Gå til innhold

Rift i endetarmen- hva kan jeg gjøre for å unngå så mye vondt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tydeligvis en rift i endetarmen for hver gang jeg er på do så gjør det skikkelig vondt, og så blør det. Har ikke noen andre problemer. Det har vært sånn nå ca en måned, men å gå til legen for det hjelper tydeligvis ikke stort for der får jeg bare beskjed om at det vil gå over av seg selv. Joda, sikkert, men det gjør sykt vondt hver gang, og jeg liker ikke å blø sånn. Har du noen tips om hva jeg kan gjøre? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du hard i magen, derfor du har vansker for å få det ut og at det er hardt?

Prøv å drikke mye og spise mye fiber. Alltid 2 glass vann før du spiser.

Skrevet

Ikke bare hard i magen. Det er av og til bløtt det som kommer ut så det er litt rart at det skal blø sånn. Men jeg skal prøve det du sa jeg. :)

Skrevet

Hvis det er noen spesielle typer matvarer jeg kan spise vil jeg bli happy for litt informasjon. :)

Skrevet

Er ofte det som skal ut først som er hardest, da det kan ha ligget en stund i tarmen. Det som kommer sist er da det nyeste som er kommet ned og er derfor mykere. Kan det stemme? Går det noen dager mellom hver gang du går på do ?

Uansett; jeg har hatt et lignende problem... Kun et par ganger i uken på do, også sjeldnere. Legen sa jeg kunne kjøpe Laxoberal dråper på apoteket og ta noen dråper i glass med vann morgen og kveld for å gjøre avføringen mykere. Fungerte greit det, men jeg passet også på å drikke mye væske..

Skrevet

Jeg hadde det sånn en periode når jeg var rundt 23-24 år. Hadde det vel av og på i et år.

Passer på å spise noenlunde regelmessig og drikke mye vann.

Da fikk jeg mye mer jevnlige dobesøk og problemet løste seg.

Passer også på å aldri trykke. Lar det bare komme ut av seg selv :)

Skrevet

Du kan jo prøve anal salve som man får kjøpt på apoteket. Tror den heter Alcos.

Skrevet

Har da drukket masse vann og prøvd overnevnte råd unntatt salve. Men fremdeles like ille og like vondt. :(

Hjelp?

Skrevet

Hvis du har et sår så tar det tid før det gror. Spesielt i endetarmen hvor det er en del fukt. Etter du har vært på toalettet er det viktig at du vasker bakdelen varsomt med lunkent vann slik at du får vekk bakterier, kan være litt avføring igjen som irriterer huden, tørk forsiktig med mykt håndkle. Synes du bør ta kontakt med legen din igjen hvis du har store plager altså slik at du evnt kan få salve eller noe og smøre på. Men vet av erfaring at det er vanskelig område når ting skal gro. Prøv og unngå tettsittenes klær slik at stumpen får luft. Håpe det går bedre etter hvert.

Skrevet

Et lite tips for smertelindring av bakdelen er og kjøpe på apoteket sin grønnsåpe. Fyll så varmt vann du klarer i en stamp, eller badekar, tøm oppi litt av såpen. Du skal ikke skolde deg!! Sett stumpen nedi ca 15 min, før vannet blir kaldt. Det gjør godt og lindre smertene samt renser. IKKE bruk grønnsåpen du kan kjøpe i butikken. Den koster ikke så mye heller. Tørk forsiktig etterpå, ikke gni. La stumpen være tørr før du tar på klær igjen.

Skrevet

Jeg anbefaler deg å oppsøke lege slik at du kan få henvisning til gastroenterolog. Der vil du mest sannsynlig foreta en undersøkelse som heter koloskopi. Da bruker de et kamera til å kikke på ende- og tykktarm.

Det kan godt være du har en betennelse og derfor fortsetter blødningen.

Normalt er dette ikke farlig, men ubehagelig og plagsomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...