Gå til innhold

Godteri - moderasjon eller kutte ut fullstendig?

Anbefalte innlegg

Gjest virveldyr
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg er en godtegris av dimensjoner! Sjokolade, kaker og godis er noe av det aller beste jeg vet. Dessverre skulle jeg gjerne hatt et sunt kosthold også, og det passer liksom ikke så godt sammen...

Jeg vet at mange praktiserer moderasjon, men jeg synes egentlig det er litt vanskelig. Når jeg først får smaken på noe søtt, får jeg fort blod på tann, mye vil ha mer etc. Føler på en måte ikke at søtsuget blir stilt av å spise godteri, heller tvert imot :unsure:

Synes ofte det er lettere å holde seg unna søtsaker når jeg "glemmer" hvor godt det er. Samtidig har jeg jo ikke lyst til å kutte ut alle de gode tingene helt! For å være ærlig synes jeg tanken på frukt og bær som lørdagsgodteri høres litt trist ut. Men det er kanskje en vanesak... :sjenert:

Akkurat nå prøver jeg å tillate meg selv litt godteri én dag i uken. Men jeg er litt redd for at jeg kanskje bare ødelegger for meg selv ved å fortsette å spise det. Noen erfaringer? Hva funker for deg?

Skrevet

Eg et snop ein dag i veka, sett vekk frå den sjokoladen eg et på trening og som reknast som mat. Eg synest det funkar bra, det blir litt ekstra stas å ete snop på laurdagane, og så slepp eg å tenkje at eg aldri meir skal ete lakrisbåtar. Eg meiner, ein kan bli svartsynt av mindre... Seks dagar utan snop er lite nok til at det går heilt fint, og lenge nok til at eg kjenner meg litt flink når eg står over kaka på jobben.

Skrevet

Jeg har kuttet ut godteri fullstendig fordi det bare ikke funker for meg å spise la oss si en gang i uken. Jeg opplever at jeg da gjerne spiser mer enn jeg hadde gjort hvis jeg hadde lov til å spise hver dag.

Men jeg tillater meg selv å kunne spise f.eks. chips og is med moderasjon - fordi jeg syns må man kunne unne seg noe :)

Skrevet

Jeg holder meg til moderasjon fordi jeg 'sprekker' lett om jeg nekter meg noe 100%, blir lett besatt av det jeg ikke kan få. :ler: Men du kjenner deg selv best, kanskje totaltnekt er din greie? :)

Skrevet

sliter selv med å ete for my godter å snacks.

men nå som jeg prøver å være flink å ete litt hver tredje time, så kommer ikke den store godte trøstespisingen.

har noe overvekt å dårli helse. og ser det nå at treng å gjøre noe så akurat startet mwd trening.

men trur ikke at jeg klarer å slutte helt med godter i uka- men trapper det kraftig ned. lurest å tenke slik

når jeg setter meg ned å gomler godter, så tenker jeg at NEI først et par skiver. å glass vann.

da merket jeg at jeg ike greide alt d som var kjøpt inn av godis d kvelden pga jeg var mett på mat.

kommer seg vel mer etterhvert å d

redd dem store stygge sprekk kommer om jeg kutter helt el kun ska ha lov lørdager

Skrevet

Er alltid like stas når jeg har vært sukkerfri i noen uker, for så å sprekke fullstendig. Får rykninger i kroppen, og labber rundt som en narkoman som ikke har fått et skudd på 3 dager. Med blodsprengte øyne kaver jeg meg frem til nærmeste butikk det er godteri i. Går direkte bort til smågodt avdelingen og tar meg 2 håndfuller av godteri, mens jeg febrilsk prøver å få i meg mest mulig på en gang.. Kjeften verker fordi jeg har alt for mye i munnen og sliter med å tygge det ordentlig. Det ender som regel med at jeg faller på bakken og rister, nesten som jeg har fått et epilepsi anfall. Det er bare så himmelsk godt!! Driten er jo at jeg alltid får stygge blikk på meg når dette skjer, og de som jobber i butikken er sjeldent blide. Jeg må bestikke dem med en hundrelapp, så går det som regel greit.

Har desverre fått noen politianmeldelser opp gjennom tidene på grunn av dette.. og siden jeg ikke er så veldig smart, så tok det sin tid før jeg fant den gyldne middelveien - nemlig moderasjon. Det får duge med litt snop en gang i uken, slik at jeg holder lystene i sjakk. Det fungerer iallefal best for meg.

Skrevet

Eitt triks kan jo vere å kjøpe små pakkar med godis når du først skal unne deg det. Det er jo ikkje så krise å ete opp ein 50 g sjokolade som ein på 200 g...

Skrevet

Jeg har bare laget en regel om at inget snusk i ukedagene! Uansett.. altså det gjelder øl, vin, sjokolade etc. Dette kommer på lørdag, og i en viss mengde. Ingen fråtsing her i gården. Jeg var tidligere sjokoman er heldigvis ute av det nå.

Skrevet

Er du en godtegris av dimensjoner bokstavelig talt også, eller?

Skrevet

Jeg må kutte ut godteri helt, dessverre. Moderate mengder fungerer ikke, da jeg bare får lyst på mer.

Skrevet

Jeg prøver også å finne ut en god løsning. Dessverre tror jeg menstruasjonssyklusen min bestemmer mye om hvor snopsjuk jeg er.

Enkelte perioder spiser jeg litt lørdagsgodt, men har egentlig ikke lyst på søtt. En periode kan vare i 2-3 uker og så kommer PMS og jeg må ha alt mulig! Ofte baker jeg noe søtt gjærbakst og supplerer med sjokolade, is og potetgull hver dag i kanskje halvannen uke. Går på vekta og ser at vekta har stabilisert seg med +1 kg (som fint kan være vann), jeg blir streng mot meg selv og kutter alt søtt og så begynner det igjen..

Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg kan endre dette for i de perioder jeg MÅ ha søtt eller usunt, klarer jeg rett og slett ikke tenke på noe annet enn mat. Nå er heldigvis denne perioden akkurat over, for jeg føler meg verken sunn, fresh eller sexy når jeg gumler i meg potetgull mens jeg tenker på isen jeg skal spise neste dag..

Skrevet

Jeg holdt meg helt unna brus, sjokolade og godteri ca. 3 mnd, før jeg begynte å ta en liten bit innimellom. Det fungerte veldig bra for meg, for jeg syntes brus var forferdelig (altfor søtt) og sjokoladen og godteriet savnet jeg ikke særlig etter å ha holdt meg unna så lenge. Nå tar jeg gjerne en liten bit sjokolade ca. annenhver uke og det holder for meg.

Gjest Gjest_sunglasses
Skrevet (endret)

Gjør det du føler er best, kjære TS.

Jeg prøvde å kutte ut godteri helt en periode, men det fungerte ikke for meg. Gjør det ikke det for deg heller, skal du ikke nekte deg selv det. ;)

En god regel er nok å forholde seg til snop og annet godt på lørdager(eller en annen fast dag i uken som du kan se fram til). Jeg holder meg til denne regelen selv, men innrømmer at jeg sliter av og til. Det hender at jeg "sprekker" på søndager også, men da spiser jeg lite godteri i forhold til lørdagen. Ellers spiser jeg sunt og godt; masse grønt og frukt. I tillegg trener jeg ca fem dager i uken.

Dessverre sitter jeg igjen med en følelse av at jeg "glemte å spise noe" når lørdagen er over, selv om jeg allerede har spist meg god og mett. Det forstyrrer den gode snopfølelsen man vanligvis får i etterkant av å ha spist noe godt og greid å nyte det med måte. Men en ting fungerer supert; hold deg opptatt/aktiv! Da "glemmer" du å spise, og det gjør at du nyter maten bedre når du først spiser. Men gå for all del ikke rundt sulten.

