Gå til innhold

Mattips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg trenger tips til sunn og god mat jeg kan gi min gutt på vel 18 måneder. Det gjelder egentlig alle måltider da vi trenger noe å variere i. Har låst oss helt fast i samme mønster da han ikke liker noe av de andre tingene vi har tilbudt. Jeg er derfor redd for at han ikke får en tilstrekkelig næringsrik og sunn kost.

Det han spiser er:

Skive med leverpostei, smøreost, ost eller kaviar.

Fiskekaker

Fiskepudding/boller

Hjemmelaget potetmos

Brokkoli (noen ganger)

Yoghurt

Melk

Vann

Grøt (kjøpegrøt, liker ikke havregrøt/risgrøt)

Lasagne

Pølse

Hjemmelaget pizza

Mais

Druer

Mandariner/appelsin

Egg (kun kokt)

Lasagne på glass (eneste, og vi har prøvd alle....)

Er dette ille? Han spiser jo fiskekaker nærmest annenhver dag... Kan jo ikke være bra?

Det er umulig å få i han gulrøtter, kålrabi, blomkål, kjøttkaker, kokte poteter, ris, fiskegrateng, tomat, kylling, stekt/kokt fisk, eple, banan osv osv. Har prøvd mye forskjelling, men ender alltid opp med å gå tilbake til det samme som vi vet han liker. Har også prøvd å lage noen retter igjen en stund senere for å se om han har skiftet mening, men nei.

Tips angående kresne barn mottas med stort takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns ikke dette var kresent i det hele tatt! Tatt i betrakning at han i kun ett års tid har spist vanlig mat så liker han jo masse allerede:) Sønnen min er 16 måneder og spiser ikke alt mulig han heller. Men man må jo gi dem litt tid til nye smaker, lukter og konsistenser.

Men det man gjør, er jo å fortsette å servere dem maten de er skeptisk til, om igjen og om igjen. Gjerne "lure" inn en bit mens de spiser noe han liker, så få han smakt på det. Er det ikke sånn at barn generelt må smake en ny ting 10 ganger før de liker det?

Sønnen min er også glad i små ting som er lette å spise, som mais og erter. Ofte glir det mye mat ned bare det er rikelig med mais og erter i blandingen.

Skrevet

Nei, det er kanskje ikke så ille :) Men jeg er redd for at det er feil ting han spiser, at han ikke får i seg nok grønnsaker f.eks. Men jeg har virkelig prøvd!

Erter har jeg faktisk ikke prøvd, bare erterstuing og det var ikke godt...

Skrevet

Jeg tror vi må slutte å la barna få velge så mye. Hvis de ikke spiser det de får servert, så venter man til neste måltid. Ingen barn sulter hjel i Norge. Er alt for mye styr og ståk med mat og hvor mye de spiser. Gjerne tilby noe frukt eller lignende mellom måltidene.

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg er enig med Sophie-Ann. han er garantert sulten til neste måltid. Og ikkje gjer ei stor sak ut av det. Set maten framfor han, ikkje følg med på kva han et, og ikkje sei noko om at han skal ete meir. Spør om han er ferdig, og seier han ja så tek du bort maten.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Min på nesten samme alder elsker supper. Så her har posesuppe blitt den safe "hurtigmaten".

Poteter spiser han ikke, men han elsker potetmos -så vi moser stort sett potetene her i huset for tida (blander kun i litt melk og bittelitt fett, så da blir det ikke stort mer usunt heller).

Ellers synes jeg han "oppdager" stadig nye matvarer, så repertoaret øker etter hvert. Mitt beste tips er derfor å ta tida til hjelp og fortsette å introdusere han for nye smake og de samme tingene igjen og igjen så de ikke blir nye lengre.

Skrevet

Her i gården var det saus i alle varianter som var cluet til mitt kresne barn....stappet alle mulige grønnsaker i brunsaus, da gikk det ned. Likedan lagde jeg hvitsaus når vi hadde fisk, som jeg blandet fisken med.

Ut fra hva du skriver så synes jeg ungen din spiser mye bra til å være så liten, og bra at han ikke er så glad i disse feridgmiddags glassene! Mye bedre at han lærer seg å spise vanlig mat med engang..

P.s; mitt neste barn spiste alt som ble satt på bordet foran henne, ikke mye kresenhet der i gården! Mens storesøstera var (og er forsåvidt) mere kresen. Samme kosthold og samme matrutiner på begge, så hos meg beviser det bare at enkelte barn er mere kresne enn andre. Det går ikke på at vi foreldrene duller de bort i matveien.

Når det er sagt, så får ikke mitt kresne barn noen fordeleer for at hun er kresen. Hun får spise det hun spiser. Vil hun ikke ha kjøttet så får hun spise potetene, og vente til neste måltid, lager ikke noe ekstra til henne. De fleste friske barn sulter ikke i hjel frivillig. Eneste unntaket var da hun var helt liten og jeg brukte saus til maten. Men sauser i div varianter er en del av vårt kosthold da..

Men hvis vi lager noe som er typisk "voksenmat" en lørdag, da kan vi ha et annet alternativ til barna. F.eks er ingen av de så glad i bacalao, noe som vi elsker. Da kan jeg lage en pastarett eller noe annet lørdagsmat til jentene.

Skrevet

Vær tålmodig! Var selv et barn som var veldig kresent i matveien. Spiste tidvis så lite og ensformig at jeg var til jevnlige kontroller for å sjekke om jeg manglet noe, men det eneste jeg har hatt for lite av var jern tidlig i tenårene. For mine foreldre tror jeg din matvareliste hadde sett ut som en drøm!

Men gir barnet uttrykk for at det er sultent? Ser noen nevner at barnet kommer til å spise når det er sultent, men jeg var vel nesten myndig før jeg lære meg å identifisere sultfølelsen. Og selv nå er det mer følelsen av å gå tom for energi jeg kjenner på, og har lært meg at den betyr at jeg trenger mat...

Skrevet

Jeg ville ikke gjort noe spesielt. Pålegg synes jeg er greit at de får velge mer eller mindre selv, å spise bare leverpostei eller bare ost (ikke syltetøy, nugatti da) over lang tid ser jeg ikke problemet med. Jeg lager imidlertid kun én middag og det er det som blir servert. Om man ikke liker absolutt alt finnes det nok noe barnet kan spise. Og selv om han ikke spiser f.eks. fisk akkurat da, spiser han det kanskje en annen dag. Tror det er viktig å ikke spesialbehandle ellers friske barn. De skjønner fort hvordan de kan "manipulere" foreldre til å gi dem noe annet bare for at de skal spise. Et friskt barn spiser hvis det er sultent. Tror også det er viktig å ikke lage for mye nummer av spisingen og tydelig være opptatt av hva eller hvor mye barnet spiser. Det er bedre å skape hyggelig stemning rundt bordet og ta fokus vekk fra tallerkenen til barnet. Ellers tror jeg det er viktig å passe på at det ikke småspiser mellom måltidene. Klart at barnet ikke spiser så mye middag hvis det er mett på kjeks, frukt, yoghurt e.l. som det har knasket på innimellom (sier ikke at dere gir dette, men er nok mange som gjør det).

Så jeg sier som de fleste her at jeg ville prøvd å være litt tålmodig og ikke gitt noen spesialbehandling. De fleste barn går vel også gjennom faser når det gjelder hva de liker/ikke liker og hvor mye/lite de spiser.

Skrevet

Her får snuppa det som blir servert. Selv om hun ikke ville ha det forrige uke, kan det hende hun spiser masse denne uken, eller omvendt.

Vil hun ikke ha, får hun vente til kveldsmat.

Skrevet

Han spiser mye mer enn det guttungen min på snart 2,5 gjør! Så lenge han vokser og virker fornøyd er det ingen grunn til å bekymre seg. Vi har vært til ekstra vektkontroller på helsestasjonen, men jeg ser jo at jeg er mer bekymret enn det de er.

Nå er jo sønnen din mye mindre enn vår, men det som virkelig gjorde forskjell hos oss var at han ikke fikk lov til å gå fra bordet før alle var ferdige med å spise. Det er kjedelig å sitte og se på at andre spiser, så da begynte det å forsvinne litt mat inn hos ham også etterhvert. En annen ting vi gjør er å legge maten på tallerken hvert måltid. Vi maser ikke på at han skal spise det, men vi legger det der i håp om at han skal smake på det.

Spis gjerne sammen med andre barn som er mindre kresne. Kresne barn spiser veldig ofte bra i barnehager med fellesmåltider, for de vil gjøre slik som alle andre. Eller kanskje en besteforelder klarer å overtale ham? Gutten vår spiser nesten alt morfaren hans gir ham, av en eller annen grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...