Gå til innhold

De vestlige landene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er vesten, de vestlige landene? Er det kun landene som ligger i vest-europa? Men hvorfor regnes USA og Japan også som vesten? Canada er vel og da vesten? Men hvorfor ikke Mexico, det grenser jo til USA? Hvorforfor er ikke Russland vesten, de grenser jo til Norge? Mens Japan ligger jo ganske langt borte fra både Norge og USA.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker på land med vestlig styresett, vestlig inspirert økonomi etc.

Skrevet

Jeg tenker på land med vestlig styresett, vestlig inspirert økonomi etc.

Der er jeg langt på vei enig med deg. Dog er det noen modifikasjoner inne i bildet, da "Vesten" egentlig er et begrep for Vest-blokken. Da skulle det være nokså overflødig å spørre om hvorfor Mexico og Russland ikke inkluderes i begrepet...

Skrevet

Jeg tenker i hovedsak europeere eller land med høy andel europeeiskættede.

Skrevet

Der er jeg langt på vei enig med deg. Dog er det noen modifikasjoner inne i bildet, da "Vesten" egentlig er et begrep for Vest-blokken. Da skulle det være nokså overflødig å spørre om hvorfor Mexico og Russland ikke inkluderes i begrepet...

Jeg tenker også som deg, men innser etterhvert at ikke alle her inne er gamle nok til å huske jernteppet med Warszawapakt-landene på den ene siden og NATO-landene på den andre.

Skrevet

Hva er vesten, de vestlige landene? Er det kun landene som ligger i vest-europa? Men hvorfor regnes USA og Japan også som vesten? Canada er vel og da vesten? Men hvorfor ikke Mexico, det grenser jo til USA? Hvorforfor er ikke Russland vesten, de grenser jo til Norge? Mens Japan ligger jo ganske langt borte fra både Norge og USA.

Mexico ER en del av vesten sammen med hele Mellom-og Sør-Amerika. I tillegg består vesten av Sør Afrika, Israel, New Zealand og Australia. I Asia regnes også Japan, Sør Korea, Taiwan og Singapore som en del av den vestlige verden pga. demokratiske styresett og sterke økonomiske, politiske og militære bånd til Europa, USA og NATO.

Skrevet

"Vesten" er et begrep som har sitt utspring fra Oksidenten, en kontrast til Orienten, og har eksistert som begrep i nesten 1000 år. I dagens politiske og kulturelle versjon av begrepet "Vesten" er selvfølgelig Mexico og resten av Amerika tilhørende.

Skrevet

"Vesten" er et begrep som har sitt utspring fra Oksidenten, en kontrast til Orienten, og har eksistert som begrep i nesten 1000 år. I dagens politiske og kulturelle versjon av begrepet "Vesten" er selvfølgelig Mexico og resten av Amerika tilhørende.

Jeg har en bachelorgrad i historie, så dette vet jeg. Begrepet "oksidenten" bør dog absolutt ikke anvendes i en seriøs debatt. At Mexico ikke hører med til Vesten(slik begrepet anvendes i dag), er det få som er uenige i(landet hører til den tredje vertden!), mens tilsvarende få vil diskutere på at eksempelvis USA tilhører Vesten.

For øvrig: http://nn.wikipedia.org/wiki/Vesten

Skrevet

Mexico ER en del av vesten sammen med hele Mellom-og Sør-Amerika. I tillegg består vesten av Sør Afrika, Israel, New Zealand og Australia. I Asia regnes også Japan, Sør Korea, Taiwan og Singapore som en del av den vestlige verden pga. demokratiske styresett og sterke økonomiske, politiske og militære bånd til Europa, USA og NATO.

Da forholder du deg i så fall til den minst brukte betydningen av ordet; en utvidet betydning man aldri kommer til å få meg til å anvende. Den desidert mest brukte definisjonen inkluuderer Vest-Europa, USA, Canada, New Zealand og Australia.

Skrevet

Hvordan kan du påstå at Israel/midtøsten er "vesten"? Er ikke det riiimelig selvmotsigende. Og at Israel har et "vestlig styresett" er vel også rimelig åpenbart feil.

Skrevet

Og at Israel har et "vestlig styresett" er vel også rimelig åpenbart feil.

Hvorfor det? Representativt demokrati med stemmerett for kvinner er en gjenganger i vestlige land.

Skrevet

Hvorfor det? Representativt demokrati med stemmerett for kvinner er en gjenganger i vestlige land.

Ja, men det er det også mange "ikke vestlige land" som har. De fleste afrikanske land f.eks. ;)

Så nei, Israel er IKKE vestlig (lang der i fra!)

Skrevet

Jeg har en bachelorgrad i historie, så dette vet jeg.

Tydeligvis ikke.

Begrepet den tredje verden oppsto under den kalde krigen for å skille mellom NATO og dets allierte (den første verden), Warzawapakten og sine støttespillere (den andre verden) og de landene uten militær tilknytning til de nevnte forsvarspaktene (den tredje verden). Under den kalde krigen tilhørte Mexico den tredje verden, men med dagens definiasjon som baserer seg på Human Development Index, så er IKKE Mexico en del av den tredje verden. Så da lærte du noe idag også.

Skrevet

Da forholder du deg i så fall til den minst brukte betydningen av ordet; en utvidet betydning man aldri kommer til å få meg til å anvende.

Men definisjonen er ikke feil, selvom du ikke er enig.

Skrevet

Så nei, Israel er IKKE vestlig (lang der i fra!)

Beklager, jeg glemte selvfølgelig at du sitter på fasiten over hva som defineres som et land tilhørende den vestlige verden.

Begrepet "vesten" er ikke nødvendigvis geografisk betinget, men det visste du sikkert. At du ikke er enig i definisjonen betyr ikke at du har rett.

Skrevet

Og at Israel har et "vestlig styresett" er vel også rimelig åpenbart feil.

Hvorfor er det "rimelig åpenbart feil"?

Skrevet (endret)

Tydeligvis ikke.

Begrepet den tredje verden oppsto under den kalde krigen for å skille mellom NATO og dets allierte (den første verden), Warzawapakten og sine støttespillere (den andre verden) og de landene uten militær tilknytning til de nevnte forsvarspaktene (den tredje verden). Under den kalde krigen tilhørte Mexico den tredje verden, men med dagens definiasjon som baserer seg på Human Development Index, så er IKKE Mexico en del av den tredje verden. Så da lærte du noe idag også.

Ja, begrepene oppstod under Den kalde krigen(den første verden: Vesten, den andre verden: Kommuniststatene, den tredje verden: For en stor del tidligere kolonier). "Den tredje verden" er fremdeles et høyst levende begrep, og Mexico er utvilsomt et fattig land(hvilket fremgår av eksempelvis den indeksen du viser til; ikke at det har noen betydning for oss som har vært der, for vi vet det).

Definisjonen er ikke direkte feil, nei, men den er svært lite brukt, og anvender du den, må du regne med en hel haug med misforståelser. Med mindre man vil lage misforståelser, forholder man seg til de allminnelige betydningene begreper har(og ja, efter min mening, kunne man like gjerne inkludert en hel del afrikanske/asiatiske land i begrepet Vesten, dersom definisjonen skal være "Et demokrati med vestlig inspirert økonomi". Det blir mildest talt på trynet, og medfører at begrepet mister all mening: I dag skiller begrepet nettopp mellom de landene som har vært velstående, demokratiske og velutviklete i lang tid og "resten", og slik bør det fortsette å være. Man kunne jo mistenke deg for å forsøke å gjøre deg interessant ved å nekte for at betydningen av "Vesten"(i 99% av tilfellene begrepet blir anvendt)ikke inkluderer andre land enn Vest-Europa, USA, Canada. Australia og New Zealand).

Endret av Rachel1968
Skrevet

Definisjonen er ikke direkte feil, nei, men den er svært lite brukt, og anvender du den, må du regne med en hel haug med misforståelser. Med mindre man vil lage misforståelser, forholder man seg til de allminnelige betydningene begreper har(og ja, efter min mening, kunne man like gjerne inkludert en hel del afrikanske/asiatiske land i begrepet Vesten, dersom definisjonen skal være "Et demokrati med vestlig inspirert økonomi".

Hensikten min er ikke å skape misforståelser, men å påpeke at det ikke finnes noe fasitsvar på definisjonen av "vesten". Vesten defineres i dag på bakgrunn av forskjellige kontekster som bla. økonomi, politikk, kultur og militært og til en viss grad religion. Og land som geografisk befinner seg sør, øst, nord eller vest for Europa og USA, men som deler visse fundamentale kriterier defineres idag som en del av den vestlige verden. Og det utelukker det meste av Afrika og Asia.

Skrevet

Hensikten min er ikke å skape misforståelser, men å påpeke at det ikke finnes noe fasitsvar på definisjonen av "vesten". Vesten defineres i dag på bakgrunn av forskjellige kontekster som bla. økonomi, politikk, kultur og militært og til en viss grad religion. Og land som geografisk befinner seg sør, øst, nord eller vest for Europa og USA, men som deler visse fundamentale kriterier defineres idag som en del av den vestlige verden. Og det utelukker det meste av Afrika og Asia.

Mao, du vil gjerne gjøre deg litt interessant ved å hevde en definisjon som de fleste andre ikke bruker. Pfff. Mexico er en del av Syden, ikke Vesten. Som alle veit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...