Se hva du kan greie deg uten på lørdager, og prioriter de tingene du har MEST lyst på. Brus kan man f.eks kutte ut, jeg personlig syns brus er alt for søtt. Drikker heller MER eller saft. Jeg holder meg også unna ferdiggodteri da dette gjør meg dårlig, baker heller selv. :)

Endret av sunglasses
Skrevet

Jeg gikk over til mørk sjokolade (over 80% kakaoinnhold), det funket for meg. Mistet sukkeravhengigheten totalt etter en stund, og når jeg prøvde vanlig (melke)sjokolade smakte det ekkelt.

Var ikke særlig glad i mørk og bitter sjokolade i utgangspunktet, men tvang meg til å ha bare det som "lovlig" godteri. Ble fort vant til det, og fant snart favoritter :) Og så er det jo et pluss at det faktisk er sunt for kroppen :jepp:

Fordelen med dette som godteri-variant er at jeg ikke orker mer enn noen få biter, i motsetning til annet som jeg kunne dytte i meg masse.. :fnise:

Mitt tips :)

Gjest virveldyr
Skrevet

Er du en godtegris av dimensjoner bokstavelig talt også, eller?

Ender nok fort opp som det om jeg ikke kutter ned snart :glare:

Jeg prøver også å finne ut en god løsning. Dessverre tror jeg menstruasjonssyklusen min bestemmer mye om hvor snopsjuk jeg er.

Ååå, den fordømte syklusen! Jeg burde egentlig stikke av fra sivilisasjonen og bo på en øde øy en gang i måneden, for den godtesjuken som følger med er virkelig en prøvelse!

Takk for svar og sånn, tror jeg satser på en dag med litt godteri (ikkeno fråtsing!) i uka, også får jeg se hvordan det går. Det er jo så godt med sjokolade :sjenert:

Har forresten bestemt meg for å kutte ut søte pålegg som brunost og lignende til hverdags, for å forhåpentligvis bli vant med å ikke ALLTID ha noe søtt.

Skrevet

ifølge trimkari å andre person er som driv med kosthold å treningsveiledning så er det bare tull at en treng søtt når en har menstruasjon

en skal fint klare styre unna søtsaker da om en klarer det elles.

men TS velg det du finner ut er best for deg.

Skrevet

Finn ut hvor mye du forbrenner pr tid når du trener. Så finner du ut hvor mye kalorier det er i alt snacks du spiser. En sjokolade er gjerne ikke så fristende når du ser på sjokoladepakken og tenker xx minutter joggetur... Kanskje lettere å moderere seg da. Men for noen er det gjerne lettere å kutte tvert. Rett og slett "glemme" hvordan det smaker.

Skrevet

Min løsning har vært å kutte ut butikksjokolade og annet jeg vet det er mye sukker i, og lage selv i stedet. Å slutte å spise sjokolade fullstendig har ikke vært noe alternativ, da jeg er altfor i det :gjeiper: .

Så nå lager jeg en porsjon med sjokolade til meg selv hver helg, og om jeg får lyst på i ukedagene lager jeg meg f.eks. hempmelk med rått kakaopulver eller mandelmelk med stevia og rått kakaopulver.

Jeg er superfornøyd, føler meg bra, jeg har faktisk fått kontroll over karbo/sukkeravhengigheten og har klarer nå uten problemer å si nei til vanlig sjokolade! Anbefales :jepp:

Det er nok en god del kalorier i sjokoladen jeg lager, men ikke noe sukker og veldig lite blodsukkersvingninger, og masse næringsstoffer da de fleste av ingrediensene er rå.

For mer tips og info kan jeg anbefale disse to bloggerne som jeg har lært utrolig mye av:

siljesreise.blogg.no

mjuuugly.blogg.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...