Gå til innhold

Naturlig fødsel

Naturlig Mor

56 stemmer

1. 1. Er du for naturlig fødsel?

• Ja
      33
    • Nei
      19
    • Vet ikke
      4

Anbefalte innlegg

Tusen, tusen takk for seriøse tilbakemeldinger! Dette settes veldig stor pris på :) At det akkurat skulle være Egypt var mer en strøtanke enn et seriøst forslag. Allikevel mener jeg at det vil være best å føde ute, noe som kan bli vanskelig på vintertiden - så utlandet er en av mulighetene jeg vurderer. Dette skal selvsagt sees nærmere på, stor takk til hegejenta30 :)

Når det gjelder dokumentasjonen av epiduraler, så har jeg ikke sett selv, men fått det gjennom samboeren min. Jeg kan spørre han om linker og tilgang til disse når han kommer hjem :)

Til dere som påstår at dette er en useriøs henvendelse, skuffer meg. Dette er noe jeg har stor tro på og er villig til å gjennomføre, så å bli kalt et troll synes jeg er unødvendig og direkte barnslig gjort. At dere er skeptiske kan jeg forstå - hvorfor kan dere da ikke forstå skepsisen jeg har mot sykehussenger og fabrikkerte medisiner?

Når det gjelder Lise, kan du sende meg en PM om hvordan dette gikk? Jeg synes det var utrolig modig gjort, og kunne tenkt meg å høre mer om dette hvis det er mulig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for svar! Interessant å høre erfaringer :)

Ikke for å virke frekk, men jeg synes det virker litt risikabelt å bruke epidural og sånt. Har det gått bra med barnet ditt i ettertid?

Jeg var kanskje litt utydelig i stad: Vi hadde i utgangspunktet tenkt til å ikke ha noen hjelpemidler i det hele tatt.

Det høres kanskje litt uforsvarlig ut, men samboeren min og jeg har lest opp om dette, og det virker som det vil være best for barnet å føde ute i naturen :)

Vi skal selvsagt ikke gjøre dette på vinteren i Norge, men tenkte å dra til et sydligere strøk med varm temperatur :) Kanskje Egypt eller Australia?

Så det jeg egentlig lurer på: Er det noen her født HELT naturlig før ?

ikke sikkert du får lov å fly såpass seint i svangerskapet. Eller har du tenkt å fly nå, også vente i 10 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er best for barnet å fødes ute i naturen...? Har du håndfaste kilder på dette skrevet av annerkjente doktorer som kan greiene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Tusen, tusen takk for seriøse tilbakemeldinger! Dette settes veldig stor pris på :) At det akkurat skulle være Egypt var mer en strøtanke enn et seriøst forslag. Allikevel mener jeg at det vil være best å føde ute, noe som kan bli vanskelig på vintertiden - så utlandet er en av mulighetene jeg vurderer. Dette skal selvsagt sees nærmere på, stor takk til hegejenta30 :)

Når det gjelder dokumentasjonen av epiduraler, så har jeg ikke sett selv, men fått det gjennom samboeren min. Jeg kan spørre han om linker og tilgang til disse når han kommer hjem :)

Til dere som påstår at dette er en useriøs henvendelse, skuffer meg. Dette er noe jeg har stor tro på og er villig til å gjennomføre, så å bli kalt et troll synes jeg er unødvendig og direkte barnslig gjort. At dere er skeptiske kan jeg forstå - hvorfor kan dere da ikke forstå skepsisen jeg har mot sykehussenger og fabrikkerte medisiner?

Når det gjelder Lise, kan du sende meg en PM om hvordan dette gikk? Jeg synes det var utrolig modig gjort, og kunne tenkt meg å høre mer om dette hvis det er mulig? :)

Men eg går ut frå at når du verkeleg treng det, så vil du at sjukehussenga og dei fabrikkerte medisinane skal stå klare til deg? Viss barnet døyr av oksygenmangel der ute på eit jorde, i ein haug av skinnfellar, kva då? Kva viss navlestrengen er surra rundt halsen til ungen? Kva viss riene stoppar opp? Korleis skal du overvåke fosterlyden og hjerteslaga til barnet? Nei, no vart eg useriøs igjen, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at mennesker også er pattedyr og er laget for å føde selv i naturen, slik som elg og rådyr og hunder. Det du også må ta med deg da er at disse har langt fra 100% overlevelsesrate på avkommet sitt.

Du kan se på statistikk fra tidligere tider i Norge, hvor kvinner fødte uten medisinsk assistanse, se på dødfødte barn og kvinner som døde i barselseng. Eller se på statistikk fra diverse land idag, hvor kvinner må føde uten medisinsk assistanse. Barn og kvinner dør under fødsel hver dag i verden, kvinner får fødselsskader som de må leve med ubehandlet.

Jeg synes det STYGT om norske kvinner takker nei til å føde sine barn på klinikker laget for å ivareta dem, når så mange kvinner i verden ikke har et tilbud. Stygt!

Så over til noe annet:

Et barn har nok best av å fødes i rolige stressfrie omgivelser. Det kan sykehusene tilby. Jeg fødte mitt barn på sykehus, og brukte kun lystgass under åpningsriene, ingenting under utdrivingen. Jeg synes fødselen gikk kjempefint og naturlig. Jeg klarer ikke å forstå kvinner som velger å føde hjemme, hva er det som trekker der, at man skal ha sine egne gardiner rundt seg?? Hvilken verdi har det, mot at man kan få hjelp på sekundet hvis noe skjærer seg? Det skjer hastekeisersnitt hver dag her i landet, hvor barnet ikke får luft og må ut på få minutter. Det rekker man ikke hvis man er hjemme, eller i ørkenen i Egypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting du også burde tenke litt på er hvordan kroppen og ikke minst psyken din takler den utrolige smerten ved en fødsel.

Om kroppen klarer å få sterke nok rier (eller om du må få drypp),

om babyen setter seg fast,

mister pulsen,

må ha hastekeisersnitt,

om du blir så sliten at du sovner, o

om fødselen varer i det uendelige,

om det blir fare for mor/barn,

Hvis det plutselig blir store blødninger, eller andre komplikasjoner

Det er så utrolig mye man må tenke på, som kan skje. Og når du i tillegg aldri har født før, så har du overhodet ikke peiling på hva du går til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har hørt annerledes...

De fikk vel og merke med seg barnet hjem - men ikke uten å fylle ut div skjema...

Jobber man og bor i utlandet er det noe helt annet, med tanke på fødsel andre steder enn i Norge, enn om man drar dit på ferie og tilfeldigvis føder under ferien...

Nå er dette en fullstendig avsporing av hva tråden handler om, men faktisk må man fylle ut skjemaer når man får barn i Norge også! Hørt sånt? Fødselsattest f.eks.

Og nei, ikke alle får barn i utlandet fordi de bor/jobber der. Noen får faktisk barn på ferie, noen unger har det gjerne travlere enn andre med å komme til verden, nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte begge mine uten særlig smertelindring. Under den første fødselen, prøvde jeg lystgass, men fikk ikke helt teken på det der, så den gav jeg opp. Så fikk jeg litt Petidin, mest for at jeg skulle slappe av mellom riene, for jeg var fryktelig anspent. Men det var det. Under den andre fødselen fikk jeg ingenting, men så varte hele greia i usle 6 timer, da. Den første varte hele 10. =P

Men så har jeg jo også skjønt at jeg har vært utrolig heldig med fødslene i så måte. Ingen uutholdelige smerter. Jeg fikk tilbud om epidural begge gangene, men jeg nektet plent. Så det var ikke verre enn at jeg taklet det. Men som sagt, jeg var heldig. Det er ikke sånn at en fødsel, spesielt førstegangs, nødvendigvis er uten komplikasjoner. Noen må ha hastesnitt, andre må tas med tang eller sugekopp, etc. Og i hine hårde "naturlige tider", var det gjerne disse fødslene som fikk et tragisk utfall, gjerne for både mor og barn. I dag er det relativt enkelt å redde mor og barn i de fleste situasjonene, men det gjelder kun når du har medisinsk hjelp. Din mann vil ikke kunne redde deg og/eller barnet om du ender i en situasjon der hastesnitt er den eneste utveien.

Det er mange som føder hjemme, og det går bra. Men ofte har disse født før, og vet hva de må gjøre. De har ofte også jordmor enten tilstede, eller en kort telefonsamtale unna, sånn at de fortsatt har den tryggheten dersom det skulle bli nødvendig. De andre er dem som føder barnet før de i det hele tatt rekker å skaffe hjelp, og dermed sitter jo ikke de i en situasjon der barnet "sitter fast". Dette er derimot noe man ikke vet på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg virkelig skratter av noen av svarene her inne. Fantastisk tråd!

Men ang. det med å dra til varmere strøk for å føde - ikke gidd. Én ting er å føde uten smertestillende osv (gale menneske, men whatever floats your boat *ler*) men fød nå for guds skyld på et norsk sykehus eller i alle fall med tilgang til profesjonell hjelp og gode hygieniske standarder. Det er jo det som er mest naturlig - for oss som har bodd her hele livet. :) Å risikere ufaglærte, dårlig hygiene og land hvor sykdom ikke er under kontroll på samme måte som her.. skummeeeelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke noe som helst smertelindring, og mener jeg ingenting.. (forøvrig ikke eget valg)

Føler jeg fødte naturlig ja..

Men, jeg var på et sykehus, og der følte jeg meg trygg!

Det er en risikosport å føde uten helsepersonell rundt som kan takle uforutsette hendelser som faktisk oppstår ganske ofte i en fødsel (ikke rent få barn må dras ut med sugekopp for eksempel).

Du sier det er bedre for barnet å bli født ute i naturen... Det vil jeg påstå er helt feil. Det er større sjangse for at både du og babyen din dør om du velger å føde ute i naturen.

Endret av SummerJoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skremmende at noen er villig til å gamble med andres liv og helse på denne måten. TS, du er voksen og om du vil risikere skader ved å føde ute i skauen så er det ditt valg.

Det som provoserer meg her er at du, ved å føde på den måten du skisserer, nekter barnet adekvat hjelp om behovet skulle dukke opp. Er du villig til å risikere at barnet ditt blir hjerneskadet pga oksygenmangel bare fordi du har lyst på en litt annerledes opplevelse?

Hvis du ønsker en mer naturlig fødsel, så står du fritt til å føde på en saueskinnsfell hjemme i stua, omgitt av stearinlys. Hjemme har du i det minste nødvendig medisinsk hjelp bare en telefonsamtale unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo synd å måtte risikere en unges liv pga prinsippfasthet.

Det er jo også utrolig at dere som snakker om hvordan man fødde i gamle dager "glemmer" at spebarnsdødeligheten var pittepittelitt høyere den gangen enn den er i dag. Det gjelder også risikoen for mor. Dere kan forhåpentligvis tenke dere til hvorfor... men for all del, det er foreløpig ett fritt land.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hvor det egentlig er du har tenkt å føde? Ute i skogen i Egypt kan være vanskelig nok å unngå skuelystne mennesker, spesielt ettersom en fødsel ikke nødvendigvis er unnagjort på en-to-tre.

Har du tenkt å finne deg et øde område uten folk i mils omkrets hvor du kan hyle alt du vil og føde i 10 timer er det ikke så lett å komme seg ut dit når riene starter heller.

Og om du satser på å få føde i fred i en nasjonalpark eller i et populært turområde håper jeg VIRKELIG du er et troll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan har du tenkt å komme deg hjem igjen fra "bushen" ? Du ser for deg å rusle med babyen under armen?

Vel, de fleste fødende må trilles på barsel i rullestol....... Det sier litt om hvor laber form man er i etter en fødsel.

Og hva om du sprekker fra A til Å? Hvem skal sy deg? Eller er det ikke så farlig å lekke resten av livet så lenge du fikk din store opplevelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ta risken å føde alene uti skauen når du kan føde trygt på sykehus? Hva om noe skjer? Syns det høres latterlig og egoistisk ut for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har hørt annerledes...

De fikk vel og merke med seg barnet hjem - men ikke uten å fylle ut div skjema...

Og hva forventet du? At man kan reise til Usa/andre land og ta med seg en tilfeldig unge hjem, uten noen papirer? Skjemaer må man da fylle ut her hjemme også, forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturleg fødsel er for meg at ungen kjem ut av vagina, og ikkje skjærast ut av magen... Om mor får smertestillande eller ikkje, har ingenting med saka å gjere.

Eg har født to barn, ein med epidural og lystgass, ein med kun ein innsprøytning av steriltvannspaplar (som for øvrig hadde svært liten effekt) i ryggen. Begge fødslane var på vanleg sjukehus. Eg kallar begge for naturlege fødslar, men det er vel ikkje naturleg nok for TS ;)

Tvilar på at nokon kan meine dette på alvor. i så fall kan nok TS få seg eit sjokk når ho finn ut korleis det eigentleg er å føde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et normalt svangerskap uten komplikasjoner av noe slag, og min mor hadde såkalt raske og lette fødsler. Så det var ingen grunn til å tro at jeg skulle få problemer under fødselen.

Men jeg er glad for at jeg fødte på sykehus likevel. Hadde jeg født hjemme, hadde jeg dødd. Jeg mistet store mengder blod, morkaka kom ikke ut og jeg ble sendt i hui og hast til operasjonsstua. Takk og pris for det norske helsevesen.

Tenk om du begynner å fossblø mens du ligger på en gress-slette i Egypt, hvem skal redde deg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen ville ikke ut hos meg. Jeg skulle føde vaginalt. Etter jeg hadde presset aktivt i 4 timer var jeg utslitt. Ungen ville ikke ut! Jeg presset og presset. H*n satt fast. De brukte tilslutt sugekopp på babyen for å få'n ut.

Jeg mistet to liter blod under fødselen (hvordan jeg vet det er fordi jordmoren ikke ryddet opp litermålene). Hadde en blodprosent på 6,5. (Mellom 12-14 er normalt, under 7 er kritisk og man får blod). Jeg var virkelig sløv, men heldigvis, fikk jeg blod.

Dette er av egen erfaring! :)

Har bare hatt en fødsel.. Men det er noen av tingene som kan skje da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...