Gjest Atanih2 Skrevet 26. september 2010 #1 Skrevet 26. september 2010 (endret) Først vil jeg bare si at jeg ikke har planer om å gifte meg i nærmeste fremtid, men er bare en ting jeg har lurt litt på.. Jeg regner med de fleste inviterer besteforeldre, tanter, onkler og annen øvrige familie, samt en del venner på deres egen alder. Hvordan tenker dere med alkoholservering da? Jeg vet jo om en del som liker å ta bryllupsfesten "helt ut" og drikke seg til relativt godt humør. Selv tror jeg ikke at det hadde vært komfortabelt for min egen del, pga. min farmor og farfar har alltid vært kristne og ser ikke vitsen i alkoholdrikking bl.a. De vil nok helst ikke vite av at barnebarna driver med sånt heller Jeg er nå 20, og jeg tenker at hvis jeg noen gang skal gifte meg, kommer det jo mest sannsynlig til å bli alkoholservering, men som sagt føler jeg at jeg ikke skal "få lov" pga. at deler av min familie ikke synes noe om dette i det hele tatt. Nå håper jeg ikke dere tror at jeg tenker at folk skal drikke seg kanon, men dere skjønner vel hva jeg mener..? Noen her som har giftet seg som har hatt denne "problemstillingen" med alkohol i bryllup? Hva har dere tenkt, og hva har dere gjort mht. det? Endret 26. september 2010 av Atanih2
Gjest Atanih2 Skrevet 26. september 2010 #2 Skrevet 26. september 2010 Jeg beklager forresten at denne havnet i feil emne, det var ikke meningen..
Strix Skrevet 27. september 2010 #3 Skrevet 27. september 2010 Da vi giftet oss hadde vi alkoholservering. Vi hadde faktisk en gjest som er alkoholiker(ikke av den som drikker hver dag, men periodevis) og 4-5 avholdsmennesker pga. religion mm. Vi serverte alkohol og de som ville drikke fikk drikke og så var det mange og gode altnerativer til de som ikke drakk. Selv drakk jeg littegranne, tiden gikk til å snakke med folk og jeg syntes uansett det var kjekkest å være ved mine fulle fem. Hadde ikke sett på det som noe tap å ikke drikke selv den dagen(da tenker jeg at du f.eks vil klare deg utmerket den dagen uten å drikke så slipper du å tenke på farmor og farfar). Jeg har full respekt for de som ikke drikker og mener at de bør ha den samme resepekt for de som drikker(så lenge de oppfører seg). Min mann og jeg nyter vin i helgene og det var egentlig en selvfølge for oss å servere alkohol. Alle oppførte seg veldig pent og vi hadde en knallfin bryllupsfest!!
AnonymBruker Skrevet 27. september 2010 #4 Skrevet 27. september 2010 I min slekt er det ikke vanlig med alkohol i bryllup, det er vanligvis mer en familiefesttypen. I hans slekt er det derimot kjempeuvanlig å ikke ha alkohol, så vi hadde et lite dilemma. Vi endte opp med å droppe alkoholen, både fordi vi har mer kontakt med min storfamilie enn med hans, fordi vi ville ha en del barn der og fordi det var det vi selv følte oss mest komfortable med - fikk faktisk veldig gode tilbakemeldinger fra hans side av familien på at de hadde det veldig koselig allikevel. Vi fant ut at det å droppe alkohol i verste fall ville føre til at de som var vant til å drikke i bryllup ville kjede seg litt, mens hvis vi valgte å ha mye alkohol kunne det blitt ubehagelig for en del av de som ikke drikker (for slekta hans har ikke hatt vane for å begrense seg i slike sammenhenger). Vi vurderte å ha litt vin til maten bare, men endte opp med ingenting, det føltes enklere å bare droppe alkoholen helt.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2010 #5 Skrevet 27. september 2010 Det er opp til dere. Hvis dere har fri bar med bonger vil de fleste ikke drikke stort mer utover kvelden enn bongene de har fått utdelt.
Niennas Skrevet 27. september 2010 #6 Skrevet 27. september 2010 Jeg er 21, og skal gifte meg neste sommer. Vi siden vi selv ikke har barn, og ingen av hans søsken (jeg er enebarn) har barn, så har vi bestemt oss for at det skal bli et barnefritt bryllup. Vi skal servere alkohol i vårt bryllup, selv om det er folk som ikke drikker alkohol, og besteforeldre er der. Vi er jo voksne mennesker, og når vi er gamle nok til å gifte oss, så tror jeg nok ikke at besteforeldrene våre reagerer så sterkt på akkurat alkoholbiten heller "Jeg var i bryllupet til barnebarnet mitt i helgen. Hun er bare 22 år, men vet du hva? Hun drakk jammen meg både champagne, rødvin og sånn... Hva kaller man det? Dessertvin?! Nei, vet du hva!" ... jeg kan se for meg bestemoren min allerede .
