Gjest Pappa Skrevet 27. september 2010 #1 Skrevet 27. september 2010 1. juli i år kom den nye barneloven på plass. Er det noen som har greie på den? Det jeg lurer på er følgende, jeg har nemlig en kamerat som er midt oppi et samlivsbrudd nå og advokaten hans har sagt at det skal svært mye til at han ikke får 50% omsorg! Kan dette virkelig stemme? Det er ikke lenger enn et år siden jeg var i en runde på familievern kontoret med min x og jeg var ikke i nærheten av å få dette. Så da er mitt spørsmål, har denne tilbakevirkende kraft eller er det bare "nye" brudd som vil kunne bruke denne loven? Jeg vurderer å kjøre sak mot min x. Dette fordi barna også gjerne vil være mer hos meg, og mor har ingen gode svar når hun blir spurt om hvorfor de ikke kan være hos meg. Tantene på familieverkontoret er jo enige med mor uansett så de kan jeg ikke regne med. Håper derfor at loven kanskje kan hjelpe meg litt, eller er det fremdeles sånn at mor er viktigst?? Pappa
Gjest Førskolelæreren Skrevet 27. september 2010 #2 Skrevet 27. september 2010 1. juli i år kom den nye barneloven på plass. Er det noen som har greie på den? Det jeg lurer på er følgende, jeg har nemlig en kamerat som er midt oppi et samlivsbrudd nå og advokaten hans har sagt at det skal svært mye til at han ikke får 50% omsorg! Kan dette virkelig stemme? Det er ikke lenger enn et år siden jeg var i en runde på familievern kontoret med min x og jeg var ikke i nærheten av å få dette. Så da er mitt spørsmål, har denne tilbakevirkende kraft eller er det bare "nye" brudd som vil kunne bruke denne loven? Jeg vurderer å kjøre sak mot min x. Dette fordi barna også gjerne vil være mer hos meg, og mor har ingen gode svar når hun blir spurt om hvorfor de ikke kan være hos meg. Tantene på familieverkontoret er jo enige med mor uansett så de kan jeg ikke regne med. Håper derfor at loven kanskje kan hjelpe meg litt, eller er det fremdeles sånn at mor er viktigst?? Pappa Utgangspunktet er at det skal deles 50/50 nå men følgende momenter må tas i betraktning. - barnas alder - nærhet til skole og muligheten til å treffe venner uavhengig av om barnet er hos mor el far - div andre forhold som er individuelle i hver enkelt sak En venn av meg fikk i sommer beskjed om at loven sa 50/50 men at det ikke var anbefalt da barnet hadde behov for å ha ett hovedhjem. Han valgte da en 60/40 løsning og er godt fornøyd med det. Dette barnet er forholdsvis lite og han ser for seg at de kan ha 50/50 etter hvert dersom moren finner seg bolig i samme skolekrets/boområde. O En annen ting, det er ikke alle "tanter på familiekontor" som er imot 50/50 og dersom de er det så er det godt mulig de har en solid faglig begrunnelse for at de mener det. At de mener barnet skal være mere hos mor enn hos far er en annen sak...og jeg skal ikke si at jeg umiddelbart er enig i det.
Gjest hermine Skrevet 27. september 2010 #3 Skrevet 27. september 2010 1. juli i år kom den nye barneloven på plass. Er det noen som har greie på den? Det jeg lurer på er følgende, jeg har nemlig en kamerat som er midt oppi et samlivsbrudd nå og advokaten hans har sagt at det skal svært mye til at han ikke får 50% omsorg! Kan dette virkelig stemme? Det er ikke lenger enn et år siden jeg var i en runde på familievern kontoret med min x og jeg var ikke i nærheten av å få dette. Så da er mitt spørsmål, har denne tilbakevirkende kraft eller er det bare "nye" brudd som vil kunne bruke denne loven? Jeg vurderer å kjøre sak mot min x. Dette fordi barna også gjerne vil være mer hos meg, og mor har ingen gode svar når hun blir spurt om hvorfor de ikke kan være hos meg. Tantene på familieverkontoret er jo enige med mor uansett så de kan jeg ikke regne med. Håper derfor at loven kanskje kan hjelpe meg litt, eller er det fremdeles sånn at mor er viktigst?? Pappa Den nye barneloven utvidet begrepet "vanlig samvær" til annenhver helg og overnatting 1 gang i uken. Sommerferien ble også utvidet 1 uke. 50/50 er ikke blitt definert i loven som et utgangspunkt men det er nå mulig for retten å dømme dette. Det kunne de ikke før. Det at en bor nært hverandre og samarbeider bra er derimot et utg.pkt. Hvor godt samarbeidet er når det ender i retten er jo et annet spm. Slik jeg har forstått det har alderen til barna MYE å si her. Fra de er 7 år kan de jo uttale seg og fra 12 år skal det bli vektlagt. Status quo har veldig mye å si i slike saker, og derfor er det jo kanskje lettere få gjennom 50/50 om bruddet er nytt. Å ta en slik sak for retten er ifølge de som har gjort det en stor påkjenning for både foreldre og barn. Først og fremst bør du bestille mekling og be om ny mekler. Du må også ha en meklingsattest som ikke er eldre enn 6(?) mnd uansett. Lykke til:)
Gjest strykebrett Skrevet 27. september 2010 #4 Skrevet 27. september 2010 Som personen over meg her sier så har status quo-prinsippet mye å si. Dersom dere bor i nærheten av hverandre slik at en større del av omsorgen til deg ikke innebærer forandringer med tanke på skole, venner og fritidsaktiviteter så er mulighetene dine bedre enn om de må gjennom endringer i hverdagen sin for å være hos deg. Ny mekling høres lurt ut syne jeg. Lykke til
Gjest Gorgonzola Skrevet 28. september 2010 #5 Skrevet 28. september 2010 (endret) Ny barnelov 1. juli i år? Det var nytt for meg. Uansett - dersom advokaten hans mener det skal mye til for at mulig framtidig samværsordnng lander på delt bosted (eller 50/50 som mange kaller det) så må det være vektige grunner for det. Delt bosted praktiseres nå relativt hyppig i forbindelse med samlivsbrudd. Delt bosted regnes som en seier for likestillingen og for menn. Hvorvidt det er en seier for ungene er en annen skål. Det finnes det vel diskusjoner på i andre tråder. Jeg har 10 års erfaring med delt bosted og det du skal råde kameraten din til er: Dersom han ønsker en slik ordning så må han være svært klar over hva det innebærer å ta det ansvaret. Både i forhold til det relasjonelle og det praktiske. Videre er det en forutsetning at han og hans eks er i stand til å kommunisere godt og ikke minst - være ganske så omforent om hva barneoppdragelse og grensesetting betyr for dem. Hvis ikke går det til helvete. Mye som må tenkes over her. Foreldres prestisje går som regel alltid foran ungenes ve og vel i større eller mindre grad når det handler om samlivsbrudd og fremtidig samvær. Håper kameraten din greier å heve seg ut over eget ego og virkelig reflektere over hva som er det beste for barna hans i dag, i morgen og om 10 år. Det er ikke alltid like lett, dessuten er det greit å ha andre å prate med slik at man får brynet seg litt på tankerekkene før beslutningen tas. Det er fremdeles sånn i "likestillings-Norge" at dersom en far ønsker mer samvær enn mor må han bevise/dokumentere at mor er en dårligere omsorgsperson enn far. Motsatt er det selvsagt ikke tema en gang...... Endret 28. september 2010 av Gorgonzola
Far til 2 Skrevet 28. september 2010 #6 Skrevet 28. september 2010 (endret) Ja, det er ny barnelov fra 1.Juli (noe ble også implementert 1.Juni). Den nye loven åpner bl.a. for at domstolene kan dømme 50/50. Men som andre sier her henger rettsvesenet litt etter "Gatas Parlament". Dermed er det sansynlig at mange barn ike får oppleve 50/50 før de selv forlanger det. Ihht tidligere lovendring skal barn ned til 7 år kunne høres (det betyr ikke at de SKAL høres). Hvis barn i alderen ned til 8-10 år ? gir uttrykk for at de vil ha 50/50 så vil de ant få det slik. Men det er ingenting som sier det SKAL bli slik. ... Forøvrig setter myndighetene Samarbeid høyere enn noen gang tidligere. Om du sier du ønsker 50/50 og moren nekter uten god argumentasjon vil hun fremstille seg selv som lite samarbeidsvillig. Det vil tale til fordel for far aog barnets ønske om 50/50. Endret 30. september 2010 av Furstina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå