Pimp Skrevet 26. september 2010 #1 Skrevet 26. september 2010 faren mishandler jo ungen i hytt og pine. I kveldens episode ble gutten lugget og slått (av pappa Anton). Noen please ring barnevernet.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #2 Skrevet 26. september 2010 Forbudt i Norge mener du?! Går det enda på tv da? Jeg vokste opp på 70 tallet og så både Emil i Lønneberget, Pompel og Pilt og etterhvert finsk fjernsynsteater; grøss å gru! hehe Men det ble da mennesker av oss også
Gjest Tipo Skrevet 26. september 2010 #3 Skrevet 26. september 2010 Utrolig hvor mye av de gamle barnebøkene som i dag blir sett på som ondsinnet litterær misshandling av barn psyker men som i sin tid var godtatt underholdning som barn ikke bare likte men også lærte viktige kunnskaper om samfunn og moral av. Jeg synes det meste at dagens hysteriske reaksjoner rett og slett er politisk korekthet som har gått over styr. Generasjonene som vokste opp med disse historiene ble oppegående mennesker, jeg vet ikke om vi kan si det samme om de som blir mentalt fostret opp på de idiotiske "barnevennlige" bøkene som blir gitt ut nå.
Miss Puddel Skrevet 26. september 2010 #4 Skrevet 26. september 2010 Forbudt i Norge mener du?! Går det enda på tv da? Jeg vokste opp på 70 tallet og så både Emil i Lønneberget, Pompel og Pilt og etterhvert finsk fjernsynsteater; grøss å gru! hehe Men det ble da mennesker av oss også Emil hadde det nok ikke så lett nei, men filmen viser jo bare et dessverre ganske historisk riktig bilde av hvordan det var å være barn på skiftet av 1800 og 1900 tallet... Tror ikke barn har det noe vondt i dag av å se at det kanskje ikke var så greit tidligere i historien...
Pimp Skrevet 26. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 26. september 2010 jeg mente det ironisk, selvfølgelig Jeg digger Emil og pappan hans
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #6 Skrevet 26. september 2010 Er helt enig med både Tipo og Miss Puddel, politisk korrekthet, pedagogisk forståsegpåere så langt ut at fornuften forsvinner. Det går feil vei, det er jo bare til å se på oppvoksende generasjon i dag. Var det ikke slik en periode i barnehagene at barna ikke skulle få lov til å klatre i trær for noen år siden?! Pedagogisk bullshit!
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2010 #7 Skrevet 26. september 2010 Nå er det jo bøker som "Den lille prinsen som fikk PRINSEN og halve Hollywood.." Veldig politisk korrekt, skulle vært flue på veggen når foreldre forteller at "og så reiste de til fertilitetsklinikken og kjøpte seg en baby og levde lykkelig ever after".
Gjest mamma Skrevet 26. september 2010 #8 Skrevet 26. september 2010 Jeg har en gutt på snart fire som begynte å skifte kanal når emil begynte idag. Ville du ikke se barnetv spurte jeg? Nei, det var emil, de skriker sånn og da får jeg så vondt i hodet, mamma. Han har kun sett et par episoder av emil og etter det vil han ikke se det. Så ja er vel ikke alle barn som ser det morsomme i det.
Gjest Tipo Skrevet 26. september 2010 #9 Skrevet 26. september 2010 jeg mente det ironisk, selvfølgelig Jeg digger Emil og pappan hans Du skal kanskje være litt mer forsiktig med å uttale deg ironisk på nettforum i fremtiden, de har ennå ikke utfomet en ironisk-font som gjør det lettere for andre å lese meningen bak det du skriver. Skriftlig komunikasjon mangler så mye av de nyansene vi er vandt til at motparten tolker utifra ansiktsuttrykk og stemmeleie... Noe som er et langt større sosialt problem enn at Pippis pappa var Negerkonge.
Pimp Skrevet 26. september 2010 Forfatter #10 Skrevet 26. september 2010 Du skal kanskje være litt mer forsiktig med å uttale deg ironisk på nettforum i fremtiden, de har ennå ikke utfomet en ironisk-font som gjør det lettere for andre å lese meningen bak det du skriver. Skriftlig komunikasjon mangler så mye av de nyansene vi er vandt til at motparten tolker utifra ansiktsuttrykk og stemmeleie... Noe som er et langt større sosialt problem enn at Pippis pappa var Negerkonge. ok, point taken:)
Frøken Blå Skrevet 26. september 2010 #11 Skrevet 26. september 2010 Denne: er jo fin å bruke for å vise at man er ironisk. Bare et tips. For øvrig må jeg innrømme at noe av samme tanken slo meg da jeg gløttet innom en Emil-episode i dag. Moren må redde Emil unna den sinna pappaen og gjemme gutten i snekkerbua. Jeg mener ikke at Emil skulle vært forbudt altså, men det slo meg at sånn oppførsel i dag ville vært en soleklar barnevernssak. Om Astrid Lindgren skulle skrevet om Emil og Pippi i dag hadde muligens bøkene sett litt annerledes ut. Jeg er glad hun skrev dem for lenge siden!
Miss Puddel Skrevet 26. september 2010 #12 Skrevet 26. september 2010 Denne: er jo fin å bruke for å vise at man er ironisk. Bare et tips. For øvrig må jeg innrømme at noe av samme tanken slo meg da jeg gløttet innom en Emil-episode i dag. Moren må redde Emil unna den sinna pappaen og gjemme gutten i snekkerbua. Jeg mener ikke at Emil skulle vært forbudt altså, men det slo meg at sånn oppførsel i dag ville vært en soleklar barnevernssak. Om Astrid Lindgren skulle skrevet om Emil og Pippi i dag hadde muligens bøkene sett litt annerledes ut. Jeg er glad hun skrev dem for lenge siden! Ja, det er klart at enkelte såkalte "barnebok-klassikere" trenger i dag litt forklaring for tidens bar. Glemmer ikke da jeg og gutten leste bøkene til anne Kath VEstly, der var det mye som var uforståelig som at man kunne la en gutt i førskole alder måtte sitte utenfor mammas jobb uansett vær, og leke alene langs veien mens hun jobbet, og at aurora som heller ikke hadde begynt på skolen ble sendt ut alene for å trille lillebroren, eller passe ham alene mens moren blir med faren i ambulansen på natten?
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #13 Skrevet 26. september 2010 Jeg tror også barneveien burde ta seg en tur innom han som bor i Apalveien 111 sammen med sine tre nevøer. Har sett han løpe etter dem med grener for å gi dem ris blant annet. Tror det var en gang han hang den på klesnora også mens de fikk ris på rumpa.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #14 Skrevet 26. september 2010 Jeg tror også barneveien burde ta seg en tur innom han som bor i Apalveien 111 sammen med sine tre nevøer. Har sett han løpe etter dem med grener for å gi dem ris blant annet. Tror det var en gang han hang den på klesnora også mens de fikk ris på rumpa. Det skulle stå barnevernet
Gjest Bianca28 Skrevet 26. september 2010 #15 Skrevet 26. september 2010 Utrolig hvor mye av de gamle barnebøkene som i dag blir sett på som ondsinnet litterær misshandling av barn psyker men som i sin tid var godtatt underholdning som barn ikke bare likte men også lærte viktige kunnskaper om samfunn og moral av. Jeg synes det meste at dagens hysteriske reaksjoner rett og slett er politisk korekthet som har gått over styr. Generasjonene som vokste opp med disse historiene ble oppegående mennesker, jeg vet ikke om vi kan si det samme om de som blir mentalt fostret opp på de idiotiske "barnevennlige" bøkene som blir gitt ut nå. Enig med deg. Det tar jo helt av
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2010 #16 Skrevet 26. september 2010 Hvorfor ikke forby Knoll og Tott. Det er forherling av barnemisshandling. Der kan man se at Kaptein Vom driver å banker gutta sine.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #17 Skrevet 26. september 2010 Vi har jo Pippi også. En 9-åring som bor alene. Mener å huske at politiet var stadig etter henne eller noe.
Frøken Blå Skrevet 26. september 2010 #18 Skrevet 26. september 2010 Vi har jo Pippi også. En 9-åring som bor alene. Mener å huske at politiet var stadig etter henne eller noe. Jada, både politi og barnevern. Sistnevnte representert ved Prysseluskan, var det ikke noe sånt hun het? Jeg elsket Pippi og Emil da jeg var barn. Gode minner.
SummerJoy Skrevet 26. september 2010 #19 Skrevet 26. september 2010 (endret) Jeg likte aldri Emil da jeg var liten husker jeg... Husker jeg syntes faren var så j*vla sur hele tiden, og moren er dramaqueen... Også ble jeg bare irritert på Emil som rotet seg bort i så mye tull. Haha... Likte mye bedre Barna i Bakkebygrenda og Pippi, uten sure tryner. Endret 26. september 2010 av SummerJoy
SummerJoy Skrevet 26. september 2010 #20 Skrevet 26. september 2010 Jeg har en gutt på snart fire som begynte å skifte kanal når emil begynte idag. Ville du ikke se barnetv spurte jeg? Nei, det var emil, de skriker sånn og da får jeg så vondt i hodet, mamma. Han har kun sett et par episoder av emil og etter det vil han ikke se det. Så ja er vel ikke alle barn som ser det morsomme i det. Så denne først nå. Virker som jeg ikke var det eneste barnet som reagerte negativt på Emil da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå