Gå til innhold

urter i hagen: beskjære og dekke de til alt nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, lurer på hva jeg skal gjøre med sitronmelisse, timian og oregano i hagen. frost er like rundt hjørnet, og jeg har jo lyst til å bruke det som er igjen nå. skal jeg kutte det av helt nede ved roten og henge det til tørk, og så dekke det til med f.eks. bark? eller skal plantene bare stå urørt? oreganoen er nesten bare blomster, kan jeg bruke dette til matlaging?

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Ta inn det du vil bruke, men ikkje kutt heilt ved rota. La det stå att bladpar slik at den kan skyte på nytt derfrå. Eg ville venta med tildekking, og uansett er det berre timian av dei du nemner som er sart. Sitronmelisse og oregano treng ikkje tildekking. Eg dekker heller ikkje til timian, og eg bur i sone 3.

Blomster av oregano kan brukast i matlaging, eg brukar å lage urtesalt, og då tek eg med blomstrane.

Skrevet

takk for kjapt svar! :) det var betryggende at jeg omtrent kan la være å gjøre noe nå, hehe. skal det gjødsles? nå eller senere? bruker bare å fordele aske fra vedovn og peis i kjelleren omkring i hagen.

Gjest navnelapp
Skrevet

Urter treng som hovudregel ikkje spesielt mykje næring. Bruk heller plantenæring på dei plantane som skal blomstre.

Skrevet

da holder jeg meg til det. takk for veiledning! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...