Gå til innhold

Jeg er i ferd med å miste motet....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i ferd med å miste motet.. i ferd med å bare gi opp trening og gjennomtenkte måltider.

Kort fortalt veier jeg rundt 90 kilo og selv om jeg er 1.80 høy nesten så er dette for mye. Jeg har gått opp sakte med sikkert de siste fire årene og nå er det mye mer enn nok.

Jeg har ikke forandret noe drastisk for det er faktisk ikke noe drastisk å forandre. Jeg drikker sjelden brus og juice, mest vann og te uten sukker. Jeg spiser mye grønnsaker, fiskekaker, kylling. Lite brød, lite poteter, nesten aldri saus.

Jeg kan bli flinkere og ikke spise to hveteboller på lørdags ettermiddag, eller ikke spise pizza en gang i måneden, eller kutte ut skolebrødet hver tredje søndag. Jeg kan ta 20 min med rockeringen hver kveld i stedet for hver andre-tredje kveld.

Men gjennomsnittlig er jeg aktiv, jeg trener på studio 1-2 ganger i uken (ja, det kan bli bedre men det er da mange som gjør mye mindre enn det og?), jeg går til jobben noen dager i uken, jeg går i trapper i stedet for heis.

Må det virkelig noen drastiske ting til for å snu på dette?

Jeg er virkelig lei meg nå og føler at jeg burde se resultater snart men merker ingen ting.. er så nære å gi opp og tenke at jeg er bare dømt til å være feit så jeg kan like gjerne bare "leve livet".

Kan dere hjelpe meg...? Takk..

Videoannonse
Annonse
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Du har nok selv rett i hva du skriver. Hvis du ikke ser forandring, men ønsker å gå ned i vekt er det ingenting annet å gjøre enn å trappe opp på trening og ned på søtsaker og kalorier generelt. Jeg ser jo at du mosjonerer gjennomsnittlig mye, og spiser lite søtt. Jeg skjønner at du blir demotivert når du ikke ser resultater!

Kanskje du ikke trener nok kardio? Du skriver at du rocker et par ganger i uka, 20 minutter hver gang. Men resten av treningen din består styrketrening og gåing.

Hva med å rocke kjappere og mer intensivt? Eller begynne å jogge de kveldene du ikke rocker? :)

Elipsemaskin på treningssenter i stedet for vekter? Tredemølle? Hvis treningssenteret har gruppetimer, bli med på dans?

Jeg håper du ikke blir demotivert av rådet mitt, og at du klarer å motivere deg til å fortsette! Kanskje du skal starte en treningsdagbok her, hvis du ikke allerede har en? :)

Skrevet

Jeg forstod ikke hvorfor jeg ikke gikk ned, jeg trente og var aktiv, spiste sjelden snop.

...helt til jeg begynte å føre matinntaket mitt i noen uker og fant mitt daglig kaloribruk og trakk fra 500. Da forstod jeg at jeg hadde jo spist mye mer enn jeg trodde! Fikk meg en overraskelse. Etter å ha ført inntak hver dag og fulgte med på det så begynte det plutselig å gå nedover =)

Skrevet

Selv om du spiser sunt - sikker på at du ikke spiser for mye? Nytter ikke å spise sunt, om man fortsatt spiser for mye av det gode.

Og hvor aktiv er du egentlig? 20 min med rockering hver andre-tredje kveld er jo nesten ingenting, du kan gjerne ta 20 min hver dag, men det er fortsatt lite. Du sier du går til jobb noen dager i uka, men hvor langt er det å gå da? Er det en halvtime å gå til jobb og du går 2-3 ganger i uka er dessverre ikke det så mye heller. Jeg får hvertfall ikke inntrykk av at du er aktiv nok av det du skriver (gjennomsnittlig aktiv ja, men det er jo ikke mye å skryte av i dette landet). Du trenger ikke nødvendigvis bruke så mye mer tid totalt på å være aktiv, men du må utnytte tida du bruker bedre.

Så ja, da må det kanskje noen drastiske endringer til. Men drastisk trenger faktisk ikke være så drastisk - bare mer gjennomtenkt.

Jeg ville fokusert på treningen først og fremst - gjør det beste ut av det. Her vil jeg anbefale styrketrening - og ikke sånn jalla-styrketrening som mange PT-er liker å anbefale med 2 kg's manualer - du skal trene så tungt du klarer, og du skal sørge for -progresjon-. Du får selvfølgelig lov til å bruke 2 kg's manualer om det er alt du greier til å begynne med, men etter noen uker/måneder bør du greie å løfte tyngre... ;) Tren styrke 2-3 ganger i uka, det er ikke så mye som skal til. Rockeringen kan du sikkert bare legge fra deg, om du greier å begynne med god styrketrening.

Så må du prøve å få inn noe kondisjon også. Hva med å jogge 1-2 dager i uka (du kan f.eks trene styrke 3 dager og jogge 1 dag en uke, og ha 2 dager styrke og 2 dager jogging den andre uka)? Spinning? Ellipsemaskin? Og kanskje du skal begynne å gå til jobb HVER dag?

Om ingenting "hjelper" så må du huske at det aller viktigste er at kroppen din -er- sunn, ikke at den ser "sunn" ut. Trener du GODT og jevnlig, og spiser bra, så har kroppen din det bra. Da syns jeg du skal være fornøyd, uansett om du veier 90 eller 70 kg!

Og de to hvetebollene på lørdagene hadde jeg tviholdt på var jeg deg...;)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Liker svaret til Coarvi, her er det mye god informasjon og fine tips du kan ta til deg :) Håper du leser det godt, og gjør noe med det også :)

Skrevet

Anbefaler deg også å begynne å telle kalorier.

Selv om noen hevder det er hysterisk, kan det gi deg en skikkelig wake-up-call. Trenger ikke bli en vane for resten av livet, men for å vite hva som er riktig mengde, er det slettes ingen dum idè for en periode.

Skrevet

Hei igjen. Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg er kanskje ikke så aktiv som jeg trodde. Jeg jobber fem dager i uken og ca. fire av disse går jeg til jobb, da bruker jeg nesten en halv time. Jeg tar bussen hjem pga. tiden jeg er ferdig på jobb. Det er kun den siste måneden jeg har begynt å gå oftere til jobb, før gikk jeg kanskje en gang i uken bare. Jeg går fort og blir virkelig varm av den turen. Om jeg bare "spaserer" bruker jeg ca. 45 minutter. Kommer denne turen fire ganger i uken til å ha noen effekt på meg?

Jeg har også begynt å spise sunnere, mer grønnsaker og ren fisk / fugl / kjøtt. Men dette er også den siste måneden. Derfor vet jeg at det er tåpelig å bli lei meg for at jeg ikke har sett noen resultater men jeg føler jo at jeg "gir så mye"...

Ellers trener jeg på studio når jeg kan men det går litt opp og ned. Innimellom jobber jeg skift og kan ikke trene på en uke. Andre ganger kan jeg trene tre dager! Men gjennomsnittlig er det minst en dag i uken der jeg tar aerobic.

Hvor snart kan jeg forvente å se noen resultater om jeg fortsetter med dette? Jeg vet at det finnes en million mennesker som er flinkere enn meg men jeg prøver virkelig hardt og den siste måneden har jeg skjerpet meg...derfor er jeg så skuffet og får nesten lyst til å bare gi opp om det ikke skal virke..

:,-(

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Les svarene du har fått en gang til.

Du trenger mer kondisjonstrening (aerobic, jogging osv) og mindre kaloriinntak hvis du vil se mer efekt.

Skrevet

Les svarene du har fått en gang til.

Du trenger mer kondisjonstrening (aerobic, jogging osv) og mindre kaloriinntak hvis du vil se mer efekt.

Dessuten kan det være greit å være litt tålmodig, å forvente resultater etter en måned er ganske optimistisk.

TS, det er vanskelig å si når du kan forvente å se resultater, og om du vil se resultater i det hele tatt. Det kommer helt an på hvor store endringene er, og det er litt vanskelig for oss å anslå. At du f.eks går til jobb er kjempebra, men isolert sett vil det nok ikke ha en kjempestor virkning på vekta.

Men er du sikker på at du ikke kan trene på en mer målrettet måte? For min egen del måtte jeg begynne å legge treningene til morgenen før jeg virkelig kunne begynne å trene målrettet, for da var jeg ikke sliten etter en lang dag. Må jeg opp klokka seks for å gjennomføre en treningsøkt så gjør jeg mye heller det, enn å droppe økta. Er det f.eks mulig for deg TS?

Likevel, jeg syns du først og fremst skal ta deg god tid. Det er viktig å ikke ta seg vann over hodet til å begynne med, da mister man motivasjonen. Å gå ned i vekt, og å klare å holde seg der, er en laaaang prosess, fordi det krever en livsstilsendring, ikke bare en slankeperiode. Å endre livsstil er ikke gjort på 2-3 måneder - jeg vil heller påstå at det tar opp mot et år. Ta deg GOD tid, TS, og IKKE gi opp selv om du ikke ser resultatene med en gang. En sunn vektnedgang skal faktisk ta litt tid...;)

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal måtte vente så lenge med å se resultater hvis man gjør ting riktig? :klø: Kaloriunderskudd er kaloriunderskudd, og ligger man ca 500 kcal i minus hver dag i 2 uker tilsvarer det ca en kilo, hvorfor skal man da måtte vente lange tider på å se at den er borte? :klø:

Skrevet

Jeg tror at en del som sier de ligger i underskudd hele tiden kanskje ikke egentlig gjør det. Det er veldig lett å "lure" seg selv, eller glemme enkle ting som at man kanskje hadde olivenolje i maten. Sier ikke at dette automatisk gjelder trådstarter, men det gjelder nok veldig mange mennesker som påstår at ting "ikke funker".

Skrevet

Jeg tror at en del som sier de ligger i underskudd hele tiden kanskje ikke egentlig gjør det. Det er veldig lett å "lure" seg selv, eller glemme enkle ting som at man kanskje hadde olivenolje i maten. Sier ikke at dette automatisk gjelder trådstarter, men det gjelder nok veldig mange mennesker som påstår at ting "ikke funker".

Uten tvil. Litt olivenolje i pannen kan inneholde ca. 200 kcal. + annet som baller på seg i løpet av dagen.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal måtte vente så lenge med å se resultater hvis man gjør ting riktig? :klø: Kaloriunderskudd er kaloriunderskudd, og ligger man ca 500 kcal i minus hver dag i 2 uker tilsvarer det ca en kilo, hvorfor skal man da måtte vente lange tider på å se at den er borte? :klø:

Selvfølgelig, ligger man såpass i kaloriunderskudd (og altså er på slankern) vil man kunne se "resultater" etter en måned eller to, alt ettersom. Hos noen ser man det ikke før man har slanket bort 10kg. Men, hvis man prøver seg på en varig livsstilendring er det ikke sikkert man oppnår så stort underskudd som 500 pr. dag, og da kan det ta lenger tid. Dessuten tar det lenger tid å gjennomføre en varig livsstilendring enn en slankekur. Du kan ikke endre kostholdet og si to måneder etterpå at du har endret livsstil - du er på vei til å endre den ja, men du har ikke lykkes ennå... ;) Jeg fikk ikke inntrykk av at TS ligger 500 kcal i underskudd pr dag, og jeg syns ikke det er nødvendig heller med det første, med mindre man er utålmodig og vil ned i vekt NÅ. Men da er faren for å gå opp igjen ganske raskt når slankekuren er over.

Og OM man nå ligger 500 kcal i underskudd og går ned 2 kg på en måned er det ikke sikkert man legger merke til det på vekta uansett, fordi mange legger på seg et par kg i vannvekt når de begynner å trene, og resultatet på vekta blir null i endring...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...