Lykkelitenen Skrevet 26. september 2010 #1 Skrevet 26. september 2010 Reiser til Istanbul om noen uker og er i den fobindelse ute etter å kjøpe noen julegaver. De jeg har i tankene er i hovedsak mamma og pappa, bestemor og noen kusiner i 20-årene. Har også en bror på 19 og en søster på 14, men usikker om jeg prioriterer gavene deres der nede..... Noen som har tips til hva jeg kan se etter? Tenker krydder til bestemor, som er en fantastissk kokk, men hva bør jeg da satse på?
fairywing Skrevet 27. september 2010 #2 Skrevet 27. september 2010 jeg har aldri hvert i Istanbul, men jeg vet at flere i Tyrkia selger noen helt fantastiske mosaikk lamper av alle slag å alle mulige farger God tur;)
Gjest gjest Skrevet 27. september 2010 #3 Skrevet 27. september 2010 Gå i basaren deres. Det er en basar i Istanbul som har allt mellom himmel og jord. Men pass på å ikke la noen "bære " tingene du alt har kjøpt (og ikke gi det tilbake før du har kjøpt mer av dem), se opp for lommetyver. Bær vesker/ryggsekk på magen. Det er et hett tips at jenter går med skaut/sjal over håret så de ikke blir nedrent av "vennlige" selgere. (Jo mer du ligner på en muslimsk jente jo bedre behandler de deg.) Foreslå en pris på varen som du vil betale i stedet for å spørre om pris når du vil kjøpe. Da har du best utgangspunkt for å få en god pris I ordinære butikker med prislapp på varene bør du IKKE prute.(Da dummer du deg ut.) Malt porselen, tyrkiske te-glass (med skål og t-skje)og tekstiler kan du kanskje se etter. Krydder bør du tenke på at kan se mistenkelig ut dersom du blir stoppet i tollen på vei hjem, og det kan hende tollvesenet tar det fra deg... IKKE kjøp antikviteter. Det har du ikke lov til å ta med deg ut av Tyrkia. Mye av det som tilbys som antikviteter er uansett svindel. La også være å kjøpe falske Luis Vuitton, Gucci, Prada osv fordi det blir dyre bøter dersom du blir tatt med dette, og du får ikke beholde varene.(For å stoppe organisert kriminalitet.) Du må ha kontanter i stedet for kort i butikkene mener jeg å huske. Det er minibank rett utenfor basaren, så du behøver ikke ta ut mye penger på en gang. (Pass på at ingen ser deg over skulderen eller la noen "følge deg" til minibanken. Finn ut selv hvor det er minibank før du begynner å shoppe.) Ellers er det bare å kose seg der
Gjest gjest Skrevet 27. september 2010 #4 Skrevet 27. september 2010 Du må ha kontanter i stedet for kort i butikkene mener jeg å huske. Det er minibank rett utenfor basaren, så du behøver ikke ta ut mye penger på en gang. (Pass på at ingen ser deg over skulderen eller la noen "følge deg" til minibanken. Finn ut selv hvor det er minibank før du begynner å shoppe.) Da mener jeg inne i basaren og ikke i ordinære butikker i Istanbul. Der kan du så klart ha kort.
Gjest gjest Skrevet 27. september 2010 #5 Skrevet 27. september 2010 Malt porselen, tyrkiske te-glass (med skål og t-skje)og tekstiler kan du kanskje se etter. Du kan også se etter belter og vesker i skinn/lær. Og hvis du orker å bære det hjem kan du se etter tepper fra teppehandlere i sentrum. (De er ofte hyggelige og serverer te ) Du bør ikke prute og late som du er intressert i å handle hvis du ikke faktisk skal kjøpe noe. Jeg mener å huske at tobakksvarer er billigere å kjøpe i sentrum enn i Tax-Free butikkene på flyplassen, men det skal jeg ikke si for sikkert. Lykke til
Gjest Viren Skrevet 27. september 2010 #6 Skrevet 27. september 2010 Krydder: safran, billig i Tyrkia, svindyrt hjemme hos oss. Tyrkisk eplete samt teglass, mye flott keramikk samt smykker. Istanbul er delt i to, en Europeisk del og en Asiatisk. Gamlebyen ligger i den Europeiske, det er her du finner Grand bazaar, kryddermarkedet, Hagia Sofia, Blå Moske, Topkapi palasset etc. Men drar du over elva til andre siden er det topp moderne kjøpesentre der, så det kommer ann på hva du er ute etter. Du finner det meste i Istanbul, og det er en fantastisk by!
Lykkelitenen Skrevet 28. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 28. september 2010 Takk for tips Det er en studietur, så er nok begrenset hva vi får av tid til shopping, men noe skal nok bli presset inn! Te hadde jeg faktisk ikke tenkt på selv, men når jeg ser forslaget kommer jeg på at jeg har smakt nydelig eplete som en venninne kjøpte i Tyrkia, så få nok i allefall hamstre inn litt når jeg er der nede selv. Eplete er fantastisk godt. Jeg kommer til å satse på småting, jeg har begrenset plass i kofferten og begrenset økonomi, så noe svære greier er uaktuelt. Men bare å komme med flere tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå