Gå til innhold

finnlandshette /burka

sebastianen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Helene_Mari

Nei hadde det vært burkakjerringer så hadde ikke politiet rørt dem. Det hadde jo vært rasisme :snurt:

Endret av Helene_Mari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er skremmende, både burka og finlandshetter burde vært lov. (Men om man ikke vil slippe dem inn i private butikker burde man ha rett til det også.)

Og "frykt"? Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er skremmende, både burka og finlandshetter burde vært lov. (Men om man ikke vil slippe dem inn i private butikker burde man ha rett til det også.)

Og "frykt"? Haha.

hehe tenker det hadde blitt bråk om noen hadde nektet kvinner i burka adgang i butikken sin . men ellers i prinsippet enig med deg .

Lurer på hva som skjer om man går å handler på Grønland iført finnlandshette ?

Noen som bor i nærheten og påtar seg oppgaven med å teste ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å i det hele tatt sammenligne Burka med Finlandshette er jo bare tull -det ene plagget blir brukt til ran og evt. fjellklatring/isbrevandring (beskytter mot frostskader) osv., det andre er et religiøst plagg -finlanshetta gir helt klart fra seg vibber om kriminell atferd, det gjør ikke burkaen.

Men når det er sagt så mener jeg at både burkaen og findlandshetta bør være forbudte plagg sånn i offentligheten. (Altså untatt til aktiviteter der man bruker plagget for å beskytte seg mot ekstrem kulde). Hijab og Niqab er helt ok som religiøse plagg, på samme måte som at luer, skjerf og hettegensere er helt ok. Det handler om å kunne påvise identitet hverken mer eller mindre for meg -og hodeplagg som hettegensere, luer, sjal osv. bruker vi jo alle sammen. Heldekkende ansiktsplagg er en uting, men ellers så lever vi faktisk i en verden av ytringsfrihet og slik burde det også forbli, uavhengig av kultur/religion/overbevisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5319953.ece

Her var det to personer iført finnlandshette som ville handle på bensinstasjonen , de ble tatt hånd om av politiet .

Hva hadde skjedd om det var to kvinner iført burka, ville politiet tatt hånd om dem og ?

Er dette diskriminerende mot finner ?

Manglende folkeskikk.

Jeg siterer Margrethe Munthes sang:

" Nei, nei gutt, dette må bli slutt!

Ikke storme inn i stua

før du har tatt av deg lua!

Glemte du det rent?

Det var ikke pent!"

Man skal ta av seg lua når man går inn, være seg i et hjem, en butikk, en bank eller en bensinstasjon. Jeg gjør alltid det, uansett om det er caps eller finnlandshette, men dette er dannelse som ble glemt i breakdanstiden.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Manglende folkeskikk.

Jeg siterer Margrethe Munthes sang:

" Nei, nei gutt, dette må bli slutt!

Ikke storme inn i stua

før du har tatt av deg lua!

Glemte du det rent?

Deet var ikke pent!"

Man skal ta av seg lua når man går inn, være seg i et hjem, en butikk, en bank eller en bensinstasjon. Jeg gjør alltid det, uansett om det er caps eller finnlandshette, men dette er dannelse som ble glemt i breakdanstiden.

Sant nok , og det gjelder jo mest oss menn om jeg husker mine manerer , så da kan damer i burka slippe å ta av burkaen da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok , og det gjelder jo mest oss menn om jeg husker mine manerer , så da kan damer i burka slippe å ta av burkaen da ?

Vel, vel. Jeg synes jo damer ser bra ut i minimalistiske klær. det med burka har jeg egentlig ikke helt greie på. Jeg har en mistanke om at det er noe nyreligiøst som har blitt moderne i innvandrermiljøer. Jeg synes det er ukoselig og upersonlig, og håper det blir en mote som gir seg. I Sør-Sovjet ble burkaen brutalt avskaffet. Jeg tror valget var å droppe den eller bli henrettet. Det var en stygg måte å gjøre det på.

Jeg vil ikke nekte noen å gå i burka.

For å svare deg direkte. Jeg slipper ikke inn damer til meg i burka. Jeg ville ikke sluppet de inn i bank eller på postkontor, hadde jeg jobbet i matbutikk, så hadde de fått komme inn hvis jeg var sikker på at de ikke var skumle. De måtte iallfall vise øyne, nese, kinn, munn og hake.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å i det hele tatt sammenligne Burka med Finlandshette er jo bare tull -det ene plagget blir brukt til ran og evt. fjellklatring/isbrevandring (beskytter mot frostskader) osv., det andre er et religiøst plagg -finlanshetta gir helt klart fra seg vibber om kriminell atferd, det gjør ikke burkaen.

Bare fordi noen kriminelle bruker finlandshette betyr det at det skal gå ut over lovlydige borgere som bruker finlandshetter. Det finnes kriminelle som bruker burka også. Og sikkert andre plagg som du kanskje vil forby?

Men når det er sagt så mener jeg at både burkaen og findlandshetta bør være forbudte plagg sånn i offentligheten. (Altså untatt til aktiviteter der man bruker plagget for å beskytte seg mot ekstrem kulde).

Hvor kaldt må det være før det blir lov? Blir vind tatt med i beregningen? Hva med de som fryser lett? Dette er bare et tulleforslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken som helst kriminell kan jo iføre seg burka, like godt som en finnlandshette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi noen kriminelle bruker finlandshette betyr det at det skal gå ut over lovlydige borgere som bruker finlandshetter. Det finnes kriminelle som bruker burka også. Og sikkert andre plagg som du kanskje vil forby?

Hvor kaldt må det være før det blir lov? Blir vind tatt med i beregningen? Hva med de som fryser lett? Dette er bare et tulleforslag.

Men nå snakker jeg om at majoriteten av de som bruker finlandshette gjør det i forbindelse med kriminalitet og at majoriteten av de som bruker burka gjør det av egne religiøse overbevisninger. Og denne bruken av hodeplagg som skjuler identitet er noe helt annet enn bruken av lignende hodeplagg ved (organisert) idrett der den eneste grunnen til at hodeplagget bæres er for å unngå helsefarlige skader. Dette handler om sikkerhet -som du selv sier så kan jo hvem som helst (også kriminelle) ikle seg burka, og er dermed umulig å identifisere. Som sagt så er jeg jo så absolutt ikke for forbud av andre hodeplagg eller klær -men jeg ser nytten i å kunne identifisere et menneske f.eks på flyplassen eller i situasjoner der det er nødvendig å vite identiteten til et menneske. Det er mange der ute som ønsker å forby burkaen -men tenker ikke over at finlandshetta utøver samme funksjon når det kommer til identitet. Så om man først skal gjøre noe med det ene plagget, så burde man gjøre noe med det andre. Jeg er mer for fri ytringsfrihet enn det du tror, men jeg er heller ikke naiv.

Hvilken som helst kriminell kan jo iføre seg burka, like godt som en finnlandshette.

Nettopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde flere kriminelle kledd seg i burka når de skulle utføre ran, så hadde det kanskje vært annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde flere kriminelle kledd seg i burka når de skulle utføre ran, så hadde det kanskje vært annerledes.

Kanskje dette hadde vært en ide for ransmiljøer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sadomaske? Noen går jo på fetisjparty. :goodbye:

oyyyy er det sånn sak med glidelås foran munnen og greier ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg det er jo på tide at ranere oppdaterer looken. Finlandshette eller strømpebukser på hodet er så ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

oyyyy er det sånn sak med glidelås foran munnen og greier ?

Jeg synes at de som går inn i bank med sadomaske og AG-3 ikke bør tillates å ha på andre klær.

Det er nok sant set at flertallet av de med finlandshette er kriminelle. Jeg er selv kriminell (har blitt tatt i 75km i timen i 60sone), men utførte ingen kriminell handling når jeg brukte denne hetta i 30 kuldegrader langt inni skogen. Riktignok ble både elger og harer såpass skremt at de unnlot å vise seg, så jeg forstår at det er skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg ser nytten i å kunne identifisere et menneske f.eks på flyplassen eller i situasjoner der det er nødvendig å vite identiteten til et menneske

Ja, men da trenger vi ikke et forbud. Flyplassansatte/butikkansatte osv. kan nekte folk med tildekket ansikt å fly/handle osv. om de ønsket det. Det er ingen grunn til å straffe folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da trenger vi ikke et forbud. Flyplassansatte/butikkansatte osv. kan nekte folk med tildekket ansikt å fly/handle osv. om de ønsket det. Det er ingen grunn til å straffe folk.

Nei da er det bedre med et krav om å vise ansikt der det er nødvendig.

Og det finnes faktisk folk med solbriller og hettegenser som faktisk ikke tåler sterkt lys, pga av f.eks hjerneoperasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...