Gå til innhold

Forbrenne kalorier med å tenke?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest soledad

Teit spørsmål, jeg vet! Men jeg leste en tråd om saken på et anoreksi-forum, der mente de at det går an. Hvis du konsentrerer deg veldig hardt og leser mye tungt stoff. Hva sier dere oppegående folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Psykisk stress svir definitivt kalorier som bare pokker. Har man ikke noenting å gå på under stress, kan man kjøre kroppen fullstendig i grøften på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk stress svir definitivt kalorier som bare pokker. Har man ikke noenting å gå på under stress' date=' kan man kjøre kroppen fullstendig i grøften på dette.[/quote']

Hva mener du? At man må passe på å spise ekstra mye når man er stressa?

Ellers:

Dette stemmer selvfølgelig ikke for oss normaltfungerende. Men for noen med anoreksia, vil jo 50 kalorier bety mye.... Om man konsentrerer seg, vil en gjerne stramme noen muskler, de trenger brensel for å fungere...

Dette er det samme som at en forbrenner med å fryse...

Farlige og håpløse anoreksiatanker er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mathias:

Psykisk stress setter igang adrenalinproduksjonen i kroppen. Adrenalin setter igang kroppens metabolisme og katabolisme (nedbrytning). Balanseres ikke dette med et riktig kosthold og avspenningsteknikker, bukker man under for kroppens og tankenes stress. Anabolisme (oppbygging) blir fraværende og man bryter seg selv ned.

Absolutt ikke et tips for å slanke seg, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig lite med kroppens energiomsetting å gjøre med andre ord.

Man forbrenner ikek nevneverdig mer kcal med å stresse...

Da snakker jeg om så mye forbr som man vil erke.. f eks at en skikkelig treningsøkt på to timer (med restitusjon) kan ta knekken på 1000 kcal.

Ved stress er går det mer på at kroppen ikke bygger seg opp.

(for å ta det på norsk slik at alle forstår)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen brytes ned blant annet fordi den bruker så mye energi på stresset, Mathias. Så jo, dette har mye med kroppen energiomsetning å gjøre, så absolutt.

Akkurat som det å fryse har det.

Sammenlikner man en hard treningsøkt med to timers frysing eller to timers psykisk stess, kommer det såklart an på grader av stress, hvor kaldt det er og hvor hard treningsøkten er.

Stresser man lenge nok, vil kroppen også gå i selvforsvar og skru ned på sin egen energiomsetning ( altså metabolisme - som er et samleord for både katabolisme og anabolisme). Og man har ødelagt balansen i sin egen kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 års fysiologistudering sier nå meg at man forbernner lite med å fryse samt stresse.... Alt er relativt...

Men problemet oppstår når en ikke restituerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alt er relativt, Mathias.

Problemet oppstår når man ikke restituerer, skriver du. Vel, det er det samme med stress: Problemet oppstår når man stresser for mye, og ikke bygger opp kroppen med riktig kosthold og avspenning (som skrevet tidligere). En aldeles usunn måte å brenne kalorier på, og som du skriver: Farlige anorexia-tanker.

At stress forbrenner kalorier behøver ikke å stikkes under en stol av den grunn. Det er derimot viktig å være klar over hva man gjør med kroppen sin ved å satse på beinhard tankevirksomhet og slitsom lesing for å bli tynn. Man ødelegger seg selv av stresset.

Det har du sikker også lært under dine fysiologistudier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man forbrenner ikke mye ved å stresse nei, men man bryter ned kroppen og restituerer ikke som jeg skriver.

den konkrete energien man FORBRENNER er også liten. Et par skiver m pålegg tar det... Problemet er at balansen i kroppen blir feil...

Dessuten:

Man trenger ikke stresse av å lese.

Man trenger ikke stresse av å tenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man forbrenner ikke mye ved å stresse nei' date=' men man bryter ned kroppen og restituerer ikke som jeg skriver.[/quote']

Lar man være å hente seg inn igjen og bryter man ned kroppen , er dettte pga kroppens uderskudd på energi.

Veldig viktig poeng at balansen i kroppen blir feil ja. Det blir den blant annet fordi man bruker mer av kroppens krefter og ressurser enn den har, blant annet kalorier.

Og jeg skrev spesifikt om psykisk stress; altså om man lar seg stresse for mye, så bryter man ned kroppen, ja, fordi den går tom for energi.

Jeg tror vi er enige, men at du ser på det å trene som en mer effektiv form for energiomsetning, hvilket er ganske riktig og langt mer sunt, så lenge man også tilfører kroppen mat og hvile. Slik er det også med stress, en viss grad av stress takler kroppen, om man passer på å hente seg inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Lar man være å hente seg inn igjen og bryter man ned kroppen , er dettte pga kroppens uderskudd på energi.

.

Nei, der er der vi ikke er enige... Kroppen bygger seg ikke opp bare den har energi... Vd å stresse kan man ha så mye energi (dvs spise) somman vil, men den ville ikke restituere likevel...

Tror du forveklser å forbrenne rent konkret med de metabolske forandringene som skjer når en stresser. Underskudd på energi og at en gåt i kjelleren når en stresser har lite med at en får for lite energi fra mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mathias ikke på ...

Energi er lik mat

Ved å stresse for mye går man i kjelleren fordi hjernen har en psykisk tålegrense. En helt annen diskusjon. Har lite med matomseting/energiomsetning å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er helt blond nå, men hva kommer det av at jeg gikk ned x antall kilo i en periode hvor jeg psykisk hadde det helt jævlig?

Jeg endret verken spisevaner eller treningsvaner, men gikk fysisk ned flere kilo. (følte meg ikke mer sliten eller hadde lite energi, verken i hverdagen eller i forhold til trening.)

Man kan absolutt bli fysisk sliten av å ha psykiske "problemer", og når man blir fysisk sliten.... uten å "bruke" kroppen fysisk... æh.. nå kjører jeg meg selv så langt utpå jordet at jeg vet ikke helt hva jeg mener, men...... :roll::lol:

Og om noen påstår at dersom man ikke har noe godt å bidra med, så la være å bidra.... vel... blæ!!

Tror derimot lite på at man kan forbruke mye kalorier ved å lese hardt altså! uten å vite noe, så virker det bare lite sannsynelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jeg uttrykt at det å innhente seg etter stress bare handler om mat?

Nei.

Jeg har ennå ikke, og kommer ikke til å svare bekreftende på ditt spørsmål om man kommer unna psykisk stress ved å bare spise mat, Mathias/gjest.

Men: At et riktig kosthold, sammen med avspenningsteknikker (hvilket kan være så mangt, for eksempel trening) kan avhjelpe de fysiske utslagene av psykisk stress, det står jeg inne for, dette er riktig. Gir du et menneske den beste og mest riktige mat, men h*n fremdeles er under kontinuerlig stress, vil ikke dette hjelpe særlig verken på stresset eller en bedre kropp. Men virkningene på kroppen blir værre ved dårlig/ingen mat. Flere faktorer enn mat spiller inn her.

Stresser du og spiser mye mat alene, vil kroppen enten ikke ta næringen til seg, eller lagre næringen som for eksempel fett. Karbohydrater og proteiner er lettere omsettelig og kroppen vil først omsette dette ved stress.

Man bryter ned muskelmasse blant annet ved stress (som kan sees som vekttap), fordi kroppen bruker av sine reserver for å takle stresset. Man bygger opp igjen muskelmasse ved å trene og tilføre kroppen riktige byggestener, blant annet energi i riktig form. Forutsatt at kroppen er kompatibel til å ta denne næringen til seg (hvilket den ikke er om den er under kontinuerlig stress).

Så jo, jeg er enig med deg, men du vil ikke forstå meg, antakelig fordi du ikke vil akseptere at andre også kan ha kunnskaper om dette, selv om de ikke mener å sitte på fasiten ved å brife med sin fysioloigstudier. Og dermed stå uimotsagt, eller være åpen for andre vinklinger av tema.

Forøvrig er det artig å diskutere slike ting, og jeg lærer i alle fall mye nytt av deg, Mathias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energi er lik mat

Ved å stresse for mye går man i kjelleren fordi hjernen har en psykisk tålegrense. En helt annen diskusjon. Har lite med matomseting/energiomsetning å gjøre.

Dette er direkte feil, jamfør det jeg har skrevet om kroppens adrenalinproduksjon og dens katabolske virkning.

Her blander du begreper selv, Mathias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nope, gjør ikke det jobber med dette hver dag jeg, så jeg er på nett der... ...

stress er ikke skadelig pga for lite energi (og det får man om man spiser)Stress er skadelig pga blodtrykk og at hjernen ikke får hvile. man forbuker ikke masse energi når man stresser noe siom da er den dirkte følgen til at man blir utslitt.

da hadde Røkke og co forbrent ogs da også måtte spist like mye som en toppidrettsutøver da.. hvilket de ikke gjør...

Men samme det. tror ikke du forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nope, gjør ikke det... stress er ikke skadelig pga for lite energi (og det får man om man spiser)Stress er skadelig pga blodtrykk og at hjernen ikke får hvile. man forbuker ikke masse energi når man stresser noe siom da er den dirkte følgen til at man blir utslitt.

Klart stress har langt flere virkninger på kroppen enn helt snevert energiomsetningen. Men å påstå at stress ikke har virkning i form av endret forbrenning, og i første omgang større forbruk av energi, er ikke riktig.

Hvilket du heller ikke har påstått, Mathias, men vinklet det over på at trening virkelig omsetter energi og brenner kalorier. Der er vi enige!

Stress har også virkning på energiomsetningen i kroppen, det er flere enn Aline som har opplevd mye stress og vekttap, uten andre endringer. At kroppen til slutt kræsjer, har sammenheng med blant annet adrenalinets andre virkninger i kroppen, som økt hjerteaktivitet og sammentrekning av noen blodårer og utvidning av andre - over lengre tid. Sum av sumarum ender dette med økt blodtrykk, ja.

Komplisert område dette her, og hva som skjer i kroppen ved stress er langt mer enn det jeg har omtalt her. Men at det brenner kalorier, jo det gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...