Gå til innhold

Vil dele en liten tanke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så rart. Før vi flyttet fra Norge til Sverige, så kunne jeg ikke forstå hvorfor de som kom til Norge ikke ville snakke Norsk hjemme med ungene sine. Hvorfor de hadde den innstillingen at ungene lærer Norsk når de er i barnehage eller går på skolen. Og derfor ville de ikke snakke med ungene Norsk hjemme. Ungene lærte kanskje ikke Norsk før de kom til barnehage..

Kunne ikke forstå hvordan de tenkte slik.

Men nå etter vi har flyttet jeg nekter rett og slett å snakke svensk hjemme. Betaler masse masse for filmer og bøker til jenta mi for at hun ikke ska glemme norsken. Jammen så gikk det bare 1 uke før hun lært seg svensk også når hun kom seg i barnehagen.

Men søren meg om hun ska snakke svensk med meg hjemme. Vil ikke at hun ska glemme norsken sin. Norsk har blidt mitt språk. Og jeg vil gjør alt jeg kan for at jenta mi ikke glemmer Norsk. Jepp svensk det kan hun snakke og lære når hun går i barnehagen og på skolen eller ute i gården sammen med de andre ungene.

Kanskje mange tenker at Norsk og svensk er ganske likt. Ja det er for oss nordmenn. Men svenskene har veldig vanskelig for å forstå hva vi sier... ihvertfall oss som snakker stavanger dialekt!

Men jeg håper at jenta mi kan lære seg å skrive norsk også når den tid kommer... For uannset hva de andre burde mene i sverige. Så er vi da nordmenn og kommer aldri til å glemme det. Eller aldri bytte språk helt, bare for vi bor der...

Og kanskje en vakker dag lærer jenta mi å snakke persisk også.. Etter vi flyttet til Sverige så synes jeg det var virkelig synd at jeg ikke lærte meg bedre persisk. Men jeg kan da snakke persisk. Har ikke glemt det selvom jeg har bare snaket med mine foreldre persisk i snart 20år.

Vil ingen verdens ting med dette.. ville bare dele denne tanken jeg hadde/har.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det var en fin tanke, jeg! Datteren din blir sikkert glad for dette når hun blir større. :Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...