AnonymBruker Skrevet 25. september 2010 #1 Skrevet 25. september 2010 Sett at et par (som ikke er sammen) venter barn sammen. Så blir ungen født. Kan mor pålegge far delt omsorg/foreldreansvar, fordi hun ikke vil være alene med ungen?
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2010 #2 Skrevet 25. september 2010 Sett at et par (som ikke er sammen) venter barn sammen. Så blir ungen født. Kan mor pålegge far delt omsorg/foreldreansvar, fordi hun ikke vil være alene med ungen? NEI ! En forelder som ikke ønsker omsorg eller foreldreansvar er heller ikke egnet til å ta vare på barn. Derfor vil heller ikke domstolene påtvinge foreldre en lik rolle. I så tilfelle vil jeg tro barnevernet overtar isteden.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2010 #3 Skrevet 25. september 2010 NEI ! En forelder som ikke ønsker omsorg eller foreldreansvar er heller ikke egnet til å ta vare på barn. Derfor vil heller ikke domstolene påtvinge foreldre en lik rolle. I så tilfelle vil jeg tro barnevernet overtar isteden. Men det er jo ikke snakk om at man ikke er egnet, men man har jo laget et barn sammen, og da blir det i noen tilfeller for mye for bare én å ha barnet alene. Er det virkelig sånn at far kan frasi seg ansvaret og la mor være med barnet alene?
Gjest hermine Skrevet 25. september 2010 #4 Skrevet 25. september 2010 Men det er jo ikke snakk om at man ikke er egnet, men man har jo laget et barn sammen, og da blir det i noen tilfeller for mye for bare én å ha barnet alene. Er det virkelig sånn at far kan frasi seg ansvaret og la mor være med barnet alene? Ja far kan fraskrive seg ansvar på samme måte som mor kan, ved abort eller å la barnevernet overta omsorgen. Intet barn fortjener at foreldrene tvinges til omsorg. Det er absolutt ingen måte å vokse opp på. For det er barnet det handler om.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #5 Skrevet 26. september 2010 Det er jo haugevis av tilfeller der en av foreldrene har meldt seg ut. Klart man kan om man vil. Er barnet heldig så trår den andre forelderen til. Er barnet uheldig så går barnevernet inn.
Gjest Dhanu Skrevet 26. september 2010 #6 Skrevet 26. september 2010 (endret) Mor kan ikke påtvinge far delt omsorg, men de har frihet til å avtale hva som helst seg imellom om foreldreansvar, samvær og hvem barnet skal bo fast hos. Dersom far ønsker delt omsorg, er det bare å kjøre på. Det fins dessverre ingen måter å tvinge en foreldre på banen. Dersom en forelder ikke ønsker kontakt med sitt barn, så kan vedkommende oppnå det. Men bidraget må fortsatt betales. Og hva er dette snakket om at barnevernet må ta barnet fordi mor ikke er egnet når hun blir tvunget til omsorg? For noe tull! Det er MANGE mødre som har måtte ta full omsorg for et barn, fordi far melder seg ut, og som så gjerne skulle hatt avlastning fra barnets andre forelder. Jeg vil ikke kalle dem dårlige foreldre selv om de kunne tenkt seg litt avlastning... (og jeg skriver ikke kjønnsnøytralt fordi det stort sett er far som svikter i slike tilfeller) Endret 26. september 2010 av Dhanu
isopor Skrevet 27. september 2010 #7 Skrevet 27. september 2010 Mor kan ikke påtvinge far delt omsorg, men de har frihet til å avtale hva som helst seg imellom om foreldreansvar, samvær og hvem barnet skal bo fast hos. Dersom far ønsker delt omsorg, er det bare å kjøre på. Det fins dessverre ingen måter å tvinge en foreldre på banen. Dersom en forelder ikke ønsker kontakt med sitt barn, så kan vedkommende oppnå det. Men bidraget må fortsatt betales. Og hva er dette snakket om at barnevernet må ta barnet fordi mor ikke er egnet når hun blir tvunget til omsorg? For noe tull! Det er MANGE mødre som har måtte ta full omsorg for et barn, fordi far melder seg ut, og som så gjerne skulle hatt avlastning fra barnets andre forelder. Jeg vil ikke kalle dem dårlige foreldre selv om de kunne tenkt seg litt avlastning... (og jeg skriver ikke kjønnsnøytralt fordi det stort sett er far som svikter i slike tilfeller)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå