Gå til innhold

Datter på 1 år rasende midt på natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 1år som alltid har vert kjempeflink å legge seg. Aldri vert noe tull, bortsett fra første natt på nytt sted som for eks. hos svigermor.

Men nå har det forekomt at hun våkner sånn rundt 12 igjen, og det er ikke sutring. Hun hyler! Det hjelper ikke å ta henne opp, prøve å gi henne melk, kose med henne eller noe. I natt holdt hun det gående fra 12 og utover. Klokken 3 befant jeg med med henne på sofaen under teppe og tittet på TV og da roet hun seg og sovnet.

- en stund. Så var det påan igjen i halv5tiden. Da gikk samboer inn å hentet henne og la henne sammen med oss. I begynnelsen lå hun bare å kastet seg fram og tilbake mens hun skrek. Men til slutt roet hun seg da, og sov til klokken var 8.

Noen andre som har opplevd dette?

Det skjer ikke hver natt altså, men det er så utmattende da det først forekommer.

Har vert inne på tanken at hun kanskje har mareritt, men da bør hun vell roe seg etter eg har tatt henne opp og kost med henne, for så å sovne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker hun redd, eller virker det som hun har vondt noe sted?

Hvis min gutt våkner slik om natten er det som regel fordi han driver og får en tann, og det gir seg med litt dentinox (evt. en paracet hvis det er skikkelig ille).

Er det mareritt er det jo ikke annet å gjøre enn å prøve å trøste henne så godt det lar seg gjøre. Men det er jo som du sier rart at det skal være sånn store deler av natten.

Skrevet

Kanskje jeg skal prøve med paracet da? Har pleidd å bruke dentinox, men trodde kanskje det var de første tennene, eller framtennene som klødde og plaget henne mest. Det skader ikke å prøve en gang da.

Når både jeg og pappaen skal på jobb tidlig en morgen, så er det ikke noe gøyt. Er det jo selvsagt ikke uansett. Håper bare ikke hun har vondt noe sted, men det virker egentlig ikke slik heller.

Skrevet

Har hun akkurat begynt i bhg? Vi hadde det akkurat på samme måte en stund etter at gutten vår begynte i bhg. Han våknet med hyling og var helt utrøstelig. Tok lang tid å få han rolig. Har snakket med hs og ped.leder som begge sier at det er veldig vanlig at de har mareritt når de begynner i bhg. Mye nytt å forholde seg til, mange nye opplevelser osv. Nå har han gått i bhg i 2 måneder og nettene begynner å bli bedre. Nettene før bhg-start var helt annerledes. Sovnet fint og rolig og sov hele natten. Hylingen begynte 2 dager etter han begynte i bhg så her var det klar sammenheng.

Skrevet

Det heter nattskrekk og er ikke uvanlig i den alderen. Du finner mer informasjon på nettet.

For minsten min hjalp det med å skru på MTV midt på natten når han raste, da roet han seg sakte ned og i løpet av en halvtime så kunne jeg legge han i sengen igjen. De er ikke våkne når dette skjer.

Gjest Frøken-fryd
Skrevet

Vi har det helt likt!

Her var det litt krise om nettene før hun begynte i barnehagen (men ordnet seg med hysjing og flaske med vann) også, men trodde definitivt at dette ville endre seg etter 2 mnd i barnehagen, men nei da.... ENDA VÆRRE.

Akkurat nå har det vært litt sykdom her og klenging og hylingen er enda værre. Hun virker vettskremt når hun våkner opp og er helt utrøstelig. Hadde sluttet med mat om natten (ved barnehagestart), men nå har vi jammen gått på en "smell" og gitt flaske igjen. Eneste løsning. Har naboer over oss som vi hører at våkner av hylingen hennes. Grusomt!

Har forsøkt å legge henne i vår seng når hun er på det værste, men det er hun ikke vant til så det blir bare armer og ben... men i natt sovnet hun faktisk. Helt inntil meg. Hun sover ca 2 timer midt på dagen og legger seg et sted mellom 17.30 og 18.30. Da klarer vi ikke å holde henne våken lengre.

Det beste hadde vel kanskje vært å ta en kamp med henne i sengen når hun hyler og ikke gi etter for å ta henne opp eller gi henne mat, men vet ikke om det er riktig så lenge det er redsel og seprasjonsangst inni bildet... Noen som vet?

Skrevet

Godt å høre at det er andre som har det samme problemet.

Kom hjem fra jobb nå nettopp og da var hun våken enda, da fortalte faren at det hadde vert samma leksa idag.

Venna vår har ikke begynt i bhg enda, så er ikke noe i den forbindelsen. Lurer på hvordan det blir da.

Natteskrekk ja, får google litt og lese. Takk for opplysningen! :)

Skrevet

V hadde det sånn da ettåringen vår fikk jeksler. Fortennene var ikke noe problem, men jekslene var et mareritt. Da de var vokst gjennom kjøttet var hun akkurat som før igjen, bare å legge henne og si natta og gå, så sover hun til morgenen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...