Gå til innhold

Fjerning av føflekker

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har noen føflekker på ryggen som jeg har tenkt å fjerne. Har tidligere fjernet en annen, og den ble skjært vekk. Det gikk fint, men jeg vurderer å fryse de jeg har vekk nå. Noen som har erf med det?`Gjør det vondt?Blir arrene mindre?

Ha en fin dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fjernet en del føflekker med laser - tror det er det beste metoden, for jeg har ingen arr. :) Nå er det en stund siden, men jeg tror det kostet 1200 og da kunne jeg ta så mange føflekker som jeg ville.. Dette var på en privat klinikk, så hvordan det er på offentlige sykehus vet jeg ikke.

Hvis du skal sjekke for føflekkreft samtidig så kan de ikke fjernes med laser, da må de skjæres bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fjernet føflekker hos fastlegen min. Mener det var laser han brukte. Jeg betalte ikke noe for det - hvertfall ikke mer enn en hundrings eller to.

Det var kjempekjapt - fikk en lokalbedøvelse og svisj borte var de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fjernet føflekker hos fastlegen min. Mener det var laser han brukte. Jeg betalte ikke noe for det - hvertfall ikke mer enn en hundrings eller to.

Det var kjempekjapt - fikk en lokalbedøvelse og svisj borte var de.

Arr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å klore bort føflekker? Eller er ikke det lurt?

Føflekker har dype røtter i huden og forsvinner ikke ved overfladisk kloring, men stimulerer derimot cellene i føflekken til økt vekst. Og på toppen av det hele får man stygge arr.

Det er forøvrig lurt å kutte ut røyking ved alle former for inngrep i huden, da røyking gir dårlige forhold for sårheling grunnet blant annet dårlig blodtilførsel og oksidering av kroppens celler, og særlig utsatt er nye celler som de som vokser i hud som heles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arr?

Er faktisk ikke sikker da jeg har flere føflekker i de aktuelle områdene. Ser ut som en svak rød flekk - evnt. en normal føflekk som er helt flat.

Kan være det ikke er noe arr og.

Litt ullent svar dette kanskje :blunke:

Men hvertfall så er det ingenting nå mot hva det var - for det var jo en vortelignende føflekk. Laser vil jeg tro må være den mest effektive også for da blir den skåret vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt det er lite lurt å klore på føflekker sjøl, for de stopper ikke å blø med det første....

Men om det stemmer vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Var meg som startet tråden, takker for svar :)

Får sjekke opp litt mht laser og,siden det nevnes av flere her. Eneste er at jeg er student og ikke har så god råd, så om det koster over tusen må jeg kanskje vurdere å skjære de vekk hos fastlegen istedet.

Noen som vet prisen på å fryse de bort, man må vel kanskje til spesialist da?

Å klore de vekk kan da umulig være bra,og fjerner ikke føflekken for godt vil jeg tro..! Nei blir nok en tur til legen.

Klem Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma sa alltid til meg at det var farlig å klore vekk føflekker.. (kreft osv)

Kan ikke bevise disse utsagnene.. men.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet flere føflekker på grunn av kreftfare (familien har føflekkreft). Dette er gjort hos fastlegen og med kniv (jaja, skalpell da - den var jo litt skarp liksom). For dette har jeg betalt et par hundrelapper (skal ha for utstyret som er brukt). Gjort på 20 minutter.

Jeg har så og si ingen arr der hvor huden ikke er i spenn. Over magen har jeg derimot et ganske stort arr (2*2cm - det var en stor føflekk), for stingene satt bare ei uke og såret sprakk da de ble fjernet (neida, det var ikke ekkelt, bare skremmende). Dette skjedde også på et annet sted selv om stingene satt i 10 dager. På skuldra hvor såret ikke har sprukket, er det så vidt jeg kan se en hvitnyanse i huden over 0,5*0,5. Jeg er ikke særlig brun, men ikke likblek heller. Er 1-2 år siden jeg tok føflekkene.

Alle føflekkene har vært fri for kreft så langt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg fjernet en stor føflekk (som en femmer) på skulderen.legen måtte snitte avlangt, så i dag har jeg et ti cm langt rødt arr på skulderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte fjerne en føflekk på ryggen grunnet mistanke om kreft. Jeg tok den på sykehuset. Kirurgen skar ut en båt rundt føflekken og jeg måtte sy 6 sting. Arret er stygt fordi det har strukket seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sikreste er vel å få skjert eller klippet vekk føflekken og få den undersøkt for kreft.

Det finns en blekekrem til føflekker, men den er forbudt i Norge. Kanskje et lite hint om at bleking ikke er så smart.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jg har en fløflekk i underlivet.eller kanskje en vorte?ekkel er den ihvertfall.Hva kan jg gjøre med den?Litt flaut og diskutere dette med legen.har mannelig lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kan det vel ikke bli så mye diskussion om en føflekk eller vorte, men hvis du vil diskutere den, må det vel nesten være med legen. Kan du ikke bytte til en kvinnelig lege?

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...