AnonymBruker Skrevet 25. september 2010 #1 Del Skrevet 25. september 2010 Er det noen som vet? Jeg mener å ha lest dette antallet et eller annet sted. Har prøvd å google det, men klarer ikke å finne noe. Jeg lurer også på hvordan man kommer fram til et slikt tall. Teller man bare antall galakser som man ser i teleskopet? Hvordan vet man at det ikke finnes flere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 26. september 2010 #2 Del Skrevet 26. september 2010 Er det noen som vet? Jeg mener å ha lest dette antallet et eller annet sted. Har prøvd å google det, men klarer ikke å finne noe. Jeg lurer også på hvordan man kommer fram til et slikt tall. Teller man bare antall galakser som man ser i teleskopet? Hvordan vet man at det ikke finnes flere? Det er nok ingen som har TALT antall galakser, ganske enkelt fordi det er så mange av dem at man ikke ville ha tid til å gjøre det. Wiki`s anslag er noe slikt som 80 milliarder galakser. Det er antakelig andre overslag, også, siden man må legge noen forutsetninger som er mer eller mindre sikre, til grunn for anslaget. Jeg er ikke ekspert, så 80 milliarder er mange nok for meg. Dersom du skulle TELLE alle disse, ville det ta omtrent 2536 år, med en tellerate på en i sekundet, og gitt at du talte 24/7, 52 uker i året, and no days off for good behaviour. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mir Skrevet 27. september 2010 #3 Del Skrevet 27. september 2010 Vet og Vet. Bøkene mine har noe info iallefall. "As for the number of galaxies that populate the universe, with each passing year, the estimate goes up. Back in 1999 astronomers used Hubble Space Telescope observations to estimate that there were 125 billion galaxies. Not long afterwards, a new camera was installed on the Hubble and revealed many more forcing the estimate to be doubled. Supercomputer estimates now suggest that there may be 500 billion galaxies". Kilde: Stuart Clark;The Big Questions: The Universe p.16-17, 2010. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ilcrappo Skrevet 27. september 2010 #4 Del Skrevet 27. september 2010 Er det noen som vet? Jeg mener å ha lest dette antallet et eller annet sted. Har prøvd å google det, men klarer ikke å finne noe. Jeg lurer også på hvordan man kommer fram til et slikt tall. Teller man bare antall galakser som man ser i teleskopet? Hvordan vet man at det ikke finnes flere? Hvis du tenker på antall galakser i hele Universet så kan vi ikke si sikkert. Vi kan kun beregne en nedre grense for dette antallet. De tallene du har sett gjelder nok antall galakser i det observerbare universet. Det samme er tilfelle for de tallene som er oppgitt av Mann 42 og Mir. Du har for så vidt rett i at man teller galakser. Men man teller ikke alle og man gjør det definitivt ikke for hånd! Det man gjerne gjør er at man tar utgangspunkt i en såkalt galaxy survey, som kartlegger et stort antall galakser, og beregner gjennomsnittlig avstand mellom galaksene i det kartlagte området. Fra blant annet CMB-observasjoner vet man Universet er homogent og isotropt på stor skala. Dersom surveyen har kartlagt et stort nok område, vil derfor den gjennomsnittlige avstanden mellom galaksene være representativ for hele Universet. Ved å dele volumet til det observerbare universet med volumet representert av denne gjennomsnittlige avstanden får man et tall på antall galakser i det observerbare universet. Det mest presise estimatet per dags dato er så vidt meg bekjent det som er presentert i det følgende paperet. Her har man tatt utgangspunkt i SDSS-surveyen. Dette er den mest omfattende kartleggingen av galakser vi har og omfatter spektra til nær 1 million galakser. De finner en gjennomsnittlig avstand mellom galaksene på ca. 13.4 millioner lysår. Det observerbare universet har en radius på ca. 47 milliarder lysår. Dermed får vi et estimat for antall galakser i det observerbare univers på ca. 170 milliarder. Men hele Universet består selvfølgelig av mer enn bare det som vi teoretisk kan observere i dag. Hvor mye større det er avhenger av hva slags romlig geometri det har. Dersom Universet er såkalt flatt eller har hyperbolsk romlig geometri vil det være uendelig stort, og det vil finnes et uendelig antall galakser. Dersom det har sfærisk geometri vil det være endelig, og antall galakser vil da nødvendigvis også måtte være endelig. Observasjoner av fluktuasjoner i bakgrunnsstrålingen er konsistente med en flat geometri. De observasjonelle usikkerhetene tillater kun veldig små avvik (~1%) fra romlig flathet. Med andre ord, dersom Universet ikke er uendelig stort så må det likevel være såpass stort at det ser tilnærmet flatt ut. Denne observasjonelle føringen kan vi bruke til å estimere det minste antall galakser vi kan ha i universet. La oss anta at universet er endelig og at det har en romlig krumning som tilsvarer det største avviket som er tillatt av observasjonene. Jeg får da at Universet har en endelig romlig utstrekning på ca. 200 milliarder lysår. Dersom vi antar samme gjennomsnittlige avstanden mellom galaksene som indikert over får vi et totalt antall galakser på ca. 9000 milliarder. Dermed kan vi konkludere med det følgende: Det finnes ca. 170 milliarder galakser innenfor det observerbare Univers. Det finnes totalt fra 9000 milliarder til uendelig mange galakser i Universet som helhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ilcrappo Skrevet 27. september 2010 #5 Del Skrevet 27. september 2010 Dermed kan vi konkludere med det følgende: Det finnes ca. 170 milliarder galakser innenfor det observerbare Univers. Det finnes totalt fra 9000 milliarder til uendelig mange galakser i Universet som helhet. Det er også verd å nevne at hver av disse minst 9000 milliarder galaksene består igjen i snitt av i størrelsesorden 100 milliarder stjerner. Det da ganske fantastisk å tenke på at Den Allmektige Gud har plukket ut vår forsvinnende lille stein i bane rundt en mikroskopisk stjerne, i en fjert av en galakse, i en ubetydelig galaksehop, i en marginal superhop, i et helt alminnelig strukturfilament i vårt ubeskrivelig store Univers, og opphøyet ett av de utallige biologiske vesnene i denne steinen til en helt spesiell status! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2010 #6 Del Skrevet 27. september 2010 Det er også verd å nevne at hver av disse minst 9000 milliarder galaksene består igjen i snitt av i størrelsesorden 100 milliarder stjerner. Det da ganske fantastisk å tenke på at Den Allmektige Gud har plukket ut vår forsvinnende lille stein i bane rundt en mikroskopisk stjerne, i en fjert av en galakse, i en ubetydelig galaksehop, i en marginal superhop, i et helt alminnelig strukturfilament i vårt ubeskrivelig store Univers, og opphøyet ett av de utallige biologiske vesnene i denne steinen til en helt spesiell status! Aner jeg en viss sarkasme her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2010 #7 Del Skrevet 27. september 2010 Den Allmektige Gud har plukket ut vår forsvinnende lille stein i bane rundt en mikroskopisk stjerne, i en fjert av en galakse, Sikker på det da? Gud kan jo ha skapt liv andre steder også. Selv om det ikke står i bibelen, men hvem sa at Gud i bibelen var den riktige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2010 #8 Del Skrevet 28. september 2010 Men hallo. Du vet vel om sarkasme Anonymbruker? =) De som tror at vi er eneste planeten i hele universet som har liv. At vi er så priviligerte, og hadde så "flaks" , at lille jorda er det eneste som det er slikt liv liv på ;P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 28. september 2010 #9 Del Skrevet 28. september 2010 Det er også verd å nevne at hver av disse minst 9000 milliarder galaksene består igjen i snitt av i størrelsesorden 100 milliarder stjerner. Det da ganske fantastisk å tenke på at Den Allmektige Gud har plukket ut vår forsvinnende lille stein i bane rundt en mikroskopisk stjerne, i en fjert av en galakse, i en ubetydelig galaksehop, i en marginal superhop, i et helt alminnelig strukturfilament i vårt ubeskrivelig store Univers, og opphøyet ett av de utallige biologiske vesnene i denne steinen til en helt spesiell status! Kanskje gud egentlig har mange underguder og alle har sitt eget lille solsystem som de har skapt og tar vare på? Kanskje vi er et biologisk prosjekt? Og kanskje det finnes millioner av andre biologiske prosjekter der ute? For ikke å snakke om i alle de andre universene? Vi vet ikke en dritt. Eller, det er kanskje det vi gjør. Vi vet en bitteliten dritt... og så gjenstår ca 99% av realiteten fremdeles å oppdage og kartlegge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ilcrappo Skrevet 28. september 2010 #10 Del Skrevet 28. september 2010 Kanskje gud egentlig har mange underguder og alle har sitt eget lille solsystem som de har skapt og tar vare på? Kanskje vi er et biologisk prosjekt? Og kanskje det finnes millioner av andre biologiske prosjekter der ute? For ikke å snakke om i alle de andre universene? Vi vet ikke en dritt. Eller, det er kanskje det vi gjør. Vi vet en bitteliten dritt... og så gjenstår ca 99% av realiteten fremdeles å oppdage og kartlegge. Ja, det er mange ting man kan postulere. Men hva er poenget med å innføre ekstra, kompliserende faktorer dersom man kan klare seg uten? Det kan kanskje passe å ta historien om Napoleons møte med den berømte matematikeren Laplace. Laplace skrev et av de mest omfattende verkene om celest mekanikk og himmelbevegelser på slutten av 1700-tallet på oppdrag fra den franske stat. Etter å ha blitt forelagt verket skal Napoleon ha spurt Laplace hvordan det kunne ha seg at Gud ikke var nevnt en eneste gang i et fullstendig verk om himmelbevegelsene. Laplaces skal angivelig ha svarte at "den hypotesen hadde jeg ikke behov for". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 28. september 2010 #11 Del Skrevet 28. september 2010 Ekstra, kompliserende faktorer er mye mer morsomme enn tørre, matematiske fakta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #12 Del Skrevet 4. oktober 2010 ...Det observerbare universet har en radius på ca. 47 milliarder lysår... Jeg stusser litt på det tallet her. Jeg så akkurat en vitenskapsdokumentar på svensk tv og der mente de at universet er 14 milliarder år gammelt. Er ikke det "observerbare universet" bare så langt lyset kan ha beveget seg på disse 14 milliarder årene? Da blir ved størrelsen 14 milliarder lysår? Eller er det noe jeg har misforstått? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ilcrappo Skrevet 5. oktober 2010 #13 Del Skrevet 5. oktober 2010 Jeg stusser litt på det tallet her. Jeg så akkurat en vitenskapsdokumentar på svensk tv og der mente de at universet er 14 milliarder år gammelt. Er ikke det "observerbare universet" bare så langt lyset kan ha beveget seg på disse 14 milliarder årene? Da blir ved størrelsen 14 milliarder lysår? Eller er det noe jeg har misforstått? Det stemmer at Universet er 14 milliarder år gammelt (eller, dersom vi skal være mer presise: 13.7 milliarder år). Det stemmer også at lys som ble sendt ut fra randen av det observerbare universet kort tid etter Big Bang vil ha tilbakelagt en avstand på 13.7 milliarder lysår når det når oss i dag. Men det stemmer ikke at avstanden ut til denne randen i dag er 13.7 milliarder lysår. Det ville vært tilfelle dersom Universet var statisk. Men vi vet at Universet ikke er statisk - det ekspanderer. Distansen lyset tilbakelegger mellom to vilkårlige punkter A og B vil derfor ikke samsvare med avstanden mellom punktene når lyset ankommer B. Distansen vil være større fordi det oppstår nytt rom mellom A og B kontinuerlig under ferden. Regner man på det vil man finne at avstanden ut til horisonten i dag er ca. 3.38 ganger større enn den faktiske avstanden lyset har tilbakelagt. Du er forresten ikke den første som har forvekslet disse begrepene. Den berømte populærvitenskapelige forfatteren Simon Singh gjorde også det samme for noen år siden da han gikk ut i media og refset Katie Melua. Han hengte seg opp i en strofe i låten "Nine Million Bicycles" og mente at den representerte "bad science". Han argumenterer for at hun i stedet burde skrive om teksten til det følgende: We are 13.7 billion light-years from the edge of the observable universe, That's a good estimate with well-defined error bars, Scientists say it's true, but acknowledge that it may be refined, And with the available information, I predict that I will always be with you Det må være pinlig å refse noen for feil for så å foreslå noe som selv er galt. Jeg sendte mail til Guardian da denne kom på trykk, men fikk aldri noe svar Du kan lese innlegget til Singh i Guardian her: http://www.guardian.co.uk/education/2005/sep/30/highereducation.uk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2010 #14 Del Skrevet 26. oktober 2010 Jeg tror ikke på at det finnes flere galakser. Det står ikke noe om andre galakser i bibelen. Jeg tror at gud setter vår tro på prøve ved å få det til å se ut som om verdensrommet er større enn det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eventyr3 Skrevet 26. oktober 2010 #15 Del Skrevet 26. oktober 2010 Jeg tror ikke på at det finnes flere galakser. Det står ikke noe om andre galakser i bibelen. Jeg tror at gud setter vår tro på prøve ved å få det til å se ut som om verdensrommet er større enn det er. Damn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eventyr3 Skrevet 26. oktober 2010 #16 Del Skrevet 26. oktober 2010 men hvem sa at Gud i bibelen var den riktige? Ufologisten til vatikanet sa det! aliens er også guds skapninger! jesus elsker dem også. jesus elsker alle i universet! det er også grunnen til at jesus enda ikke har kommet. han er å redder en annen planet fortiden. men han kommer! og da skal han komme på sin hvite hest ned fra himmelen med en hær av engler bak han klare for bekjempe ondskapen for alltid og for godt! Og 'the final countdown' spilles av fra skyene som om de skulle vært noen enorme høytalere. GO JESUS! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nedfall Skrevet 28. oktober 2010 #17 Del Skrevet 28. oktober 2010 Det er nok ingen som har TALT antall galakser, ganske enkelt fordi det er så mange av dem at man ikke ville ha tid til å gjøre det. Wiki`s anslag er noe slikt som 80 milliarder galakser. Det er antakelig andre overslag, også, siden man må legge noen forutsetninger som er mer eller mindre sikre, til grunn for anslaget. Jeg er ikke ekspert, så 80 milliarder er mange nok for meg. Dersom du skulle TELLE alle disse, ville det ta omtrent 2536 år, med en tellerate på en i sekundet, og gitt at du talte 24/7, 52 uker i året, and no days off for good behaviour. ..og så er det ett helvete å komme ut av tellinga! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå