AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #21 Del Skrevet 26. september 2010 Emil i lønneberget var jo bare dritkjedelig og uinteressant når jeg var liten. Grått og trist, lite spennende. Fyren satt jo bare i den jævla snekkerboden hele tida og spikka. Og det skulle liksom være interessant. Teite klær hadde han på seg også. (Dette er tankene fra når jeg var liten..) Husker jeg likte Toget Thomas, To gode naboer, de plastelinagubbene (orange, blå osv..), Skrotnisse, Postman Pat, Tom&Jerry, Donald, Ducktales.. den derre snipp&snapp serien der de driver og redder verden hele tida, haha.. også syntes jeg det var kult med Mask og Inspector Gadget. Alt det derre traurige gammelmodige tøvet som Emil, Pippi, Saltkråkan, de derre grufulle engelske greiene som var dubba med en fyr på nynorsk, tøydukke anna, den derre tyske serien som var dubba med en fyr på nynorsk der introsangen var noe sånn "o aia o aia, o aia baia baia, o aia o aia, o aiabaiabaia", alt det der var helt pyton, jeg hatet rett og slett barnetv når det tøvet der kom på. Det var jo rett og slett bare møkk, og nå som jeg er voksen så må jeg si jeg fortsatt synes det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #22 Del Skrevet 26. september 2010 Godt ingen barn leser bøkene om Albert Åberg... Faren hans røyker pipe og drikker øl mens Albert er tilstede Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #23 Del Skrevet 26. september 2010 Jeg frykter at det skal bli verre og verre etterhvert. Senest i går kom jeg over et gammelt klipp av Tom & Jerry fra 1946 eller deromkring, hvor innholdet var blitt sett på som politisk ukorrekt og ikke kunne sender lenger. Negerkonge fra Pippi er jo viden kjent nå, dette er også sprøyt synes jeg. Det er tross alt politisk ukorrekt per i dag, men dette er historie og vil gi barna et innblikk i hvordan verden var på den tiden. Det er da opp til foreldrene å gi en solid forklaring til barna hvorfor det var slik før i tiden, samtidig kan man forklare hvorfor det er slik som i dag. Man skal ikke skjerme barn fra alt som var normalt før i tiden. Da går man glipp av historien som ledet frem til hvordan det er i dag. Det er ikke nok å si at "sånn sier man bare ikke", man må også ha en begrunnelse hvorfor man ikke skal si slikt lengre. Så til ts, og Emil i lønneberget. Jeg har såpass ballast i sekken at jeg forstår hvorfor faren skriker og herjer rundt og sender emil i snikkerboden. Som liten likte jeg godt serien om Emil, og andre gamle serier, Pippi også. Jeg tok hverken skade av å høre ordet neger eller at emil fikk seg en skyllebøtte. Synes det har gått helt over streken med barne-tv og hvor mye tull som sendes i dag. Animerte serier som viser hvor snille man skal være med hverandre, og lite annet. Barn lærer ingenting i dag. Det er bare å pakke barna inn i bomull og la de sitte foran barne-tv til de blir større og skal ut i den store verden. Tenk om de får se nyhetene som voksne? De kommer til å ha mareritt i mange år. Jeg synes serier som Dyrene i hjorteparken(?) var spennende, og trist. Her døde noen dyr også! Skrekk og gru, dette blir vel også forbudt snart, døden er vel ikke riktig at barn skal få se. (ironi) Jeg kan fortsette i det uendelige, men poenget er at barn må få se den virkelige verden slik den er i dag, og slik den var før. Uten at vi skal beskytte dem fra verden helt til de blir voksne. Det betyr ikke at jeg synes barn trenger å se på dagsrevyen for å lære livets realiteter, men mer fornuftige serier på barne-tv som ikke bare handler dukker som danser og synger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2010 #24 Del Skrevet 27. september 2010 Tom and Jerry hadde vel blitt forbudt om det kom i dag, eller fått 18-årsgrense i hvertfall? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2010 #25 Del Skrevet 27. september 2010 Tom and Jerry er visst tilatt for alle. Egentlig rart det ikke har 18 årsgrense da det er mye ekstremt voldelig, roping og man ser både nakenhet og mus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2010 #26 Del Skrevet 27. september 2010 Tom and Jerry er visst tilatt for alle. Egentlig rart det ikke har 18 årsgrense da det er mye ekstremt voldelig, roping og man ser både nakenhet og mus http://www.platekompaniet.no/Film.aspx/DVD/Tom_Og_Jerry_-_Samlede_Narrestreker_Volum_1/?id=D065945&t=085d56ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest Skrevet 27. september 2010 #27 Del Skrevet 27. september 2010 Personlig hatet jeg Emli da jeg var liten fordi faren hans ropte så jævlig. Hadde selv en snill far og be vettaskremt av den grusomme faren til Emil. I tillegg så jeg jo at moren hans også ble redd, løp av sted med Emil og stengte han inne i ei bu der han satt aleine med en diger kniv. Vi fikk aldri bruke kniver alene hjemme hos meg, fordi da ville mamma eller pappa være med oss så vi ikke skadet oss. Derfor syns jeg Emil bare var fælt og gikk ut i hagen for å leke i stedet... Tom og Jerry tror jeg er utgangspunktet for "Itchy and Scratchy Show" på The Simpsons.Så det er nok fler som har vært/er skeptisk til dem. Men jeg syns det er forskjell på tegnet film og film med mennesker i hovedrollene... Når det kommer til bøker så var vel Anne Cath Vestly en strålende samfunnskritiker og feminist da hun satte fokus på hvordan det var for kvinner som mødrene til Lilebror og Guro. Men det var vel ikke den vinklingen hun personlig mente å presentere for barn...Hun skrev vel bare om hvordan "andre barn hadde det". Torbjørn Egner er vel heller ikke særlig oppløftende lesning hvis man kommer fra et land der det "bor hottentotter"... Disney kan også plukkes fra hverandre i den sammenhengen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest Skrevet 27. september 2010 #28 Del Skrevet 27. september 2010 Synes det har gått helt over streken med barne-tv og hvor mye tull som sendes i dag. Animerte serier som viser hvor snille man skal være med hverandre, og lite annet. Barn lærer ingenting i dag. Det er bare å pakke barna inn i bomull og la de sitte foran barne-tv til de blir større og skal ut i den store verden. Tenk om de får se nyhetene som voksne? De kommer til å ha mareritt i mange år. Eh, har du sett Pokemon... (voldelig løsning på konflikt) Transformers...(voldelig løsning på konflikt) Hanna Montana...( lyve om hvem man er for å få det som man vil og gjerne snakke nedsettende om de som ikke er "tilstrekkelig populær" blant andre) Ungene får ikke bare "sunne ting" i bomull på TV, vil jeg påstå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tipo Skrevet 27. september 2010 #29 Del Skrevet 27. september 2010 Eh, har du sett Pokemon... (voldelig løsning på konflikt) Transformers...(voldelig løsning på konflikt) Hanna Montana...( lyve om hvem man er for å få det som man vil og gjerne snakke nedsettende om de som ikke er "tilstrekkelig populær" blant andre) Ungene får ikke bare "sunne ting" i bomull på TV, vil jeg påstå... Ganske enig med denne, det er et enormt sprik mellom det barna får gjennom tv og bøker. Enten er det sukkersøtt og handler bare om å være snille mot alle, ellers er det fullstendig hjernedød vold og spill på ekkle kroppsfunskjoner. Lillebroren til venninda mi leste hjemmelekser en dag når jeg var på besøk og jeg fikk bakoversveis når jeg hørte novelene som står i lærebøkene. Historien handlet rett og slett om en klasse hvor elevene fantasterte over hvor "små pene munner" "slike pene fregner" og "store vakre øyne" de andre eleve hadde før de planla å sloss i storefri slik at jentene skulle bli forelsket. En tiår gammel gutt ønsker ikke å lese dette. De gamle barnebøkene fikk ihvertfall barna engasjert. Hvordan skal vi skape interesse for litteratur i den neste generasjonen når de har valget mellom hjernedødt skvip og historier fra et annet århundre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ethereal Skrevet 27. september 2010 #30 Del Skrevet 27. september 2010 Hahaha. Emil i Lønneberget er helt fantastisk. Skal absolutt la barna mine både se dette på TV og lese bøkene, den dagen jeg får kids. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca28 Skrevet 27. september 2010 #31 Del Skrevet 27. september 2010 Godt ingen barn leser bøkene om Albert Åberg... Faren hans røyker pipe og drikker øl mens Albert er tilstede Jeg elsket Albert Åberg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå