Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kjæresten min er mer interessert i å kjøpe litt dyrt..

Jeg klarer meg fint med min gamle mobil, mens han ville kjøpe iphone. Jeg kjøpte noen fjellsko, til 300kr.. mens han kjøpte nike shox, og kjøpte strandsandaler fra quiksilver, når man like greit (ifølge meg) kan kjøpe noen billigere..

Og nå har han lyst på mac.. Jeg er ikke så glad i å bruke penger på dyre ting. Heller kjøpe litt billig, mens hans syns det er bedre å kjøpe det som er dyrere, fordi han syns det holder lenger.

Jeg er ikke kjempe gnien, og vi kan godt bruke litt penger.. men syns det unødvenig å kjøpe alt så dyrt.

Vi har ikke masse penger, i og med at han nettopp har flyttet til Norge.

I hjemlandet hans virker det som at de ofte vil kjøpe varer med et godt merke.. og har han har lyst på Okley solbriller.. noe som jeg syns er bortkastet å bruke penger på, når man kan få så mange andre fine til en billigere penge..

Hvordan er dere? velger dere billig, eller dyre...

Endret av Hanneli
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La han kjøpe hva han vil, så lenge han bruker sine egne penger så kan han disponere dem som han vil, uansett hvor dumt/dyrt han velger.

Skrevet

For ting som skal vare en stund velger jeg kvalitet, uavhengig av pris (i alle fall innen visse grenser!) og merke. Noen ganger betyr det billige ting og andre ganger dyrere. (Dvs egentlig gjør jeg vel en avveining mellom kvalitet og pris.) Dessuten skifter jeg ikke ut møbler, telefon, pc, tv etc før jeg trenger nytt.

Hvis man trenger mye og ikke har spesielt god råd, er man nødt til å prioritere. Det nytter ikke bare å ha lyst på, man må ha et reelt behov. Med begrensede midler må man velge det man har råd til.

Skrevet

La han kjøpe hva han vil, så lenge han bruker sine egne penger så kan han disponere dem som han vil, uansett hvor dumt/dyrt han velger.

Og så lenge det ikke går utover fellesutgifter som husleie, strøm, mat osv.

Skrevet (endret)

Hvis han bidrar med halvparten av husleie, regninger, mat etc. ser jeg ikke noe problem med forbruket (forutsatt at dere bor sammen). Er enig med deg i at det er fullstendig unødvendig og en smule idiotisk, men så lenge det ikke blir sånn at du må spandere på han og ta en større del av utgiftene fordi han har brukt opp pengene sine, er det ikke noe du bør henge deg opp i.

Tenk på at DU får bedre råd til ting som du setter ordentlig pris på ;)

Endret av lillemia
Skrevet

Det høres ut som du er en radikaler med lilla skjerf fra fretex, mens han er en moteriktig verdensborger med stil og ambisjoner.

De som har ambisjoner kler seg deretter, det gjelder også dingser som iphone. Det er lettere å bli sjegf hvis du ser ut som en. Mote koster, men det er også en inngangsbillett.

Skrevet

Og så lenge det ikke går utover fellesutgifter som husleie, strøm, mat osv.

Ja, det regnet jeg faktisk som en selvfølge. :jepp:

Skrevet

Mye sant=)

Vi har ikke bodd så lenge sammen. Så får se hvordan det blir.. Er jo kun dette som kan "irritere" meg litt=P Men vi klarer oss jo helt ok.. men tenker å begynne å spare litt penger, siden vi prøve å kunne dra til hjemlandet hans til neste år.

Tror egentlig at mye av tankene min kommer av at jeg er så innmari vant til å spare pengene mine før vi ble sammen, og vant til å ha mye på sparekontoen. Brukte pengene min på å dra til Bali, hvor han er fra.. og har bodd der en stund.

Så har aldri kjøpt meg noe dyrt, og kun det jeg trenger..

Der nede har vi jo levd godt, og kunne kjøpe hva vi har lyst på omtrendt. Men her i Norge så kan vi jo ikke det.. og tror ikke helt han har skjønt det enda:S Men kommer forhåpentligvis etterhvert..

Skrevet

Det høres ut som du er en radikaler med lilla skjerf fra fretex, mens han er en moteriktig verdensborger med stil og ambisjoner.

De som har ambisjoner kler seg deretter, det gjelder også dingser som iphone. Det er lettere å bli sjegf hvis du ser ut som en. Mote koster, men det er også en inngangsbillett.

Går da ann å finne en mellomting;)

Skrevet

vi har delt økonomi, så det er virkelig ikke noe problem. Hva han eller jeg gjør med våre egne penger er virkelig ikke noe problem, så lenge det ikke går utover betaling av fellesutgifter. Og ts: det er da vitterlig din samboers problem om han ikke har penger til å besøke hjeælandet sitt. Du er jo ikke mora hans!

Skrevet

Mye sant=)

Vi har ikke bodd så lenge sammen. Så får se hvordan det blir.. Er jo kun dette som kan "irritere" meg litt=P Men vi klarer oss jo helt ok.. men tenker å begynne å spare litt penger, siden vi prøve å kunne dra til hjemlandet hans til neste år.

Tror egentlig at mye av tankene min kommer av at jeg er så innmari vant til å spare pengene mine før vi ble sammen, og vant til å ha mye på sparekontoen. Brukte pengene min på å dra til Bali, hvor han er fra.. og har bodd der en stund.

Så har aldri kjøpt meg noe dyrt, og kun det jeg trenger..

Der nede har vi jo levd godt, og kunne kjøpe hva vi har lyst på omtrendt. Men her i Norge så kan vi jo ikke det.. og tror ikke helt han har skjønt det enda:S Men kommer forhåpentligvis etterhvert..

Er det du som forsørger han nå da, ettersom han nettopp er kommet til Norge? Eller tjener han penger selv?

Skrevet (endret)

Jeg og kjæresten min har ikke felles økonomi selv om at vi bor sammen. Vi er veldig unge fortsatt og jeg studerer mens han jobber. Da syns jeg det blir feil å ha felles økonomi siden vi allikevel kan bidra på samme måte til husholdet. Siden han tjener sine egne penger fortjener han å bruke de også så jeg setter ingen stopper for hva HAN bruker penger på. Men han er fornuftig og vet at å kjøpe en Mac er ingen vits siden han ikke har tenkt å bruke redigeringsprogram, bilder eller film. Men han kunne godt tenkt seg en iPhone, og det er helt greit :) Hvem er jeg å sette fingeren på hans bruk av økonomien, når vi ikke har barn, ikke er gift og ikke har felles økonomi?

Begge av oss har mye penger å bruke, men vi er litt mer på sparefronten siden vi er veldig unge og har mye vi vil kjøpe i fremtiden. Vi er ganske gode til å disponere penger begge to så jeg vil absolutt si at det ikke er et problem.

Endret av Independent_
Skrevet (endret)

Vi har fellesøkonomi og vi velger nok ofte dyrere. Ikke kjempedyrt, men undersøker litt og prøver å finne hva som har best forhold mellom pris og kvalitet.

Sånn generelt er jeg enig med kjæresten din - heller kjøpe litt dyrere og ting som varer dermed litt lengre. Ser ikke noe vits å kjøpe kjempebillige solbriller og klær som blir ødelagt etter 2 vask.

Men dette forutsetter at man faktisk har råd for de tingene! Noe av det verste er når man bruker penger man ikke har, så jeg synes folk bude leve etter evne.

Vi har det forholdsvis ok, men er ikke rike på noen måte, så det betyr heller ikke at jeg bare kjøper dyre ting. Kjøper også ting brukt fra Fretex og bøker og alt mulig fra loppemarkeder.

Det jeg ofte gjør med litt større innkjøp er å lete etter gode rabatter. Tror det meste av både klær og utstyr til fjellet har blitt kjøpt under halv pris. Om buksene er brune eller blå, dvs om de er fra i år eller i fjor, spiller ingen rolle for meg, men sånn generelt kan man føle forskjell mellom dyrere og billigere turklær, synes jeg. Så heller finne dyrere ting med mindre pris, tenker jeg :)

Men fellesøkonomi betyr også at man er litt fornuftig. Ingen av oss trenger de nyeste og beste tingene hele tiden, så vi er stort sett enige om prioriteringer ;)

Endret av Bond
Skrevet

Nei, han har fått jobb nå.

I begynnelsen lå mye av det økonomiske på meg, men nå tjener han jo egne penger.

Skrevet

Sånn generelt er jeg enig med kjæresten din - heller kjøpe litt dyrere og ting som varer dermed litt lengre. Ser ikke noe vits å kjøpe kjempebillige solbriller og klær som blir ødelagt etter 2 vask.

Syns igrunn det virker mer som om han er opptatt av merkevaren, høy pris er ikke alltid synonymt med kvalitet. Er enig at man kan investere i produkter med høy kvalitet, men seriøst, strandsandaler fra quicksilver? Sandaler, solbriller o.l. er etter min mening produkter som fort blir ødelagt, mistet eller gjenglemt, så da er det mer fornuftig å kjøpe noe billigere.

Skjønner forresten ikke hvorfor alle på død og liv skal ha så fancy mobiltelefoner/iphone, når dette er en ting som svært ofte blir mistet eller ødelagt (har selv hatt en "dyrere" mobil som ble ødelagt etter ett fall i bakken, mens billigere og mindre avanserte mobiler overlever både det ene og det andre;)). På jobben min finner vi daglig gjenglemte mobiltelefoner etter kunder, og disse blir ofte liggende i flere måneder (for kundene har bare kjøpt en ny i stedet for å tenke etter hvor de kan ha lagt den fra seg). Typisk forbrukssamfunn.

Skrevet

Jeg er ikke opptatt av dyre solbriller, men jeg forstår at folk som kommer fra mer solfylte strøk ønsker briller av god kvalitet med ordentlige UVfilter.

Sandaler derimot.. De billigste er greie nok for meg, så lenge de er ok å gå i og ser ok ut.

Jeg kjøper sjelden bukser eller gensre som koster mer enn 200 kr. Da må de være spesielt fine... Billigst mulig mobil er grei nok. Jeg krever ikke mange funksjoner og er mer opptatt av at den skal være liten og nett.

Fotokamera vil jeg ha kvalitet på og betaler gjerne litt for det. Vaskemaskin også... Men billigste vannkoker eller kaffetrakter f.eks funker greit nok for meg.

Folk med lilla skjerf fra Fretex kan også være ambisiøse og suksessfulle forresten.

Gjest Mann på 45
Skrevet

Jeg er ikke opptatt av dyre solbriller, men jeg forstår at folk som kommer fra mer solfylte strøk ønsker briller av god kvalitet med ordentlige UVfilter.

Sandaler derimot.. De billigste er greie nok for meg, så lenge de er ok å gå i og ser ok ut.

Jeg kjøper sjelden bukser eller gensre som koster mer enn 200 kr. Da må de være spesielt fine... Billigst mulig mobil er grei nok. Jeg krever ikke mange funksjoner og er mer opptatt av at den skal være liten og nett.

Fotokamera vil jeg ha kvalitet på og betaler gjerne litt for det. Vaskemaskin også... Men billigste vannkoker eller kaffetrakter f.eks funker greit nok for meg.

Folk med lilla skjerf fra Fretex kan også være ambisiøse og suksessfulle forresten.

Nå viser jo de fleste undersøkelser at billige solbriller er like gode som dyre. http://www.nrpa.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=LeftMiddle_6254&LeftMiddle_6254=6262:0:&Center_6261=6312:82501::0:6616:136:::0:0

Sandaler og sko derimot bør kjøpes av god kvalitet. Bena skal en ha hele livet.

Skrevet

Nå viser jo de fleste undersøkelser at billige solbriller er like gode som dyre. http://www.nrpa.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=LeftMiddle_6254&LeftMiddle_6254=6262:0:&Center_6261=6312:82501::0:6616:136:::0:0

Sandaler og sko derimot bør kjøpes av god kvalitet. Bena skal en ha hele livet.

Solbriller kjøpt i kiosk i Spania til 8 euro kan umulig være like bra som de som er kjøpt i en brillebutikk til 1000 kr. De beskytter kanskje noenlunde mot UV, men er langt ifra så behagelige for øynene som de dyrere.

Skrevet (endret)

De fleste solbrilleglass fra H&M beskytter 100% mot UV-stråler. Det står på dem. De koster vanligvis 69,-

Endret av fink
Skrevet

Kjæresten min kjøper også alt mulig rart, fra PS3 til iMac 27" til Canon 7D+linser og diverse. Jeg klager ikke, han er så glad i alle disse tingene, og jeg liker selvfølgelig å se han glad. Dette er alle ting han har stor interesse av, og hvorfor skal jeg stå i veien for noe han interesserer seg for? Ellers er han veldig bevisst på hva han skal bruke penger på, han er veldig flink med å disponere penger til det han trenger og må bruke penger på.

Så lenge han bruker sine egne penger burde det være greit. Så bruker du dine penger på det du har lyst på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...