Gå til innhold

Bestilt fly til Zanzibar!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en gjeng som skal til Zanzibar :danser: Noen som har tips til hvor på øya? Vi kommer sikkert til å bo ved havet først, for så noen netter i Stone Town før vi reiser tilbake til Tanzania.

Hvordan er det med høyvann/lavvann? Jeg las en plass at det var svært store variasjoner på østkysten..??

Det virker som en rolig øy? Siden vi er i (slutten av) 20-åra, vil vi ikkke bare ha pensjonist-stemning-kos, selv om det er kos det og. Hva med sikkerhet??

Vel, noen som har vært der og har et eller annet å fortelle, pleeeeease? :sol:

Skrevet

Ingen???

Skrevet

Jeg har vært der flere ganger, men det er mange år siden sist!

Kan prøve å hjelpe til med noe, men jeg er ingen ekspert ;)

Du må selvfølgelig til Stone Town. Bra dere skal bo der. Litt kultursjokk i starten kanskje, mange syntes byen er stygg, jeg syntes den hadde sin sjarm og trivdes der. Jeg ble kjent med flere av de som jobbet på spisestedene rundt der, kjempehyggelige folk! Jeg hadde stamsted på en sted som heter Amore Mio, de har italiensk pizza og iskrem. Var også en del på et sted som het La Fenice mener jeg å huske. Når vi skulle på "shopping" tok vi utgagspunkt i Kenyatta Road, der var det bra butikker(The Zanzibar Gallery, Memories of Zanzibar) postkontor, internettcaféer, supermarket og diverse shopping oppover en av sidegatene der, husker ikke navnet desverre.

Vi spiste middag på Tower Top Restaurant (Emerson & Green) en kveld, kjempekoselig sted, med underholdning og god mat! Litt dyrere enn resten, men verdt det for en kveld. Også mener jeg å huske at det var noe mat market greier der en gang iblant, nede ved havna sp (TROR det het noe sånt som "Forodhani Gardens")

Også husk å kle dere slik at skuldre er dekket til, skjørt skal helst dekke over knærne. Gutter skal helst ikke gå i bar overkropp, selv om det er dødsvarmt. Man skal vel også helst unngå å råkline på gata. Pruting syntes jeg var lett, bare smil og småprat litt med selgeren, vær hyggelig og spør gjerne litt om zanzibar osv. Jeg fikk ofte pruta ned sykt mye, fordi jeg småprata med selgeren, noenganger tok vi en kopp te osv. Høres slitsomt ut, men det er jo bare hyggelig!

Dra gjerne til Slave Market (ganske jævlig opplevelse, man besøker blant annet celler som slavene ble stua inn i) og Anglican Cathedral.

Fiskemarkedet i stone town er egentlig helt grusomt, men verdt en tur hvis dere holder ut stanken fra fisken som ligger i solsteika.

(Jeg bodde ikke i Stone Town, så vi var der bare på "lørdagstur" de gangene jeg har vært der)

Nungwi er vel et must, jeg husker ikke så mye fra når jeg var der, for det er så lenge siden. Men der er det bra party liv.. ;)

Jeg bodde i en liten by på østkysten og der var det STORE variasjoner med lavvann og høyvvann ja. Tidlig var det vann helt opp til strandkanten, på ettermiddagen var alt vannet forsvunnet og vi kunne bokstavelig talt spasere to kilometer ut rett på "havbunnen", det ser litt ut som hele havet bare er sugd vekk..

Det er ikke anbefalt å vandre rundt på stranda langt fra hotellet på kvelden/natta, jeg måtte hvertfall ha følge av minst 1 mann (ikke kvinne, men MANN) hver gang jeg skulle hjem fra et utested på natta. Det var helt uaktuelt med to eller tre jenter som gikk sammen, men det hendte at det skjedde og det gikk jo bra, men har hørt om tilfeller hvor det ikke har gått så bra også.

Igjen, ikke spaser rundt i bikini hvis du beveger deg bort fra hotellområdets strand (hvis hotellet deres ligger ved en strand da).

Så har man jo krydder turene, som de fleste drar på tror jeg. Man kan dykke med delfiner osv. også. En tur til Jozani Forest for å se red colobus apene er også et tips! Litt jungel følelse av å gå der, og disse apene finnes KUN på Zanzibar.

Avtal taxi pris med sjåføren på forhånd, ellers tok jeg taxi sykt mye der, og det gikk helt greit!

Jambiani beach er skikkelig PARADIS.

Ang. pensjonist stemning; det skal godt gjøres hvis dere får den følelsen på Zanzibar. Jeg har aldri vært i nærheten av noe pensjonist stemning når jeg har vært der, uansett hvor rolig sted vi har bodd på.. ;)

PS. Køkultur har dem ikke på Zanzibar (ikke i Tanzania heller), så bare ta det med ro, jeg hissa meg opp noenganger og det anbefales ikke. Bare ha i bakhodet at "sånn er det bare her", når du står i minibank kø og en gjeng spaserer inn foran deg i køen som den mest naturlige ting i verden :) Godt humør og masse tålmodighet er stikkord her!

Håper det var til litt hjelp da.. kommer sikkert på masse jeg har glemt senere men.. hehe

Skrevet

glemte å si at det kanskje hadde vært greit å bo på hotell i nungwi og heller ta en dagstur til stone town, hvis dere vil ha en kombinasjon av partyliv og strandliv.. vet ikke hvor lenge dere skal være på zanzibar, men tror jeg hadde gjort det hvis jeg var dere:) men igjen, stone town MÅ sees og oppleves!

Skrevet

Virker som om du fikk svar på det meste der ja - har ikke så mye å tilføye egentlig!

Jeg bodde også på Østkysten, og forskjellen på høyvann og lavvann er sinnsyk!

Dykking er et MUST! Og pensjonisttilværelse finnes overhodet ikke!

Kos dere, på en fantastisk øy!

Skrevet

Så kjekt med så utfyllende svar!

Med pensjonist-tilværelse mente jeg kanskje at det kunne bli litt vel rolig, men ser for meg at vi har tusen ting å gjøre :gjeiper:

Vi er en jentegjeng da, så vi får se hva vi gjør på kveldene...

Men hvor på øya er det fint å bo? Det er det sikkert mange plasser... syns det hørtes litt kjipt ut med de store tidevannsforskjellene, eller?

Hvordan er det med å vente med å bestille noen overnatting, og ta det der nede? Vi skal dit i januar en uke, og da er det vel litt høysesong, er det ikke? Vi bestiller nok for en overnatting eller to, og tenkte kanskje å se resten an.

haha, køkulturen hørtes slitsom ut... (jeg hater kø!) Noen av dere som tok dagstur til Dar es Salaam? tror ikke det blir aktuelt men.

Hvordan er det med luftfuktighet og sånn? Varmt blir det vel uannsett... Lyser det muslimsk av øya eller ser man det nesten ikke?

En siste ting... pris- hvordan var det? Er det vanlig å prute, på det meste eller?

Skrevet

Vi er en gjeng som skal til Zanzibar :danser: Noen som har tips til hvor på øya? Vi kommer sikkert til å bo ved havet først, for så noen netter i Stone Town før vi reiser tilbake til Tanzania.

Hvordan er det med høyvann/lavvann? Jeg las en plass at det var svært store variasjoner på østkysten..??

Det virker som en rolig øy? Siden vi er i (slutten av) 20-åra, vil vi ikkke bare ha pensjonist-stemning-kos, selv om det er kos det og. Hva med sikkerhet??

Vel, noen som har vært der og har et eller annet å fortelle, pleeeeease? :sol:

Gled deg, Zanzibar er fantastisk!! Jeg hadde 10 dager der etter at jeg først hadde vært på Kilimanjaro og en uke på safari. Kan anbefale deg å dra til nordkysten av øya. Her er det ikke så stor forskjell på tidevannet som det er på østkysten og dermed mye finere å bade. Du kan ta en minibuss som går fra Stone Town opp til Nungwi. Her blir du møtt av mange som vil tilby overnatting. Herfra reiste jeg videre med båt ett lite stykke til ett sted som heter Kendwa. Den gangen lå det tre hoteller på stranda her og jeg ble på det ene, mener det het Kendwa Rocks. Her var det bare utrolig deilig å være, flott strand, palmer osv. Det var også en fin spasertur langs stranda om man ville ta seg en tur til Nungwi, eller du får noen på hotellet til å kjøre deg ned med båten. Det er nemlig dårlig bilvei opp til Kendwa. (Var iallefall det i 2001)

Å - du er bare så heldig! God tur! :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Steder: God ide å kombinere beach opphold med noen dager i Stone Town, så får dere det beste av begge verdener. Anbefaler Nungwi eller Kendwa. Tror det er dit de fleste unge reiser, og jeg tror også det er endel liv der :) (Sjekk ut tripadvisor forresten, der finner du masse informasjon!).

Sikkerhet: Common sense. Ikke gå alene etter at det har blitt mørkt, jeg ville også unngått øde strender. Men ja. Common sense :) Og det er alltid positivt mottatt om man viser respekt ved å dekke skuldre og knær når man er utenfor hotellet.

Opplevelser: Hvis dere skal dra på 1 organisert tur, dra på en spice tour! Anbefales på det varmeste! Snorkling er også fantastisk. Og Stone Town må oppleves. Dagstur til Dar es salaam tror jeg ikke dere vil finne så veldig interessant, med mindre dere drar på en organisert tur. Dar er stort sett en flat storby med mye trafikk, og i rush hour tar det evigheter å komme seg rundt - enten dere reiser med fly eller ferge.

God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...