelse av fødselen og det supergode forholdet mellom mor og barn som du mener man får av å føde ute er null verdt hvis det oppstår komplikasjoner og babyen dør eller blir skadet..

Å føde på sykehus gir trygghet fordi man da har kyndig helsepersonell til stede og utstyret som trengs hvis noe skulle skje. De som velger å føde hjemme med jordmor til stede har også trygghet fordi de vet at jordmoren passer på og har kontroll over situasjonen (og kan sende mor og barn til sykehus hvis noe alvorlig skjer).

Jeg hadde aldri tilgitt meg selv dersom jeg var egoistisk nok til å velge å føde ute i et fremmed land, og noe hadde skjedd med babyen. Og du kan ikke vite hvordan din fødsel vil bli på forhånd. Ingen fødsler er like. Så å gamble på at fødselen vil gå problemfritt er å gamble med liv og død..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å virke frekk, men jeg synes det virker litt risikabelt å bruke epidural og sånt. Har det gått bra med barnet ditt i ettertid?

Vi skal selvsagt ikke gjøre dette på vinteren i Norge, men tenkte å dra til et sydligere strøk med varm temperatur :) Kanskje Egypt eller Australia?

Høres en smule farlig ut. Gikk det bra med barnet ditt? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig for naturlig fødsel. Selv foretrekker jeg å føde oppe i et tre, slik våre forfedre apene i sin tid gjorde det. Først bygger jeg meg et rede av kvister, og så legger jeg med ned, tilslutt biter jeg av navlestrengen og spiser morkaken. Etterpå stikker jeg en tur ned på bakken, dreper et dyr med hendene og spiser det rått, før jeg legger babyen min til brystet for å amme. Noe annet er for meg helt unaturlig.

:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig for naturlig fødsel. Selv foretrekker jeg å føde oppe i et tre, slik våre forfedre apene i sin tid gjorde det. Først bygger jeg meg et rede av kvister, og så legger jeg med ned, tilslutt biter jeg av navlestrengen og spiser morkaken. Etterpå stikker jeg en tur ned på bakken, dreper et dyr med hendene og spiser det rått, før jeg legger babyen min til brystet for å amme. Noe annet er for meg helt unaturlig.

:jepp:

Spot on! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt uten sikkerhetsnett, det er jo nymotens og unaturlig. Glemte forresten å skrive at jeg pleier å pakke babyen inn i palmeblader, etter å ha gnidd den inn med jord.

(seff er det en tulletråd, tar ikke annet for gitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Føde i naturen høres både behagelig og trygt ut. Lykke til med det ;) Selv foretrekker jeg å ligge i en seng å få hjelp av folk som kan dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Jeg gir deg min fulle støtte i en helt naturlig fødsel. Jeg fødte min nå 2 år gamle datter på Ekebergsletta i Oslo, riktignok om sommeren, men alt gikk bra og hun er frisk som en fisk :). Mannen min og min beste venninne var de eneste tilstedeværende, og selv om det var en smertefull opplevelse, føler jeg at det har bidratt til et enda bedre mor-datter forhold.

Det å reise til Australia eller Egypt for å gjennomføre fødselen kan kanskje bli problematisk, og virker litt lite gjennomtenkt. Jeg foreslår at du gjennomfører fødselen i Norge, til tross for at det er vinter, eller at du legger reisen til et land der du ikke nødvendigvis trenger å benytte deg av fly. Mennesker er, i likhet med elg, bjørn, rev, ulv osv. pattedyr, og det ligger i deres natur å føde i naturen uten hjelpemidler. Det er ingen ting som tilsier at dette ikke er gjennomførbart! Jeg regner med at ingen av dere har sett en elg føde på sykehus, eller benytte seg av epidural eller jordmor!?

Sørg for å i det minste tenne et bål, ta med masse pledd og skinnfeller til å pakke seg inn i og ligge på, og ta generelle forhåndsregler. Så regner jeg med at du skal klare å gjennomføre dette. Jeg har aldri gjennomført en naturlig fødsel i naturen om vinteren, og er derfor ingen ekspert på det området. Men det er ganske usympatisk at noen av dere stempler dette som en spøk, bare på grunn av litt uvitenhet.

Lykke til med den naturlige fødselen :)

- Lise

Ekebergsletta, ja. Nærmere naturen kommer man neppe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...