Gjest Atanih2 Skrevet 28. september 2010 #7 Skrevet 28. september 2010 Jeg er 21, og skal gifte meg neste sommer. Vi siden vi selv ikke har barn, og ingen av hans søsken (jeg er enebarn) har barn, så har vi bestemt oss for at det skal bli et barnefritt bryllup. Vi skal servere alkohol i vårt bryllup, selv om det er folk som ikke drikker alkohol, og besteforeldre er der. Vi er jo voksne mennesker, og når vi er gamle nok til å gifte oss, så tror jeg nok ikke at besteforeldrene våre reagerer så sterkt på akkurat alkoholbiten heller "Jeg var i bryllupet til barnebarnet mitt i helgen. Hun er bare 22 år, men vet du hva? Hun drakk jammen meg både champagne, rødvin og sånn... Hva kaller man det? Dessertvin?! Nei, vet du hva!" ... jeg kan se for meg bestemoren min allerede . Ja, jeg ser den at vi er voksne osv, men selv tror jeg ikke de drikker vin til en bedre middag engang. De har alltid vært kristne, noe jeg selv har falt bort fra selv om jeg er blitt oppdratt med både dåp, konfirmasjon og andre kristne opplegg. De vil nok ikke vite av at jeg er ute i helgene å drikker. De er imot alt slik. Jeg har alltid hatt respekt for farmor, og har et godt forhold til henne, så jeg føler da at jeg gjør noe "galt" om jeg selv blir litt brisen den dagen Men spør vel egentlig for å se om andre har et slikt forhold til noen i familien, da gjerne besteforeldre. Men som sagt vet jeg at det blir vårt valg til et eventuelt bryllup, og jeg kommer ikke til å velge bort alkohol bare pga. et par mennesker
lilleGrethe Skrevet 28. september 2010 #8 Skrevet 28. september 2010 Jeg tror de fleste kristne kan respektere at andre tar seg noen glass vin til maten i et bryllup. Store deler av min slekt på morssiden drikker ikke, og det tok nok litt tid før min far tok med seg øl når vi var på ferie hos mine besteforeldre. (Hans familie er også kristne, men drikker litt, med måte (dvs vin til maten ved spesielle anledninger og søndagsmiddagen, og kanskje et glass likør nå og da.) Mine besteforeldre på morssiden var ikke i bryllupet vårt, da de har litt dårlig helse, og ikke reiser lenger, men onkler og tanter på morssiden kom selvfølgelig. Det er forskjell på fyll og noen glass vin til maten. I vårt bryllup hadde vi både vin til maten, avec, og åpen bar, men vi hadde ikke noen problemer med at folk drakk seg overstadig fulle. Selv var både jeg og mannen forsiktige - vi drakk vin til maten, men passet på å forsyne oss godt av vannet også. Etter middagen hadde jeg ett glass Bailey's som jeg ikke engang tømte (det ble ryddet bort da jeg satte det fra meg et sted), og senere hadde jeg én drink fra baren. Ellers var vi opptatt med å prate med folk, danse, og kose oss. Mitt inntrykk var at alle koste seg - både de som drakk alkohol, og de som ikke gjorde det. Vi hadde, som Strix, gode alternativer til dem som ikke drakk alkohol (eplemost, Mozell og Cola sto på menyen, dessuten hadde vi flere alternativer brus, juice og Farris om noen hadde spurt). Vi hadde vannmugger på bordene, så de gjestene som drakk vin fikk i seg nok væske. Ingen av bryllupene jeg har vært i, inkludert mitt eget, har blitt noe fyllekalas. Det kommer selvfølgelig an på både gjestene og hva dere legger opp til, men min erfaring er at selv folk som drikker seg fulle på en lørdagskveld eller fest ellers, drikker mindre (eller ihvertfall over lengre tid) i bryllup. Så mitt råd til dere er: hvis det er viktig for dere å ha alkohol til bryllupet, så har dere det. Servér vin til maten, og litt avec til kaffen, i det minste. Jeg vet at en del synes det er stusselig å drikke Cola til en bedre middag ihvertfall, men de fleste vil akseptere om det ikke er alkohol etter at middagen er ferdig. Baren etterpå kan dere jo vurdere om dere føler blir riktig i forhold til besteforeldrene, men igjen, det er deres bryllup. Jeg tror forresten at dette vil gå seg til med tiden. Når man er ung, tenker man fortsatt at å drikke er "ulovlig", da man har sneket seg til å gjøre det tidligere. Når man blir eldre, blir det mer naturlig å ta seg noen glass vin når man spiser middag med foreldrene, og man får et mer avslappet forhold til alkohol. Jeg føler ihvertfall ikke at jeg trenger å skjule at jeg drikker vin - selv om besteforeldrene ikke trenger å vite det om jeg tar noen drinker ekstra på en fest.
Jade Skrevet 2. oktober 2010 #9 Skrevet 2. oktober 2010 Det var flere avholds i bryllupet vårt. Vi hadde alkoholservering fordiom. Folk drakk det de ønsket. Og alle drakk med måte. Bryllupet var koselig for alle, og alle koste og preiket med hverandre. Både de som drakk alkohol og de som drakk alkoholfritt. Men nå har vi ingen i familien/vennekretsen som prøver å prakke sin avholds på andre, og hadde de prøvd på det, så hvorfor skulle jeg latt dem bestemme over vårt bryllup? "Bestemor liker ikke at vi andre drikker, så da skal vi ikke ha alkohol i bryllupet". TULL! Hun kan jo bare få se at folk oppfører seg som folk selv om de nyter vin til maten og noen flytende godbiter etterpå Og hva har kristendommen med avholds å gjøre? Jeg er kristen, og kjenner mange som er det. Det er ikke noe forskjell på dem og andre når det gjelder nyting av alkohol.
FruN Skrevet 3. oktober 2010 #10 Skrevet 3. oktober 2010 Vi skal ha alkoholfri vin og øl til maten. Ingen avec, men hotellet der vi skal være har bar for de som ønsker seg en dram utover kvelden. Altså nekter vi ingen å drikke, men vi serverer ikke alkohol selv. Det er flere grunner til dette. Noen er avholds, noen har hatt litt drikkeproblemer, det er barn tilstede og vi ønsker ikke selv å bli spesielt berusa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå