Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er for første gang eier av en ganske ny og fin bil, og vil selvfølgelig gjøre mitt beste for å ta godt vare på den. Tenkte å gi den en grundig vask og kanskje behandle lakken med ett eller annet før vinteren setter inn. Olje og filter er skifta, men det er mulig det er mere jeg burde ha tentk på?

Blir glad dersom erfarne bileiere kan fortelle meg hvordan jeg på best mulig måte tar vare på gliset. Annbefaligenger av gode produkter er også fint!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På bensinstasjonen hjelper de til med:

Sjekk av veske på batteriet, kanskje fylle på/kjøpe nytt batteri.

Sjekk hvor mye frostvesken tåler evnt. fyll på mere.

Kjøp 2 nye is-skraper, den ene mister du/brekker, jeg pleier også å ha kost til å børste bort løssnø på panseret + vanter i bilen.

Selv/vaskehall:

Poler bilen grundig etter vask.

Vask bilen ofte gjennom vinteren m/underspyling for å bli kvitt saltet.

Sikkert flere ting, men dette pleier jeg å gjøre i tillegg til oljen som du har husket på.

Skrevet

Ja, men hvordan vansker jeg bilen best mulig? Har hørt mye stygge ting om vaskehaller, og skjønnt at man kan gjøre mye feil når man gjør det selv. Må ha dette inn med teskje jeg ;)

Gjest mattahara
Skrevet

hvis du vaker i vaske hall så vask med børstefri vask...

da sparer du lakken.... har jeg hørt he he

Har bare en haug selv så den ekke jeg så nøye med

Skrevet

Jeg sender den inn i vaskehallen på min lokale stasjon (lat-manns-varianten). De har ny hall og er sikkert mindre skadelig en andre gamle. Hvis du velger en ny hall så er det sikkert godt nok.

Noen ganger spyler jeg selv (på deilige solfylte dager), først med av-fetting, så fram med såpesvamp, og høytrykk-spylig etterpå. Det blir også kjempebra, man pass på til vinteren og spyl GODT under og i hjulbuene. Saltet etser fort!!

Jeg stopper alltid og spyler når jeg kjører rett etter saltbilen eller kort tid etter. Setter også bilen inn etter vasking, så den får rent av seg, og så ikke noe fryser.

Nytt tips!!

Vask gummilistene rundt døra (når døre er åpen) i mildt såpevann, og tørk godt. Etterpå smører du listene inn med silikonstift.

(sjakktrekk igrunn, hver gang du vasker, for dørene kan fryse fast).

Kjøp også lås-spray til å ha i veska. Greit å ha hvis låsen fryser (husk: i veska!! ikke hanskerommet!!). Tape gjerne for nøkkelhullet når du vasker så minsker du vanninntaket),

Sier ifra hvis jeg kommer på mer.

Gjest mattahara
Skrevet

Titti72....

er mega impornert over deg!!!!!!!!!!!!! :D :D :D

detta kan du...

ikke noe kødd eller ironi helt sant

Skrevet

Suger til meg skrytet.

Er skap-handy-mann. :sjarmor:

Liker å ordne ting selv. Bytter dekk hver høst og vinter selv. :lol:

Gjest mattahara
Skrevet

makan.... :o

Kan jeg gå i lære hos deg????????????

Skrevet

Kom du.

Kurs hver lørdag på Esso!!

Gjest La Lune
Skrevet

Og hvis du er uheldig og låsen har fryst seg så fyller du en plastpose med varmt vann og holder inntil låsen, da tiner den på null komma niks. Dette er noe jeg lærte av en venn som jobber på en bensinstasjon og dette trikset brukes visst daglig i vinterhalvåret.

La Lune

Skrevet

Glimrende link, takk :)

Skrevet

Eller du setter bilen inn til et firma som driver med slikt; de har også ofte kampanjetilbud på understellsbehandling og lakkpleie på høsten.

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Siden nye biler er belemret med en svakere lakktype enn bilene hadde før, så være veldig forsiktig med å sende en helt ny/rimelig ny bil i vaskemaskin. Sørg for at den er godt polert og behandlet, i så fall.

Jeg støtter i høyeste grad RoadQueen - benytt et firma som spesialiserer seg i slikt.

Husk også at understellet er minst like viktig å få rengjort, og ikke minst behandlet. Techtyl er utrolig viktig før vinteren kommer! Alle biler ruster, og salt er døden for bilen.

Ellers er det viktig å få kontroll over oljenivået på servo, motor og hvordan helsen på vinterdekkene. Sjekk også batterikapasiteten. Nye biler med mye elektrisk utstyr krever mye av batteriet.

Låsolje type bensinstasjon er ikke akkurat noe jeg setter pris på. Bruker heller oljer med litt høyere smøreevne og tykkere viskose.

Høsten er for øvrig en fin tid til å reparere steinsprangskader i fronten, før de begynner danne rust.

Skrevet

Takk for svar! (Hadde ikke sett det før nå :oops: ). Du sier noe med steinsprangskader.... Bilen har gått et par sesonger på grusveier, og det vises :( Er vel bare å hive seg rundt...

Finnes det en "Bilhold for dummies" eller noe liknende?

Skrevet

Takk skal du ha, skumle mørke mann!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...