mousepad Skrevet 27. september 2010 #1 Skrevet 27. september 2010 Her til lands syntes jeg at enkelte oppfatninger rundt at barn skal være ute i all-slags-vær omtrent grenser til hysteri og har alltid lurt på hvorfor dette er så viktig og hvilken skade barna eventuelt kan ha av å være mindre ute , eller ute bare med værforbehold . Hvorfor er det så viktig ?
Gjest Imsdal Skrevet 27. september 2010 #2 Skrevet 27. september 2010 Det er sant som du sier at her i Norge er vi veldig opptatt av at barna skal være mye ute, nesten uansett vær. Ute kan vi se mer aktivitet blant barna, de kan løpe (i kuppert terreng, på asfalt, i oppoverbakke osv.), klatre, slenge seg(der utemiljøet tillater det), gå på ski, osv. Ute har de med andre ord ofte en mye mer aktiv lek enn hva vi kan se innendørs. Vi kan også se mindre konfliker blant barna når de leker ute. Støynivået er bedre når vi er ute (nå tenker jeg i forhold til barnehage). Så i Norge som vi har så varierende vær kan vi ikke bare gå ut når det er pent vær, men vi har jo selvfølgelig noen regler for når det er forsvarlig å være ute og ikke, slik som kuldegrenser. Dette er det jeg kommer på i farten som er positivt med å være ute.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2010 #3 Skrevet 27. september 2010 Fint svar fra Imsdal, synes jeg. Dessuten er det jo sånn at om man har kledd seg riktig er det ikke mye vær som egentlig er kjipt å være ute i. Jeg har mer motstand mot å gå ut når det regner og blåser, selvsagt, men jeg har ofte blitt overrasket over hvor fint det var å være ute likevel.
Ava Mae Skrevet 27. september 2010 #4 Skrevet 27. september 2010 Jeg har selv jobbet i barnehage for noen år tilbake og vi så helt klart en markant forskjell på antall konflikter barna i mellom når de var inne vs. utendørs. Utendørs er arealet stort sett mye større enn innendørs og ungenes bevegelsesmuligheter blir derfor en hel del større. Jeg er selv av generasjonen som var ute i all slags vær der vinteren var kald og varte store deler av året, men jeg tok da slettes ikke skade av det av den grunn. Så jeg er heller tilbøyelig for å snu på spørsmålet i disse playstation og tv tider. Hvilken skade tar barna av å være mer ute? Jeg har hvertfall alle planer om å videreføre min egen oppvekst til mine egne barn der de er ute å lager snømenn, aker, klatrer i trær og lager seg blomsterkranser og seljefløyter. Mine unger skal definitivt ikke følge tendensen i dag med playstation, tv og data flere timer om dagen.
barnehagetanten Skrevet 27. september 2010 #5 Skrevet 27. september 2010 Med tanke på foreldres tidsklemme, hvor vi vet at barn blir ofte sittende inni en bil til/fra skole/barnehage etter endt dag, er det godt for dem å vite at barna har fått vært mye ute i løpet av dagen sin. I skolesituasjon, har de 45 minutters undervisning, så et kort friminutt for å lufte seg og strekke på bena. Når det gjelder barnehagebarn som jeg jobber med, kan jeg ramse opp fordeler i fleng: * friske kinn av å være ute * blir motorisk flinkere av å bevege seg i ulendt terreng * om de er høylytte, blir ikke de og vi voksne like slitne som innendørs * kan grise mer * få ut litt lopper i blodet * lærer seg årstider og ulik bekledning * sykling/husking/rusjebaner og andre utendørsaktiviteter er grei avkobling fra inneaktiviteter * kan være sammen med barn fra andre avdelinger, og bli kjent med de andre voksne i barnehagen * se fugler, innsekter, krypdyr etc og unde seg over dem og ikke bare oppleve dem på tv eller i en bok * konstruere i sandkassen er undervurdert * hoppe i dammer er gøy * klatre, balansere, hoppe etc: er kjennere ute enn inne * bruke naturen og lære forskjellen på hva en kan gjøre sommer/høst/vinter/vår Barnehagen jeg jobber i har en garanti på at barna er ute minimum 2 timer pr dag, men som regel er vi ute langt mer og det er noe foreldrene liker. Er det mer enn -10 grader, er vi ikke like mye ute. Regner det sidelengs og oppover, begrenser vi det til maks to timer. men da er det jo mange timer igjen innendørs v barnehagedagen lell. Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær.
Xanadus Skrevet 27. september 2010 #6 Skrevet 27. september 2010 Er enig med alt "Barnehagetanten" ramset opp. Hvert et ord er sant. I tillegg styrkes barnas immunforsvar ved å være mye ute.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2010 #7 Skrevet 28. september 2010 Vel, jeg synes synd på mange barn som blir tvunget til å være ute dagen lang i all slags vær. Har du selv lyst å være ute særlig lenge når det blåser og er bitende kaldt kanskje? Da er det bare å hufse seg inn i hus, mens barna snubler og ruller rundt i polstrerte dresser som de knapt klarer gå i. Jeg kjenner ei som jobbet i en barnehage hvor de på død og liv skulle være ute uansett vær og mesteparten av dagen. Hun fortalte at det var et mareritt om vinteren, og ungene så ikke ut til å like det bedre. De gikk sutrende rundt og var trøtte og kalde, mens de bare ventet på at foreldrene skulle komme å plukke dem opp. vil ellers si at når været er bra, så storkoser ungene seg ute nær sagt dagen lang. vi har en flott og varierende natur til å boltre seg på, og barn trives ute. Jeg synes også at de har godt av å komme seg ut både i pøsregn og vinterstid, stå på ski, ake og bruke naturen. Men i begrenset tid når været ikke er bra. Slik som vi selv kjenner ubehag etter en tid, gjør også de det, og da er det godt å være inne. for de også.
Gjest Sissel Skrevet 28. september 2010 #8 Skrevet 28. september 2010 Vel, jeg synes synd på mange barn som blir tvunget til å være ute dagen lang i all slags vær. Har du selv lyst å være ute særlig lenge når det blåser og er bitende kaldt kanskje? Da er det bare å hufse seg inn i hus, mens barna snubler og ruller rundt i polstrerte dresser som de knapt klarer gå i. Jeg kjenner ei som jobbet i en barnehage hvor de på død og liv skulle være ute uansett vær og mesteparten av dagen. Hun fortalte at det var et mareritt om vinteren, og ungene så ikke ut til å like det bedre. De gikk sutrende rundt og var trøtte og kalde, mens de bare ventet på at foreldrene skulle komme å plukke dem opp. vil ellers si at når været er bra, så storkoser ungene seg ute nær sagt dagen lang. vi har en flott og varierende natur til å boltre seg på, og barn trives ute. Jeg synes også at de har godt av å komme seg ut både i pøsregn og vinterstid, stå på ski, ake og bruke naturen. Men i begrenset tid når været ikke er bra. Slik som vi selv kjenner ubehag etter en tid, gjør også de det, og da er det godt å være inne. for de også.
Redbull Skrevet 28. september 2010 #9 Skrevet 28. september 2010 Eg og barnet mitt kommer til å være ute hver dag når det er født, med untak av ekstremvær selvfølgelig!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå