Frøken Blå Skrevet 25. september 2010 #1 Skrevet 25. september 2010 La meg bare få understreke: Jeg er tilhenger av et normalt sunt kosthold (selv om det kan diskuteres hva det innebærer), og jeg fremmer IKKE en usunn livsstil. Men jeg har begynt å lure litt på hvor mye kostholdet egentlig betyr for den generelle helsa. I dag er jo kosthold i sterk grad knyttet opp til vekt, men hva med resten? Det vises stadig til undersøkelser som viser at man blir klokere, lever lenger, minker sjansen for sykdommer osv hvis man spiser sånn og slik. Men er dette virkelig veldig utslagsgivende? Eller gir kostholdet kun marginal gevinst? (Se nå bort fra allergier og matintoleranse) Jeg tenker blant annet på at mange studenter omtrent lever på Grandiosa og øl i flere år, og det i den perioden av livet der de kanskje må yte mest av alt i forhold til hjernekapasitet osv. Hva tror du? Har kostholdet mindre betydning enn vi tror? Er det f.eks. kanskje egentlig likegyldig om man lever på lavkalori, lavkarbo eller norsk husmannskost så lenge man ikke tenker vekt?
bergans Skrevet 26. september 2010 #2 Skrevet 26. september 2010 Kosthold har mye å si, men vi er også utstyrt med en kropp som er ekstremt tilpasningsdyktig, og som over tid kan lære seg å leve på det utroligste. Shackleton-eskpedisjonen i 1914 er vel et av de beste bevisene på dette. Men, det at man klarer seg, og at kroppen takler det underligste, betyr IKKE at det er optimalt, sunt, lurt eller har positive langtidseffekter. Mennesker er utålmodige og vil ha raske løsninger med lite strev, og det vet en kostholds- og slankeindustri som nå omsetter for milliarder. Det er snakk om kvalitet i det man spiser, og ikke bare kvantitet. Møter ofte mennesker som klarer seg med et dårlig kosthold, eller feil kosthold, men de er ofte feilernærte. Det er også vanskelig å få folk til å skjønne hvor mye bedre ting kan føles, når de ikke har noe sammenligningsgrunnlag. Først i ettertid så har pasienter innsett at deres tidligere livsstil resulterte i en helt annen kvalitetet på livet enn der de er nå. Trening vil også kunne eliminere mange av de potensielt skadelige effektene et kosthold kan ha på kroppen. Derfor vil en idrettsutøvers meny kunne få en dibetiker til å gå av skaftet, mens en tømmerhogger vil kunne jobbe seg syk og tynn på et kosthold tilpasset en stillesittende vegetarianer. Folk henger seg opp i de små tingene som ikke betyr så mye, men gir ofte blanke i å erverve seg nøytral, utprøvd og bevisbar kunnskap om kropp, mat og fysiologi. Merkelappen som settes på en trend betyr plutselig mye mer enn innholdet, bakgrunnen og de aller viktigste; kritisk blikk på egen livssituasjon og kroppens behov, uavhengig av hvem sa hva hvor. Blir også helt oppgitt av at alle alltid generaliserer ut fra egen kropp, eller venninnegjengens pjatt om BMI, magefett og farlige smudies. At det viker på en kan bety null for de resterende 10 000 med samme problem. Test metoden/dietten/tilskuddet/treningen på 200 like individer, kontroller og juster for alle confounding faktorer, validiser studiet, reproduser resultatene, og først da kan vi snakke om at noe har effekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå